10. září 2017

Partie

(TV Prima) Hostem nedělního diskusního pořadu TV Prima byl poslanec Petr Bendl.

Celý rozhovor s Petrem Bendlem můžete zhlédnout na Prima Play.


Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka:
Dobré dopoledne u Partie televize Prima. Pozvání dnes přijali ministr zemědělství a 1. místopředseda KDU-ČSL Marian Jurečka. Dobrý den.

Marian JUREČKA, ministr zemědělství /KDU-ČSL/:
Dobré dopoledne.

Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka:
A poslanec za ODS, člen zemědělského výboru, Petr Bendl. Dobrý den i vám.

Petr BENDL, poslanec a bývalý ministr zemědělství /ODS/:
Dobrý den.

Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka:
Díky, že jste přišli, pánové. Než se začneme podrobně věnovat politickým tématům, pojďme se podívat na aktuální situaci na Floridě. Blíží se tam hurikán Irma, který opět zesílil na stupeň 4. Vítr dosahuje rychlosti 210 kilometrů v hodině. Irma zpustošila ostrovy ve východním Karibiku a Kubu. Floridu opustily miliony lidí. Meteorologové upravili odhad dráhy centra hurikánu. Měl by se vyhnout půlmilionové Tampě. Nejspíš ale zasáhne sousední St. Petersburg. Tady jsou aktuální záběry.

Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka:
Pane ministře, ministerstvo zahraničí uvolnilo 5 milionů korun na pomoc lidem, které v Texasu postihl hurikán Harvey. Pomůže Česká republika i lidem z oblastí, které zpustošila nebo zpustoší Irma?

Marian JUREČKA, ministr zemědělství /KDU-ČSL/:
Uvidíme, jaké budou konkrétní potom dopady toho hurikánu. Ale myslím si, že jsme připraveni pomoci, tak jako jsme pomohli v Texasu, tak pokud to bude nutné, tak rádi pomůžeme i na Floridě, protože Česká republika má zkušenost z povodní roku 97, s povodněmi roku 2002 a byli jsme také velice rádi, když nám i ostatní státy v té těžké situaci dokázaly pomoci. Takže je potřeba na to nezapomínat a umět tu solidaritu také vracet.

Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka:
Bude se jednat pouze, nebo pouze v uvozovkách, o tu finanční pomoc, nebo můžeme poskytnout i pomoc v oblasti personální?

Marian JUREČKA, ministr zemědělství /KDU-ČSL/:
My můžeme poskytovat i pomoc samozřejmě i personální, materiální a to je vždycky potom na dohodě těch konkrétních představitelů, těch krizových sektorů, které se musí domluvit, aby opravdu to, když tam budeme vysílat případně nějakou techniku nebo nějaké personální zdroje, tak jestli to má ten opravdu ten účinný smysl. To uvidíme, to v tento okamžik nechci předjímat.

Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka:
Dobře. Pane poslanče, měla by být a jakým způsobem Česká republika solidární s lidmi, které postihl hurikán?

Petr BENDL, poslanec a bývalý ministr zemědělství /ODS/:
Já myslím, že to je standardní, já bych, musím říct objektivně, podepsal to, co tady říká pan ministr, i v minulosti se tyhle ty solidární pomoci dělaly. Je třeba spočítat škody, podívat se na to, s čím je vlastně nejefektivnější způsob pomoci, jestli jsou to peníze, nebo jestli je to materiální, jestli je to lidské a tak dále. A pak se podle toho zachovat. Doufám, že budeme dostatečně rychlí, protože kdo rychle dává, dvakrát dává.

Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka:
Pánové, děkuji. Pojďme na aktuální politiku. Hlavním politickým tématem toho uplynulého týdne bylo vydání šéfa hnutí ANO Andreje Babiše a místopředsedy ANO Jaroslava Faltýnka k trestnímu stíhání kvůli kauze Čapí hnízdo. Oba vinu odmítají. Ještě v dubnu tohoto roku Andrej Babiš na svém facebookovém profilu napsal: „Imunita poslanců je podle mě zcela zbytečná a přežitá. Kromě imunity vůči výrokům proneseným ve sněmovně by se na nic jiného neměla vztahovat. Poslanci nejsou žádní nadlidi.“ Pane ministře, není čas se v souvislosti nejen s touto kauzou začít zamýšlet nebo věnovat změně, myslím změně poslanecké imunity?

Marian JUREČKA, ministr zemědělství /KDU-ČSL/:
Já myslím, že vlastně pan poslanec Babiš to vyjádřil v tom „tweettu“ nebo v to facebookovém statusu naprosto přesně. Tak to prostě má být. Imunita opravu má pokrývat poslance, aby se nebál mluvit, pokud je v Poslanecké sněmovně a bylo by mu, řekněme, bráněno mluvit o věcech, které jsou citlivé, tam ta imunita má logiku, aby byla zajištěna svoboda projevů politiků v Poslanecké sněmovně. Ale Andrej Babiš jasně ukázal, že on takovéto "tweetty" a statusy dává do doby, dokud se to netýká jeho samotného. V tento okamžik najednou to je účelovka, je to načasované a podobně, takže já jsem tím hlasováním chtěl umožnit, za prvé, aby spravedlnost vyšla najevo, aby o tom, jestli byl vinen či nevinen, on a pan poslanec Faltýnek, ať o tom rozhodne soud. A především také jsem chtěl umožnit to, aby bylo dostáno slovům, které v dubnu 2017 Andrej Babiš sám napsal.

Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka:
Ptala jsem se ale i na to, jestli není čas na změnu zákona, jestli by měla ta imunita být v zákoně zakotvena tak, jak je dneska?

Marian JUREČKA, ministr zemědělství /KDU-ČSL/:
Já myslím, že není důvod ten zákon měnit. Já si myslím, že ta praxe ukazuje, že ten zákon tady funguje docela dobře, že poslanci a imunitní a mandátový výbor posuzují velice zodpovědně, jestli toho poslance vydat či nevydat. A tady jednoznačně mandátový a imunitní výbor jasně řekl: vydat. A dokonce nakonec paradoxně sami poslanci Faltýnek a Babiš pro to hlasovali, byť poslanci poslaneckého klubu ANO z nějakého důvodu v těch lavicích neseděli.

Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka:
Ona se tak vlastně ta věc celá netýká pouze poslanců za ANO. Zástupci ANO tady nejsou, tak možná je fér připomenout, že za posledních 7 let sněmovna vydala k trestnímu stíhání 14 poslanců, nejčastějším důvodem bylo podezření na manipulaci s veřejnými zakázkami, korupce, ale byly to i dopravní nehody. Za KDU-ČSL to byli třeba poslanci Jan Kasal, Jaroslav Lobkowicz, za ODS poslanci Pekárek v souvislosti s korupcí při prodeji kolínských pozemků nebo bývalý primátor Bohuslav Svoboda. Možná otázka i na vás, pane poslanče, stejná, není čas na změnu?

Petr BENDL, poslanec a bývalý ministr zemědělství /ODS/:
Já jenom musím zmínit, že Bohuslav Svoboda to neměl v souvislosti s nějakou obchodní ekonomickou transakcí, ale v souvislosti s politickým rozhodováním, to je asi podstatné.

Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka:
Bylo to kauza na kartu Opencard.

Petr BENDL, poslanec a bývalý ministr zemědělství /ODS/:
Je to principiálně úplně jiné. Nicméně já mám pocit, že Česká republika by se měla držet standardních legislativ tak, jak je to v jiných demokratických zemích, můžeme určitě porovnat, jestli jsou tam některé věci, které by se upravit daly. Ale mám pocit i z toho, co jste říkala, že skoro téměř vždy byl ten poslanec vydán k trestnímu stíhání. Je kolem toho vždycky velká spousta diskusí, ale i tentokrát k tomu přistoupila Poslanecká sněmovna, jako že nejsme soudci, nechť to rozhodne policie, státní zástupci a ve finále soud. Jestli to je či není trestný čin, to se teprve dozvíme, teď to ani soudit takto nemůžeme.

Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka:
Pane ministře, chcete nějak reagovat ještě?

Marian JUREČKA, ministr zemědělství /KDU-ČSL/:
Já si myslím, že spíše tady byl zmíněn případ pana bývalého primátora Svobody. Tady si myslím, že je na zvážení, jakým způsobem vlastně upravovat zodpovědnost, například komunálních politiků a politiků na kraji z hlediska jejich rozhodování, protože jsou okamžiky, kdy ta rozhodování nejsou jednoduchá a vždycky s odstupem času může přijít někdo, kdo namítne, že ta rozhodnutí mohou být ještě lepší. A samozřejmě v tento okamžik se dostáváme do problematické situace, že už i dneska mnoho lidí vlastně zvažuje, jestli vůbec kandidovat do komunální politiky nebo do krajské politiky, protože ta zodpovědnost je extrémně vysoká. A ti lidé rozhodují na základě té skutečnosti, kterou ví teď, v ten daný okamžik. A mohou se ukázat skutečnosti ještě nové, tady si myslím, že možná do budoucna by se mohla hledat nějaká úprava legislativy, ale z hlediska imunity jako takové, si myslím, že tady není důvod ke změnám.

Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka:
Pokud se nemýlím, tak žádný z poslanců, kteří byli tomuto vystaveni, se dobrovolně nevzdali mandátu, nesvědčí to také o něčem?

Marian JUREČKA, ministr zemědělství /KDU-ČSL/:
Já si myslím, že to je v pořádku, proč by se měl ten poslanec vzdávat mandátu, tady platí presumpce neviny. Dokud ten soud, poslední instance soudu nerozhodne o jeho vině, tak já nevidím důvod, proč ten poslanec by se měl toho mandátu vzdávat. Kdo mu ho vrátí, když se ho vzdá a třeba za rok se ukáže u soudu, že ten poslanec vinný nebyl. Tady to opravdu bych nechtěl nastupovat na tuto vlnu a říkat, okamžitě se vzdávejte mandátu. To ať to opravdu rozhodne a posoudí ten soud, ne Poslanecká sněmovna, ani média.

Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka:
Pane poslanče.

Petr BENDL, poslanec a bývalý ministr zemědělství /ODS/:
To, že je někdo trestně stíhán, ještě neznamená, že je vinen. A žijeme v České republice, úplně si umím představit ten systém, že se budou vymýšlet kauzy, aby někdo byl trestně stíhán, abych se ho zbavil v Poslanecké sněmovně.

Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka:
Prezident Miloš Zeman ve čtvrtek naznačil, že by v případě vítězství ANO jmenoval Andreje Babiše premiérem, i kdyby byl obviněný. Je to v pořádku podle vás?

Marian JUREČKA, ministr zemědělství /KDU-ČSL/:
To už se dostáváme opravdu na hodně tenký led. Já si myslím, že to je něco, co by měl prezident opravdu hodně zvážit. Měl by to zvážit taky i s ohledem na to, jestli vůbec takovýto člověk, který dostane pověření od prezidenta, aby sestavil vládu, a bude trestně stíhán, jestli vůbec má šanci najít partnery pro takovou vládu, protože já nevím, kterým partnerům by se chtělo jít do vlády, teď pomiňme, že se to zrovna teď týká Andreje Babiše, ale obecně, a to...

Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka:
Vy takovým partnerem nebudete.

Marian JUREČKA, ministr zemědělství /KDU-ČSL/:
Já to vysvětlím. A tu vládu mít od začátku zatíženou takovým silným mediálním tlakem na tu osobu, to není šťastný ústup jak na domácí, tak na mezinárodní politické scéně. A k Andreji Babišovi, my jsme se za KDU-ČSL vyjádřili několikrát naprosto jasně. Pokud Andrej Babiš nebude schopen jasně vysvětil své kauzy s dluhopisy, s nahrávkami a úkolováním novináře Přibila, teď s Čapím hnízdem, tak já si nedokážu představit, abychom s ním seděli u jednoho stolu a jednali o vládě, ve které on by byl sám personálně zastoupen. Dokážeme si představit, diskutovat s ostatními zástupci ANO, ostatně teď máme situaci, kdy Andrej Babiš ve vládě není a dokáže ta vláda fungovat.

Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka:
Pane poslanče.

Petr BENDL, poslanec a bývalý ministr zemědělství /ODS/:
Budou volby. Lidé tu situaci nějak vnímají, nějak se rozhodnou. Máme v téhle zemi demokratické zákony a bude vznikat vláda. Koho pověří nakonec prezident sestavením vlády, jak to teď vypadá, že to bude Andrej Babiš, protože ta spolupráce navenek, myslím si prezidenta a předsedy hnutí ANO Babiše je zjevná, že to tímto směrem jde. Ale do voleb ještě relativně hodně času a lidé se můžou rozhodnout úplně jinak. Teď spekulovat o tom, co se stane, jestli je někdo zatížen tím, že je na něj podáno trestní oznámení a podobně, to bych musel říkat úplně v tuhle chvíli něco jiného, před chvilkou jsem říkal, jestli je na někoho podáno trestní oznámení, neznamená to, že je vinen. A musíme ctít presumpci neviny. Na straně druhé je to zcela jistě právo prezidenta a bude se rozhodovat on. A my uvidíme, jak se nakonec prezident rozhodne.

Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka:
Vy říkáte, že do voleb je dlouhá doba, je to zhruba 40 dní. Andrej Babiš při tom jednání, a nejenom při něm, opakoval, že policie lže, kauza je účelová a má za cíl ovlivnit volby. Bez jakéhokoliv podtextu může ta kauza ovlivnit volby?

Marian JUREČKA, ministr zemědělství /KDU-ČSL/:
Určitě to voliči sledují, celý národ to sleduje. Otázka, jestli naopak to nemůže mít opačný efekt, že naopak třeba příznivce Andreje Babiše to ještě utvrdí. Ale já vůbec nechci podléhat tomu, abychom tady v budoucnu, a policie v budoucnu byla pod tlakem, že řekne, teď nějakou kauzu řešit nebudeme, protože je třeba půl roku před volbami. Příští podzim budou také volby. Každý podzim teď budou v příštích 10 letech volby nebo jaro. Ale já se musím vymezit vůči tomu, co jste citovala, že Andrej Babiš říká, že to je účelové. Jestliže tady nejvyšší autorita, nejvyšší státní zástupce Zeman řekne, že z hlediska dohledu státního zastupitelství tou kauzou i oni to shledávají jako správný postup policie, tak dovolit si zpochybňovat práci policie i státního zastupitelství, které je pod gescí ministra spravedlnosti za ANO, tak to si myslím, že je docela silné kafe. A ty výroky, které ostatně říkal i pan ministr Pelikán, si myslím, že potom ukazují, že asi ten ministr je nekompetentní a 4 roky nebo 3 roky působí na resortu, kde vlastně to nefunguje.

Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka:
Pane poslanče, může tato kauza ovlivnit volby?

Petr BENDL, poslanec a bývalý ministr zemědělství /ODS/:
Určitě je ovlivní, protože lidé vnímají, ale může to ovlivnit jak negativně, tak pozitivně. Někdo si může říct, ono to je účelové, že ten dojem z toho mít, a tak to bude působit spíš pozitivně pro hnutí ANO. Anebo někdo si řekne, ne, padni komu padni, tady prostě ten systém musí fungovat bez ohledu na to, jestli zrovna jsou nebo nejsou nějaké volby.

Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka:
Pane poslanče, pod vaším vedení středočeské hejtmanství tu dotaci pro Čapí hnízdo podepsalo. Vy jste podával vysvětlení na policii. Očekáváte, že se ještě v případu budete nějak angažovat, že tam budete nějak figurovat? Nemáte zatím žádné...

Petr BENDL, poslanec a bývalý ministr zemědělství /ODS/:
To se mě ptáte na věci, na které víte, že já nemůžu znát odpověď. Ale to už je dávno, co jsem podával vysvětlení, vysvětlil jsem. Víte, ani od té doby se neozval nikdo. Takže spíš se ukáže, jestli regionální rada tehdy byla a nebo nebyla podvedena.

Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka:
Dobře, pánové, já vám děkuji k tomuto tématu. Pojďme na další. Evropská unie přichází s projektem společná zemědělská politika. Má přinést velké změny. Unie chce podporovat hlavně malé farmy a už odmítá dotacemi podporovat velké agropodniky. Jde o velké peníze. Na podporu zemědělců padne bezmála 40 % rozpočtu celé Evropské unie. Malí zemědělci jásají, nikoliv české ministerstvo zemědělství, na vládu jde s návrhem, který tuto politiku odmítá. Podobný názor má z celé Evropské unie ještě Slovensko. Pane ministře, proč ministerstvo zemědělství takovou politiku odmítá?

Marian JUREČKA, ministr zemědělství /KDU-ČSL/:
Já bych to trošku upravil, protože ten materiál pojednává také o nástroji pro podporu malých farmářů, ale pro diváky musím říct pár důležitých faktů o českém zemědělství, na které měly výrazný vliv období po roce 48 a po roce 90. My prostě máme strukturu farem, jakou tady máme, jsou to zemědělská družstva, která mají třeba přes 1000 hektarů, jsou tu dneska i rodinné farmy, které za těch 25 let vyrostly z malých rodinných farem řádově do farem, které mají stovky i přes 1000, i přes 2000 hektarů. A já, když se podívám na to, že už dneska máme určitou míru degresivity. To znamená, podnik, který má nad 1500 hektarů, je krátce na těch platbách, zhruba 5 %. A dneska už toto krácení se týká 768 podniků a tyto podniky zaměstnávají 42 % všech zaměstnanců v zemědělství a z hlediska živočišné výroby váží na sebe zhruba 70 % všech stavů skotu a 90 % stavu prasat a drůbeže. A my, kdybychom přistoupili na to, že řekneme, my na to zastropování kývneme tak, jak ho některé státy navrhují na velice nízké úrovni, tak my tyto podniky a tuto zaměstnanost a vlastní soběstačnost si vlastně podřežeme. Ono podobnou situaci řešil i pan ministr Bendl v roce 2011, když byl ministrem, tak stejně bojoval a stejně sháněl spojence, abychom byli proti paušálními povinnému zastropování. A já říkám: podpořme malé farmy tím, že zavedeme platbu na první hektary, kdy do třeba výše 90 hektarů všechny platby budou, farmy budou dostávat vyšší sazbu na ten hektar, ale nedělejme paušálně zastropování pro celou Evropskou unii na stejné úrovni, ale, řekněme, třeba, že jsme schopni přistoupit na kompromis, že bychom dáli pracovali na té degresivitě, že bychom případně ještě těm velkým farmám udělali nějaké odstupňování a nějaké další snižován plateb. Ale tyto peníze, hlavně, to je klíčové, ať zůstanou v obálce toho členského státu, protože některé státy říkají: zaveďme povinné zastropování a ty peníze si převeďme zpátky do toho společného evropského zemědělského rozpočtu a dále je přerozdělujme. Proto já to odmítám, protože prostě musím se dívat na to zemědělství jako celek, nelze prostě vytrhnout jenom jednu informaci z kontextu.

Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka:
Farmáři, zástupci Asociace soukromého zemědělství, si stěžují na to, že nové evropské cíle vaše ministerstvo ignoruje a drží se starých pořádků. Říkají, že se odchylujete od evropského modelu zemědělství, který stojí na rodinných farmách, zatímco v Česku jsou rozhodujícími příjemci velké zemědělské průmyslové podniky. Co říkáte na ten argument?

Marian JUREČKA, ministr zemědělství /KDU-ČSL/:
Já to musím odmítnout a doložím to zase jedině čísly. Za 7 let toho minulého programového období, kde především byli ministři za ODS, tak třeba z hlediska nových mladých začínajících zemědělců, tak takovýchto mladých začínajících zemědělců vzniklo zhruba 1100. My za 2,5 roku takto podpořených mladých začínajících zemědělců máme 1030. Vidíme také to, že z hlediska podpory finanční malé projekty pro malé zemědělce do 1 milionu korun za 7 let toho minulého období dostaly celkovou částku 235 milionů korun. My za 2,5 roku teď nového období máme vyplaceno přes 1 miliardu korun. To jsou obrovské rozdíly. A samozřejmě pan ministr Bendl by mně mohl tady oponovat, a řekne: ale že jsme navýšili ten maximální strop na tu jednu žádost na úroveň 150 milionů korun. Ano, to jsme udělali. Ale zároveň jsme změnili podmínku, že v minulosti dělaly firmy to, že tam byl strop 30 milionů korun, ale to jedno IČO, tu žádost podalo třeba 6krát v tom jednom kole. Takže to, ten balík byl ještě větší než dnes. A my dneska říkáme: to IČO může podat na těch 5 milionů korun ten velký podnik jenom jednu jedinou žádost. Nemůže to kumulovat. Takže vlastně předtím Státní zemědělský intervenční fond dělá za jedno IČO 6 žádostí, 6 administrativní úkonů, 6 kontrol. A balík byl ještě větší, než je dnes. A takových případů bylo poměrně hodně. A dneska my administrujeme jedno IČO s jednou žádostí.

Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka:
Pojďme nechat pana poslance oponovat, jak říkáte. Co říkáte na ten postoj ministerstva zemědělství?

Petr BENDL, poslanec a bývalý ministr zemědělství /ODS/:
My jsme vždycky zastropování odmítali, protože to je zásah do toho podnikání, je to nadbytečná regulace, zbytečně složitá a znevýhodňuje Českou republiku vůči ostatním v té konkurenci uvnitř Evropy. Myslím si, že by ta pravidla měly být stejná pro všechny. A rozhodně by, protože Česká republika tak, jak tady padlo, má ty farmy poměrně veliké, postihlo by to české zemědělství, proto jsme vždycky z principu zastropování odmítali. Jiná věc jsou ty distributivní platby, o kterých mluvil pan ministr, to znamená, jakási větší podpora na těch 90 hektarech, nebo jaké to číslo nakonec bude, tak aby to získali zejména ti menší, škoda, že to nevyužili, když to využít mohli. Ale teď už se třeba na tom konečně shodneme, že něco takového by České republice pomohlo tak, abychom ty malé zvýhodnili v tomhle ohledu, protože to potřebují. Co se týká těch velkých podpor, které tady jsou, pan ministr mě předešel, protože věděl, že na to upozorním, že rozšířili ty projekty, které mohly být finančně daleko nebo jsou finančně náročnější, ale podíváte-li se na poměr vlastně počtu těch uspokojených a poměr peněz, které jsou vydány na ty velké projekty a na ty malé, je to oproti tomu minulému období výrazně spíše pro ty velké farmy a velké firmy.

Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka:
Pane ministře, vy kroutíte hlavou nesouhlasně.

Marian JUREČKA, ministr zemědělství /KDU-ČSL/:
To právě pan ministr, tady bývalý ministr nebude mít pravdu, protože tak, jak jsem mluvil o těch číslech, kolik teď jde pro ty malé farmáře, tak jejich úspěšnost žádostí u malých farmářů za těch 2,5 roku toho nového období je nad 85 %. V některých opatřeních, když podává malý farmář projekty na živočišnou výrobu, tak uspokojujeme 100 % žádostí. Uspokojujeme 100 % žádostí všech, kteří žádají třeba na zpracování, když ta farma chce mít minimlékárnu, zpracovnu masa, tak 100 % žádostí od těchto malých uspokojujeme. Ale u těch velkých, u projekt nad 5 milionů korun, je úspěšnost 55 %. Takže jestliže já jsem nastavil systém, kdy každý, kdo si podá, tak prakticky uspěje, pokud nemá administrativní pochybení, tak přiznám se, už nevím, jak moc jako vyjít vstříc, včetně toho, že například rozdíl mezi malým a velkým je v tom, že ten malý, ten ten projekt dostane kompletně proplacen, on ho nemusí dělat, on ho zadá profesionální agentuře, ta ho udělá. A my ho proplatíme. Ten velký podnik, ten si ho musí zaplatit.

Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka:
Na druhou stranu já potom nerozumím tomu argumentu té Asociace soukromého zemědělství, vy říkáte jednu věc, oni si na ten postoj stěžují, z toho jejich postu vyplývá, že ministerstvo zemědělství ignoruje požadavky a ten současný trend v zemědělské politice Unie?

Marian JUREČKA, ministr zemědělství /KDU-ČSL/:
Přiznám se, ono to je asi už trošku v osobní rovině některých členů vedení Asociace soukromého zemědělství vůči mé osobě, což musím říct, že mě mrzí. A vlastně si nepamatuji, že by Asociace soukromého zemědělství za poslední 3 roky pochválila vůbec cokoliv, co jsme na ministerstvu udělali. Prostě mi to přijde takové kritizování už z principu. A já vycházím z toho, že když se bavím i s členy asociace na té krajské a okresní úrovni, tak ti lidé říkají objektivně, tu míru podpor, kterou dneska dostáváme jako malí zemědělci, to, do jakých věcí můžeme investovat, jak jsme otevřeli podmínky PGRLF, Podpůrného garančního rolnického a lesnického fondu, kde jsme udělali instituty, které tam nikdy nebyly, tak řekněme prostě takovou podporu ze strany ministerstva jsme nikdy nezaznamenali. A to je prostě věc, kterou říkají zemědělci, kteří prostě jsou i členové asociace a jsou na té úrovni prostě nejnižší.

Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka:
Pane poslanče.

Petr BENDL, poslanec a bývalý ministr zemědělství /ODS/:
Pokud já vím, tak ten program podpory malých zemědělců, jste jim slíbil, pane ministře, někdy v roce 2014. V roce 2015, když se vás ptali někdy v polovině roku, jak to s tím programem vypadá, protože nebyl hotový a nebylo vlastně uděláno vůbec nic, tak teprve na jejich tlak, na tlak Asociace soukromého zemědělství, se začalo jednat o tom, že tento program vznikne a s panem náměstkem Sekáčem na tom začali pracovat. A vlastně na tlak Asociace soukromého zemědělství s vědomím toho, že těch podpor pro malé tedy moc není, začal tenhle ten program vznikat. Řekněte, že to není pravda, můžeme to potom konfrontovat s vedením Asociace soukromého zemědělství. Ale podle mých informací tak to je.

Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka:
Pane ministře.

Marian JUREČKA, ministr zemědělství /KDU-ČSL/:
A já znovu musím říct, že jako opravdu toto pravda není, protože my jsme se o tom bavili na ministerstvu a s tím jsme přišli, řekněme, s nějakým návrhem, ale ano, o parametrech jsme potom jednali s vedením Asociace soukromého zemědělství. Ale když jsem zmiňoval třeba ten Podpůrný garanční a rolnicko-lesnický fond, kde už rok a půl poskytujeme úvěry, kde část jistiny ten zemědělec nemusí vracet, má odloženou až roční splatnost, tak třeba u tohoto institutu, ten mohl být o rok dříve, kdyby nám tento institut těchto zvýhodněných úvěrů pro malé a střední podniky neodmítalo právě vedení Asociace soukromého zemědělství. Ale já se tady nechci pitvat v tom, jak jsme k těm výsledkům došli, důležité je to, že dneska tady formy podpory jsou a jsou opravdu ve velice široké míře, nejenom pro zemědělce, ale pro lesníky, potravináře, rybáře. Takže ten sektor je dneska opravdu velice dobře otevřený pro toho, kdo chce začít podnikat, tak si myslím, že dneska má nástroje, které, když já jsem začínal podnikat v roce 2002 jako soukromý zemědělec, tak mně nic takového stát nenabídl.

Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka:
Pane poslanče, chcete ještě krátce reagovat?

Petr BENDL, poslanec a bývalý ministr zemědělství /ODS/:
Já musím říct, že dílem má ministr pravdu, protože spousta těch podpor, které dneska jsou, ať už programu rozvoje venkova, či v jiných oblastech, tak se připravovaly, byť to pan ministr nerad slyší, je ještě za minulých vlád, protože období 2014 až 2020, to jsou 3 roky příprav. A 3 roky práce na tom, aby vůbec na základě minulé zkušenosti, se něco připravilo. To, že tady dneska jsou projekty a programy na podporu v oblasti zemědělství a nejenom v něm, tak je významně práce těch dob minulých, což pan ministr má pocit, že všechno zařídil sám, ale není to tak.

Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka:
Pane ministře, vy máte nutkání...

Marian JUREČKA, ministr zemědělství /KDU-ČSL/:
Já nemám ten pocit, že by člověk všechno zařídil sám. Na rovinu, většinu těch věcí odpracují stejně ti lidé na těch nižších úrovních úřednických. Ale jenom pro zajímavost, například to, co jsme zavedli my, že jsme rozčlenili ty projekty pro malé zemědělce do milionu korun, do 5 a nad 5, aby nemuseli soutěžit ti největší s těmi nejmenšími, aby ten nejmenší měl daleko vyšší šanci, tak to jsem opravdu zavedl já. To mohl pan ministr Bendl udělat dávno, to je nastavení jednoho kola, který ty podmínky nastavuje, podpis ministra. Ale za ministrů ODS nic takového nikdo z ministrů ODS nenastavil. A bylo to dáno třeba tím, že ti lidé nebyli z toho resortu, nevyrostli v zemědělství, tak třeba neuměli cítit tady ty podmínky, možná já jsem měl určitou výhodu v tom, že jsem v zemědělství rostl, 11 let jsem v něm podnikal, než jsem šel na ministerstvo pracovat, takže tyto věci jsme rozpohybovali. Ale prostě to je fakt. A kdo v zemědělství pracuje, tak si myslím, že tady v té diskusi ví moc dobře, kde je pravda. Když byly krizové období roku 2009, 2012, byl propad ceny mléka, vepřového masa, přišlo sucho, tak to ministerstvo v tu dobu ještě s vládou Petra Nečase naopak zemědělcům zařízlo to, že zrušilo zelenou naftu. Takže tady bavit se o tom, kdo jak podporuje zemědělství, tak je opravdu, kdo se v tom pohybuje, tak má poměrně jasno.

Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka:
Pane poslanče.

Petr BENDL, poslanec a bývalý ministr zemědělství /ODS/:
Zelenou naftu jsme nezrušili.

Marian JUREČKA, ministr zemědělství /KDU-ČSL/:
Zrušili jste ji vy, pane ministře.

Petr BENDL, poslanec a bývalý ministr zemědělství /ODS/:
Co povídáte.

Marian JUREČKA, ministr zemědělství /KDU-ČSL/:
Vaše vláda ji zrušila.

Petr BENDL, poslanec a bývalý ministr zemědělství /ODS/:
Ne, ježišmarja, aspoň tohle si tedy...

Marian JUREČKA, ministr zemědělství /KDU-ČSL/:
No, je to...

Petr BENDL, poslanec a bývalý ministr zemědělství /ODS/:
...si to přečtěte, není to pravda, my jsme zelenou naftu prodloužili, srovnali jsme ji na podmínky...

Marian JUREČKA, ministr zemědělství /KDU-ČSL/:
V roce 2012.

Petr BENDL, poslanec a bývalý ministr zemědělství /ODS/:
...na podmínky Německa jsem ji srovnali s tím, že se o její další působnosti a o jejím využití rozhodne do budoucna. Víte sami, že to je spíš podpora velkých farmářů, než malých sedláků, to vám řeknou všichni osobně. Tak aspoň v tomhle tom, prosím vás, říkejte pravdu, když bych nechtěl používat pejorativní výrazy. A to, co jste říkal. Ano, vy jste otevřel cestu k velkým finančně náročným projektům, otevřel jste cestu toho tlaku velkých firem v oblasti zemědělství tak, aby mohly využívat finanční zdroje zemědělského sektoru. My jsme to měli stlačený na ty podpory na projekty do 30 milionů korun, takže jsme nemuseli dělat 1 milion, 5 milionů, 15, 20 nebo 30. Ale protože vy jste to otevřel, tu náruč pro velké firmy tak, že zkrátka si sáhnou až na takové podpory, tak pod tlakem malých zemědělců jste musel otevřít program, který umožní tak, aby si na něj sáhli i oni.

Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka:
Pane ministře.

Marian JUREČKA, ministr zemědělství /KDU-ČSL/:
Když se každý podívá na ty jednotlivá kola nového období, které jsme vypisovali, tak takhle byla od začátku vypisována. A zase musím říct, pan ministr nemá pravdu v tom, já říkám, těch projektů, kdy ta jedna firma si podala účelově 6 žádostí, jenom to rozdrobili do těch 30 milionů korun, jenom Státní zemědělský intervenční fond a úředníci s tím měli více práce, ale ty velké firmy, naopak, v tehdejší měly jednodušší přístup k tomu, než mají dnes. To opravdu takto vidíme, tak to prostě je. A znovu říkám, diváci, dejte si do Googlu, kdy byla zrušena zelená nafta, je evidentní, za které vlády to bylo a za kterého ministra.

Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka:
Já se omlouvám, já už tady tu vaši konfrontaci utnu dalším tématem, protože bychom měli být uměření v tom, v tom čase, který tomu věnujeme. Pojďme na další téma. Hnutí ANO přišlo před volbami se staronovým nápadem, chce sloučit ministerstva zemědělství a životního prostředí. Návrh má podporovatele. Prý to bude efektivní, levnější. Agendy se prý často překrývají. Ale i odpůrce, hlavně z řad ekologů, tvrdí, že vznikne ministerstvo vlků a oveček, jak jsem se dočetla, zájmy životního prostředí půjdou stranou a škody prý draze zaplatíme. Kde je tedy pravda? Pane ministře, může to dobře fungovat?

Marian JUREČKA, ministr zemědělství /KDU-ČSL/:
Když se podívám například do Rakouska, nebo do Německa, tak tam vlastně tato agenda je dlouhodobě pod jedním ministerstvem zemědělství, životního prostředí a potravinářství. Funguje to bez problémů. Podívejte se na rakouskou přírodu. Podívejte se na německou přírodu. Je to spíše o tom, jestli ten systém je na to nastaven, jestli jsme na to zvyklí. Když jsem byl na to dotázán, já jsem řekl ano, na základě zkušeností právě Rakouska, Německa, já si to dokážu představit. Na druhou stranu, kdyby ta ministerstva, a to je vždycky debata o tom zrušit nebo nerušit, já si myslím, že ten počet, který je dneska, kdyby ta ministerstva fungovala dobře, tak nemusíme teď v tento okamžik s tím dělat žádnou revoluci. Je tady otázka třeba některých kompetencí, které si dokáži představit, že by mohly přejít třeba pod ministerstvo zemědělství, to je třeba kompetence nad ochranou půdy, která je nesmyslně rozdělena, že vlastně tu hlavní kompetenci za ochranu půdy má ministerstvo životního prostředí. To stejné se týká vod. Ale ty věcné nástroje a komunikaci s těmi lidmi v tom praktickém terénu, má ministerstvo zemědělství. Takže to nedává úplně logiku. Já musím říct, že některé kompromisy se rodí i s těmi při té komunikaci mezi těmi ministerstvy poměrně těžko. Takže tady pro začátek bych si dokázal představit nějakou úpravu kompetenčního zákona. Ale říkám, v Rakousku a v Německu ten model funguje desítky let dobře.

Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka:
Co řeknete na ty obavy ekologů, oni se bojí, že zájmy zemědělců převálcují zájmy na ochraně krajiny. Dočetla jsem se dokonce názor, že největším škůdcem životního prostředí je zemědělství v dnešní době. Ekologové argumentují třeba plošným hnojením, které může poškozovat spodní vody, obávají se tedy, že se budou pěstovat pouze plodiny, které jsou efektivní na výnos, ale poškozují krajinu.

Marian JUREČKA, ministr zemědělství /KDU-ČSL/:
Já nemám rád takovéto zjednodušování. Když se podívám do krajiny a podívám se taky na posledních 20 let, jak se zpřísnily podmínky pro používání hnojiv, pesticidů v zemědělství, že dneska zemědělci i z vlastního zájmu využívají například systémy precizního zemědělství, to znamená, GPS navigaci, aby přesně věděl, kde ten postřikovač v ten okamžik aplikuje ten přípravek, kde přesně hnojí. Mají dneska senzoriku, aby nehnojili v místech, kde to nemá efektivitu, kde ta půda to hnojivo neudrží a pustí ho do spodních vod. To všechno je obrovský posun v tom zemědělství. A když se potom podívám i na počet trvalých travních porostů, na to, na kolik trvalých travních porostech dneska mají zemědělci chráněné louky, které jsou vícedruhové, chrání tam některé živočichy, tak nakonec v tom objemu těch hektarů, když se na to člověk podívá, tak zjistí, že nejvíc těch managementů nějakých zpřísněných režimů ochrany životního prostředí je na standardní zemědělské půdě.

Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka:
Pane poslanče, se stejným nápadem tedy sloučit tato dvě ministerstva, přišla i ODS v minulosti. Má tu vaši podporu i dneska?

Petr BENDL, poslanec a bývalý ministr zemědělství /ODS/:
Když sloučit, tak to neznamená, že ze systému zmizí jeden ministr, a tím pádem se nic nestalo. Musí se sáhnout do agend, musí se začít hledat způsob, jak odbyrokratizovat ten systém. Uvnitř zemědělství je toho opravdu obrovské množství, o čem se dá debatovat, čeho bychom se mohli postupně zbavovat tak, abychom si nenakládali víc, než po nás kolikrát Evropská unie chce. To samé je uvnitř toho ministerstva životního prostředí, když si často, i někdy ke škodě zemědělství Česká republika nakládá víc, než je nutné. Je to v oblasti kalů, pan ministr by mohl potvrdit, že to jsou ještě další témata, potraviny a tak dále, kde je ten spor kompetenční a dlouhý. Budou-li dva rozumní ministři, nemusíte skoro, bych řekl, slučovat ministerstva, stačí je jenom ztenčovat a zjednodušovat systém povolování, zkracovat termíny, vyřizování věcí, to je podle mě daleko důležitější otázka, než to, jestli budeme mít o jednoho ministra víc nebo o jednoho ministra míň. Problémy totiž zůstanou, ony nezmizí. Ten problém, ten princip se musí vyřešit, někdy se řeší až na úrovni ministrů, někdy si to ty úřady na úrovni náměstků nebo ředitelů nejsou schopni, pohádají se, nebo prostě mají každý jiný názor a musí se domluvit ministři. Když se ministři domluví, je to dobře, znamená to, že princip nějak funguje. Když se nejsou schopni domluvit, pak to ukazuje na to, že to není na zrušení ministerstva, ale spíš ministra, požádat ho nebo spíš ho odvolat, protože tam na tom místě nemá co dělat, pokud se není schopen domluvit.

Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka:
Nevím, jestli vám úplně správně rozumím, nicméně ODS v roce 2002 ten nápad měla, že ministerstva sloučí. Názor jste změnili.

Petr BENDL, poslanec a bývalý ministr zemědělství /ODS/:
ODS pravděpodobně před 15 lety ten návrh měla. Já znovu říkám, pokud slučovat ministerstva, pak rušit agendy, pak prostě ztenčovat počet lidí. Představte si, že jste ministryně a najednou vám řeknou, dostanete pod sebe 3 ministerstva, zjednodušeně řeknu, 3krát 1000 zaměstnanců, k tomu ještě stovky organizací, jak asi to budete schopna řídit, když máte najednou trojnásobně víc práce. A na ministra je vidět nejvíc, na náměstka už mnohem méně, na to, aby to bylo efektivní, pro lidi komunikovatelné, tak si myslím, že prostě podaří-li se ztenčit ty úřady, a to by se mělo, pak má smysl zmenšovat počet ministrů ve vládě. Pokud toho někdo není schopen, pak prostě je to jenom populismus, který je potřeba odmítnout.

Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka:
Pane ministře, já tady ještě jednou vytáhnu argument Asociace soukromých zemědělců, ti tvrdí, že je to neslučitelné, protože ministerstvo zemědělství se soustředí na výnos a ministerstvo životního prostředí na jakousi diverzitu. Podle nich ty dvě věci nejdou dohromady?

Marian JUREČKA, ministr zemědělství /KDU-ČSL/:
My na ministerstvu máme celý odbor, který se věnuje problematice ekologického zemědělství, enviromentální problematice, máme u nás oddělení, které se věnuje ochraně půdy, jsou u nás kolegové, kteří se věnují otázce vodního hospodářství, kvalitě vody a tak dále. Takže to je zase trošku zjednodušené tvrzení Asociace soukromého zemědělství. I ty finanční prostředky, které vyplácíme z Programu rozvoje venkova, ve velké míře míří právě k zemědělcům, kdy jim platíme určitou újmu za to, že například na některých loukách nesečou do 15. srpna, ponechávají část luk neposečenou. Mně volají starostové, říkají: proč jste to tady neposekli, jak to máte nastavené? Já jim vysvětluju: protože například tam hnízdí chřástal. Takže takovéto věci my děláme. A myslím si, že drtivá většina zemědělců to ví, opravdu velký objem plateb jde na to, aby ti zemědělci nezatěžovali životní prostředí. A dneska Česká republika je na druhém místě, pokud jde o rozsah ekologického zemědělství v Evropské unii, takže my se opravdu v této věci posunujeme výrazně kupředu, před námi je teď v tento okamžik jenom Rakousko. A jenom třeba pro zajímavost, když se na to podíváme třeba za posledních 100 let, plocha lesů v České republice se zvýšila více než dvojnásobně. Takže říkat, že tady u nás je všechno špatně, je zase prostě, to je takový jako, já toto nemůžu přijmout.

Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka:
Pane poslanče, chcete ještě reagovat?

Petr BENDL, poslanec a bývalý ministr zemědělství /ODS/:
Ani ne.

Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka:
Dobře, děkuji za upřímnost. Pojďme ještě otevřít jedno téma, a to je sucho, které postihuje naši zemi, páchá obrovské škody, pro zemědělce je zničující, stav podzemní vody je na historickém minimu. Schnou lesy, na změnu reagují zvířata a v neposlední řadě ubližuje i nám lidem. Pane ministře, vy už víte, jaké škody letos sucho napáchalo?

Marian JUREČKA, ministr zemědělství /KDU-ČSL/:
Škody máme v tento okamžik vyčíslené, alespoň u těch plodin, u kterých se to vyčíslit dá, protože není konec roku, na polích je ještě celá řada plodin, sklizeň bude probíhat až někdy do konce listopadu, minimálně u cukrové řepy, brambory se sklízí a tak dále. Ale z těch plodin, u kterých to vyčíslit můžeme, se pohybujeme dneska zhruba na úrovni 7,5 miliardy korun. Takže já jsem jasně deklaroval od začátku července, kdy jsem se byl podívat do terénu, s mnoha zemědělci v těch postižených regionech jsem hovořil, tak jsem říkal, my jako vláda se k tomu postavíme čelem, budeme hledat zdroje, jak je podpořit. Protože zase pro diváka mi mnoho lidí říká, ale přece to zemědělství není tak odlišné od jiného typu podnikání, přece ten zemědělec má nést ta rizika podnikatelská. Ale já zase říkám, tady je opravdu potřeba se podívat na to, do jaké míry je ten problém hluboký. A jestliže za posledních 5 let má zemědělce, kteří měli 3krát katastrofické sucho, z toho 2krát jim přišly do některých podniků mrazy, jsou podniky, které prošly všemi těmito 5 faktory, a ty výnosy třeba v letošním roce ty podniky mají o 60, 70, 80 procent nižší, tak to je obrovský problém toto dokázat finančně ustát. Takže my jsme řekli ano, pro ty nejvíce postižené regiony budeme hledat na vládě finanční prostředky, jak těm zemědělcům pomoci. Na druhou stranu děláme maximum pro to, abychom opravdu zemědělci motivovali, případně i nasměřovali k nějaké změně uvažování, aby oni sami začali dělat více opatření, která budou eliminovat ty dopady sucha, to znamená, změna osevních postupů, změna managementu, to znamená tam, kde třeba mohou být závlahy, aby tam měli plodiny, které pod těmi závlahy mají dobrý ekonomický výsledky, takže to je celá řada opatření, kdy já říkám, nemůžeme jenom hledět na to, že budeme platit kompenzace, ale musíme se daleko víc soustředit na tu investici do budoucna, aby těch situací, kdy stát bude muset dávat nějaké kompenzace, bylo co nejméně.

Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka:
Jaké ty kompenzace letos navrhnete, loni to bylo 1,2 miliardy korun. Máte představu, jestli ta částka bude stejná, nižší, vyšší, bude potřeba?

Marian JUREČKA, ministr zemědělství /KDU-ČSL/:
Když se podívám realisticky na tu situaci okolo rozpočtu na příští rok, zítra máme jednání o otázce zvyšování platů pro pedagogy a pro ostatní pracovníky ve veřejném sektoru, tak musím říci, že já jsem realista, když ta částka bude někde v intervalu mezi 1 a 1,5 miliardou, tak by to bylo docela reálné té situaci, kterou teď máme.

Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka:
Pane poslanče, je správný tento postup ministerstva zemědělství?

Petr BENDL, poslanec a bývalý ministr zemědělství /ODS/:
Já jsem slyšel číslo 4 miliardy při projednávání...

Marian JUREČKA, ministr zemědělství /KDU-ČSL/:
Z úst ministra zemědělství určitě ne.

Petr BENDL, poslanec a bývalý ministr zemědělství /ODS/:
Aha. No, já k tomu obecně musím říct, že je potřeba, aby lidé vnímali zemědělský sektor jako potřebný, zejména pro produkci potravin. To, že vznikají jakési podpory, neboť jsme to byli my, a byla to naše vláda, která připravila program, na základě kterého je možné pomoci zemědělcům, které postihlo sucho a také na základě dat, které jsme měli. Protože lidé možná nevědí, že v případě, že přijde velké sucho, tak ty škody napáchané na krajině, vůbec v území, jsou mnohonásobně větší, než když přijde velká voda. Protože v tu chvíli zkrátka, když ta voda není, umírá všechno. A my na to musíme být nachystáni, zemědělec, který má dobytek, má zvířata, v okamžiku, kdy přijde o slámu, o seno, o krmiva obecně a tak dále, a tak dále, dostává se do neřešitelné situace, protože sice zasel nebo posekal nebo zkrátka málokteré platí a tak dále, všechno, co s tím souvisí, výdaje tady jsou a nejsou příjmy nebo není produkce, kterou potřebuje na to, aby nakrmil dobytek, než aby dobytek poslal na porážku, je třeba vymyslet systém, a teď to říkám velmi zjednodušeně, jak těm nejvíce postiženým pomoc. My jsme je připravili, ministr Toman je ratifikoval v Evropské unii, dneska ten program existuje. A je nutné, aby ho vláda využívala v souladu s principy, na kterých se domluví s Evropskou unií. Jsou tam některé nespravedlnosti, o kterých pan ministr ví, které se týkají zemědělců, kteří třeba mají několik svých aktivit v různých částech České republiky, jsou postiženi jenom v jedné a přestože jsou postiženi v jedné, v případě, že se jim v jiných částech daří do toho systému čerpat nemůžou.

Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka:
Pane poslanče, já se vrátím k té otázce, souhlasíte s tím postupem ministerstva zemědělství, například pana ministra pan premiér pochválil při té vaší bilanční schůzce, jak účinně bojujete se suchem. Můžete se k té pochvale přidat nebo, nebo...

Petr BENDL, poslanec a bývalý ministr zemědělství /ODS/:
Já myslím, že mohly vzniknout ještě některé další nástroje, které bohužel nevznikly. My jsme připravovali fond nepojistitelných rizik. Ministerstvo zemědělství po tom, co jsme my na ministerstvu skončili, z toho chtělo v podstatě udělat jakousi pojišťovnu nebo banku, což bylo odmítnuto. Já si myslím, že to má fungovat, odmítnuto Evropskou unií, nepodařilo se jim to prosadit, protože to v podstatě, a myslím, že vám to nepovolila nakonec Česká národní banka, aby něco takového vzniklo. Ale kdyby to vzniklo jako čistě podpůrný fond, spíše toho významu záchrany, co se ještě dá, pseudosociální, nikoliv podnikatelský s nějakými provizemi a podíly na zisku a tak dále, tak by to mohlo fungovat. To bohužel se nestalo. To nás mrzí. My jsme to měli připravené.

Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka:
Nechám pana ministra reagovat, s ohledem na čas poprosím o krátkou...

Marian JUREČKA, ministr zemědělství /KDU-ČSL/:
Ano, ten fond těžkého pojistitelných rizik, o kterém tady hovoříme, který právě měl do budoucna předvídatelně pomoci řešit tyto situace, do kterého by částečně přispívali sami zemědělci a částečně stát, tak ten se připravuje, to se nezastavilo. Ale právě na základě toho, co nám řekla Evropská komise, toho, co nám řekla i Česká národní banka, kdy nám vytyčili mantinely, které jsou daleko náročnější, tak my jsme dneska v situaci, kdy začínáme připravovat už dokonce i legislativní návrh, protože tento fond musí mít nakonec své legislativní ukotvení. A my počítáme, že příští Poslanecká sněmovna někdy v průběhu roku 2018 by takovýto návrh, pokud nepřijde ministr, který by to chtěl zastavit, by měla dostat k projednání a ten fond by se tady měl rozeběhnout. Já jenom zmíním ještě jednu věc, my děláme i ta opatření, která se týkají právě pomoci zemědělcům v té krajině s tím suchem lépemu čelit, to znamená, podporujeme nové rybníky, odbahnění rybníků, nové retenční nádrže. Za poslední 3 roky jsme uspokojili všechny žádosti zemědělců, kteří žádali o techniku a investice do závlahových systémů. Takže i to uvažování zemědělců, i to, jakým způsobem se nastaví priority, se zaplaťpánbůh mění a posunujeme se kupředu.

Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka:
Pane poslanče, už jenom krátká reakce, kroutíte nesouhlasně hlavou.

Petr BENDL, poslanec a bývalý ministr zemědělství /ODS/:
Měli jste 4 roky na to, abyste to připravili. Říkáte, že se na tom...

Marian JUREČKA, ministr zemědělství /KDU-ČSL/:
Ono to běží, pane ministře.

Petr BENDL, poslanec a bývalý ministr zemědělství /ODS/:
Běží, furt nic není, 4 roky to běží a pořád to jako nemáme a možná, že to třeba bude až za 7 let. My jsme to připravili, neměli jsme šanci to dotáhnout...

Marian JUREČKA, ministr zemědělství /KDU-ČSL/:
Od roku 2002, se o tom mluví, o tom fondu.

Petr BENDL, poslanec a bývalý ministr zemědělství /ODS/:
Dobře, ale my jsme byli jediní, kdo ho připravil, bylo potřeba už ho jenom doprojednat. Vy ho projednáváte 4 roky a říkáte, že možná příští vládu se to stane. A ještě k těm rybníkům, tam musím říct...

Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka:
Velmi krátce, pane poslanče.

Petr BENDL, poslanec a bývalý ministr zemědělství /ODS/:
Výdaje do vodohospodářství ministerstva zemědělství dlouhodobě klesají, je to doložitelný černé na bílém. A uvidíme, kolik nových vodních ploch...

Marian JUREČKA, ministr zemědělství /KDU-ČSL/:
Tady s vámi sedím, já vám to doložím.

Petr BENDL, poslanec a bývalý ministr zemědělství /ODS/:
...vyčištěných rybníků po vás tady nakonec zůstane.

Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka:
Pane ministře, pane poslanče, vsadíme se po vysílání. Já vám děkuji za váš čas, že jste přišli. Marian Jurečka. Ministr zemědělství za KDU-ČSL.

Marian JUREČKA, ministr zemědělství /KDU-ČSL/:
Děkuji za pozvání.

Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka:
Petr Bendl, poslanec za ODS. I vám děkuji.

Petr BENDL, poslanec a bývalý ministr zemědělství /ODS/:
Hezký den.

Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka:
Já se přidávám, milí diváci, přejeme hezký zbytek neděle.

 

Petr Bendl

poslanec PČR