4. prosince 2014

Ozvěny dne

Hostem diskusního pořadu ČRo - Radiožurnál byl předseda poslaneckého klubu ODS a bývalý ministr dopravy Zbyněk Stanjura.

 

Rozhovor se Zbyňkem Stanjurou na ČRo.

 


Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:


Česká vláda má nového ministra dopravy. Na Pražském hradě byl zhruba před hodinou jmenován do funkce Dan Ťok, bývalý šéf stavební společnosti Skanska. I proto také čelil kritice kvůli možnému střetu zájmů. Prezident při jmenování upozornil na krátkou životnost ministrů dopravy. Za posledních 6,5 roku se v čele resortu dopravy vystřídalo 10 ministrů. Průměrně tak vydrželi ve funkci kolem půl roku. Novému ministrovi proto popřál, aby ve funkci vydržel déle. Do sněmovního studia zdravím předsedu poslaneckého klubu ODS a bývalého ministra dopravy Zbyňka Stanjuru. Vítejte, dobrý den. 

 



Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu /ODS/:


Dobrý den. 

 



Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:


U předsedy vlády i prezidenta Dan Ťok evidentně rozptýlil obavy z možného střetu zájmů. Vy je tam stále vidíte? 

 


Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu /ODS/:


Já myslím, že to není ten hlavní problém, který budeme řešit. Upozorňují na to mnozí. 

 



Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:


Počkejte, jenom prvně ten střet zájmů vy tam, vy tam vidíte stále tedy, ano? 

 



Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu /ODS/:


Ne, já ten střet zájmů nevidím. Já jsem říkal, že pan Ťok byl najatým manažerem, nebyl vlastníkem, já předpokládám, že si to ohlídá, že v tom problém nebude. Mnohdy veřejnost neví, že tím zadavatelem těch zakázek není ministerstvo dopravy, ale podřízené organizace jak Ředitelství silnic a dálnic, tak SŽDC. Takže nemyslím si, že by přímo pan ministr rozhodoval o nějaké zakázce pro firmu, v které kdysi působil. Takže v tom já ten problém opravdu nevidím. 

 


Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:


A je nějaký problém, který vidíte u pana Ťoka? 

 



Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu /ODS/:

 

To se teprve uvidí. Já myslím, že nemá cenu hodnotit ministra první den v okamžiku, kdy je jmenován do funkce. Myslím si, že jeho působení můžeme objektivně hodnotit za několik měsíců, dříve určitě ne. 

 


Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:


Dan Ťok za jednu ze svých priorit označil stabilizaci situace v Ředitelství silnic a dálnic, kde se v poslední době vystřídalo hned několik šéfů a nyní má v čele jen pověřenou ředitelku. Je to správně, že to je jeho priorita? 

Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu /ODS/:


Určitě je to správně. Já myslím, že to ukazuje, že minulý ministr to absolutně nezvládl, že vláda, kterou tady máme 11 měsíců, a k tomu personálnímu rozvratu došlo především za působení posledních dvou ministrů dopravy. A určitě je to jedna z priorit. A já myslím, že je to správná priorita nového pana ministra. 

 



Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:


K čemu to vlastně vede to, že se v čele Ředitelství silnic a dálnic často střídají šéfové? 

 



Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu /ODS/:


Jak jsem říkal. Ředitelství silnic a dálnic je jeden ze dvou nejdůležitějších investorů v oblasti dopravní infrastruktury. V okamžiku, kdy tam nemáte stabilní a kvalitní tým, tak se oddalují rozhodnutí, protože ty personální výměny nebyly jenom na postu toho nejvyššího, ale i velmi často na těch nižších postech, ve středním managementu. To pak vede opravdu k nechuti, ke ztrátě motivace, k obavám z rozhodování, neustálým změnám, vždy přijde nový ředitel, na všechno je audity, všechno prověřuje. Když to všechno prověří, odchází a přichází někdo jiný. To jsou ty hlavní důvody, že pak ta firma nefunguje tak dobře, jak by fungovat mohla nebo měla. 

 


Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:

 
To znamená, že vlastně to je problém nebo ty problémy jsou dva. O jednom už mluvil pan prezident při jmenování Dana Ťoka, když říkal, ministři se velmi často mění, a proto se nestaví. A samozřejmě další věc je tedy, že se nejenom mění často ministr, ale často také šéf Ředitelství silnic a dálnic. Takže to je podle vás ta příčina, proč vlastně se zkrátka z toho stále v Česku nemůžeme vyhrabat, proč se tady nestaví pořádně, nebo aspoň ne tak rychle? 

 


Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu /ODS/:


Já myslím, že hlavní příčina, říkal jsem to, když jsem byl ve funkci ministra dopravy já, je podceněna příprava staveb. V okamžiku, kdy máte dobrou přípravu a máte plné šuplíky dobrých projektů pravomocných stavebních rozhodnutí, tak je manažerský úkol ministra dopravy, aby sehnal dostatek financí, a současně aby lidi, které vedou ty investorské organizace, aby byli schopní profesionálně ty peníze investovat. Tam já vidím největší problém, v zanedbané přípravě v malém počtu, v chybách v přípravě, kdy pak se dochází často ke změnám během, během výstavby, během stavby. To nese komplikace s dodržováním zákona o veřejných zakázkách a podobně. Z hlediska plynulosti té výstavby je důležité, aby stát měl, a to má, má svoji strategii, je to dopravní politika do roku 2020. Ta se připravovala asi během tří ministrů. A současně hlavně aby byly stabilní ty investorské organizace. Ten vliv ministra se někdy trošku přeceňuje. Pokud ovšem nepřijde nový ministr, který chce všechno změnit, pak je to velký problém, protože on sám vnáší chaos do fungování jak ministerstva, tak těch investorských organizací. 

 



Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:


Říká bývalý ministr dopravy Zbyněk Stanjura, který byl naším hostem v našem studiu ve sněmovně. Díky za to, na shledanou. 

 


Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu /ODS/:


Děkuji za pozvání. Na shledanou. 

Ing. Zbyněk Stanjura

předseda poslaneckého klubu PČR
předseda regionálního sdružení