30. května 2019

Pro a proti: V Bruselu zvolili elektromobilitu místo toho, aby se hledaly alternativy

(ČRo Plus) Premiér Andrej Babiš (ANO) kritizuje podporu elektromobility a varuje, že to může znamenat začátek konce automobilového průmyslu v Evropě. Můžou unijní snahy o zmírnění škodlivých emisí poškodit českou ekonomiku, nebo je to smysluplná cesta v boji proti globálnímu oteplování?

Celý rozhovor s Vojtěchem Munzarem si můžete poslechnout na ČRo Plus.

„Je to spíš hrozba. Musíme si uvědomit, že čtvrtina průmyslové výroby Česka je navázána na automobilový průmysl. Má více než 150 tisíc zaměstnanců, nemluvě o dalších navazujících odvětvích,“ říká poslanec Vojtěch Munzar (ODS).

„Elektromobilita je hrozně drahá póza, protože elektrické auto má výfuk v elektrárně.“  Vojtěch Munzar

Upozorňuje i na výzkumy norských vědců z univerzity v Trondheimu, podle nichž celý životní cyklus elektromobilů od výroby po likvidaci baterií produkuje více emisí skleníkových plynů, než je tomu u těch nejmodernějších konvenčních aut. „Politici v Bruselu vybrali jednu konkrétní technologii, místo aby se šlo cestou alternativních zdrojů a přemýšlelo se více v globálu,“ kritizuje Munzar s tím, že něco podobného jsme zažili s podporou biopaliv první generace nebo fotovoltaiky.

Občanský demokrat odmítá možnost zavedení uhlíkové daně, která by prý znamenala jen zdražení a doplatili by na ni ti nejchudší. „Je to jen záminka, jak z lidí vytáhnout peníze, které by stát mohl rozdělit do dotačních titulů,“ míní.

Vojtěch Munzar

poslanec PČR
zastupitel statutárního města
člen regionální rady
předseda oblastního sdružení