2. června 2019

Jsem v podstatě sluníčkář a feminista, ale planeta se otepluje, jak sama chce

(Hospodářské noviny) Předseda Senátu Jaroslav Kubera z ODS je známý svými nevybíravými komentáři na adresu ekologů nebo feministek. Těmto tématům se nevyhnul ani na tryzně za oběti nacismu v Terezíně, kde byl za druhé světové války koncentrační tábor. Od jeho varování před totalitou zahalenou do slov jako ekologie, rovnost pohlaví nebo multikulturalismus se distancovala část senátorů. Kritika přišla i od aktivistů nebo potomků obětí holokaustu. Kubera ale svého projevu nelituje. „Kdybych pronesl standardní projev, tak po něm nikdo ani nevzdechne, že. To by ani nikdo nevěděl, že jsem tam byl,“ říká v rozhovoru pro HN a dodává, že jsou jeho slova vytrhávána z kontextu. Vždy když vytrhnete jeden výrok, znehodnotíte celý text před ním. „Jiná věc je, jestli se to hodí zrovna do Terezína. Možná bych i přiznal, že ne. Že to není asi to správné místo,“ připouští.

Jak vnímáte, že se od vašeho projevu v Terezíně distancovalo 17 vašich kolegů ze Senátu?

To je samozřejmě jejich právo. Zbytek se neangažoval, což mě potěšilo. Výsledek toho je, že kromě Matěje Hollana a dalších přicházejí samé pozitivní ohlasy. Někoho se to dotklo. Samozřejmě je na polemiku, jestli se to má říkat zrovna v Terezíně, jestli nemělo být zdůrazněno, že jde o totalitu s malým t, a ne s velkým. Už jsem narazil na to, že někteří říkali, že je neadekvátní srovnávat dnešní podobu totality s tou nacistickou nebo komunistickou. Já si myslím, že je to velmi adekvátní, protože jsme v situaci, kdy ve Francii vegani rozbíjejí výlohy řezníkům, pomazávají je krví. To je začátek toho, co si už nepřejeme. Že už si nemůžeme ani ozdobit vánoční stromek, protože bychom mohli někoho urazit. To je už za hranou. Totalita není jenom fyzické násilí, je to obecné násilí.

Ale vy jste v projevu nehovořil o agresivních veganech. Mluvil jste například o ekologii.

A co jiného to je?

Myslíte, že všichni ekologové rozbíjejí výlohy?

To bych si vůbec nedovolil. Včera jsme byli v planetáriu v Brně, které je jedno z velmi moderních. Pustili nám tam film o vzniku vesmíru, ukázali nám fotografie galaxií, vysvětlili nám, jak se počítají světelné roky. Poté jsem řekl, že každý, kdo věří, že jsme schopni ovlivnit teplotu této planety, ať si zajde do brněnského planetária. Je to prostě nesmysl. Planeta se bude ohřívat nebo neohřívat, jak bude chtít. Hned ale dodávám, že se k ní chováme nehezky. Ale že bychom to vyřešili tím, že mlíčka do kávy už nebudou v plastu, to je holý nesmysl.

Co je tedy v tomto ohledu podle vás potřeba dělat? Jak to lze vyřešit?

Přípravou. Ta druhá parta, která alarmuje, z toho přece má obrovský byznys! To nikdo nevidí? Když probudíte v lidech strach, úplně je zblázníte.

Gretu pan prezident zase zbytečně urážel na sněmu Hospodářské komory. Ale slyšel jsem vaše rozhovory s dětmi, které stávkovaly a nechodily do školy. No ty nevěděly vůbec nic, to byla katastrofa.

Stávkující studenti se opírají mimo jiné o závěry vědců, které zastřešuje OSN.

Víte, že dnešní OSN už není OSN z roku 1948? Většina států jsou diktátorské režimy. To už zdaleka není demokratická instituce. Saúdská Arábie odpovídá za lidská práva, to je k pousmání.

Mně vadí alarmisti, ne ekologové. Ekoteroristi a ekologové, to je obrovský rozdíl. Na jednu stranu tu řešíme sucho. Ale zkuste říct, že někde postavíme přehradu. Okamžitě lidé podepisují petici, že žádnou přehradu nechtějí. A když, tak u sousedů.

Co tedy mají studenti, kteří stávkují za klima, sami dělat pro životní prostředí?

Chodit do školy. Učit se a debatovat o tom, co by se dalo udělat. Ale oni dali výzvu: do čtrnácti dnů něco udělejte, nebo uvidíte.

Ve svém projevu jste totalitní smýšlení popsal jako postoj "kdo není s námi, je proti nám". Ale vy tu kritizujete právě ty jiné názory, které v demokracii prostě zaznívají.

Možná si nerozumíme. Mně vůbec nevadí oponentura, debata. Jenom říkám, že ten, kdo to dělá, by měl mít aspoň nějaký nápad.

Například památkáři chtějí, abychom zachovali panelákové okno, které tam za komunistů někdo dal, protože už je historické. Pražský obchodní dům Máj chtěli zmodernizovat jeho autoři. Památkáři to nepovolili. To jsou věci, které kritizuji, protože už jsou za hranou normality. Je potřeba uměřenost.

Třeba elektromobilita. Copak necítíte, jaká je to blbost? Měl jsem tu energetika, který mi říkal, že když lidi ušetří, protože je to zatím levnější, tak co udělají? Co si koupí za ty peníze? Zase ty ekologicky škodlivé věci. Pořád chceme novou kabelku, novou blůzičku. Proti tomu kupodivu nikdo nic nemá.

Zrovna například zmiňovaní stávkující studenti mluví o tom, že je potřeba kupovat si méně oblečení.

Oni o tom ale jenom mluví. Jako když jedete vlakem a máte tam všechno z plastu.

Není zrovna tento argument proti aktivismu Grety Thunberg trochu pod pás? Přinejmenším - jela vlakem, mohla letět letadlem.

Asi ano. Ona v tom vlaku nemůže nic dělat, když tam nic jiného nemají. To já s tím zase nesouhlasím, aby se tohle využívalo ke kritice.

Když jste zmínil potřebu uměřenosti, bylo uměřené srovnávat všechno, co popisujete a nelíbí se vám to, s nacistickými a komunistickými praktikami?

Opravdu jste četla ten projev?

Ano.

Když si ho přečtete celý a nebudete vytrhávat dvě věty, zjistíte, že proti němu nemůžete mít žádnou námitku.

Vždy když vytrhnete jeden výrok, znehodnotíte celý text před ním. Jiná věc je, jestli se to hodí zrovna do Terezína. Možná bych i přiznal, že ne. Že to není asi to správné místo.

Říkáte, že vás vytrháváme z kontextu a že jste nedělal paralelu mezi ekologií, feminismem nebo multikulturalismem na straně jedné a nacismem a komunismem na straně druhé. Ale politik ve vašem postavení a s vašimi zkušenostmi přece musel vědět, že to takto může být chápáno. Čekal jste to, nebo ne?

Když jsem se podíval na ty protestující, tak bych skoro řekl, že potrefená husa zakejhala.

Myslíte třeba sociologa Fedora Gála, který se v terezínském koncentračním táboře narodil a nacisté ho připravili o otce?

Víte, že ten mě zrovna mrzí? Protože Fedor mě moc dobře zná. A mohl si to přeložit správně.

Podle mě je vytočila hlavně ta ekologie. Jsou to většinou takoví ti aktivisté. Třeba mi udělal radost Hollan. Když Hollan protestuje, jsem nadšený. Nebo když protestují ultrafeministky, taky mi to vůbec nevadí.

Takže to byl trochu kalkul? Počítal jste s tím, že to rozbouří vody.

Ne, fakt ne.

Nelitujete tedy toho, že jste to takhle řekl?

Vůbec ne. Kdybych pronesl standardní projev, tak po něm nikdo ani nevzdechne, že. To by ani nikdo nevěděl, že jsem tam byl. Ale žádný kalkul v tom nebyl, to zase ne.

Mně to prostě vadí. Z principu. Bojím se toho, že ve Francii děti terorizovaly své rodiče, protože nejsou vegani. Jeden náš slovutný lékař řekl, že jestli nebudeme jíst zdravě, tak nás to naučí zákonem. Když tohle já slyším, tak se můžu zbláznit.

Vy pokaždé argumentujete extrémními příklady. Proč?

Bojím se, aby se z extrémů nestal standard. Byl jsem ve Spojených státech na stoletém výročí bolševické revoluce. Existuje termín bolševické myšlení, u něhož nezáleží na tom, zda je člověk pravičák, nebo levičák. Bolševické myšlení je takové, že jenom moje pravda je správná. Já o své pravdě pochybuji pořád!

A když jste říkal, že se radujete, když se Hollan nebo ultrafeministky ozvou. V takových chvílích tedy nepochybujete, jestli jste svými výroky přece jen nešlápl vedle?

Zrovna v tomhle případě tedy ne.

Proč vám zrovna feministky tak vadí?

Protože jsou agresivní. Třeba když si udělají konferenci, tak já se tam ani nedostanu. Pozvou tam jen tu svoji partu.

Ale jinak pozor. Já jsem v podstatě sluníčkář, když se to tak vezme. Všichni ti sluníčkáři jsou moji kámoši - od biomasy Jacques …. až po Hanku Marvanovou.

Opravdu to vypadá jako kalkul. Přijde moment, kdy vy si nějakým výrokem získáte pozornost médií.

Nevím, jak bych vám dokázal, že to kalkul není. Možná mluvím rychleji, než myslím. S tím mám potíže odmala. Ale kalkul to není, to už vlastně ani nemám zapotřebí. Už do žádných voleb nejdu. Ale vám se vážně zdá normální, když se někdo jeden den prohlásí mužem a druhý ženou? Ombudsmanka soustavně překračuje své pravomoci, vzpomeňme ty její příběhy s dětmi. Jana Venezuela Maláčová je podobný příběh, když ztrácí argumenty, řekne „ono to tak je“. Ale jinak se mi strašně líbí. Nakonec jsem se ale musel omluvit bývalé ministryni Marksové Engelsové - řekl jsem jí, že jsem si myslel, že nikdo nemůže být horší než ona, a zjistil jsem, že jo. Já s ní ale kamarádím a skamarádím se i s Maláčovou. Holky mi to odpustí. Vědí, že je miluju.

Nerozumíte, proč je někdo jeden den mužem a druhý ženou. Vypadá to, jako byste jim chtěl upřít rozhodnutí, co udělají se svým tělem. Současně ale celou dobu vyprávíte, že nemáte rád, když vám někdo určuje pravidla. Neprotiřečíte si?

Rozhodnutí je, jestli budu kouřit, nebo nebudu kouřit. Ale nemyslím si, že tohle je rozhodnutí.

Není to jejich věc, jak vnímají svoje tělo?

To by mi nevadilo, ale nesmí to být každý týden jinak.

To přece nikdo nedělá.

A vy neznáte ten příběh z americké věznice?

Opět argumentujete extrémním příkladem a stavíte na něm názor.

Tak mi to nepřipadá. Uvědomte si, že jsem konzervativec. S tím už nic neudělám. Třeba se nesmí říkat černoch, ale afroameričan. Na to argumentuji: Řekni mi běloch a natáhnu ti ji, že jsi to neviděl. Černochovi nesmím říkat černoch, ale bělochovi mohu říkat běloch. Víte, kdo je nejpronásledovanější tvor na planetě? Heterosexuální bílý muž.

Máte to těžké.

A ne? Musíme dělat kvóty, aby ženy měly lepší příležitosti a byly ve správních radách a podobně. Ale ženy to přece nepotřebují, nechtějí. Vadí mi ti dobrotrusi, kteří chtějí moje dobro za každou cenu. Máte v redakci stejné platy jako muži? U mě na radnici měly ženy stejné mzdy jako muži.

Takže jste vlastně feminista?

O tom žádná. To je samozřejmé.

Před časem jste přirovnal Evropskou unii k Sovětskému svazu. V čem vidíte podobnost?

V tom, co ještě není, ale co se chystá. První krok byla Lisabonská smlouva, přes nátlak premiéra Mirka Topolánka jsem hlasoval proti této smlouvě. Díky tomu nás dnes přehlasují. A už se to začíná blížit i do sociální oblasti, která dosud byla výsostným právem jednotlivých zemí. Dnes už tu máme texty z EU, že už to tak nebude. A jestli si dovedete představit, že nám nařídí jednotné sociální dávky, jaké mají v Německu, to bude konec. Nejsem příznivec vystupování z EU, ale jsme v situaci manželky, která dostane jednou za měsíc facku a prsten s drahým kamenem. V manželství zůstává, přestože je manžel hajzl a mlátí ji. Ona si vyhodnotí, že se to jednou za čas dá vydržet, protože je to vyvážené tou dotací. Umíte si představit, co to udělá, až dotace, na které jsme si zvykli, skončí? Z toho mají všichni strach. Do toho přijde ekonomická krize. A to bude konec Andreje Babiše.

Dříve jste přitom tvrdil, že kdyby bylo na vás, tak Teplice z EU vystoupí. Je dnešní EU lepší, když říkáte, že byste z ní nevystupoval?

To je pragmatická úvaha, nejde o to, co bych si přál. Stačí se podívat na Velkou Británii, to je jiná kategorie země, než jsme my, a jaký je kolem galimatyáš. Nikdo neví, jak to bude. To je přece manželství z rozumu.

Mírníte svou rétoriku o EU, protože jste se na tom dohodli v ODS, nebo to pramení z vašeho přesvědčení?

Nic jsem na svém názoru nezměnil.

Ale říkal jste, že byste chtěl v obcích referendum o vystoupení z EU.

Ale podívejte se, v jakém to bylo roce.

Už je to delší dobu.

Můžeme jít ještě dál. V roce 1991 jsem napsal článek Teplice na cestě do Evropy. Ale vysvětlím to - můj postoj před Lisabonskou smlouvou a po ní byl rozdílný.

Mate mne to srovnání se Sovětským svazem.

To je přirovnání k evropským směrnicím a nařízením.

A je v pořádku přirovnávat to k režimu, který povraždil miliony lidí?

Jasně, možná bylo lepší přirovnat to k plánování RVHP. Pokoušíte se to interpretovat jinak, kolik zabil Stalin lidí. Tak napište článek o Hitlerovi, už jsem jeden taky napsal. Jak je možné, že na několika televizních stanicích a v rozhlase je Hitler. Proč tam je? Proč tohoto největšího hajzla v dějinách propagujeme? A on je nejpopulárnější osobnost. To mě strašně irituje.

Podle průzkumů je nejpopulárnější Andrej Babiš.

Dobře. Ale vrátím se k otázce. Bylo to přirovnání k socialistickému plánování. Pokladní chtějí být doma, tak soudruh Bublan velmi chytře vymyslel, že na některé svátky má být zavřeno. Zajímavé je, že se to netýká Prvního máje, kdy chodí odboráři do průvodu, a 17. listopadu. Ten asi vynechal, protože už se dlouho slavit nebude. Ať o otevírací době rozhodují obchodníci. Proč má mít jedna skupina pokladních výhodu proti jiným, které mají také šichty. Co je státu do toho?

Na jednu stranu nechcete, aby někdo diktoval obchodníkům, kdy mají mít otevřeno, a současně dehonestujete lidi, kteří chtějí využít své právo a rozhodovat o svém těle. Tomu nerozumím.

Je mi jedno, kdo s kým žije. Ale spor je v tom, jestli to máme povýšit na úroveň manželství. Ale třeba pochody za práva LBGT mi nevadí, ale je to zbytečné. Možná je to také kalkul.

Byl jste tam někdy?

Ne. Proč bych tam chodil. Ale viděl jsem takový pochod v cizině a bylo do děsivé, byli nazí a pomalovaní. Ale v principu mě to nijak nepohoršuje.

(Autor: Kateřina Frouzová, Markéta Šrajbrová)

Rozhovor vyšel na serveru iHNed.cz.

Jaroslav Kubera

předseda Senátu PČR