22. června 2020

Události, komentáře: Česko míří k rekordnímu schodku

(ČT 24) Hostem diskusního pořadu Události, komentáře ČT24 byl místopředseda poslaneckého klubu ODS Jan Skopeček.

Celý rozhovor s Janem Skopečkem můžete zhlédnout na ČT24.

Daniela PÍSAŘOVICOVÁ, moderátorka:
Sněmovna začne zítra projednávat upravený státní rozpočet pro tento rok. Počítá s rekordním schodkem půl bilionu korun. To je o 200 000 000 víc, než je aktuálně schválený deficit. Kvůli koronavirové krizi výrazně stouply náklady státu a zároveň klesly příjmy z daní a poplatků. Ministryně financí doufá, že další navyšování schodku už nebude potřeba.

Alena SCHILLEROVÁ, ministryně financí, vicepremiérka /nestr. za ANO/:
My si nemůžeme dovolit teď zastavit hlavně investice, po této úpravě my plánujeme do investic dát téměř 200 miliard proti 146, které byly původně schváleny v řádném rozpočtu roku 2020. Chceme, potřebujeme poslat 12,8 miliardy obcím na kompenzační bonus, pracujeme na celé řadě projektů, proto tam je vyčleněno 2× 10 miliard - jednou pro oblast veřejné správy, jednou pro oblast podnikatelskou.

Daniela PÍSAŘOVICOVÁ, moderátorka:
Schválení půlbilionového schodku zatím v prvním čtení slíbili vládě komunisté. Většina opozičních stran je proti. Dnes vpodvečer jednala Alena Schillerová s Piráty, kteří podporu zvažovali. Ministryni slíbili, že zákon nebudou blokovat, zda pro něj zvednou ruku, se ale ještě nerozhodli.

Mikuláš FERJENČÍK, místopředseda rozpočtového výboru sněmovny /Piráti/:
Piráti podpoří, řekněme, efektivní projednání státního rozpočtu tak, aby se stihlo ještě před
parlamentními prázdninami.

Světlana WITOWSKÁ, moderátorka:
Našimi hosty jsou 3
poslanci - Jan Skopeček z ODS, Jan Řehounek z ANO a Jiří Dolejš KSČM. Dobrý večer, pánové.

Jan SKOPEČEK, místopředseda rozpočtového výboru a místopředseda poslaneckého klubu strany /ODS/:
Dobrý večer.

Jan ŘEHOUNEK, poslanec /ANO/:
Dobrý večer vám i divákům České televize.

Jiří DOLEJŠ, člen rozpočtového výboru PS /KSČM/:
Krásný večer.

Světlana WITOWSKÁ, moderátorka:
Pane
poslanče Řehounku, proč právě 500 miliard, proč ne třeba 398, 454?

Jan ŘEHOUNEK, poslanec /ANO/:
Samozřejmě nabízí se, že se zaokrouhlilo na pěkné číslo. Ale myslím si, že opravdu realita je v tom, že podle posledních predikcí Ministerstva financí dojde k nějakému propadu na straně příjmové o nějakých 213 miliard. Na druhou stranu máme tady číslo nějakých 247 miliard, o které se počítá, že budou opravdu vyšší výdaje spojené se všemi těmi proinvestičními a kompenzačním kroky, což jsme na 460. A když vezmeme původní schodek rozpočtu, který byl navrhován pro rok 2020, 40, tak jsme vlastně na tom součtu těch 500, takže já bych za tím opravdu nehledal nic složitého.

Světlana WITOWSKÁ, moderátorka:
Pane
poslanče Skopečku, vysvětlila vláda podle vás jasně a přesvědčivě, jak dospěla k číslu 500 miliard?

Jan SKOPEČEK, místopředseda rozpočtového výboru a místopředseda poslaneckého klubu strany /ODS/:
Moc to nevysvětlovala, protože minulý týden paní ministryně přinesla ráno na rozpočtový výbor novelu toho zákona. Až tlak opozičních stran, ale i komunistů ji vedl k tomu, že rychle vytvořili tabulku, kde ten navýšený schodek rozepsali do jednotlivých kapitol, a jenom díky nechuti ostatních politických stran se to schvalovalo narychlo ještě ten den. Takže to vysvětlení je skutečně pramalé.

Světlana WITOWSKÁ, moderátorka:
Pane
poslanče Dolejši, vy jste takovým jasným jazýčkem na vahách, vám už to číslo 500 miliard dává smysl, protože i vy jste měli problém a chtěli jste 450. Tak kde jste těch dalších 50 objevili?

Jiří DOLEJŠ, člen rozpočtového výboru PS /KSČM/:
Především si myslím, že když vláda dostane nějaký objem peněz, tak to vcelku umí každá vláda utratit. Ono utrácet je jednoduché. Jde spíš o to, aby ty toky finanční měly smysl, měly nějaký efekt. A já si myslím, že to je přesně proces, který není ještě úplně uzavřený. Pokud vláda původně předložila 500 miliard a v důvodové zprávě nebylo vůbec, nač to půjde, tak je dobře, že se posunula a pohnula k tomu, že to začala vypoložkovávat. To je rozumné. Ale i to vypoložkování na začátku to byl ten pozměňovací návrh předkládaný panem
poslancem a premiérem Babišem, byl velmi obecný. Takže my jsme v podstatě začali jednak dohledávat, co za těmi obecnými položkami je. U investičních položek, zda, protože jde o druhou polovinu roku, jestli ta investiční příprava taková, že se to skutečně proinvestuje, no a pak samozřejmě jsme začali říkat: Tak těch 100 miliard je takhle volně, tak možná, že by bylo dobré to dopracovat, dotvořit. Takže i pozměňovací návrhy budou. Ať už to půjde v legislativní nouzi, což my se nedomníváme, že je rozumné, anebo v řádném procesu. To znamená v druhém čtení mohou být ty položky ještě konkretizovány a dotvářeny.

Světlana WITOWSKÁ, moderátorka:
Pane
poslanče Řehounku, rektorka Mendlovy univerzity Danuše Nerudová si myslí, že předložení takhle velkého deficitu je předčasné a neopodstatněné, že vláda měla počkat na prognózu po prvním pololetí. Není na tom něco? Opíráte se skutečně o tvrdá data, ze kterých můžete vycházet, ze kterých je úplně jasné, že to bude opravdu těch 500 miliard?

Jan ŘEHOUNEK, poslanec /ANO/:
Tak jak už jsem tady zmínil, Ministerstvo financí vychází z predikcí z konce dubna. Samozřejmě jde i o to, že už vlastně vláda požádala o měsíční odklad předložení finálního rozpočtu do
Poslanecké sněmovny na rok 2021. A samozřejmě rozpočet roku 2020 je spjatý i s tvorbou rozpočtu pro 2021. Víte, ono samozřejmě, mohli bychom tady mít křišťálovou kouli a věštit z ní, to možná bychom se dostali k jinému číslu.

Světlana WITOWSKÁ, moderátorka:
Ale tady to není o věštění, to je připomínka, že jste možná předčasně to vyčíslili na 500 miliard, že ta prognóza asi měla čekat na nějaká tvrdší data.

Jan ŘEHOUNEK, poslanec /ANO/:
Na druhou stranu samozřejmě, kdo rychle dává, 2× dává.

Světlana WITOWSKÁ, moderátorka:
Dáváte rychle? Máte pocit, že vaše vláda dává rychle? Protože ten poměr mezitím, co jste zatím vyplatili, a tím, co očekáváte, že bude, je obrovský a nějak to nevychází ta čísla.

Jan ŘEHOUNEK, poslanec /ANO/:
Samozřejmě ten bilion korun, který sliboval vicepremiér Havlíček, nebyly prostě přímé dotace, ale byly samozřejmě i garance. Spíše bych se opravdu podíval na to, že my jsme chtěli, hnutí ANO chtělo prosadit tu změnu rozpočtu v legislativní nouzi, protože samozřejmě víme, že třeba těch 13 miliard jako kompenzační bonus, kompenzace obcím za to, že se podílejí vlastně na kompenzace pro OSVČ a s.r.o., je vázán na to, aby byla schválena tato část rozpočtu. To znamená, těch 13 miliard opravdu čeká na to, až bude tato třetí novela rozpočtu schválena.

Světlana WITOWSKÁ, moderátorka:
Pane
poslanče Skopečku, ministryně financí Alena Schillerová říká, že to číslo je tak vysoké proto, aby nemusela do Sněmovny chodit znovu. Nedává vám to logiku?

Jan SKOPEČEK, místopředseda rozpočtového výboru a místopředseda poslaneckého klubu strany /ODS/:
Nedává mi to logiku právě i v kontextu toho, co říkal kolega. Vlastně před pár týdny paní ministryně si nechala
Poslaneckou sněmovnou schválit, že návrh rozpočtu na příští rok může přijít do Poslanecké sněmovny s měsíčním zpožděním, že Poslanecká sněmovna na to bude mít méně času a ten argument byl, že chce paní ministryně počkat na čerstvá makroekonomická data, aby ten rozpočet na příští rok mohla sestavit realisticky. V tomto případě se chová zcela opačně podle jiného principu, a říká: Já na žádná data čekat nebudu, já chci ten schodek schválit okamžitě hned, přestože je takhle obří. Připomeňme, že je to 50 000 na hlavu, včetně nemluvňat, je to 10 % hrubého domácího produktu minulého roku, to je opravdu obrovské číslo, a chtít to schválit předčasně a ještě v nějakém zrychleném řízení, je naprosto neuvěřitelné a neúnosné.

Světlana WITOWSKÁ, moderátorka:
Pane
poslanče Dolejši, vláda původně měla rozpočtovou rezervu zhruba 140 miliard, tu potom pan ministr nebo pan premiér Babiš snížil svými návrhy na 36 miliard. Je to pro vás číslo, které už je přijatelné, i když nevíte, na co ty peníze půjdou?

Jiří DOLEJŠ, člen rozpočtového výboru PS /KSČM/:
Především, vládní rozpočtová rezerva je položka, která je nutná i v klidných časech, ale když se schvaloval letošní rozpočet, tak těch 0,3 % tvořilo pouhých 5 miliard, takže navýšit vládní rezervu, protože žijeme opravdu v mimořádných časech, kdy jsme vypnuli ekonomiku, a kdo rychle dává, 2× dává, s tím bych souhlasil, ale to fungovalo, když jsme navyšovali deficit kolem 300 miliard, který zdaleka ještě není vyčerpaný. Takže ty peníze tam jsou a určitě by možná ještě měsíc vydržely. Takže skutečně já to vnímám jako uspěchaný krok. Ale když je na stole, tak řešíme, jak to nakonec tedy celé bude vypadat. A myslím si, že prohlasovat těch 500 miliard nebo půl bilionu je možné, protože koneckonců i makroekonomové říkali, že to vypadá, že v letošním roce se kolem těch půl bilionu můžeme pohybovat, někdo říkal 450, někdo 550, to není důležité. Podstatné je, že ta vládní rezerva dneska je navýšena pouze o těch 36 miliard. My si tam ještě v pozměňovacích návrzích chceme nějaké drobné vzít, protože jsme slíbili, že navýšíme peníze pro zdravotní sestry. Ale bude tam poměrně silná rezerva na to, co kdyby náhodou přišla druhá vlna… A těch 100 miliard jsme skutečně rozepsali do rozpočtových kapitol, to už vnímám jako…

Světlana WITOWSKÁ, moderátorka:
A máte nějaký návrh na...

Jiří DOLEJŠ, člen rozpočtového výboru PS /KSČM/:
… já to vnímám, že je to skutečně ta specifikace, po které jsme všichni, jak opozice, tak i KSČM volali, a považoval jsem to za chybu vlády, že takto vůbec k tomu přistoupila. Vláda dělá chyby, má KSČM, aby je napravovala.

Světlana WITOWSKÁ, moderátorka:
Dobře. A vy sám říkáte, že jste si tam prosadili navyšování peněz pro zdravotní sestry. Není u takhle vysokého schodku státního rozpočtu obrovské riziko, že všechny strany si tam budou chtít prosadit něco svého, protože se blíží volby a každý rok budou volby. Je u takhle velkého schodku rozpočtu záruka, že čím víc dáváme, tím víc se bude promrhávat peněz? Není to tak, že skutečně, pane Řehounku, kde bude vláda šetřit, protože někde šetřit přece musí?

Jan ŘEHOUNEK, poslanec /ANO/:
Samozřejmě, pokud se podíváme do těch 100 miliard, které byly rozpoložkovány, já tam nevidím nic, co by mělo být promrháváním těchto prostředků. Máme tam 20 miliard navíc pro SFDI, máme tam další příspěvky obcím, ten kompenzační bonus pro obce 13 miliard. Ale jsou tam položky menší. Já jsem vlastně zaregistroval vlastně to, že Ministerstvo financí má připravený ve spolupráci s
Poslaneckou sněmovnou dotační program pro malé obce do 3 000 obyvatel na výstavbu škol a bytů, kde byl letos obrovský převis poptávky. A část těch prostředků ve výši 3 miliard korun půjde právě na tyto věci, ty projekty jsou připravené, většina těch projektů je ve stavebních povoleních. To znamená, nemyslím si, že by ty peníze...

Světlana WITOWSKÁ, moderátorka:
No a ty úspory.

Jan ŘEHOUNEK, poslanec /ANO/:
Úspory samozřejmě všude slyšíme to: Pojďme uspořit na státních zaměstnancích, pojďme snížit počet úředníků. Na druhou stranu tím, že pomáháme obcím, pomáháme občanům, musí to někdo zadministrovat. To znamená, já samozřejmě vím...

Světlana WITOWSKÁ, moderátorka:
Takže vláda nehodlá šetřit? Chce jenom utrácet?

Jan ŘEHOUNEK, poslanec /ANO/:
Ne, ne. Podívejme se samozřejmě na to, že Ministerstvo financí vlastně uspořilo třeba na daňových výběrech nějakých 140 miliard od roku 2014. To znamená, my se snažíme nejenom utrácet, ale snažíme se vlastně i snižovat daňovou zátěž obyvatel. A samozřejmě úspory na straně vládních výdajů si v současné době nedovedu úplně představit.

Světlana WITOWSKÁ, moderátorka:
A pan
poslanec Skopeček kývá hlavou, že ne, že s tím nesouhlasí.

Jan SKOPEČEK, místopředseda rozpočtového výboru a místopředseda poslaneckého klubu strany /ODS/:
Já nesouhlasím s tím, že by se během této vlády snižovaly daně. Přece složená daňová kvóta je na historicky nejvyšší úrovni právě za této vlády, takže vláda daně nesnižuje a samozřejmě nešetřila ani v těch letech předchozích, kdy byl ekonomický růst a žádná krize nebyla. Tak my jsme vyzývali vládu, ať tehdy šetří, ať si vytváří rezervy na nějaké mimořádné situace. Vláda to nedělala a snižovala si fiskální prostor pro to řešit nějakou jakoukoliv krizi a dneska ty důsledky neseme. Vláda se zaklíná slovem investice. Ale když se podíváme, kolik v tom letošním roce je na investicích, tak je to stále kolem 10 % celkových výdajů v rozpočtu. V roce 2009 při té poslední finanční krizi to bylo přes 11 %, čili vláda se stále a stále zaklíná investicemi. Díky tomu, nebo když schvaluje větší a větší schodky, tak mluví jenom o investicích, ale ty jsou relativně menší, než byly při té poslední krizi.

Světlana WITOWSKÁ, moderátorka:
Pane
poslanče Dolejši, má vláda šetřit za téhle situace nebo jí necháte ten bianco šek a dělejte si s těmi 500 miliardami co chcete a šetřit nemusíte?

Jiří DOLEJŠ, člen rozpočtového výboru PS /KSČM/:
V každém případě vláda by měla plýtvat, protože nedostatek budeme mít všichni. A bylo by trošku hloupé, když ona žongluje teď desítkami a stovkami miliard, aby chudý daňový poplatník si musel střádat po korunce na tyto výdaje. Takže plýtvat nesmí. Ale uvědomme si, že jsme v polovině fiskálního období, že nám zbývá 6 měsíců a tady systémově ušetřit se těžko dá stihnout, protože systémově ušetřit znamená i měnit zákony, nejenom daňové, ale třeba i zákony, které upravují mandatorní výdaje, věci, které jsou v běhu, tak je několikrát dražší je zastavit. Takže ano, dokonce paní ministryně jsem postřehl, že dala jakýsi metodický pokyn správcům resortů, aby hledali úspory. A pokud je najdou, bude jenom dobře. Ale myslím si, že ten řád úspor bude asi v miliardách, což je ve vztahu k těm půl bilionu jsou to opravdu drobné. Já si myslím, že současně musíme začít uvažovat, a kolega Skopeček o tom začal mluvit, a nemělo by to zůstat jenom na nějaké akademické či teoretické dikci, jak budeme koncipovat strategii rozpočtové politiky do budoucna, protože tady vyrobíme nějaký velký zásek, a to budeme muset napravit. A to si řekněme rovnou, že ty systémové úpravy toho, jak fungují veřejné finance, budou před námi. Tady se asi naše pohledy budou lišit, pravice bude chtít minimální daně a minimální stát, my budeme chtít spíše racionalizovat, ale rozložit to daňové břemeno. Ale to nás čeká, a já proto zdůrazňují ten úkol, který jsme paní ministryní řekli, a doufám, že se k němu přihlásí, aby bylo doprovodné usnesení, který řekne vládě: nejpozději na podzim to znamená 30. září, musí předložit koncepci, která bude hovořit o střednědobém časovém horizontu, jak se bude oddlužovat tak, aby to nedopadlo na obyčejné lidi.

Světlana WITOWSKÁ, moderátorka:
Já si poslední otázku k tomuto tématu s dovolením vypůjčím od Petra Šabaty z Českého rozhlasu plus, který napsal: Každý dluh se musí jednou splatit a tenhle budou podle všeho splácet ještě naše vnoučata. Co budou dělat, až přijde krize i na ně? Budou mít z čeho brát? Můžete mu, prosím, odpovědět, pane Řehounku? Budou mít naše vnoučata z čeho brát, až na ně přijde podobná krize jako na nás teď?

Jan ŘEHOUNEK, poslanec /ANO/:
Pokud se podíváme na postavení České republiky v rámci Evropy a eurozóny, pořád jsme mezi premianty, to znamená ve vazbě saldo dluhu veřejných financí, zadlužení, nezaměstnanost. Já věřím, že to, že se chceme touto krizí opravdu proinvestovat, bude mít samozřejmě ten multiplikační efekt, že vlastně naše děti už nebudou muset s tímto dluhem nějakým způsobem bojovat.

Světlana WITOWSKÁ, moderátorka:
Věříte tomu, pane Skopečku?


Jan SKOPEČEK, místopředseda rozpočtového výboru a místopředseda poslaneckého klubu strany /ODS/:
Nevěřím tomu. To, co se na nás chystá, je rozvrat veřejných financí, ještě k tomu připočteme, že se chce více jak 750 miliardami zadlužit celá EU, kdy by měly ručit společně všechny členské státy za předlužený jih. Takže já myslím, že si nasazujeme dluhovou oprátku. A divím se i Komunistické straně Čech a Moravy, která tady velmi ostře vystupuje proti ministryni Schillerové a tomu, jak fiskální politiku dělá, ale zítra tuto oprátku utáhnou i komunisté.

Světlana WITOWSKÁ, moderátorka:
Pane Dolejši, budete zítra utahovat oprátku?

Jiří DOLEJŠ, člen rozpočtového výboru PS /KSČM/:
Já si nemyslím, že utahujeme fiskální oprátku, já si dokonce myslím, že kdyby vládla pravice s ohledem na pandemii, kterou opravdu nikdo nemohl plánovat, že by zadlužila zemi také, ale jde o to, abychom byli schopní se pohybovat...

Světlana WITOWSKÁ, moderátorka:
Možná jde o to, jak moc.

Jiří DOLEJŠ, člen rozpočtového výboru PS /KSČM/:
... ve fiskálním prostoru, abychom byli aktivní, i pokud jde o příjmové opatření tedy, aby přispěli na oddlužování i ti, kteří zbohatli, například v privatizaci, abychom racionálně spravovali dluhovou službu, aby nás ty dluhy vyšly levně, a samozřejmě ten investičnímu multiplikátor, to je ten výhled na 7 let. Paní ministryně slibovala, když jsme měnili zákon o rozpočtové odpovědnosti, že během sedmi let by ráda ten dopad vykompenzovala, tak jsme ji chytli za slovo a budeme chtít, aby nám to v září opravdu do detailů vysvětlila.

Světlana WITOWSKÁ, moderátorka:
My se teď podíváme na další změny, které chystá vláda jednak daňové oblasti a taky v podpoře oblastí, které postihla koronavirová krize. Danielo, prosím.

Daniela PÍSAŘOVICOVÁ, moderátorka:
Ano, vláda dnes kromě dalších možností protikoronavirových opatření schválila daňový balíček, který začne platit od příštího roku. Upravuje třeba příspěvky na stravování, zatímco teď jsou daňově zvýhodněny závodní jídelny a stravenky, od příštího roku bude moci za stejných podmínek zaměstnavatel vyplatit zaměstnanci peníze na oběd přímo. Změny budou taky údajně z nemovitosti, dnes může obec její výši nastavit jednotně pro celé území. Nově se bude moci lišit v různých částech, třeba na území průmyslové zóny bude v jiné výši, než tam kde se bydlí. Novinky budou i u státních dluhopisů. Za ty se nebude platit srážková daň. Spotřební daň se zvedne u cigaret i surového a zahřívaného tabáku.

Světlana WITOWSKÁ, moderátorka:
Spotřební daně u tabáku a cigaret má růst zhruba o 5 % ročně. Pane Řehounku, nemělo by být zdražení s ohledem na stav rozpočtu výraznější, případně jednorázové?

Jan ŘEHOUNEK, poslanec /ANO/:
Já jsem dneska poslouchal v televizi v Českém rozhlase debatu mezi zástupci odborářů a představitelem Hospodářské komory. Oni oba souhlasili s tím nebo respektive vyjádřili se, že by to zdražení mohlo být ještě vyšší. Na druhou stranu je tady potřeba počítat s tím, aby opravdu nějaké masivnější zdražení než těch plánovaných 5 % v následujících třech letech zase opravdu nevedlo ke snížení spotřeby, což samozřejmě je cílem celého toho opatření. Ale aby opravdu ten daňový výběr nebyl prostě výrazně nižší. To znamená, my se snažíme držet vlastně tady ty kroky, abychom drželi směrnici Evropské unie ve vazbě na minimálně 60 % ceny cigaret, které jsou zatíženy, respektive to je ta daň 60 % ceny té cigarety. Takže já si myslím, že ten nastavený směr je dobrý. My jsme vlastně letos už tu spotřební daň z tabákových výrobků zvyšovaly a nemyslím si, že bychom měli být výrazně proaktivní, protože samozřejmě mohlo by se stát, že to nebude mít ten efekt.

Světlana WITOWSKÁ, moderátorka:
Pane Skopečku, souhlasíte s tím, že by to nemělo ten efekt, který by třeba vláda mohla očekávat, kdyby udělala jednorázovou vyšší daň nebo vyšší i po tom roce?


Jan SKOPEČEK, místopředseda rozpočtového výboru a místopředseda poslaneckého klubu strany /ODS/:
To záleží na tom, co vláda chce. Jestli chce zvýšit příjmy v rozpočtu, nebo jestli chce snížit spotřebu. A bude akceptovat i nižší výběr daně. Já si myslím, že chce spíše maximalizovat příjmy a spoléhá na to, že elasticita u cigaret je nízká, čili že přes zdražení budou spotřebitelé nakupovat cigaret stejně a zaplatí tedy státu více. Ale to není důležité. Já si myslím, že je to přesně pravý opak toho, co by vláda měla dělat. Podívejme se do Německa, do Rakouska, kde se spotřební daně snižují, respektive DPH snižuje Německo a Rakousko, aby nastartovalo v době krize spotřebu. Vláda místo toho, aby snižovala daně, tak daně zvyšuje, byť je to spotřební daň na cigarety. Myslím si, že je to úplně špatná cesta. A cigarety jsme velmi výrazně zdražovaly, zvyšovaly daně už v minulém roce, a myslím si, že vláda by spíše měla nechat lidi vydechnout a zvlášť v té složitější době.

Světlana WITOWSKÁ, moderátorka:
I kuřáky?


Jan SKOPEČEK, místopředseda rozpočtového výboru a místopředseda poslaneckého klubu strany /ODS/:
I kuřáky. A netahat z jejich kapes další peníze. Já se trošičku vrátím k tomu schodku, kdyby vláda přišla s nějakým razantním snížením daní, ať už spotřebních, nebo příjmových ve smyslu toho, že chce nechat lidem peníze a chce rozpohybovat tu zamrzlou ekonomiku, kterou máme, tak bych dokázal i akceptovat nějaký vyšší deficit, ale ten deficit je tvořen jenom dalšími a dalšími výdaji, dalšími a dalšími dotačními programy. Já si myslím, že je daleko lepší cesta na ten rozjezd ekonomiky snížení daní. A v tomto smyslu já nemůžu hájit jakékoliv zvýšení spotřební daně, byť je to na ty cigarety.

Světlana WITOWSKÁ, moderátorka:
Co na říká KSČM? Na nápad, že by vláda spíš měla snižovat daně, aby rozjela tu ekonomiku.

Jiří DOLEJŠ, člen rozpočtového výboru PS /KSČM/:
Obecně si myslíme, že lépe rozdělené daňové břemeno by asi bylo spravedlivější a možná i ekonomičtější, protože tady nejde o to zvedat daně, ale aby do daňového výnosu přispívali víc, kteří na to mají. U těch nejchudších stejně daně vybereme. Samozřejmě sporné je to u střední vrstvy. Ale velký kapitál, velké firmy, si myslím, že přispívat by mohly víc. Ale to je debata, kdy se dostaneme z té krize. Protože já souhlasím s jedním, letos už to nezměníme, to jasné a příští rok, pokud budeme se odrážet od nějakého propadu, ani v příštím roce se nedostaneme na úroveň roku 2019, to není doba na zvyšování korporátních daní. Ale výhledově inovaci daňového systému v nějakém prostě modernějším způsobu uvažování, nejenom minimalizace státu a minimalizace daní, to nás čeká. Samotné to kouření, to je vždycky první na ruce, kdy kuřáci musí přispět do rozpočtu, ale myslím si, že ty výnosy nejsou v řádu stovek miliard, tam to skutečně nenabereme. Musíme si také uvědomit, že je to velmi specifický trh. Zkrátka, když zdražíme cigarety, lidi si budou buď sypat jaksi balené cigarety nebo shánět pašované cigarety...
Ta reakce toho trhu je taková, že když si usmyslíme, že víc vybereme, ono se nakonec v praxi ukáže, až tolik nevybereme.

Světlana WITOWSKÁ, moderátorka:

A vy kouříte, pane Dolejši?

Jiří DOLEJŠ, člen rozpočtového výboru PS /KSČM/:
Já jsem nekuřák dokonce od narození, já jsem ani nezkoušel. Takže v tomto ohledu nemám střet zájmů.


Jan SKOPEČEK, místopředseda rozpočtového výboru a místopředseda poslaneckého klubu strany /ODS/:
Já taky, a přesto chci nízké daně pro kuřáky.

Světlana WITOWSKÁ, moderátorka:
Mluvíme tu o penězích, které mají pomoct nastartovat ekonomiku. K té nejpostiženější části patří cestovní ruch. Turisti měli původně dostávat příspěvky na pobyt v hotelích, ale nakonec se podpora podle Hospodářských novin bude týkat jen lázeňských hostů. Pane Řehounku, proč?

Jan ŘEHOUNEK, poslanec /ANO/:
Já jsem dneska zaznamenal informaci v tom, že nejenom lázně dostanou vlastně napřímo tuto podporu, ale vlastně i hotely, kempy, penziony...

Světlana WITOWSKÁ, moderátorka:
Dostanou na pokoj 200 nebo 400 Kč, ale ten příspěvek by měl být 4 000 na lázeňský pobyt a původně tam byla částka 10 000 na nějaký pobyt v Česku?

Jan ŘEHOUNEK, poslanec /ANO/:
Ano byla tam ta částka vyšší. Vláda se rozhodla jít cestou cílenějšího zaměření a plošnějšího, protože to bychom se samozřejmě zase dostali k tomu, že tady budeme diskutovat asi hlavně s kolegou z
ODS, že dáváme prostě všem, kteří natáhnout ruce. To znamená, my se snažíme samozřejmě všechny ty skupiny, které byly postiženy, zaregistroval jsem dneska i informaci o tom, že proběhlo jednání na Ministerstvu financí ohledně kompenzačních bonusů pro dohodáře, což je vlastně ta poslední skupina, na kterou zatím nebylo myšleno. Takže já si myslím, že tahle částka 4 000 pro lázeňské pobyty, aby zbylo i na další, je adekvátní.

Světlana WITOWSKÁ, moderátorka:
Pane Skopečku, dává vám smysl to rozhodnutí vlády, že to bude hlavně pro lázeňství, kdy každý, kdo pojede do lázní, dostane příspěvek 4 000 Kč?


Jan SKOPEČEK, místopředseda rozpočtového výboru a místopředseda poslaneckého klubu strany /ODS/:
Pro to lázeňství mně to připadá smysluplnější než obecně pro cestovní ruch, protože celá řada hotelů v České republice už je dneska rezervovaná na celé léto. To lázeňství přece jenom má trošku větší potíže než zbytek toho cestovního ruchu. Ale já samozřejmě bych byl raději, kdyby jako v tom Rakousku, kdybychom si vzali příklad, jsme snížili DPH na tyto služby, a podle mého názoru by to bylo rychlejší a efektivnější než něco přerozdělovat prostřednictvím státu. Ale já myslím, že tento příklad, že se opakuje staré pravidlo, vláda hnutí ANO, Andrej Babiš vždycky něco megalomansky vyhlásí. Nejdřív jsme slyšeli, že do ekonomiky nalijí bilion korun, pak jsou z toho desítky miliard. Pak se budou přidávat na dovolené, nakonec jsou z toho jenom vouchery na lázeňství. Je to takové stále - o čem sním, když spím, ale v realitě jsou to pak zlomky procent. Jenom ještě administrativně složité a nepovedené.

Světlana WITOWSKÁ, moderátorka:
Pane Dolejši, je to celé nepovedené, jak říká pan Skopeček?

Jiří DOLEJŠ, člen rozpočtového výboru PS /KSČM/:
Tohle je přesně oblast, kde by platilo ono, kdo rychle dává, 2× dává. Bohužel to tak rychle nejde. Možná se paní ministryně místního rozvoje s paní ministryní financí neumí tak rychle dohodnout, že se dělají chyby. A ne vždycky hned vláda slyší na to, když ji někdo tu chybu vytkne, aby ji napravila. Ty vouchery, bohužel už lidi pomalu promýšlí dovolenou. A nepochybně jsou notně nervózní a ne všichni lidi se chystají do lázní. Takže mohlo to být hotové. To je jedno ze slabých míst těch kompenzací, které dosud probíhají.

Světlana WITOWSKÁ, moderátorka:
Pánové, já vám děkuju za dnešní účast v Událostech, komentářích. Pokračovat budete jistě zítra ve Sněmovně a my budeme u toho. Děkuji vám za to, že jste byli hosty dnešních Událostí, komentářů. Hezký večer a na shledanou.


Jan SKOPEČEK, místopředseda rozpočtového výboru a místopředseda poslaneckého klubu strany /ODS/:
Děkujeme za pozvání, hezký večer.

Jan ŘEHOUNEK, poslanec /ANO/:
Děkuji za pozvání, hezký večer.

Jiří DOLEJŠ, člen rozpočtového výboru PS /KSČM/:
Hezký večer vám i divákům.

Jan Skopeček

místopředseda poslaneckého klubu ODS
člen výboru pro evropské záležitosti PS PČR
poslanec PČR
ekonomický expert ODS