16. ledna 2015

Nadílka pokračuje aneb vítejte ve starých časech

Vzpomínáte na doby spanilých jízd sociálnědemokratických premiérů Grosse a Špidly, nadělujících v krajích dárečky v podobě dotací z bezedného státního rozpočtu, protože zdroje přece jsou? Dnešní tisková konference ministra dopravy Ťoka (ANO) a sociálnědemokratického hejtmana Haška je využitím tohoto dávného know-how pro aktuální potřeby doby.

Ministr Ťok slíbil krajům 4,6 miliardy na opravu silnic 2. a 3. tříd. A hejtman Hašek nadšeně zvolal, že jde o nejvýznamnější injekci státu za uplynulých 15 let, čímž ostatně přiznal barvu. A společně připojili kouřovou clonu o nevyčerpaných 10 miliardách z evropských fondů a vině minulé vlády, že prý nejdou použít právě na tyto silnice, že to nevyjednala. Minulou vládou se v rétorice této garnitury myslí zásadně vláda za účasti ODS. O tom, že jednou z brzd jsou např. chybějící zásady územního rozvoje kraje, v jehož čele stojí právě hejtman Hašek, taktně pomlčeli.

Vítejte tedy opět v nesystémovém Kocourkově. Za správu silnic 2. a 3. tříd jsou sice zodpovědné kraje, je to jeden z pilířů jejich existence, ale tam jsou teď přece naši, minimálně ti koaliční. Nebudeme se jich tedy ptát, proč utráceli peníze za všemožné kompenzace zdravotnických poplatků, dopravu zdarma pro školáky a podobné populistické nápady a zda se neměli radši dobře starat o svůj majetek. Pošleme jim naopak dárek a zabijeme dvě mouchy jednou ranou. Stále zjevnější fakt, že se zaklínaná akcelerace přípravy a realizace výstavby dálniční sítě jaksi zatím nekoná, zakryjeme kouřovou clonou obvinění „minulé vlády“.

Připomeňme si proto, jak to ve skutečnosti bylo. Ministr dopravy Stanjura si byl vědom výrazně větší úspěšnosti projektů na železnici oproti přípravě dálnic, na akceleraci přidal 2 mld Kč s jasnou strategií, jak efektivně vyčerpat evropské finance. Po pádu Nečasovy vlády však nastoupil ministr z jiného vesmíru Žák (řečený Ahóoj), který proces zastavil a po něm začal dopravu jako firmu řídit ministr Prachař, který přitom naopak jednu firmu rozvrátil, a to Ředitelství silnic a dálnic.

Důsledkem dnešního kroku bude jediné. Tolik potřebná akcelerace výstavby strategické dopravní infrastruktury se opět odkládá. Politickými metodami se vracíme do dávných časů, což znovu potvrzuje, že Sobotkova vláda přes všechny vzletné deklarace apoštolů nové politiky včele s Andrejem Babišem není ničím jiným, než starým známým levicovým kabinetem.

Martin Novotný

místopředseda ODS
poslanec