0
16. května 2018

Martin Kupka: Události, komentáře: Doprava v Česku

(ČT 24) Přestože se udělalo spoustu dobré práce a bylo by dobře nějakou dokončit, tak se mi nechce – tak dnes překvapivě okomentoval ministr dopravy v demisi Dan Ťok svůj možný vládní konec. Definitivně se prý rozhodne do konce týdne. Na jeho hlavu míří hlavně kritika za pomalé budování dálnic nebo neúspěšný tendr na mýto, který zrušil antimonopolní úřad. Přesto je nejdéle sloužícím ministrem dopravy za posledních 10 let, kdy se šéfů resortu vystřídalo 10. V jakém stavu je teď doprava v Česku? Kam se za uplynulé roky posunula? A jak si vede ve srovnání s dalšími zeměmi západního i bývalého východního bloku? Téma Událostí, komentářů ČT24 pro místopředsedu ODS Martina Kupku.

Celý rozhovor s Martinem Kupkou můžete zhlédnout na ČT24.

David BOREK, moderátor
No a k těm zmiňovaným ministrům, kteří jsou buď oběma nohama nebo jednou nohou ven z vlády, můžeme připočíst také Karlu Šlechtovou s otazníkem samozřejmě. I ona to nemá jisté, že povede resort obrany. Předseda ČSSD Hamáček, který chce s hnutím ANO sestavit budoucí koalici, předpokládá, že v další vládě paní Šlechtová nebude. A skončit by mohl už zmíněný ministr dopravy Dan Ťok.

David BOREK, moderátor
K tématu teď místopředseda ODS Martin Kupka, zdravím vás.

Martin KUPKA, místopředseda strany, poslanec /ODS/:
Dobrý večer.

David BOREK, moderátor
A také předseda podvýboru sněmovny Parlamentu České republiky pro dopravu Martin Kolovratník za hnutí ANO. Hezký večer.

Martin KOLOVRATNÍK, předseda podvýboru pro dopravu PS PČR /ANO/:
Přeji krásný dobrý večer z Litomyšle.

David BOREK, moderátor
Tématem bude doprava tudíž i Dan Ťok, paní Šlechtovou probereme v pozdějších fázích našeho dnešního vydání Událostí komentářů. Pane Kolovratníku, předpokládám, že jako ne nevýznamný člen poslaneckého klubu hnutí ANO, tak něco víte o tom, jak to bude s Danem Ťokem. Víte?

Martin KOLOVRATNÍK, předseda podvýboru pro dopravu PS PČR /ANO/:
Asi vás zklamu, nevím, nemám žádné další informace. A možná vás mohu i poopravit, nejsem žádný ne, že nevýznamný člen, jsem řadovými členem jak poslaneckého klubu hnutí ANO, tak i řadovým členem celého hnutí. Nejsem v žádných vyšších pozicích. Věnuji se své odbornosti, tedy dopravě, ať v hospodářském výboru nebo podvýboru pro dopravu. A shodou okolností právě tady z Litomyšle je to krásná shoda. Dnes vysíláme z konference dopravní infrastruktura, která se věnuje odbornému tématu právě dopravy. Ale bohužel na tu politickou otázku vám opravdu neumím odpovědět. Mě ta zpráva zastihla stejně jako vás z médií. Četl jsem jí během dnešního dne. Samozřejmě odborníci na dopravu tady se ptají, zjišťují. Ale je to pouze první vyjádření o nějaké chuti nebo možná nechuti s tím, že to finální rozhodnutí kolegy Dana Ťoka padne asi v pátek. A opravdu neumím to v tuto chvíli více komentovat.

David BOREK, moderátor
Pane Kupko, měl by pan Ťok být v té budoucí vládě?

Martin KUPKA, místopředseda strany, poslanec /ODS/:
Jako tragikomedie vyznívá celý ten sled událostí, ať už se to týká ministryně obrany nebo teď ministra dopravy, který se nechal slyšet, že ještě neví, jestli chce, nebo nechce ve vládě působit. Je to zvláštní, paní ministryně obrany se to dozvěděla dneska z Lidových novin, jak je to s její chutí končit, nebo nekončit v té roli. Nicméně, co se týče samotného Dana Ťoka, hnutí ANO říkalo, jak všechno zařídí, jak bude všechno fungovat, že doposud to byl problém, že ten stát řídila nemehla, a že teď všechno půjde výborně. Myslím si, že už po čase je vidět, že to tak jednoduché není, že ten stát opravdu má celou řadu vážných překážek, a že když i premiér i ministr dopravy slibují, jak to všechno půjde krásně, snadno, jak budeme jezdit, pokud možno do týdne, po nových dálnicích, takže to opravdu tak snadné není, a že na začátku musí být reálná odborná práce na tom, aby se změnila i legislativa, aby se změnily podmínky a bylo opravdu možné snadněji stavět a také na to samozřejmě získávat finanční prostředky. Ale ukázalo se, že bohužel ani Dan Ťok nebyl s to splnit svoje sliby, investovat víc. O nezvládnutém výběrovém řízení na mýto nechci mluvit, ale je jasné, že se prostě sliby nenaplnily, že se přešlapovalo na místě.

David BOREK, moderátor
Pane Kolovratníku?

Martin KOLOVRATNÍK, předseda podvýboru pro dopravu PS PČR /ANO/:
Není to pravda, od pana Kupky je to nefér argumentace. Mohu ji chápat politicky, že je to jakási opoziční rétorika. Ale já jsem dopravní inženýr, jsem technik, považuji se za technika. Mám rád řeč čísel. Tak jenom namátkově v tomto roce v tuto chvíli je rozestavěno zhruba necelých 80 kilometrů dálnic a silnic první třídy dalších 80 kilometrů a nepočítám do toho dálnici D1, tu rekonstrukci D1 by mělo být v tomto roce zahájeno. Společně s D1 to bude něco kolem 200 kilometrů. A i lidé jako kolega Kupka, který není odborníkem na dopravu, vědí, že postavit dálnici není jako postavit dům. Zkrátka ta příprava nějakou dobu trvá. Když se bavíme o financování, Operační program Doprava 1 byl v roce 2015 vyčerpán prakticky do posledního eura, do posledního centu. A například globální rozpočet do státního fandu dopravní infrastruktury to bylo jedno z hlavních témat tady dnešní konference v Litomyšli. Tak se v těch posledních letech pohybuje kolem plus mínus kolem 80 miliard korun. Jak tedy z evropských zdrojů, tak z těch národních zdrojů. Takže tady určitě se musím kolegy Dana Ťoka, kolegy z ministerstva dopravy a vůbec tedy hnutí ANO za ten rezort zastat. Budu korektní, určitě se nedaří všechno na 100 procent, každý chybujeme a máme se z čeho učit nebo měli bychom se poučit například právě zmíněný tendr na mýto. Férově přiznám, že se nedaří a může to být velký problém. Ale co se týká toho globálu a globálního posunu v dopravě, tak tam s panem Kupkou nemohu souhlasit, to je snad poslední věta, abych mu také dal slovo. Například do přípravy staveb, ať je to na SŽDC nebo ŘSD, tak od loňského roku máme každý rok připravený rozpočet a čerpáme rozpočet 4 miliardy korun jenom na přípravu staveb.

David BOREK, moderátor
Dobře.

Martin KOLOVRATNÍK, předseda podvýboru pro dopravu PS PČR /ANO/:
A to je vlastně to, co zaséváme a co chystáme, abychom sklízeli po tom za rok, za 2, za 3 do budoucna.

David BOREK, moderátor
Stručná reakce?

Martin KUPKA, místopředseda strany, poslanec /ODS/:
Ano, je férové přiznat, že daří více investovat do přípravy staveb. Na druhou stranu je možné vidět například v Praze, kde vládlo hnutí ANO, a kde samozřejmě to mohl ovlivnit i Dan Ťok například v případě Pražského okruhu, což je státní investice, tak se prostě nestavělo. To je průkazné a každý to může vidět. Praha se nehýbe, nehýbe se doprava v nejbližším okolí, takže není pravda, že se dařilo plnit sliby.

David BOREK, moderátor
Dobře.

Martin KUPKA, místopředseda strany, poslanec /ODS/:
A o tom jsem hovořil. A v tomhle směru jsem neřekl jediné slovo, které by nesedělo přesně. Tak pokud tady zaznívá z druhé strany, že snad něco z toho není skutečnost. Je to skutečnost. Prostě dařilo se českému státu v historii investovat víc do dopravní infrastruktury. Teď se alespoň daří připravovat více staveb, ale sliby hnutí ANO se prostě nesplnily a je to průkazné.

David BOREK, moderátor
Pane Kolovratníku, vy jste tady házel před chvílí miliardami a kilometry rozestavěných silnic. Já tu mám časovou řadu posledních 4 let, jak se dařilo otevírat nové dálniční úseky. Podívejme se na to, letos bude, pokud to vyjde otevřeno 18 kilometrů nových dálnic. Loni to bylo 17 a půl. Předloni 12, předpředloni 5 kilometrů. Trend je tedy mírně rostoucí, ale opravdu je tedy 18 kilometrů letošních nových dálničních úseků takový úspěch obzvláště u hnutí, které do politiky vstupovalo s tím, že prostě to bude dělat jinak?

Martin KOLOVRATNÍK, předseda podvýboru pro dopravu PS PČR /ANO/:
Férově, vždycky to může být lepší, není to žádný ohromný úspěch a já teď nechci sám sebe nebo sám své kolegy hodnotit, prsit se známkou 1, 1-, nebo 2. Platí to, co jsem řekl před malou chvílí, když dopravní stavbu zahájíte, začnete chystat někde od 0, tak ten proces dneska prostě trvá 10 až 12 let. Tak to je. A jestliže hnutí ANO k tomu rezortu, k té odpovědnosti přišlo na závěr roku 2013, vláda tehdy reálně začala pracovat od roku 2014, tak my opravdu dnes ta čísla, která jste říkal, to jsou vlastně akce, které tehdy před těmi 4 lety byly někde v pokročilé fázi přípravy, ať už to bylo územní rozhodnutí nebo příprava pro stavební povolení a teď se dokončují. Ta, řekněme velká větší čísla, jsou vlastně před námi připravena na příští přespříští rok a opět bych to velmi stručně komentoval právě těmi čísly. Jak jsem řekl globální rozpočet SFDI na letošní rok je 85 miliard korun a my v tuto chvíli od ministerstva financí máme příslib, že zhruba v této výši by měl být plánován i na rok 2019. Problém může být v tom, že ta příprava skutečně je velmi, velmi rozběhlá. Věřím, že se také podaří zlepšit legislativu, o tom asi budeme mluvit za malou chvíli o novele zákona, o urychlení dopravní infrastruktury. A pokud se všechno bude dařit a půjde to dobře, tak my příští rok bychom těch miliard potřebovali 95 až 100, abychom mohli zahájit všechny stavby, které budou mít stavební povolení. Takže opět musím opakovat, je to trend, který je pozvolný, určitě by mohl být rychlejší, ale je to trend, který je jednoznačný a je rostoucí, a to si myslím, že je správně.

David BOREK, moderátor
Jinými slovy Martin Kolovratník si teď řekl o 15 let vlády pro hnutí ANO. Já vám to přání neberu, ale samozřejmě ne každému politikovi se to splní. Pane Kupko, jenom stručná reakce.

Martin KUPKA, místopředseda strany, poslanec /ODS/:
Jenom stručná reakce, jeden z důvodů, proč to nejde rychleji, je to, že se nepodařilo připravit zákon o liniových stavbách, což byl jeden také z klíčových slibů hnutí ANO. Já bych si přál a pojďme se dívat do budoucna, co je potřeba udělat v legislativě, aby se opravdu České republice dařilo postupovat ve výstavbě klíčových dopravních staveb mnohem rychleji. Teď je na stole, a to musím říct průřezově, a i s významnou prací pana kolegy právě ona novela zákona o urychlení liniových staveb, ale je to první krok, důležitý, ale k tomu, aby opravdu jsme mohli dříve jezdit po lepších dálnicích a vůbec po dálnicích, tak k tomu je samozřejmě potřeba mnohem větší energie a samozřejmě hledání cest, jak také pro to získat nové prostředky.

David BOREK, moderátor
Mimochodem legislativa to je věc, která na rozdíl od přípravy dálnic může být rychlejší, pane Kolovratníku, předpokládám, že ano u dálnic od prvního projektu k otevření té dálnice to opravdu může být docela dost let. U legislativy to může být pár kvartálů. Zákon o liniových stavbách, to bylo velké téma, co se, co se stalo, že to vlastně ještě pořád je téma teď v roce 2018?

Martin KOLOVRATNÍK, předseda podvýboru pro dopravu PS PČR /ANO/:
Je to opravdu velké téma a teď to od pana Kupky bylo férové a děkuji za to. V tuhle chvíli máme ve sněmovně velkou novelu toho zákona čísla 416, která obsahuje 17 pozměňovacích návrhů a podle kolegů odborníků z ŘSD i SŽDC, pokud bude ve sněmovně úspěšná, tak v průměru zrychlí, to je ten termín, ten čas, o které jste před malou chvílí hovořil, tu dobu přípravy staveb v průměru o 3 až 5 let. A je úžasné, že na to máme shodu celé Poslanecké sněmovny, všech 9 poslaneckých klubů. Příští týden by ten zákon, já jsem zástupcem předkladatelů té skupiny poslanců, kteří ho předložili. Jsme tam zástupci všech 9 klubů. Příští týden jdeme do druhého čtení a věřím, že ten přespříští do třetího a společně, není to tedy moje zásluha, je to i zásluha kolegů z ODS a všech ostatních stran, by měl ze sněmovny být vypraven do Senátu. Opravdu pomůže o 3 až 5 let. A co se stalo, proč se to nepodařilo? Podle mě to byla chybná strategie, protože my jsme v roce 2014 ještě za ministra Prachaře tento zákon začali chystat a logicky kolegové z vlády řekli, že by to měl být vládní návrh, ne poslanecký. Bohužel ministr Prachař ho už nedotáhl do konce, nepřinesl ho do vlády. A kolega, o kterém jsme dnes mluvili, Dan Ťok, mi tehdy v roce 2015 řekl, že ty hlavní myšlenky tohoto zákona chce zapracovat do velké novely stavebního zákona, která šla sněmovnou, byla hlasována před rokem na jaře 2017. Bohužel a tady budu férově otevřený vzhledem k tomu, že už bylo poměrně blízko do voleb, tak ty hlavní myšlenky, ty pilíře té novely už nebyly ve sněmovně přijaty. Nebyla pro ně politická vůle, proto to v uvozovkách trochu zachraňujeme nyní my poslanci té nové Poslanecké sněmovny. Poslední věta ještě jednou, není to jenom o mně, ale musím poděkovat všem kolegům z ostatních klubů, že ta vůle je tam opravdu veliká.

David BOREK, moderátor
Ještě otevřeme jedno téma, respektive podtéma, které souvisí s dopravou, a to je pomalý postup stavebních prací. Dokonce včetně i banálních oprav. To je časté téma ne jenom u politiků ale i u českých řidičů. Teď se prosím podívejte na video, které zveřejnilo nizozemské ministerstvo dopravy na vybudování nového podjezdu pod dálnicí u města Ede jim stačilo, pozorně poslouchejte 55 hodin.

Proč to nejde rychleji a dodejme, že i za vlád ODS se předpokládám nestavěly tyhle věci a 55 hodin?

Martin KUPKA, místopředseda strany, poslanec /ODS/:
Je to například, protože česká legislativa opravdu má celou řadu vymyšleností, které ty stavby prodlužují, komplikují, nedařilo se najít a nedaří se to bohužel ani teď najít dostatečně rychlou legislativní cestu k tomu, aby ŘSD ale i města a obce mohly stavět rychleji tam, kde je to nezbytné.

David BOREK, moderátor
Jenom si upřesníme tady se opravdu bavíme o stavbě. Tady nešlo o 55 hodin nějaké přípravy územního řízení, stavebního řízení. Prostě ta čistá stavba, o tom se teď bavíme. Tak proč to nejde rychleji?

Martin KUPKA, místopředseda strany, poslanec /ODS/:
Já jsem přesvědčený o tom, že to co mají ovlivnit politici na úvod, je ta příprava, která dneska často trvá mnohem déle, než je samotná stavba, to platí i v České republice. No a pro to, aby stavby probíhaly rychleji, já mám zkušenost s celou řadou staveb, které se snažíme urychlovat, jsou to veřejné stavby, tak tam je to možné v okamžiku, kdy opravdu si velmi přísně nastavíte dodací lhůty a řeknete, že ta stavba prostě musí stát za rok například. A za ten rok opravdu stát bude se všemi sankcemi a s tím, že tlačíte na pilu, jinak to nejde. A záleží také na tom, kdo to ministerstvo, tu obec, to město řídí, jak je schopen opravdu dotáhnout ten projekt do konce. I na tom záleží, protože při té jako obrovské spoustě nejrůznějších překážek, záleží i na té energii, kterou tomu i jako konkrétní politik odevzdá.

David BOREK, moderátor
Já tu mám teď ještě jeden příklad český. Už to nebude doprovázeno krásným videem. Bude to doprovázeno jenom mými větami. Částečná uzavírka silnice první třídy 1/19 okres Příbram, obec Věšín, oprava vozovky v rozsahu zhruba 2 a půl kilometru a plánováno to je od 2. dubna letošního do 15. června letošního roku, tedy 2 a půl měsíce na opravu povrchu vozovky o délce zhruba 2 kilometrů. Pane Kolovratníku, co se to děje?

Martin KOLOVRATNÍK, předseda podvýboru pro dopravu PS PČR /ANO/:
Co se děje, neumím odpovědět, co se děje. Určitě kolegové z ŘSD by proto asi měli nějaké vysvětlení. Já sám vám dávám za pravdu a jsem k tomuto kritický. Prostě opravy, tempo oprav musí být mnohem rychlejší, když občas slyším ty nářky, že to není možné tu kvůli hygieně, tu kvůli nějaké obci, stížnosti obce, tak si myslím, že je to špatně. A já jsem kdysi použil takový slogan, že je to všechno o komunikaci, a že lepší komunikací bychom se měli dopracovat k lepším komunikacím. Je to taková slovní hříčka. A myslím si, že často i ten tlak nebo ta negativní zkušenost, ten vztah mezi státem investory a občanskými sdružení, ekology.

David BOREK, moderátor
Čili jasně.

Martin KOLOVRATNÍK, předseda podvýboru pro dopravu PS PČR /ANO/:
…že je zbytečný, že zkrátka negace vyvolává negaci, takže já za sebe, pokud bych mohl radit nebo doporučit, určitě bych vyzýval k tomu sednout si k jednomu stolu a u každé takhle malé konkrétní akce.

David BOREK, moderátor
Ale jenom si to upřesněme /souzvuk zvuků/ jenom si to ujasníme.

Martin KOLOVRATNÍK, předseda podvýboru pro dopravu PS PČR /ANO/:
…aby to byl jejich zájem a opravovat co nejrychleji.

David BOREK, moderátor
Legislativně nic byste v tomto ohledu nemohl nebo neviděl jako možnost změnit? Prostě spíše lepší komunikace?

Martin KOLOVRATNÍK, předseda podvýboru pro dopravu PS PČR /ANO/:
Určitě ano, na to teď nemáme prostor na detaily té legislativy. To, o čem jsme mluvili před malou chvílí, ta velká novela zákona 416, to je jakýsi hot fix, to je záplata, je to první krůček. Ale musíme se celospolečensky pobavit o tom, jestli je správné, že všichni zúčastnění i lidé, kteří třeba nemají místo, nemají bydliště nebo sídlo poblíž té dotčené stavby, že se můžou vyjadřovat ve všech fázích, v územním řízení, v posuzování vlivu stavby na životní prostředí a tak dále.

David BOREK, moderátor
Dobře.

Martin KOLOVRATNÍK, předseda podvýboru pro dopravu PS PČR /ANO/:
A já v poslední větě a možná i ukážu v rychlosti letáček. My jsme tady na té dopravní konferenci v Pardubicích společně se, pardon v Litomyšli s SFDI připravili takovou strategii, společnou strategii pro dopravní infrastrukturu, která zavádí velmi jasná, profesionální pravidla na základě evropských zkušeností zavádí jednotnou cenotvorbu, jednotné smluví vztahy, smluvní standardy. Ale také velmi moderní metody jako je například takzvaný BIM, digitální sledování staveb. Prostě opravdu moderní procesy.

David BOREK, moderátor
Pane Kolovratníku, to nebyla jedna věta.

Martin KOLOVRATNÍK, předseda podvýboru pro dopravu PS PČR /ANO/:
A to je to, v čem chceme táhnout za jeden provaz.

David BOREK, moderátor
To nebyla jedna věta. V této zemi se strašně dlouho staví.

Martin KOLOVRATNÍK, předseda podvýboru pro dopravu PS PČR /ANO/:
Omlouvám se.

Martin KOLOVRATNÍK, předseda podvýboru pro dopravu PS PČR /ANO/:
A vy jste strašně dlouho mluvil a já i pan Kupka jsme tady už trochu nervózní. Já, protože se mi rozpadl časový scénář tohoto tématu, pan Kupka, protože ještě něco chce říct, tak prosím jednu stručnou větu.

Martin KUPKA, místopředseda strany, poslanec /ODS/:
Jenom jednu větu opravdu, která směřuje k tomu, že zadavatelé teda ŘSD, města, obce to můžou v zadání těch soutěží ovlivnit. Můžou například jako jedno kritérium právě určit rychlost té stavby a můžou také...

David BOREK, moderátor
Ale pak bude dražší?

Martin KUPKA, místopředseda strany, poslanec /ODS/:
To nemusí nutně být, protože kratší stavba také znamená, že pro tu firmu je to menší časová náročnost a menší…

David BOREK, moderátor
Bude si muset půjčovat víc, víc dělníků?

Martin KUPKA, místopředseda strany, poslanec /ODS/:
Taky tam bude mít v opačném případě delší čas, tak to jsou stejné peníze. Ta stavba si velmi pravděpodobně vyžádá stejný počet osob. A také může zadavatel zadat konkrétní čas, po který se ta stavba bude realizovat.

David BOREK, moderátor
A už nemáme opravdu vůbec čas. Martin Kolovratník, Martin Kupka, děkujeme oběma, na shledanou.

Martin KUPKA, místopředseda strany, poslanec /ODS/:
Na slyšenou, na viděnou.

Martin KOLOVRATNÍK, předseda podvýboru pro dopravu PS PČR /ANO/:
Děkuji, děkuji za pozvání a krásný večer.

Martin Kupka

Martin Kupka

místopředseda strany
poslanec PČR
expert pro veřejnou správu

Více o autorovi