28. června 2013

Jak vybrat ideální projekt pro pardubické přednádraží?

Rekonstrukce přednádraží se již nějakou dobu táhne. Proč už se dávno nestaví? Projekt Petra Novotného zaujal naši pracovní skupinu pro dopravu.

Do roku 2017 se musí kvůli dotacím rozhodnout o projektu rekonstrukce prostoru pardubického přednádraží. Vybrané řešení by mělo umožnit přiblížení veřejné dopravy, plynulý provoz dopravy a zároveň nechat vyniknout cennou nádražní budovu. Naopak je potřeba oprostit rozhodování od tradičního politického handrkování. Jedině tak se vybere varianta, která bude co nejlépe sloužit občanům Pardubice a celého okolí.

V odborné pracovní skupině Občanské demokratické strany (ODS) pro dopravu z předložených návrhů podporujeme pečlivě připravený projekt Petra Novotného.

Revoluční myšlenkou řešení je obousměrný průjezd vozidel veřejné hromadné dopravy přestupní terminálem před nádražní halou a zároveň vyloučení individuální automobilové dopravy z tohoto prostoru.

Co projekt přinese?

Po úpravách bude tento urbanisticky cenný prostor bezpečný pro pohyb cestujících a umožní zachovat zeleň v parkové úpravě. Především však dojde k významnému zkrácení přestupní doby mezi autobusy, trolejbusy a vlaky.

Výrazně se zvýší propustnost komunikací a křižovatek. Zvýší se také plynulost průjezdu dopravy při nižších rychlostech jednotlivých vozidel. To přinese snížení rizika a počtu dopravních zácp v centru města ve špičce, neboť řidiči nebudou jezdit jako doposud přes Polabiny, ale mohou využít časově výhodnějšího napojení na Hradec Králové i Chrudim.

Navrhované řešení zvýší bezpečnost a kvalitu pohybu pro zranitelné účastníky provozu, kterými jsu cyklisté a pěší. Cyklisté budou na městské stezky napojeni přímo z plochy před nádražím a v projektu se počítá s krytým, komfortním a kapacitním parkováním navazujícím přímo na podchod k nástupištím.

Další opodstatněnou výhodou je optimální využití kapacity prostoru přednádraží pro parkující vozidla před hlavním vlakovým nádražím. Parkování bude vyřešeno podzemním parkovištěm, stávajícím parkovištěm a dvěma přestupními hranami Kiss and Ride, tedy míst pro krátké zastavení.

Průjezdy autobusů a trolejbusů budou samostatně vedeny v obousměrných proudech díky unikátnímu řešení kruhových objezdů. Tím bude zaručeno dvojnásobné využití prostoru k co nejefektivnějšímu odbavení cestujících a plynulosti provozu v celé části náměstí.

Proč  už se nestaví?

Činnosti vedoucí ke stavbě přednádraží byly pozastaveny s tím, že bude v dohledné době vyhlášeno výběrové řízení na výsledný projekt.

Jsem přesvědčen, že tento projekt zůstává nejvhodnější jak z estetického hlediska, tak praktického využití celého úseku pro všechny účastníky provozu. Věřím zároveň, že tento názor budou s námi, občanskými demokraty, sdílet také odpovědné osoby z vedení Pardubic a Pardubického kraje.

Město Pardubice, místo byť oprávněné kritiky vůči vedení, potřebuje vyřešit hned několik zásadních dopravních problémů a současné opravy ukazují, jak je to náročné pro všechny strany.

Nesmí proto v případě přednádraží zvítězit hlediska a názory, které nemají nic společného s profesionalitou a tím, na co bychom všichni mohli být v budoucnu hrdi.

Naopak výběr optimálního projektu stojí na vzájemné věcné diskuzi bez zášti a osobních postojů.

Článek vyšel v MF DNES a Pardubickém deníku (sken v dokumentech) 28.6.2013.

 

Štítky:
doprava