Události, komentáře: Rozšíření EET
10. května 2019

Jan Skopeček: Události, komentáře: Rozšíření EET

(ČT 24) EET – elektronická evidence tržeb, nebo taky evergreen ekonomických tahanic. Sněmovna má za sebou další bitvu nekonečné války o jeden z klíčových návrhů premiéra Babiše. Na posuzování osmi set pozměňovacích návrhů ani nedošlo. Další střet koalice a opozice – místopředsedové rozpočtového výboru Poslanecké sněmovny Jan Skopeček (ODS) a Milan Feranec (ANO).

Celý rozhovor s Janem Skopečkem můžete zhlédnout na ČT24.

Marcela AUGUSTOVÁ, moderátorka:
Třetí a čtvrtou vlnou EET se zabývala Sněmovna. V závěrečném čtení projednávala novelu zákona, která má elektronickou evidenci zavést pro další profese. K hlasování se ale
poslanci ani po dvouhodinové debatě nedostali. K návrhu se zřejmě vrátí na příští schůzi na konci května. Ministryně financí Alena Schillerová stále věří, že novela nakonec dolní komorou projde.

Alena SCHILLEROVÁ, ministryně financí /nestr. za ANO/:
EET je krok správným směrem stejně jako kontrolní hlášení. Přispěly oba tyto instituty jednoznačně k narovnání podnikatelského prostředí. Máme obrovské výsledky u DPH.

Marian JUREČKA, místopředseda hospodářského výboru PS PČR /KDU-ČSL/:
Výběr DPH u těch činností, kde není EET, je vyšší a roste rychleji než tam, kde to EET máme.

Marcela AUGUSTOVÁ, moderátorka:
Opozice předložila v součtu stovky pozměňovacích návrhů. Vůbec nejvíc, přesně 775 jich podal šéf
poslaneckého klubu ODS Zbyněk Stanjura.

Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu /ODS/:
To není žádná obstrukce. Ministerstvo financí a vláda chtějí uvalit EET i na úplně nesmyslné obory.

Mikuláš FERJENČÍK, místopředseda rozpočtového výboru /Piráti/:
Zavést EET pro živnostníky, lékaře, veterináře. Podle nás to nedává vůbec žádný smysl.

Václav VOTAVA, člen rozpočtového výboru /ČSSD/:
Ono je to svým způsobem tak trošku snaha to rozbít celý.

Michal KUBAL, moderátor:
A téma pro
Jana Skopečka, místopředsedu rozpočtového výboru a místopředsedu poslaneckého klubu ODS. Dobrý večer.

Jan SKOPEČEK, místopředseda rozpočtového výboru PS PČR /ODS/:
Hezký večer.

Michal KUBAL, moderátor:
A také Milana Ferance, místopředsedu rozpočtového výboru z hnutí ANO. Dobrý večer i vám.

Milan FERANEC, místopředseda rozpočtového výboru PS PČR /ANO/:
Dobrý večer z Budějovic.

Michal KUBAL, moderátor:
Pane Feranče, kolik přinesla EET navíc do rozpočtu?

Milan FERANEC, místopředseda rozpočtového výboru PS PČR /ANO/:
Celková částka, myslím, že už to bylo řečeno, a teď nevím, abych to řekl přesně. Řádově je to nějakých 10 miliard ročně. Ale ono tam je problém vlastně, protože se to kombinuje i s tím kontrolním hlášením. Takže pokud mám informace, řádově nějakých 9, 10 miliard ročně.

Michal KUBAL, moderátor:
Jak podle vás je přesné tohle číslo, jak se počítá?

Milan FERANEC, místopředseda rozpočtového výboru PS PČR /ANO/:
Byla o tom velká diskuze o metodice, jakým způsobem to spočítat. My říkáme dlouhodobě, že fiskální přínos EET je důležitý, ale neméně důležitá je otázka skutečně toho narovnání podnikatelského prostředí.

Michal KUBAL, moderátor:
A když se znovu zeptám možná jinými slovy, co říká tohle číslo? Není tohle číslo jenom výrazem toho, že prostě roste ekonomika, lidi víc utrácejí, tím pádem rostou tržby, tím pádem rostou daně?

Milan FERANEC, místopředseda rozpočtového výboru PS PČR /ANO/:
Ale to číslo je očištěné vlastně o růst ekonomiky. To znamená, pokud si pamatuji správně, tak vzal se vlastně nárůst výběru DPH a toto číslo se očistilo vlastně od růstu HDP. Takže toto číslo je očištěno o růst HDP.

Michal KUBAL, moderátor:
Pane Skopečku, podle toho, co říkala ministryně financí Schillerová v lednu, tak EET loni přinesla 12,3 miliardy korun, o 4 celých, zhruba 4,5 miliardy víc než rok předtím. Jsou to podle vás pěkná čísla?


Jan SKOPEČEK, místopředseda rozpočtového výboru PS PČR /ODS/:
Pěkná čísla by to byla, kdyby se zakládala na realitě. Ale koneckonců i Nejvyšší kontrolní úřad ve své nedávné zprávě uvádí, že ta čísla jsou, tak jak on říká, trošku od opozice ostřeji, vycucaná z prstu. A žádná prokazatelná čísla, která by hovořila o tom, co říkal pan kolega, že by to snad přineslo 10 miliard korun, nejsou. Koneckonců oni ani být nemůžou, protože pokud je ekonomové nebo statistici zkoumají nějakou číselnou řadu ekonomických dat, tak potřebují mnohem delší časovou řadu, aby mohli ten vliv hrubého domácího produktu očistit. Takže ta čísla, která jsou uváděna, skutečně nemohou odpovídat realitě.

Michal KUBAL, moderátor:
Neexistuje prostá matematika, když si vezmeme růst tržeb, odečteme od toho růst
ekonomiky a z toho získáme hrubou představu, kolik toho zhruba mohlo?

Jan SKOPEČEK, místopředseda rozpočtového výboru PS PČR /ODS/:
Nejde, protože neumíme říci, kolik zákazníků přišlo k tomu živnostníkovi navíc oproti minulému roku. Skutečně to nejde tak říci. Koneckonců i ekonomický růst vlastně přispívá k tomu, že podnikatelé mají větší ambici, větší motivaci platit daně a vyhýbat se jakékoliv daňové optimalizaci. To je jednoduchý ekonomický zákon. České ekonomice se dařilo, podnikatelům se dařilo a v takové chvíli i bez jakýchkoliv kontrolních hlášení a EET mají podnikatelé přirozeně větší schopnost a motivaci daně platit.

Michal KUBAL, moderátor:
Takže si myslíte, že ten přínos bude nula, nebo jak to?


Jan SKOPEČEK, místopředseda rozpočtového výboru PS PČR /ODS/:
Já si nemyslím, že bude nula. Ta regulace skutečně asi na někoho dopadne a někoho skutečně přinutí daně zaplatit, když se jim vyhýbal. Ale já znovu říkám, že ty náklady, které EET znamená i pro ostatní podnikatele, a já jsem přesvědčen, že drtivá většina podnikatelů vždycky daně platila v pořádku a slušně, tak když spočítáme náklady, které je to stojí, tak ten výnos pro stát je zkrátka marginální ve vztahu k těm nákladům. Je to stejné, jako když máme ve třídě jednoho zlobícího, rušícího žáka a po konci vyučovací doby musí celá třída kvůli tomu jednomu neposlušnému žákovi zůstat po škole. Stejným způsobem se chová vládní koalice k našim podnikatelům. Já jsem skutečně přesvědčen, že 90 % té třídy, 90 % těch našich podnikatelů daně platilo v pořádku.

Michal KUBAL, moderátor:
Nemělo by být 90 % těch podnikatelů rádo, že těch 10 % musí daně platit taky? I to, to je ten argument toho narovnání podnikatelského zřejmě.


Jan SKOPEČEK, místopředseda rozpočtového výboru PS PČR /ODS/:
To by bylo samozřejmě fajn, ale koneckonců i ministerstvo financí přiznalo v posledních dnech, že při té třetí a čtvrté vlně, kdy jde třeba o řemeslníky, kteří si domlouvají a jednají s klientem tváří v tvář a není tam žádný další člověk, tak že samozřejmě vyhnout se tomu placení a domluvit se na platbě bez zaevidování té platby do toho elektronického systému, je samozřejmě snadné. A stát sám přiznává, že není možné tento typ podnikání a dodržování té regulace EET kontrolovat. Takže ti, co podváděli s daněmi a vyhýbali se jejich placení, ti se samozřejmě budou moci vyhýbat dál. Jenom ti, co slušně platili v minulosti, budou platit dál. Jenom budou mít náklady navíc kvůli této nesmyslné regulaci.

Michal KUBAL, moderátor:
Pojďme se teď podívat na to, o čem se teď diskutuje v
Poslanecké sněmovně, to znamená o té třetí a čtvrté vlně zavádění EET. Marcela má podrobnosti.

Marcela AUGUSTOVÁ, moderátorka:
Zavádění EET bylo původně rozložené do 4 fází. Začátek té 3. a 4. ale Ústavní soud předloni v prosinci odložil. Z evidence vyjmul bezhotovostní platby a zrušil povinnost některých podnikatelů zveřejňovat na účtenkách rodné číslo v podobě DIČ. Ministerstvo financí na tyto výtky odpovědělo novelou zákona. A to je právě ten materiál, o kterém
poslanci dnes debatovali. Norma upravuje podmínky pro drobné podnikatele, ale řeší tak rozšíření EET na další odvětví. Nově by měli tržby evidovat třeba lékaři, veterináři, účetní, advokáti, výrobci potravinářských produktů, někteří řemeslníci, poskytovatelé osobních služeb, jako například kadeřnice nebo maséři a taky provozovatelé stánků s občerstvením a prodejci na farmářských trzích. Podnikatelé, kteří nejsou plátci DPH a mají maximálně 2 zaměstnance, by podle této novely mohli tržby evidovat bez připojení k internetu. Ovšem jenom ti, kteří v hotovosti neutrží víc než 600 tisíc ročně. Právě o té peněžní hranici se hodně diskutuje, protože v původním návrhu byla nižší, jenom 200 tisíc. Podmínkou je ale vydávání papírových účtenek. No a součástí novely je i návrh na snížení DPH u některých služeb z 15 na 10 %. Týkalo by se to úklidových, stravovacích anebo kadeřnických služeb, u prodejců řezaných květin a taky vodného anebo stočného.

Michal KUBAL, moderátor:
Pane Feranče, včera tu ministr zdravotnictví mluvil o nedostatku lékařů. Mnoho z nich jsou v důchodu nebo před důchodem. Počítáte s tím, že hodně z nich raději, než by si koupili všechna ta zařízení, která potřebují, učili se něco nového, prostě zavřou?

Milan FERANEC, místopředseda rozpočtového výboru PS PČR /ANO/:
Jak bylo řečeno vlastně, tak ta povinnost se bude týkat tam, kde jsou ty bezhotovostní platby 600 tisíc, tak já nepředpokládám, že se týká velký části těch praktických lékařů. Já to neumím odhadnout, ale nepředpokládám, že by kvůli EET měl nastat nějaký úbytek lékařů.

Michal KUBAL, moderátor:
Vy jste mluvil.

Milan FERANEC, místopředseda rozpočtového výboru PS PČR /ANO/:
Právě kvůli té hranici 600 tisíc ročně, což si myslím, že u praktického lékaře příjmy, hotovostní příjmy tvoří malou část příjmu.

Michal KUBAL, moderátor:
Vy jste mluvil o tom, že je důležitým aspektem celé elektronické evidence tržeb vlastně narovnání trhu, ale na druhou stranu poměrně k tomu, co si ten, kdo vydělá, není to znevýhodnění malých, možná i středních podnikatelů vůči těm větším firmám, které si samozřejmě můžou ty výdaje dovolit mnohem snáz? Řetězcům nebo v něčem podobném?

Milan FERANEC, místopředseda rozpočtového výboru PS PČR /ANO/:
Teď jsem nerozuměl otázce, prosím?

Michal KUBAL, moderátor:
Pokud například potřebuje EET malá firma, třeba potraviny někde v nějaké malé vesnici, představuje to pro ni mnohem větší zásah do jejího hospodaření, než například pro jiné firmy, které si to možná ani nepotřebují. Nicméně znamená to to, že pokud tohle je pro tu firmu hranice, tak se zbaví konkurence v té malé vesnici?

Milan FERANEC, místopředseda rozpočtového výboru PS PČR /ANO/:
Já si myslím, že, že ty náklady pro všechny, pro všechny firmy jsou stejný. Jestli je malá nebo velká. Protože i ta velká, když má víc prodejních míst, tak potřebuje víc těch terminálů, ale ty náklady na provoz řádově, to jsou tisíce ročně. Takže já nepředpokládám, že to by mělo být to, co by nějakým způsobem fatálně mělo poškodit i ty menší firmy.

Michal KUBAL, moderátor:
Nicméně některé obce už hlásí to, že tam například místní potraviny zavírají, protože tohle mohla být třeba poslední rána, kterou dostaly. V okamžiku, kdy to jejich hospodaření bylo skutečně na hraně.

Milan FERANEC, místopředseda rozpočtového výboru PS PČR /ANO/:
Tak to, že na těch malých vesnicích skutečně ubývají ty obchody, to je realita. Ono je to tím, mění se chování lidí, lidi víc nakupují v nákupních centrech. Bude tam těch příčin víc. Ale nemyslím si, že EET je nějaký základní problém. Lidi změnili své chování skutečně v té vesnici, nakoupí si cestou z práce v nákupním centru, kde jsou možná nějaké slevy a skutečně ty obchody v té vesnici využívají jenom na nějaký malý nákup a tam pochopitelně nejsou ty marže takové, aby ten obchod uživily. To je bohužel realita.

Michal KUBAL, moderátor:
Na druhou stranu je tam pořád hodně lidí, kteří si třeba do toho města zajet ani nemůžou. Pane Skopečku, myslíte si, co podle vás hraje větší roli? To znamená EET, je to kolikrát ta věc, která převáží nakonec anebo je to skutečně ta změna toho chování, o kterém mluvil pan
poslanec Feranec?

Jan SKOPEČEK, místopředseda rozpočtového výboru PS PČR /ODS/:
My jsme viděli v posledním roce, že skutečně zavřelo víc jak 1 000 venkovských prodejen.

Michal KUBAL, moderátor:
500 pokud vím. 500, myslím, bylo to číslo. Omlouvám se.


Jan SKOPEČEK, místopředseda rozpočtového výboru PS PČR /ODS/:
Já jsem viděl to číslo 1 000, že to je asi jedno.

Michal KUBAL, moderátor:
Nebo 1000.


Jan SKOPEČEK, místopředseda rozpočtového výboru PS PČR /ODS/:
Jestli 500 nebo 1000, já si myslím, že každá malá prodejna drží svým způsobem ten venkov nad vodou, je špatně. A byť to EET nemuselo být tím nejdůležitějším nebo největším problémem pro tu malou prodejnu, tak to mohla být bezesporu ta kapka poslední. Víte, já největší problém v EET vidím, samozřejmě, že to je regulace a náklad, ale vidím v tom, že to je útok vlastně na střední třídu. Protože malí podnikatelé, živnostníci podle mého názoru jsou páteří střední třídy a shodneme se asi všichni na tom, že fungující střední třída je důležitá pro společnost jako takovou. A tady vládní koalice, a je to logické, vládne s komunisty, vládne se socialisty, její šéf je majitel velké korporace, tak se snaží vytvořit stát, kde na jedné straně budou pouze velké korporace, bohaté elity a na straně druhé závislí zaměstnanci, kteří budou pracovat buď pro stát nebo pro ty velké korporace a mezitím bude velmi malá skupina živnostníků. Je to politický cíl pro to, aby prostě zkrátka bylo více závislých lidí na státu, více závislých lidí na velkých korporacích tak, aby hnutí ANO a socialisté mohli těmito lidmi manipulovat a nabízet jim ty předvolební dárečky v rámci sociální politiky. Myslím si, že to je hlavní politický cíl likvidace střední třídy. A je to opravdu smutné.

Michal KUBAL, moderátor:
Pane Feranče, útočíte na střední třídu?

Milan FERANEC, místopředseda rozpočtového výboru PS PČR /ANO/:
Já děkuji panu kolegovi za toto politické školení. To skutečně nemůžu nazvat nijak nepoliticky. Tady i pan kolega říkal, že většina, já s tím souhlasím, většina podnikatelů skutečně je poctivých, plní své povinnosti, platí daně a právě proto si myslím, že by měli ty povinnosti, ty daně platit všichni. Nebo plnit ty povinnosti. Takže skutečně tyto ideologické klišé o likvidaci střední třídy, to jsem se pobavil.

Michal KUBAL, moderátor:
Pane Feranče.


Jan SKOPEČEK, místopředseda rozpočtového výboru PS PČR /ODS/:
Někdo se nad tím baví, někdo bohužel uroní slzu.

Michal KUBAL, moderátor:
Pane Feranče, ministerstvo financí na podzim odhadlo, že ta 3. až 4. vlna, pokud by se zavedla, tak ten rozdíl oproti tomu, kdyby nebyla zavedená, je zhruba 1 miliarda korun. Za A/ je to tak. Je to skutečně 1 miliarda? A za B/ stojí to za to? Za tu 1 miliardu, to znamená tuto povinnost ještě uvádět u dalších a dalších skupin?

Milan FERANEC, místopředseda rozpočtového výboru PS PČR /ANO/:
Opakuji znovu. A všichni se shodneme na tom, že většina podnikatelů podniká řádně a plní si své povinnosti. Takže když už nic jiného, tak to dlužíme, to rovné prostředí pro všechny, dlužíme jim, té drtivé většině podnikatelů.

Michal KUBAL, moderátor:
Ale i té drtivé většině přece.

Milan FERANEC, místopředseda rozpočtového výboru PS PČR /ANO/:
Opakuji. Ten fiskální. Můžu dokončit, prosím vás, tu myšlenku?

Michal KUBAL, moderátor:
Samozřejmě dokončete, ano.

Milan FERANEC, místopředseda rozpočtového výboru PS PČR /ANO/:
Děkuji. Je to od vás hezké.

Michal KUBAL, moderátor:
Já potom navážu na to, co jste teď říkal.

Milan FERANEC, místopředseda rozpočtového výboru PS PČR /ANO/:
Je to od vás hezké.

Michal KUBAL, moderátor:
Děkuji.

Milan FERANEC, místopředseda rozpočtového výboru PS PČR /ANO/:
Takže ten fiskální přínos není to rozhodující. Skutečně je to to narovnání podnikatelského prostředí a dlužíme to těm podnikatelům.

Michal KUBAL, moderátor:
Nicméně vy říkáte, že většina podnikatelů už dnes odevzdává daně a vy jim tady ukládáte ještě další povinnost, těm poctivým podnikatelům.

Milan FERANEC, místopředseda rozpočtového výboru PS PČR /ANO/:
Ta povinnost spočívá, ta nová povinnost v čem?

Michal KUBAL, moderátor:
V tom, že musí odvádět elektronickou evidenci tržeb.

Milan FERANEC, místopředseda rozpočtového výboru PS PČR /ANO/:
Ale ta, už dnes je povinnost přece vydávat účtenky, dneska na vyžádání. A změní se jenom to, a viděli jsme, že se to zavedlo v maloobchodě, zavedlo se to v pohostinství a když se zaváděla 1., 2. vlna, tak všichni strašili, že bude konec téměř všech hospod, jak se tady zhroutí hospodářství. Já jsem to nezaznamenal.

Michal KUBAL, moderátor:
Pane Skopečku, ta hranice 600 tisíc. Nebyla tohle věc, jak jste mohli prostřednictvím nějakého kompromisu ochránit víc podnikatelů, ochránit víc té střední třídy, kterou se tady snažíte hájit?


Jan SKOPEČEK, místopředseda rozpočtového výboru PS PČR /ODS/:
Ale bezesporu bude lepší, když ten limit bude 600 tisíc. Ale připomeňme si, že ministryně financí do toho zákona napsala 200 tisíc, což je naprosto nesmyslně nízká hranice, kterou chtěla pouze formálně vyhovět připomínkám...

Michal KUBAL, moderátor:
Mohlo by jít o otázku politického boje, dotáhnout to ještě dál těch 600 tisíc.


Jan SKOPEČEK, místopředseda rozpočtového výboru PS PČR /ODS/:
…Ústavního soudu. Bezesporu. My třeba navrhujeme, já osobně podám pozměňovací návrh, že by se EET netýkala podnikatelů, kteří jsou neplátci DPH. To znamená do obratu 2 milionů korun. Bezesporu můžeme nacházet spoustu nápadů, jakým způsobem liberalizovat tu regulaci, jakým způsobem z toho vyjmout co nejvíce skupin, ale já si samozřejmě od začátku myslím, že ta regulace je zbytečná od samého počátku. Koneckonců i Ústavní soud, který nejdříve ten zákon shodil, tak upozornil vládu, že nehledala před tím, než přišla k tomuto nejtvrdšímu způsobu, jakým kontrolovat plnění daňových povinností, tak si neudělala ani průzkum, jestli neexistují jiné cesty, méně invazivní cesty, jakým způsobem kontrolovat a hlídat to, aby daně byly plněny. Ale vláda bohužel nevidí doprava, doleva a vzala tu nejdrsnější regulaci, kterou mohla.

Michal KUBAL, moderátor:
Poprosím už jenom krátce. Budete obstruovat při tom třetím čtení?


Jan SKOPEČEK, místopředseda rozpočtového výboru PS PČR /ODS/:
My určitě obstruovat nebudeme, my vystupujeme, protože to považujeme za jeden z nejdůležitějších zákonů, za skutečný útok na podnikatelské prostředí a podnikatele, tudíž budeme argumentovat, ale že bychom nocovali ve Sněmovně, to opravdu nechystáme.

Michal KUBAL, moderátor:
Pane Feranče, to, co tady padlo, to znamená Ústavní soud, nebojíte se toho, že by opět mohlo dojít k něčemu podobnému?

Milan FERANEC, místopředseda rozpočtového výboru PS PČR /ANO/:
Ale Ústavní soud nezrušil zákon EET jako takový. Ponechal v platnosti první a druhou vlnu a u třetí, čtvrtý odložil, jste to říkal i sám, a vytkl určité věci, na které tento vládní návrh, návrh reaguje, takže. Pochopitelně já nechci předvídat rozhodnutí Ústavního soudu, bude-li podán návrh, ale myslím si, že ten návrh vychází právě z toho rozhodnutí Ústavního soudu, kterým pozastavil třetí a čtvrtou vlnu EET.

Michal KUBAL, moderátor:
Další kapitola diskusí o EET tentokrát v Událostech, komentářích. Pánové, díky za váš čas.


Jan SKOPEČEK, místopředseda rozpočtového výboru PS PČR /ODS/:
Děkuju za pozvání, hezký večer.

Milan FERANEC, místopředseda rozpočtového výboru PS PČR /ANO/:
Děkuji, hezký večer.

Jan Skopeček

Jan Skopeček

místopředseda poslaneckého klubu ODS
člen výboru pro evropské záležitosti PS PČR
poslanec PČR
ekonomický expert ODS

Více o autorovi