2. dubna 2015

Univerzity mají učit a bádat, ne řešit administrativu

Na vysoké škole přednáším víc jak dvacet let, mnoho let působím jako děkan. Proto vidím, jak jsou univerzity stále více zatěžovány papírováním, často zbytečným. Chci, aby školy složily svému účelu: vzdělávání a výzkumu.

 
Pro příklad nepůjdu daleko: když chci koupit do školy počítače, musím sečíst cenu všech počítačů ze všech fakult univerzity, které bude škola pořizovat. V čem je problém? Zřejmě půjde o velkou částku a podle Zákona o veřejných zakázkách mě čeká nekonečné papírování. Co to přesně znamená? Třeba, aby všechny fakulty sladily své zadávací dokumentace. Na první pohled to vypadá logicky, ovšem jen do doby, než si uvědomíme, jak jsou fakulty jedné vysoké školy rozmanité. Počítače, které potřebuje elektrotechnická fakulta, jsou úplně jiné než na filosofické fakultě. Tím nakonec dochází k absurditě: fakulty musí nakupovat zboží, které nevyhovuje jejich potřebám a často mnohem dražší než v běžném obchodě. Jednoduše proto, že jiná cesta není. 
 
Zákonů, kterými vláda trestá aktivní a pracovité lidi, je však celá řada. Jedná se o nebezpečný trend, který nepozoruji jen na univerzitě, ale i v běžném životě. Stačí zmínit urputnou snahu ministra financí zavést registrační pokladny, navzdory mnoha důkazům, že ekonomiku poškodí. Podobným příkladem hloupého sociálního inženýrství je nápad na omezení otevírací doby obchodů.
 
Proto vzkazuji: Vládo, nech nás svobodně dýchat, jsme rozumní lidé, nepotřebujeme neustále vodit za ruku!