24. ledna 2012

Ministerstvo dokončilo věcný záměr zákona, který posiluje nezávislost státního zastupitelství

Ministerstvo spravedlnosti dokončilo přípravu věcného záměru nového zákona o státním zastupitelství. Mezi hlavní cíle navrhované právní úpravy patří posílení nezávislosti státního zastupitelství, zefektivnění jeho činnosti a účinnější boj s korupcí a závažnou finanční kriminalitou.

Ministerstvo spravedlnosti dnes rozesílá do připomínkového řízení věcný záměr nového zákona o státním zastupitelství. Teze záměru zpracovali odborníci z ministerstva a z Nejvyššího státního zastupitelství.
 
„Nezbytnou podmínkou řádného fungování soustavy státního zastupitelství je nezávislost. Státní zástupci musí být oproštěni od jakýchkoliv politických vlivů a tlaků na rozhodování, a to zejména při plnění základního úkolu státního zastupitelství – zastupování veřejné žaloby v trestním řízení před soudem. Příprava zcela nového zákona o státním zastupitelství, který nahradí v tomto ohledu nedostatečnou stávající právní úpravu, proto patří k hlavním prioritám resortu v tomto roce,“ uvedl ministr spravedlnosti Jiří Pospíšil.
 
Mezi základní teze věcného záměru, který je v souladu s programovým prohlášením vlády a s její protikorupční strategií, patří:
 
1) Posílení nezávislosti nejvyššího státního zástupce
 
Nejvyšší státní zástupce již nebude jmenován vládou na časově neomezené období. Nově jej bude jmenovat prezident republiky na návrh vlády, a to na dobu 10 let. Tutéž osobu nebude možné zvolit do funkce opakovaně. 
Odvolat nejvyššího státního zástupce před koncem jeho funkčního období bude možné na návrh vlády pouze v řízení u Nejvyššího správního soudu. 
V čele státního zastupitelství tak bude stát osobnost nezávislá na politických vlivech.
 
2) Zřízení zvláštního útvaru pro boj s korupcí, závažnou finanční kriminalitou a terorismem
 
Vznikne specializovaný útvar státního zastupitelství pro boj s korupcí, který sdruží nejkvalitnější státní zástupce z okresních, krajských a vrchních státních zastupitelství. V čele útvaru bude stát náměstek nejvyššího státního zástupce, a to pouze po dobu jednoho – rovněž desetiletého – funkčního období. Jmenování náměstka bude nezávislé na politické moci. Jednotliví státní zástupci budou k útvaru přiděleni Nejvyšším státním zástupcem na 7 let s tím, že toto jmenování bude moci být i opětovné. 
 
3) Zrušení vrchních státních zastupitelství
 
Vrchní státní zastupitelství v Praze a v Olomouci budou zrušena. Jejich kompetence se převedou zčásti na krajské, zčásti na protikorupční a zčásti na Nejvyšší státní zastupitelství. Dojde tak k zefektivnění činnosti soustavy státních zastupitelství. 
 
4) Zavedení výběrových řízení na funkce vedoucích státních zástupců
 
Na vedoucí pozice ve státním zastupitelství se budou konat výběrová řízení pod vedením nejvyššího státního zástupce. Jednotlivá státní zastupitelství tak budou řídit nejschopnější kandidáti, jejichž mandát bude časově omezený na dobu 7 let.  
 
5) Transparentní odvolávání vedoucích státních zástupců
 
Vedoucí státní zástupce již nebude možné odvolávat ve správním řízení vedeném u ministerstva spravedlnosti. Nově bude jejich odvolání možné pouze v řízení u Nejvyššího správního soudu. Půjde o speciální typ řízení, ve kterém se budou řešit manažerská pochybení. O případném porušení zákonných povinnosti při správě úřadu tak bude rozhodovat jednostupňový kolektivní orgán – senát Nejvyššího správního soudu.
 
6) Vytvoření kariérního řádu a pravidelné hodnocení státních zástupců pro zajištění jejich profesního růstu
 
Věcný záměr ministerstva spravedlnosti musí nejprve schválit vláda, poté začne ministerstvo připravovat paragrafové znění. Předpokládaná účinnost nového zákona je 1. leden 2013.
 
Zdroj: Ministerstvo spravedlnosti ČR