30. dubna 2015

Události, komentáře: Prezident proti 150 km/h na dálnicích

Prezident Miloš Zeman bude vetovat novelu, která má umožnit jízdu na některých tuzemských dálnicích rychlostí 150 km/h. Zeman považuje rozhodnutí poslanců za nezodpovědné. Jsou nezodpovědní i čeští řidiči? A proč jde Česká republika opačným směrem než mnohé evropské státy? Probereme s členem hospodářského výboru Sněmovny a místopředsedou ODS Martinem Novotným, který pro zákon zvedl ruku.

Celý rozhovor s Martinem Novotným můžete zhlédnout na ČT24.

 

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor:


Prezident Miloš Zeman vetuje novelu, podle které by ministr dopravy na některých úsecích dálnic mohl povolit jízdu až 150. Včerejší rozhodnutí většiny poslanců považuje prezident za nezodpovědné. 

 


Miloš ZEMAN, prezident republiky (záznam):

 
Považuji za škodlivou jakoukoli oběť lidského života jakékoli těžké a koneckonců i lehké zranění. 

 


Lukáš DOLANSKÝ, moderátor:


A se mnou už je ve spojení Martin Novotný, místopředseda ODS a člen hospodářského výboru sněmovny. Dobrý večer. 

 


Martin NOVOTNÝ, místopředseda strany a člen hospodářského výboru PS PČR /ODS/:


Pěkný večer z Plzně. 

 



Lukáš DOLANSKÝ, moderátor:


Vy nejste přímo předkladatel, ale jste člen té skupiny, pokud to tak mohou říct, a především strany, která to v zásadě navrhovala, a proto ta otázka míří na vás, k čemu ten zákon vlastně je nebo ten váš pozměňovací návrh? 

 



Martin NOVOTNÝ, místopředseda strany a člen hospodářského výboru PS PČR /ODS/:


Ten pozměňovací návrh má v podstatě stejnou filozofii jako ten vládní návrh v případě komunikací nižšího stupně, kde tento vládní návrh umožňoval ve výjimečných případech a v situacích, kdy to umožňuje technický stav a konstrukční záležitosti těch vozovek, zvýšit rychlost z 90 na 110. My jsme přesvědčeni, že rozumný a věcný pohled na ten stav dálniční sítě u nás si je na jedné straně vědom toho, že celá řada těch úseků, zejména těch starých jak datem vzniku, tak technickým stavem, konstrukčním řešením velmi často neumožňuje ani tu rychlost dnes běžnou těch 130 kilometrů v hodině. Ale zároveň jsme přesvědčeni, že některé úseky zejména ty takříkajíc fungl nové, a vy v tuto chvíli promítáte některé jejich příklady, shodou okolností včetně příkladu z kraje, z kterého já pocházím, tak velmi dobře z hlediska jak toho stavu, tak i intenzity provozu za situací, které jsou přesně vymezeny, není to trvalá platnost, ale je to prostřednictvím dočasného dopravního značení, umožňují za dobré dopravní situace, dobré povětrnostní situace, za rozumného stavu intenzity provozu tu rychlost umožnit i na těch 150. 

 



Lukáš DOLANSKÝ, moderátor:


Ano, pane poslanče, tomu já rozumím a myslím, že tomu rozumí i diváci. Ale já jsem se záměrně ptal, k čemu ten zákon je, a myslel jsem, k čemu je, když vy dáváte v zásadě možnost ministerstvu financí, pardon, ministerstvu dopravy, a to dopředu říká, že ji nevyužije. 

 


Martin NOVOTNÝ, místopředseda strany a člen hospodářského výboru PS PČR /ODS/:


Já to vnímám to vyjádření pana ministra primárně jako vyjádření dnešního politického šéfa tohoto ministerstva, který ukázal tím svým postojem, že se mu nechce převzít tu zodpovědnost. Já myslím, že ta praxe ukáže jinou situaci. A dovedu si velmi dobře představit, že třeba v úseku mezi Olomoucí a Ostravou na té nové dálnici, kde je mnohem více jízdních pruhů, intenzita dopravního provozu je mnohem řidší, za dobrých podmínek na některých úsecích ta rychlost takto může být zvýšena. Já bych řekl, že ta realita ukáže, že to půjde. Dnes to byl spíše takový ten politický než věcný spor. 

 



Lukáš DOLANSKÝ, moderátor:
Říkáte, nechce převzít zodpovědnost. Za co, za ty případné nehody a za ty případné mrtvé? Budete za to vy přebírat odpovědnost? 

 



Martin NOVOTNÝ, místopředseda strany a člen hospodářského výboru PS PČR /ODS/:


Podívejte se. Dnes přece ta zodpovědnost se běžně řeší za těch standardních situací, v rámci toho režimu 130 kilometrů v hodině se na velkém množství úseku tato rychlost změní rozhodnutím na základě toho reálného stavu a ten princip toho rozhodování nebude v zásadě v ničem jiný i na těch úsecích, kde by se případně ve výjimečných případech rozhodlo o tom zvýšení na 150 kilometrů za hodinu. Já nejsem přesvědčen, že na těchto úsecích existuje nějaká jasná korelace mezi touto povolenou rychlostí a počtem případných nehod. V žádném případě o tom nejsem přesvědčen. A takový ten zjednodušující argument, že se tím zvýší ta dopravní nehodovost, já si myslím, že neplatí. 

 



Lukáš DOLANSKÝ, moderátor:


Není to trochu ale ospravedlnění těch „pirátů“, abych to nezlehčoval, kteří dnes prostě nedodržují tu rychlost právě na těch úsecích, jezdí před jaksi to, co říkají pravidla. Koneckonců, když bych měl citovat Ivana Adamce, což je předkladatel toho zákona, ten doslova ve sněmovně řekl: "Ale kdo jezdíte po dálnicích, po těch pěkně udělaných nových dálnicích, já třeba po nových úsecích D11, sáhněte si do svědomí, kdo jedete 130? Sáhněte si do něj." Pane poslanče, znamená to, že vy všichni překračujete povolenou rychlost? I vy? 

 



Martin NOVOTNÝ, místopředseda strany a člen hospodářského výboru PS PČR /ODS/:


Já myslím, že nikdo by neměl se tvářit úplně svatouškovsky, že se mu nikdy nestane. Já myslím, že mám v tomhle ohledu svá řidičská léta „méně zodpovědná“ za sebou a teď jezdím daleko zodpovědněji. Já za největší piráty silnic považuje v naší zemi ty, kteří na těch úsecích, kde zjevně je ta rychlost i 110 nebezpečná, se snaží na těch tachometrech mít těch 180 - 200. Nepovažuju za ty největší piráty ty, kteří na těch přehledných úsecích s nulovým provozem o pár kilometrů poruší tuto povinnost. Tu největší nebezpečnost vidím třeba na dnešních úsecích D1. 

 



Lukáš DOLANSKÝ, moderátor:


Víte, ale porušují pravidla, porušují zákon v zásadě. To přece bychom neměli zlehčovat. 

 



Martin NOVOTNÝ, místopředseda strany a člen hospodářského výboru PS PČR /ODS/:


Nepochybně a zákon se musí dodržovat. Ale já se domnívám, že bychom měli stanovovat tyto pravidla podle té reálné situace a jsem opravdu hluboce přesvědčen, že na některých úsecích je to možné a že to v zásadě většina řidičů ví, které úseky to jsou, a zároveň vědí, které úseky to nejsou a na kterých by to bylo nezodpovědné. 

 



Lukáš DOLANSKÝ, moderátor:


Důležitá je ta aktuální věc, a to je to deklarované veto prezidenta republiky, abychom jaksi nechci podceňovat diváky, určitě to vědí, ale musíme zmínit, že on nebude vetovat ten váš pozměňovací návrh, on by vetoval případně celý zákon. Není škoda, že v zásadě ten zákon kvůli vašemu pozměňovacímu návrhu spadne pod stůl? 

 



Martin NOVOTNÝ, místopředseda strany a člen hospodářského výboru PS PČR /ODS/:


Já zatím beru tu reakci pana prezidenta, a ono kolem té nové situace je řada emocí. Noviny spustily tu informaci nejdříve titulky, které mohly vzbudit dojem, že se ta rychlost 150 zavádí úplně všude. A i ta první reakce pana prezidenta: nejsme v Německu, pro mě zatím znamená, že se moc nehodnotí ten reálný obsah toho pozměňovacího návrhu, ale spíš ty emoce kolem toho. V Německu totiž to generální pravidlo je všeobecné, to jest ta neomezená rychlost, a řeší se aktuální situace v tom kterém úseku. Ten náš návrh vůbec nejde tímto směrem, tím německým směrem. Jde přesně naopak, to jest, umožňuje tu rychlost zvýšit jenom na některých úsecích. Já věřím, že třeba pan prezident se nad tím ještě zamyslí a bude se víc vyjadřovat k tomu reálnému návrhu a ne k těm emocím, které jsou v tuto chvíli na pochodu. Pokud se ani tak nestane, ten problém veta je standardní mechanismus v parlamentní demokracii, znamená jenom nějaký čas, relativně krátký čas, kdy se k tomu sněmovna může vrátit. Není to nic nového a zažili jsme to mnohokrát. 

 



Lukáš DOLANSKÝ, moderátor:


Pane poslanče, díky za vaši virtuální návštěvu a za vaše odpovědi. Mějte se hezky, dobrou noc. 

 



Martin NOVOTNÝ, místopředseda strany a člen hospodářského výboru PS PČR /ODS/:


Já také děkuji, hezký večer. 

Martin Novotný

místopředseda strany
poslanec PČR
člen regionální rady
předseda oblastního sdružení