21. ledna 2020

Události, komentáře ČT24: Konec dalšího ministra dopravy

(ČT 24) Vladimír Kremlík skončil, jeho práci přibere do své agendy ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček (nestr. za ANO). Jaká je budoucnost zakázky, kvůli níž ministr dopravy skončil? A vzniká opravdu pod vedením nového šéfa resortu superministerstvo hospodářství? Téma Událostí, komentářů ČT24 pro poslance Stanislava Blahu.

Celý rozhovor se Stanislavem Blahou můžete zhlédnout na ČT24.

Daniela PÍSAŘOVICOVÁ, moderátorka:
Ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček se ujme řízení resortu dopravy v pátek. Nahradí Vladimíra Kremlíka. Jeho odvolání navrhl premiér Andrej Babiš v souvislosti s kritizovanou zakázkou na e-shop a informační systém pro elektronické dálniční známky. Karel Havlíček má vést oba úřady trvale. Podle něj mají resorty mnoho společného. Podle premiéra to může směřovat ke sloučení ministerstev.

Andrej BABIŠ, premiér, předseda hnutí /ANO/:
Tam jde o to, že je potřeba hledat synergie a tam vlastně ten průmysl a doprava se potkává, protože samozřejmě průmysl chce stavět jadernou energetiku.

Karel HAVLÍČEK, ministr průmyslu a obchodu /nestr. za ANO/:
Potkává se to v oblasti stavebnictví, potkává se to v oblasti automobilového průmyslu, v oblasti budování infrastruktury dopravní.

Daniela PÍSAŘOVICOVÁ, moderátorka:
K tomu, aby Karel Havlíček vedl trvale dvě ministerstva, mají výhrady sociální demokraté i komunisté, kteří vládu tolerují. Obě strany jsou i proti sloučení obou resortů. S kritikou přišla taky opozice.

Vojtěch FILIP, předseda strany a místopředseda
PS PČR /KSČM/:
Už za socialismu se to pokoušeli vytvořit ministerstvo hospodářství. A nedopadlo to dobře.

Jan CHVOJKA, předseda
poslaneckého klubu /ČSSD/:
Když si vezmeme pana ministra Havlíčka, tak už těch věcí, které má, je docela dost, on dělá vicepremiéra, dělá ministra průmyslu obchodu, velmi složitý resort, má pod sebou gesci vědy a výzkumu.

Marek VÝBORNÝ, předseda strany /KDU-ČSL/:
V této situaci to chce skutečně plné manažerské nasazení ministra a my jsme přesvědčeni o tom, že toto řešení není ku prospěchu celého resortu dopravy.

Ondřej POLANSKÝ,
poslanec /Piráti/:
My Piráti si myslíme, že když už by mělo dojít k nějaké takové velké organizační změně ve struktuře, mělo by to podléhat nějaké odborné analýze a nějakému závěru, a nikoliv okamžitým potřebám.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
Hosty jsou
poslanci Martin Kolovratník z ANO, předseda podvýboru pro dopravu. Přeji dobrý večer.

Martin KOLOVRATNÍK, předseda podvýboru pro dopravu PS PČR /ANO/:
Dobrý večer.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
A také
Stanislav Blaha z ODS a z téhož výboru, tedy pardon, podvýboru. Dobrý večer i vám.

Stanislav BLAHA, poslanec a člen podvýboru pro dopravu PS PČR /ODS/:
Dobrý večer.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
Pane Kolovratníku, proč muselo být odvolání pana Kremlíka oznámeno včera, kdy zemřel předseda
Senátu pan Kubera? Úmrtí jednoho z nejvyšších ústavních činitelů je v Česku věc zcela neběžná, toto opravdu nemohlo pár hodin počkat třeba do dnešního rána?

Martin KOLOVRATNÍK, předseda podvýboru pro dopravu PS PČR /ANO/:
Omlouvám se, nevím, jestli to je správná otázka, správně formulovaná. Zkrátka vláda pracuje, věci se dějí a je potřeba je řešit ze dne na den, respektive z hodiny na hodinu a myslím si, že teď ve vší úctě, dávat tyto dvě záležitosti do nějaké souvislosti, že není ideální. Zkrátka resort dopravy to, co se teď dělo v posledních dnech v resortu dopravy, skutečně nesneslo odkladu, byla to věc, která se řešila prakticky online během víkendu, a v pondělí zasedala vláda. Myslím, že s tou nešťastnou událostí to nemůžeme nijak spojovat.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
Dobře. Já vám děkuju za poučení, ale přece jenom člověk slyšel včera různé spekulace. Třeba, že to mělo trošku zastínit tu tragédii nebo naopak, že ta tragická věc mohl zastínit to, že pan premiér tím vlastně ukazuje svoji chybu, že se mu zatím nedaří vybrat toho správného ministra. Tak tohle všechno vylučuje, abychom si to na začátek vyjasnili, ano?

Martin KOLOVRATNÍK, předseda podvýboru pro dopravu PS PČR /ANO/:
Toto jednoznačně, a to se omlouvám, to mi opravdu přijde jako velikánská spekulace. Ta lidsky nepříjemná nešťastná událost, kterou jsem dneska ve Sněmovně uctili i minutou ticha na začátku jednání
Poslanecké sněmovny, určitě nemůže žádným způsobem souviset s tím, co se právě dělo. A jak opakuji, je to téma, kauza, která vznikla v minulém týdnu, řešila se přes víkend a nesnesla odkladu, byla řešena prakticky online.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
Dobře, my se k ní dostaneme za pár minut, tedy k té konkrétní problematice té zakázky. Ale zůstaňme ještě tedy u pana exministra už skoro exministra Kremlíka, proč to byl vlastně právě on, který se stal ministrem? Přiznejme si, že to asi nebyla nejznámější osoba, která by mohla ten resort řídit? Pan premiér se tehdy tvářil, že našel opravdu výjimečného šéfa resortu. Ani ne po roce tento výjimečný šéf musí odejít. Proč to tehdy nebyl někdo jiný? Třeba vy, pane Kolovratníku, protože se spekulovalo o tom, že byste to také mohl třeba být vy.

Martin KOLOVRATNÍK, předseda podvýboru pro dopravu PS PČR /ANO/:
Já nejsem tím, kdo by měl hodnotit personální politiku. Vždycky opakuji, já jsem legislativcem, od roku 2013 nebo od zimy 2014 pracuji ve sněmovně, pracuji na zákonech a i takový je můj vztah právě s exekutivou, s jednotlivými ministerstvy. To znamená práce na těch jednotlivých zákonech. A co se týká této volby, na kterou se mě ptáte, a budu v té odpovědi konkrétní, tak Andrej Babiš jasně na jaře toho loňského roku řekl, že Vladimír Kremlík je člověk, kterého zná, s kterým spolupracoval na Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových, je to právník, který zná právě problematiku třeba výkupu pozemků, přípravy při tom výkupu, té majetkoprávní přípravy, když se chystají dálnice a silnice. To byl ten argument. A já za sebe, poslední věta, musím říci, že jsem s tou volbou byl velmi spokojený, protože opravdu naše spolupráce byla na velmi dobré profesionální úrovni.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
Pane Blaho, jak vy hodnotíte ten vlastně necelý rok pana Kremlíka ve funkci ministra dopravy? Pan Stanjura, šéf vašeho
poslaneckého klubu a nově první místopředseda vaší strany, možná trošku jízlivě před chviličkou jsme slyšeli ten záznam, říkal: panu premiérovi došli lidi. Tak prosím vás o vaše hodnocení.

Stanislav BLAHA, poslanec a člen podvýboru pro dopravu PS PČR /ODS/:
Naprosto souhlasím. Podívejme se na to už sedmým rokem fungující působení hnutí ANO na Ministerstvu dopravy. Je to chaos. Rozvrat...

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
Počkejte, pan Ťok tam docela dost dlouho. A zrovna...


Stanislav BLAHA, poslanec a člen podvýboru pro dopravu PS PČR /ODS/:
Pan Ťok ano, ale předtím tam byl i pan Prachař, pan ministr Ťok měl tu obrovskou šanci, že působil dlouhodobě. To znamená, mohl skutečně odvést koncepční práci. To se nestalo a následně byl vystřídán panem ministrem Kremlíkem, o kterém jsme slyšeli, jaký je to skutečně odborník, jaký je to expert. No a dopadlo to tak jako vždycky, prostě po určité době byl odvolán...

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
Vy to berete hodně politicky, zkusme to brát věcně, protože vy jste expert na dopravu, tak to prosím vemte, zkuste to vzít trošku nadstranicky, jestli vás můžu poprosit. Úplně vážně, byl pan Kremlík dobrým nebo špatným ministrem dopravy?


Stanislav BLAHA, poslanec a člen podvýboru pro dopravu PS PČR /ODS/:
On toho zas tak moc neukázal, a to, co ukázal, si myslím, svědčilo o tom, že není kompetentní. Vezměme si jenom situaci na Ředitelství silnic a dálnic. V podstatě hned po nástupu vyměnil ředitele, aby následně po pár týdnech, po pár měsících provedl další změnu. To samé se dělo na Českých drahách. Podívejme se, podívejme se, jak je to s plánováním prostředků na rekonstrukce. Je to prostě všechno jenom o řečech, o nějakém marketingu. Vidíme, jak a kolik bychom chtěli stavět silnic, ale následně si na to pan ministr nedokázal ani nárokovat příslušné peníze v rozpočtu.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
Dobře, mimochodem, abychom byli spravedliví, i
ODS měla řadu ministrů dopravy a třeba na počátku existence samostatného Česka pánové Stráský, Budínský a Říman šli taky docela v rychlém sledu za sebou, jenom abychom byli stoprocentně fér a stoprocentně korektní. Pojďme teď, pánové, ještě k jedné věci, než se dostaneme k té samotné zakázce. Tak co on teď, pane Kolovratníku, bude pan Havlíček? Místopředseda vlády, ministr průmyslu a obchodu, ministr dopravy. Už jsme měli zastupující ministry. Tak možná do nějakých kvízů. Málokdo by si vzpomněl, že třeba pan Bursík byl ministrem školství, pan Škromach ministrem zdravotnictví, pan Sobotka ministrem průmyslu, pan Hamáček ministrem zahraničí, a tak dále. Měli to dočasné pověření, bylo jasné, že to je formální věc. Teď pan premiér říká, že to není formální a dočasné, jak tomu máme, pane Kolovratníku, rozumět?

Martin KOLOVRATNÍK, předseda podvýboru pro dopravu PS PČR /ANO/:
Byla to krásná exkurse do té historie, děkuji za ni. Dovolím si velmi stručnou reakci na pana Blahu a pak hned odpovím k té historii, k tomu politickému vyjádření kolegy z opozice. Já se musím bránit proti tomu, jenom já mám technické vzdělání. A mám rád fakta, my dneska máme rozestavěno, máme přímo v realizaci přes 230 km dálnic a jedniček, loni jsme předali do používání něco přes 60 km. Letos to bude 74 km nových dálnic a jedniček, takže ta čísla a ta fakta podle mě hovoří jasně, že ta kritika je od kolegů z
ODS neoprávněná. A teď k vaší otázce, myslím si, že to je velmi jednoduché, opravdu ta úvaha o možném sloučení těch jednotlivých resortů na stole byla už před řadou let, byla to právě ODS, já si pamatuji svůj osobní rozhovor se Zbyňkem Stanjurou někdy v roce 2013, kdy mi to ještě předtím děním, které se v tom roce stalo, podával jako hotovou věc, a opravdu ty synergie jsou tam ohromné. Symbolicky na hospodářském výboru, kde jsem místopředsedou, dnes a denně řešíme jak agendu Ministerstva průmyslu, tak právě agendu Ministerstva dopravy. A ilustrační a velmi stručně mohu uvést například výstavbu jaderných bloků, které potřebují právě novou silniční infrastrukturu nebo opačně...

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
Promiňte, já tomu rozumím...

Martin KOLOVRATNÍK, předseda podvýboru pro dopravu PS PČR /ANO/:
Už skončím... Zákon o liniových stavbách, který právě v sobě obsahuje agendu energetiky, přenosových soustav a tak dále, takže to propojení se nabízí.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
Já tomu absolutně rozumím. Mimochodem mezi těmi ministerstvy se dá služebním vozidlem přejet asi za 3 minuty. To je jasné. Ale úplně vážně, pokud chcete vážně...

Martin KOLOVRATNÍK, předseda podvýboru pro dopravu PS PČR /ANO/:
Třicet vteřin.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
Dobře. Pokud chcete vážně... A pokud dodržujete padesátku... Pokud chcete vážně slučovat resorty, tak mě zajímá, kdy tedy, a prosím, konkrétně, budete navrhovat ve Sněmovně změnu zákona, já jsem si to našel, protože to z hlavy samozřejmě nevím, to nebudu předstírat, zákona 2/69 § 1 odstavec 9 a 13, respektive paragraf 13 až 17, jinak to totiž nejde.

Martin KOLOVRATNÍK, předseda podvýboru pro dopravu PS PČR /ANO/:
A já férově a korektně odpovím, že to nevím a nemám tuto odpověď. Karel Havlíček jasně řekl a říkal to i premiér, že toto byla úvaha, která je v nějakém rámci v dlouhodobém plánu, že s tím pracujeme a uvažujeme, že by tato možnost byla, a teoreticky by se to mohlo týkat i dalších resortů. A já k tomu dodávám jedno české přísloví, jak se říká, všechno zlé je pro něco dobré, takže ty nešťastné pro nás nepříjemné události z posledních dnů možná toto mohou akcelerovat. To znamená, že Karel Havlíček, kterému trochu volně přezdíváme malá atomová elektrárna, on opravdu má tah na branku a je neskutečně výkonný, se do toho problému teď pustí, má naši plnou podporu, my mu budeme pomáhat, budeme za ním stát. A otestujeme si to, vyzkoušíme, jak to bude vypadat. A určitě chci kolegy z opozice ubezpečit, to není téma, které přijde za měsíc nebo za 2, možná za půl roku, to si skutečně chceme vyzkoušet. A já si myslím, že bude férové, když otevřeme širokou debatu napříč celým politickým spektrem, jestli tohle je reálná věc ještě v tomto volebním období anebo za nějakou ...

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
Dobře, já se na to zeptám i pana Blahy, protože ten zákon, o kterém jsem mluvil, je tedy kompetenční zákon, samozřejmě, který přesně říká, jaká má Česko ministerstva. Vy byste byli pro změnu, protože koneckonců ono vám to hnutí ANO trošku, promiňte, omlacuje o hlavu v posledních dnech, že jste to byli vy, kteří jste s tím přišli, a je to pravda.


Stanislav BLAHA, poslanec a člen podvýboru pro dopravu PS PČR /ODS/:
A my se k tomu taky hrdě hlásíme. Já ještě zareaguju na ty rozestavěné dálnice...

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
Prosím, o těch dálnicích už ne. Tak stručně.


Stanislav BLAHA, poslanec a člen podvýboru pro dopravu PS PČR /ODS/:
Já to musím říct, protože to, že máme něco rozestavěno a naplánováno, ještě neznamená, že to bude dostavěno, pokud si na to nealokuju dostatečné množství peněz. A ty v tom rozpočtu prostě nejsou.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
A teď k tomu slučování.


Stanislav BLAHA, poslanec a člen podvýboru pro dopravu PS PČR /ODS/:
K tomu slučování. My jsme považovali slučování za rozumnou věc. Otázka je, jaký je důvod k tomu slučování. Pokud si to řádně připravíme, pokud začneme například zesouladěním IT systémů, které fungují na obou ministerstvech tak, aby spolu byly schopny spolupracovat, a následně si namalujeme tu strukturu toho nového ministerstva a postupnými kroky se dostaneme k tomu cíli, tak to dává smysl, protože to je koncepční rozhodování. To, co se stalo teď, je prostě pouze znouzectnost. Najednou chybí ministr, tak se zkrátka řekne: sloučí se to a vlastně to chtěla
ODS, takže v podstatě my plníme jaksi přání opozice. Ale to není pravda, vznikne chaos, je to nepřipravené, bude to opět další rozkol, a když tady bylo o panu ministrovi řečeno, že je jaderná elektrárna, od by se měl především v této chvíli věnovat té energetice, protože to je velký problém České republiky,

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
Čas nás trošku posouvá k té tématice té zakázky, jestli dovolíte, poslechněme si společně, jak o jejím osudu včera tady v tomto místě mluvil pan ministr Havlíček.

Karel HAVLÍČEK, ministr průmyslu a obchodu /nestr. za ANO/:
My nemůžeme přesně připustit to, že tak, jak to prostě bylo připraveno tak, že se to spustí. Prostě musí se udělat všechno pro to, ale pochopitelně regulérní cestou, právní cestou. Teď se to zkoumá ze všech stran, tak aby prostě se to napravilo, protože podle našeho názoru je to možná až příliš komplikované. Podle našeho názoru a názoru celé řady odborníků to skutečně je příliš drahé.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
Jinými slovy pan ministr Havlíček včera slíbil, že se pokusí, že udělá maximum. Jasně to, od politiků člověk čeká. Ale pane Kolovratníku, prosím stručně a jasně, co reálně s tou zakázkou se teď může ještě změnit a vylepšit?

Martin KOLOVRATNÍK, předseda podvýboru pro dopravu PS PČR /ANO/:
Ministr Havlíček poprosil ještě o několik dnů a hodin, aby mohl postupovat především podle zákona. Dále víme z médií, že takzvaný hecatlon odborníků, kteří teď chtějí nabídnout státu nějaké řešení, proběhne o víkendu. To znamená, to řešení musí být v souladu s právem, se zákonem, nemůžeme si připustit to, abychom tu zakázku třeba zrušili nebo vypověděli. A ten vítězný uchazeč poté po státu požadoval nějaké plnění nebo náhradní prostě řešení. To si ještě musí kolegové vydiskutovat a přiznám, upřímně nejsem v detailu, nejsem v tom technickém detailu. Ale opravdu mohu potvrdit, že snaha je vedoucí v tom smyslu, aby to řešení bylo smart, chytré, jednoduché a co nejefektivnější, abychom ukázali, jsou to peníze nás všech, že zkrátka umíme ty veřejné finance utratit efektivně a správně, a ne nějakým zbytečně robustním způsobem, jak se v tuto chvíli jeví.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
Za malou chvíli se na to ještě zeptáme experta ze serveru Zdopravy.cz. Ale zeptám se i vás, pane Blaho, co se s tou zakázkou podle vás teď dá dělat?


Stanislav BLAHA, poslanec a člen podvýboru pro dopravu PS PČR /ODS/:
Já považuju za jediné správné řešení její zrušení, samozřejmě neznám, co z toho může vyplývat, protože smlouva je podepsána. To skutečně v tomto směru asi pan ministr si zaslouží čas, aby si to celé zanalyzoval. Na druhou stranu, proč k této situaci vůbec došlo? Už při té samotné administraci byla porušena celá řada pravidel a především díky zadávacím podmínkám byl zúžen okruh uchazečů, kteří se o ni mohli ucházet, a výsledkem je tato cena.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
Mimochodem ale
ODS má přece svého zástupce v dozorčí radě, SFDI, tak proč o tom pan Stanjura neinformoval...

Stanislav BLAHA, poslanec a člen podvýboru pro dopravu PS PČR /ODS/:
Ano, dozorčí rada byla informována pouze v tom smyslu, že se chystá tato zakázka, že má nějaký harmonogram a že o jejím průběhu budou průběžně informováni, a to se prostě nestalo. Mělo se jednat o otevřené výběrové nadlimitní řízení, a to je všechno, co k tomu dozorčí rada dostala. Já jsem ty materiály viděl.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
Pánové, děkuju za vaše odpovědi. Pane Kolovratníku, díky, že jste k nám připojil, díky a na shledanou.

Martin KOLOVRATNÍK, předseda podvýboru pro dopravu PS PČR /ANO/:
Díky za pozvání, hezký večer.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
Pane Blaho, děkuji i vám za účast v dnešních Událostech, komentářích, díky a na shledanou.


Stanislav BLAHA, poslanec a člen podvýboru pro dopravu PS PČR /ODS/:
Taky děkuju, hezký večer a na shledanou.

Stanislav Blaha

poslanec PČR
člen výkonné rady
starosta města
předseda regionálního sdružení