Zbyněk Stanjura: Otázky Václava Moravce

(ČT 24) V novém návrhu rozpočtu na příští rok budou výdaje na dopravu o desítky miliard korun vyšší proti původnímu plánu, řekl v Otázkách Václava Moravce ministr financí Zbyněk Stanjura (ODS). Ujistil že, zastavování dopravních staveb nehrozí.
Podle Zbyňka Stanjury předchozí ministryně financí za ANO Alena Schillerová zapomněla na změnu rozpočtového určení daní, která do rozpočtu přinese další peníze, čímž vysvětluje rozpor v daňových příjmech. Podle něj tomu Schillerová buď nerozumí, nebo vědomě lže.
Více peněz na dopravu
Ministr financí Zbyněk Stanjura dále zmínil, že investice z národních zdrojů budou v příštím návrhu rozpočtu na rok 2026 přes 180 miliard, což označil za rekordní. Dříve to bylo kolem sta miliard.
Revidovaný návrh počítá i s investicemi do dopravní infrastruktury. V návrhu rozpočtu na přístí rok, o kterém bude jednat vláda v úterý, budou podle šéfa resortu financí o desítky miliard korun vyšší výdaje na dopravní infrastrukturu. Podle něj tak nehrozí zastavování dopravních staveb, jak dříve zmiňoval mimo jiné ministr dopravy Martin Kupka, který uváděl, že mu v kapitole chybí až šedesát miliard korun.
Zvyšování platů a mezd
Diskuse se poté překlenula k plánům na zvýšení platů a mezd ve veřejném sektoru. Zbyněk Stanjura na úvod připomněl, že resort financí určuje celkový objem platů ve státní sféře, odbory poté vyjednávají zejména o tarifech, což je jen jedna ze složek platů. Zvýšení mezd o devět procent od 1. ledna 2026, jak požadují odbory, Stanjura nevylučuje.
„Pro mě je důležité, abychom schválili celkový objem peněz na platy. Ten bude navýšený o 27 miliard korun,“ předeslal ministr financí Zbyněk Stanjura s tím, že jde o výrazné navýšení. Připomněl, že objem peněz na platy ve veřejné sféře poroste o něco rychleji, než je odhadovaný celkový růst objemu platů a mezd v české ekonomice. Největší nárůst platů bude podle něj v armádě, platy učitelů by měly vzrůst o devět miliard korun, tedy v průměru o sedm procent. Upozornil však, že většina lidí pracuje v soukromém sektoru – jen půl milionu lidí je závislých na tom, co je v rozpočtu.
Zrušení ministerstva pro místní rozvoj
Ministr Zbyněk Stanjura je přesvědčen, že přičlenění agend MMR k jiným resortům by neohrozilo váhu, jaká je jim přikládána. Agendu bydlení by rozdělil mezi jiné ekonomické resorty. Stavební povolení by například přičlenil k resortu dopravy. Koncept ministerstva hospodářství považuje za správný, připadla by tam i agenda České pošty, která nyní spadá pod ministerstvo vnitra.
ministr financí
1. místopředseda strany
poslanec PČR