Události, komentáře: Tresty v koronavirové době
19. ledna 2021

Pavel Žáček: Události, komentáře: Tresty v koronavirové době

(ČT 24 ) Lidi bez roušek, hospoda otevřená navzdory zákazu a proti tomu pokuty nebo i vězení. Jak vysoké mají být tresty za porušování vládních restrikcí? Kdo to má hlídat a kdo vymáhat? Téma Událostí, komentářů ČT24 pro poslance Pavla Žáčka /ODS/.

Celý rozhovor s Pavlem Žáčkem můžete zhlédnout na ČT24.

Michal KUBAL, moderátor:
Vládní návrh na zavedení až třímilionové sankce pro podnikatele a firmy za porušování opatření proti koronaviru je zpátky ve Sněmovně. Rozhodnutí o
senátním vetu novely ale dolní komora odložila do příští schůze. Ta by měla začít 2. března. Prosadil to předseda poslanců ČSSD kvůli tomu, že koalice neměla dost hlasů. Jan Chvojka mimo jiné řekl, že 5 poslanců je v karanténě.

Lubomír ZAORÁLEK, ministr kultury /ČSSD/:
Cílem novely je změnit právní úpravu tak, aby bylo možné především postihnout právnické a podnikající fyzické osoby za porušení krizových opatření. A pak také svěřit kontrolu za dodržování těchto krizových opatření Policii České republiky, obecní policii a současně jim umožnit ukládat za to eventuální porušení sankce.

Michal KUBAL, moderátor:
Vláda novelu odůvodňuje mimo jiné tím, že právě chybí norma, která by umožnila ukládat pokuty podnikatelům a firmám za porušení restrikcí v rámci krizového zákona.
Senátorům se nelíbí horní hranice pokuty. Je podle nich příliš vysoká, mohla by vést k likvidaci firem a živnostníků. Podobné výhrady má i sněmovní opozice.

Dominik FERI,
poslanec PSP ČR /TOP 09/:
Ten signál, který vysíláte, je jasný - chceme bič, nebudeme se s vámi bavit, zjišťujte si sami, co je po právu po právu, co po právu není, my vás chceme hlavně trestat. Vysvětlovat vám nic nebudeme. Odůvodňovat také ne.

Radek KOTEN,
poslanec /SPD/:
SPD je rozhodně proti těmto likvidačním pokutám, které jsou v tomto zákoně uvedeny. A my rozhodně nebudeme hlasovat pro takovouto likvidaci.

Marcela AUGUSTOVÁ, moderátorka:
Hosty ve studiu jsou
poslanci Pavel Žáček z ODS. Dobrý večer.

Pavel ŽÁČEK, poslanec /ODS/:
Dobrý večer.

Marcela AUGUSTOVÁ, moderátorka:
A Jan Farský, předseda klubu hnutí STAN. Dobrý večer i vám.

Jan FARSKÝ, místopředseda hnutí /STAN/:
Dobrý večer.

Marcela AUGUSTOVÁ, moderátorka:
A zdravím taky
poslance hnutí ANO Jiřího Maška. I vám dobrý večer.

Jiří MAŠEK, poslanec, člen výboru pro zdravotnictví PS PČR /ANO/:
Dobrý večer vám i divákům.

Marcela AUGUSTOVÁ, moderátorka:
Pane Farský, opozice do vlády tepe kvůli nepřipravenosti očkování. Dnes jste tím tématem strávili ve Sněmovně poměrně hodně času. Uspokojily vás odpovědi pana ministra Blatného a dalších? Vidíte nějaké zlepšení, že by se splnilo něco z toho, po čem voláte?

Jan FARSKÝ, místopředseda hnutí /STAN/:
To úplné počáteční zoufalství na začátku toho registrace k očkování, ty přehmaty papalášské, kdy se očkovali lidé, kteří vlastně neměli na to mít nárok. Odůvodňovalo se to pak tím, že snad by se vyhodili, nebo že to byli známí a že bylo potřeba to udělat. Tak ty se snad daří už překonávat. Byli jsme asi čtvrtí od konce v počtu očkovaných lidí na procento obyvatel, teď jsme osmnáctí ze 27 zemí Evropské unie, což není žádný zázrak. Dánsko má třeba už 3× více naočkovaných lidí, než máme my. Lépe na tom je Slovensko, Rakousko, těch zemí, které na tom jsou hůř, je méně, než které jsou na tom lépe. Snad se to konečně rozjíždí rychleji, protože vakcíny jsou, ale nedaří se je v této chvíli aplikovat.

Marcela AUGUSTOVÁ, moderátorka:
Pane Žáčku, očkování je nejdůležitějším bodem ve Sněmovně, chceme ho projednat co nejdříve, to je dnešní vyjádření vaší strany, ale i teď sám pan Farský tady připouští, že spousta věcí se povedla zlepšit. Tak nebila
ODS na poplach příliš brzo a nekřičela až příliš hlasitě, když uvážíme, jak složitá a vlastně nezažitá operace, tak masivní, očkování je?

Pavel ŽÁČEK, poslanec /ODS/:
Víme, že vláda v tomto smyslu zpoždění má. Určitě všichni věděli, včetně vlády, že tento proces musí začít, ty přípravy jsou velmi narychlo. A co si myslím, že je jeden z hlavních momentů, který nás vlastně nutí, abychom takto vystupovali, je třeba počet vakcín zde v oběhu. Ve veřejném prostoru prostě chybí desetitisíce až statisíce vakcín, které sem měly dorazit, nejsou ještě distribuovány do jednotlivých krajů. Dneska byl brífink ráno před naším jednáním, kde byli pozváni zástupci krajů panem ministrem a panem premiérem a tam to vysvětleno nebylo. Dokonce zástupci Asociace krajů, když požádali, aby ta čísla, která tam byla prezentována a která nejsou veřejnosti známa, tak k dispozici nedostali, přestože to jsou čísla, kterými by se měl řídit nejenom postup vlády, ale postup třeba
hejtmanů, postup těch krajských zastupitelstev.

Marcela AUGUSTOVÁ, moderátorka:
Pane Mašku, proč třeba ten zmiňovaný registrační systém se nezačal tvořit, dejme tomu už na podzim, když se vědělo, že očkování bude muset přijít a že ten systém bude muset být stvořen, proč se prostě neodcestoval v nějakém zkušebním provozu, aby se při tom ostrém spuštění prostě vyhnul všem těm nedorazům, které tam byly? A to jmenuju jenom jednu věc z mnoha.

Jiří MAŠEK, poslanec, člen výboru pro zdravotnictví PS PČR /ANO/:
Ano. To je otázka skutečně, jestli to mělo být dřív, musím s vámi souhlasit, že asi ano. Ale já bych se spíš podíval na ty výsledky, jak ono to funguje. A uvědomme si, teď jsme ve fázi očkování 1a, kdy má být naočkováno 440 000 seniorů a dalších zhruba 300 000 zdravotníků a pracovníků sociálních péčí, kteří mají tedy ten oprávněný nárok na to očkování ve skupině 1a. A v současnosti je naočkováno více než 130 000 lidí s tím, že tam je určitá rezerva, protože už se začínají očkovat někteří z nich po druhé. A tady bych pánům oponoval, protože jsou ty očkovací látky vyočkovány, takže skutečně - teď je to o tom, kolik těch očkovacích látek přijde, ale v současné situaci se stíhají vyočkovat a ta očkovací centra normálním způsobem fungují a ten systém zafungoval také. To, že se dalo očekávat, že na začátku se budou hlásit statisíce těch klientů, kteří mají nárok v těch prvních minutách, hodinách spuštění toho očkovacího systému, to se dalo také čekat, ale s tím se dá těžko něco dělat. A viděli jsme, že již v průběhu dne i toto zafungovalo a v současnosti více než 160 000 občanů 80 plus je zaregistrováno. A z toho ještě potom vyjměme dalších 40 000, kteří jsou v těch pobytových zařízeních a kteří se očkují jiným způsobem. A při zhruba 70procentním předpokládaném zájmu o očkování nám tam zbývá 280 000 seniorů, a z nich 160 000 je zaregistrováno a 60 000 má termín. Já opravdu nevím, co by očekávala opozice, že by mělo být lépe.

Marcela AUGUSTOVÁ, moderátorka:
Pánové,
senátní veto novely krizového zákona, která zpřísňuje tresty za porušení restrikcí, tedy dnes sněmovna odložila, to jsme slyšeli. Ale téma to jistě je. Tak poprosím vás, protože k detailům se dostaneme, tak teď opravdu jenom telegraficky - ano, ne. Pane Mašku trest, tedy pokuta za nenošení roušky třeba pro vaše kolegy poslance Lubomíra Volného a Mariana Bojka, kteří řekli, že ji ve Sněmovně prostě nosit nebudou. Ano, nebo ne?

Jiří MAŠEK, poslanec, člen výboru pro zdravotnictví PS PČR /ANO/:
Z mého pohledu by to mělo být ano. Ale v té Sněmovně skutečně je to trošku specifická záležitost.

Marcela AUGUSTOVÁ, moderátorka:
Já jsem prosila ano, ne, takže ano. Děkuju. Pane Žáčku? Stejná otázka.


Pavel ŽÁČEK, poslanec /ODS/:
Já bych tam rád řekl ano, ale...

Marcela AUGUSTOVÁ, moderátorka:
Pane Farský?

Jan FARSKÝ, místopředseda hnutí /STAN/:
Pravidla se musí dodržovat, pokud ve Sněmovně jsou povinné roušky, musí být roušky.

Marcela AUGUSTOVÁ, moderátorka:
Pane Mašku, trest, tedy vězení nebo podmínka za porušení karantény či izolace. Ano, nebo ne?

Jiří MAŠEK, poslanec, člen výboru pro zdravotnictví PS PČR /ANO/:
Trest ano.

Marcela AUGUSTOVÁ, moderátorka:
Pane Žáčku?


Pavel ŽÁČEK, poslanec /ODS/:
Já bych přitom řekl, proč to dneska je. My se bavíme dneska o trestech, ale ty tresty jsou...

Marcela AUGUSTOVÁ, moderátorka:
K tomu se dostaneme. Teď - ano, nebo ne?


Pavel ŽÁČEK, poslanec /ODS/:
… prostě je to důsledek něčeho. A když ta vláda nemá důvěru, tak už je schopná přesto prosazování trestu a my vlastně to téma přes vás dostáváme, přestože bychom rádi říkali, jak by se mělo dělat jinak.

Marcela AUGUSTOVÁ, moderátorka:
Takže ano, ale, nebo ne, ale?


Pavel ŽÁČEK, poslanec /ODS/:
Já si myslím, že v každém případě ano. Ale já jsem pro to dodržování těch pravidel, abychom se z té situace nějak dostali. Nicméně vždycky tam vidím nějaké to ale.

Marcela AUGUSTOVÁ, moderátorka:
Pane Farský?

Jan FARSKÝ, místopředseda hnutí /STAN/:
Pokud jsou porušována pravidla, musí samozřejmě následovat sankce.

Marcela AUGUSTOVÁ, moderátorka:
Teď tedy pojďme k těm detailům. Za porušení zákona o ochraně veřejného zdraví hrozí pokuta 3 000 000 Kč, za porušení onoho krizového zákona, o který vláda opírá svá opatření jenom 20 000 a jen pro fyzické osoby. Proč nejsou od začátku ty zákony nějak adekvátně vyladěné, pane Mašku.

Jiří MAŠEK, poslanec, člen výboru pro zdravotnictví PS PČR /ANO/:
Je to proto, protože ten zákon o krizovém řízení 240 z roku 2000 vznikal v té době - v roce 2000. A v tu dobu ti zákonodárci tam prostě ty sankce nedali. Nedali tam sankce pro podnikající osoby fyzické a pro právnické.

Marcela AUGUSTOVÁ, moderátorka:
Nedalo se na tom v té situaci, v které jsme už třeba dřív, zapracovat, aby ty sankce prostě vyrovnané byly, pánové zástupci opozice?


Pavel ŽÁČEK, poslanec /ODS/:
Já s tím souhlasím, já si myslím, že nejposlednější termín, kdy se to dalo navrhnout a následně rychle projednat, bylo léto. To znamená po té první vlně, kdy vláda měla vyhodnotit, jaká je situace, a měla navrhnout legislativní kroky. Dneska po tak dlouhé době, kdy to dopadá, dopady koronaviru jsou na všechny - na podnikatele, na občany, je to dokonce už psychický problém, nevíme, kdy to skončí, tak do toho dělat nějaké další sankce, je to špatně. A je to špatně mimochodem i kvůli samotným policistům a dalším sborům, které mají u nás dodržovat bezpečnost.

Marcela AUGUSTOVÁ, moderátorka:
Pane Farský?

Jan FARSKÝ, místopředseda hnutí /STAN/:
My jsme toto žádali, ať se připravujeme na druhou vlnu, už před létem loňského roku, roku 2020, tehdy nám pan premiér odpověděl, že žádná druhá vlna nebude a že nebudou už žádná plošná opatření, čímž v podstatě odpálkoval jakoukoliv přípravu legislativy na druhou vlnu. To, co je ale ten základní problém, to, co už tady naznačil pan kolega Žáček, je to, že nelze nedostatek důvěry vlády nahrazovat drakonickými sankcemi. Prostě pokud vláda sama porušuje pravidla, která stanovuje, členové vlády se jimi neřídí, různě se vyhýbají jejich plnění, a ta pravidla zároveň, která vyhlásí v pondělí, už ve čtvrtek neplatí, tak je, v přímém přenosu, když se dohadují jednotliví ministři, co vlastně kdy a jak bude platit a proč, tak pak po lidech chtít, aby platili milionové sankce, přicházeli o své podnikání, když ta důvěra v ta opatření je úplně minimální, prostě je špatně. Tady je základ, je problém ten, že vláda ztratila jakoukoliv důvěru občanů v to, aby uřídila tuto krizovou situaci. Nahrazovat to sankcemi je chyba.

Marcela AUGUSTOVÁ, moderátorka:
Pane
poslanče Mašku, nesouhlasíte tedy s tím, co k té novele krizového zákona řekl senátor Láska: „Kdo má být trestán, musí přesně vědět, co porušil.“ Není na tom něco pravdy?

Jiří MAŠEK, poslanec, člen výboru pro zdravotnictví PS PČR /ANO/:
Určitě ano. Pan
senátor Láska je bývalý vyšetřovatel, určitě ví, o čem mluví. Ale opět - je to v současné době hlavně politik. Takže naopak, ta situace je taková, že dnes potřebuje ta policie přesně vědět, že nejenom bude tu situaci monitorovat, lidem domlouvat u těch přestupků, ale že má právo i uložit pokutu. A ona skutečně v současnosti neměla možnost na místě řešit například restauratéra, který opakovaně několik nocí po sobě otevřel, a v podstatě ta policie v těchto chvílích byla bezbranná. Proto se mimo jiné o tom začalo mluvit. Ale já bych nedémonizoval. Teď k té koronavirové situaci. My připravujeme legislativu, a ta změna té legislativy a toho krizového zákona je i do budoucna a lze ji uplatňovat i u jiných krizových stavů. Takže tady jde o to, aby se sjednotila ta legislativa, aby například podle zákona o ochraně veřejného zdraví, jak jste tady říkala, neplatilo něco, a u krizových opatření neplatilo podle krizového zákona něco úplně jiného. Naopak to jde té policii v uvozovkách ku prospěchu, protože samozřejmě se to dotýká i zákona o pravomocích Policie České republiky a strážníků obecní policie právě v tom jednotném přístupu.

Marcela AUGUSTOVÁ, moderátorka:
No ta moje otázka ale směřovala spíš k tomu, jestli by stát neměl spíš třeba v lidech budit empatii, jestli by je neměl motivovat k tomu, abychom epidemii a covidu společně čelili, a ne jim jenom hrozit.

Jiří MAŠEK, poslanec, člen výboru pro zdravotnictví PS PČR /ANO/:
Já vám rozumím, já si dokonce myslím, že to stát dělá v dobré víře, ale podívejme se také na tu úlohou opozice, že to, co vláda rozhodne, tak je vždycky úplně špatně. Takže ono se vzbuzováním důvěry je to trošku problém.

Marcela AUGUSTOVÁ, moderátorka:
Tato vaše odpověď vzbudila pousmání u obou pánů. Pan Farský už předtím avizoval, že by chtěl reagovat, tak prosím.

Jan FARSKÝ, místopředseda hnutí /STAN/:
Já myslím, že ten základ je v tom, aby vláda nekázala vodu, a nepila víno. A viděli jsme v přímém přenosu na jaře ty neuvěřitelné situace s nákupem roušek, kdy jeden den FFP2 stálo 350 Kč, druhý den 55 Kč to samý. A vláda dělala, jako že je to v pořádku. Utrácely se miliardy, vítaly se roušky na letištích. A když pak Sněmovna v červnu k tomu chtěla zřídit komisi, aby se prověřilo, jakým způsobem bylo nakupováno, jak to bylo hospodárný a jestli náhodou nevyletěly miliardy korun komínem, tak ANO, ČSSD, KSČM s pomocí hlasů SPD zablokovaly vznik takovéhoto orgánu. A pak, když na jedné straně politici odmítají, ti, kteří rozhodují přijmout jakoukoliv odpovědnost za svoje rozhodování a po živnostnících chtějí, aby nesli odpovědnost až do, řekněme, likvidace svého podnikání, za jejich rozhodování. Tak ten odpor k tomu je přirozený. Já ho v tuhle chvíli neschvaluju, nestavím se za něj, myslím, že pravidla je nutno dodržovat, ale předně ti politici musí jít příkladem. A když sami politici nedodržují pravidla, tak se těžko po občanech dá chtít, aby oni je dodržovali. A těmi drakonickými sankcemi je nedonutí. Prostě musí budovat důvěru, vysvětlovat, přesvědčovat, ukazovat na příkladech, a to je jediná správná cesta.

Marcela AUGUSTOVÁ, moderátorka:
Pane Žáčku?


Pavel ŽÁČEK, poslanec /ODS/:
Já bych ještě doplnil, že to není tak, jak říká pan kolega Mašek. Ono by do toho správní řízení, pokud ten subjekt, občan odmítne zaplatit na místě, tak to stejně jde správního řízení. Čili to není tak, že by to byla nějaká nová pravomoc. Já bych se dokonce bál vrátit zpátky pravomoc, aby mohla policie vybírat ty finanční prostředky bezprostředně na místě až nějaké ty věci, kdy ti občané souhlasí, protože to je korupční potenciál. Mimochodem, policie třeba během toho prvního období získala obrovský kredit u lidí. Právě ona to řešila tou domluvou. Když jsme se ptali pana ministra a pana policejního prezidenta na výboru pro bezpečnost, kolik těch případů je, tak nám řekli, že 400 je případů, které byly předány policii do správního řízení. Jinými slovy, čtyři sta občanů porušilo něco tak závažně, že to bylo nutno předat do správního řízení, z desetimilionové České republiky. Čili kvůli tomuto marginálnímu číslu dávat ty větší sankce, mně to nepřipadá, mně to přijde absurdní. A myslím si, že ten kredit, který opravdu má vysoký naše policie, tak že by mohla tímto ztratit, protože by se stala opravdu tím represivním orgánem a měla by být jenom komunikace, měla by mít komunikaci krizovou tak, aby byla schopna řešit ty věci, jak to dodneška dobře řeší.

Marcela AUGUSTOVÁ, moderátorka:
Pánové, poslední otázka, opět vás poprosím o stručnou odpověď. Evidujeme a ví se o případech, že prostě lidi nenahlásí, že měli kontakt s pozitivním, nebo že se necítí dobře, prostě z obavy, že budou odkázáni na nějakou nemocenskou a prostě mají strach o výdělek. Jak tuto věc vyřešit? Navýšit vlastně tu částku, kterou vlastně lidé v té izolaci nebo karanténě pobírají, na kolik procent, pane
poslanče Mašku?

Jiří MAŠEK, poslanec, člen výboru pro zdravotnictví PS PČR /ANO/:
V každým případě bych apeloval na všechny, aby si to dobře rozmysleli, aby si byli vědomi toho šíření toho viru, a to, co se může způsobit. Apeloval bych na ty lidi v první řadě. A potom to zvýšení té nemocenské, myslím si, že v těchto případech by to byly peníze, které by byly vložené správným směrem. Takže ano, procento vám teď asi neřeknu, ale uvažoval bych o tom.

Marcela AUGUSTOVÁ, moderátorka:
Pane Žáčku?


Pavel ŽÁČEK, poslanec /ODS/:
Já si myslím, že to je dostatečné, tak jak je to dneska upraveno, ale také rozhodně bych apeloval na to, aby byl ten systém funkční. Ale je to prostě o důvěře. Když od začátku zde bylo x krát opakováno, jak ten systém té inteligentní karantény, jak funguje, a dneska prostě o něm nehovoříme, tak myslím si, že v tomto směru zase vláda selhala.

Marcela AUGUSTOVÁ, moderátorka:
Velmi krátce, pane Farský.

Jan FARSKÝ, místopředseda hnutí /STAN/:
Dnes jsme měli jednání společně s Piráty s panem ministrem Blatným. A žádali jsme to jako jednu z podmínek pro jednání o nouzovém stavu, aby zvedli tu sazbu na 80 %.

Marcela AUGUSTOVÁ, moderátorka:
Pánové, prozatím děkuju. Za chviličku ještě budeme pokračovat, tak s námi setrvejte.

No a my se vracíme do debaty se třemi poslanci. Pane Mašku, jak podle vás se připravit na eventuální tedy masivnější šíření britské mutace v Česku a kdy, abychom zase neřešili to, že to je jaksi v závěsu a ne v předstihu?

Jiří MAŠEK, poslanec, člen výboru pro zdravotnictví PS PČR /ANO/:
My dnes víme, že ta britská mutace je tady přítomná, jak jsme slyšeli od paní doktorky Jiřincové, jejíž výklad jsem si se zájmem poslechl, byť to bylo možná trošku složité, tak ani nevíme, jestli vznikla v Británii nebo někde v Evropě a v Británii ji pouze jako první tedy sekvenovali. Nicméně ta mutace je tady, víme, že se šíří podstatně rychleji a víme, že na náš systém bude klást další nároky, a to zejména v rychlosti očkování té nejohroženější skupiny 80 plus, kterou jsme chtěli mít naočkovanou v půlce března a ta rychlost bude velmi důležitá, protože to je skupina obyvatel, ze které se generuje nejvíce hospitalizovaných a zatěžují tedy naše nemocnice. Takže jednoznačně bude to velký tlak na získávání očkovacích látek a očkování těch potřebných. A potom v té druhé fázi toho očkování potom, těch 65 plus v kombinaci s chronickými onemocněními. To bude pokračovat dá. Takže očkování je teď pro nás number one.

Marcela AUGUSTOVÁ, moderátorka:
Pánové, souhlas, nebo nějaká další poznámka k tomu ještě.


Pavel ŽÁČEK, poslanec /ODS/:
Já bych k tomu měl dva politické komentáře. Vy jste to tam prezentovali jako britskou variantu viru, my bychom si měli připomenout, že ten vir byl původně čínský. To je tak nekorektní, že tam dáváme ten přídomek britský. A druhá věc, srovnal bych, jak reaguje demokratický stát nebo demokratické společenství Velká Británie a například EU oproti tomu, jak reagoval úplně na začátku totalitní stát Čínská lidová republika, která nebyla schopná chránit své vlastní občany a později nedala a do dneška asi nedává úplně informace do zahraničí, aby se to mohlo globálně řešit, protože to je globální problém.

Marcela AUGUSTOVÁ, moderátorka:
Pane Farský.

Jan FARSKÝ, místopředseda hnutí /STAN/:
Já bych se přimlouval také, abychom neočerňovali Británii tím, že ta mutace dostává její název. Je to nespravedlivé, je to, to bychom pak museli říkat britská mutace čínské chřipky a ani tam bychom nebyli spravedliví. Já myslím, že k panu kolegovi Maškovi těžko bych něco doplnil, prostě je potřeba rychle očkovat. A já doufám, že tak jak jsme poskočili, v uvozovkách dvacátého třetího místa v Evropě na osmnácté místo v Evropské unii, tak snad půjdeme rychle nahoru, protože jinou cestu v tuhle chvíli než rychlé očkování neznáme. A jsme pořád na tom dost špatně v rámci Evropský unie. Tak máme co zlepšovat.

Marcela AUGUSTOVÁ, moderátorka:
Pánové, všem třem děkuji, hezký večer.


Pavel ŽÁČEK, poslanec /ODS/:
Děkujeme za pozvání.

Jiří MAŠEK, poslanec, člen výboru pro zdravotnictví PS PČR /ANO/:
Díky za pozvání.

PhDr. Pavel Žáček, Ph.D.

PhDr. Pavel Žáček, Ph.D.

poslanec PČR
zakladatel a první ředitel Ústavu pro studium totalitních režimů a Archivu bezpečnostních složek

Více o autorovi