9. října 2013

Ozvěny dne

Hostem diskusního pořadu ČRo - Radiožurnál byl místopředseda Senátu Přemysl Sobotka.


Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka:

Poprvé v historii rozhodují dnes senátoři o zákonných opatření, které připravil kabinet v demisi. V čase, kdy neexistuje sněmovna, leží odpovědnost právě na horní komoře. Podmínkou je ale ještě podpis prezidenta a dodatečný souhlas poslanců, kteří vzejdou z blížících se voleb. Na programu senátní schůze jsou daňové změny související s občanským zákoníkem, zvýšení platby za státní pojištěnce a zákon o veřejných zakázkách. Vláda chce, aby u stavebních zakázek začínala povinnost vypisovat výběrová řízení až od hranice tří milionů korun. Kdyby změna neprošla, od příštího roku by bylo nutné soutěžit i práce v hodnotě minimálně 1 milionu. Do našeho senátního studia zdravím senátora za ČSSD Jiřího Dienstbiera. Dobrý den. 

 



Jiří DIENSTBIER, senátor /ČSSD/:

Dobrý den. 

 


Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka:

A místopředsedu Senátu za ODS Přemysla Sobotku. Dobrý den. 

 



Přemysl SOBOTKA, místopředseda Senátu /ODS/:


Dobrý den. 

 



Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka:


Pane Dienstbiere, předpokládáte, že Senát odsouhlasí změnu zákona o veřejných zakázkách? 

 



Jiří DIENSTBIER, senátor /ČSSD/:


Já předpokládám, že Senát odsouhlasí všechna 4 navržená zákonná opatření, některá ovšem ve znění pozměňovacích návrhů. 

 



Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka:


Já bych zůstala u zákona o veřejných zakázkách, protože tam protikorupční organizace upozorňují, že právě snížení limitu při zadávání zakázek je vhodné protikorupční opatření, že by tak se dostaly pod kontrolu vlastně skoro všechny zakázky. 

 



Jiří DIENSTBIER, senátor /ČSSD/:


To je sice možná pravda. Ale na druhou stranu ta pravidla jsou nastavena v tuto chvíli tak, že by podle zejména komunálních politiků nebylo téměř možné vypisovat veřejné zakázky, aniž by se automaticky skoro ve všech případech porušil zákon. 

 



Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka:

 
Že by musely obce porušovat zákon, kdyby byly ty stavební zakázky... 

 



Jiří DIENSTBIER, senátor /ČSSD/:

No, anebo nevypisovat... 

 



Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka:


Nebo nevypisovat. 

 



Jiří DIENSTBIER, senátor /ČSSD/:

Nebo nevypisovat veřejné zakázky. A ta argumentace je poměrně závažná, protože pokud by se zmrazilo zadávání veřejných zakázek na poměrně dlouhou dobu, než by ty problémy byly odstraněny, tak by to asi mělo i národohospodářský význam. 

 



Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka:

Pane Sobotko, zůstaňme u tohoto konkrétního problému, který má dnes na programu horní komora. Co vy si myslíte o tom, že by se tedy měl snížit limit na jeden milion u zakázek na stavební práce? 

 


Přemysl SOBOTKA, místopředseda Senátu /ODS/:

Má to být posunuto na tři miliony. To je ten návrh, který v daném okamžiku je. 

 



Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka:

Pardon, posunuto na 3 miliony, tak aby nezůstalo snížení, ano. 

 



Přemysl SOBOTKA, místopředseda Senátu /ODS/:

Pod vlajkou boje s korupcí. A já souhlasím, bojujme s korupcí, buďme otevření. Tady se udělal zákon, který v daném okamžiku ochromil vypisování zakázek, ať už to je ve městech, a tam je to hlavní dopad, protože tam jsou ty menší zakázky. Takže já osobně předpokládám, že tento návrh bude odsouhlasen, aby v podstatě peníze, které jsou k dispozici ve městech, tak aby byla šance je za ty zakázky v podstatě utratit. Ale jde o to, aby ten krok číslo dvě, aby to bylo veřejné. Je samozřejmě nutné, aby se to odehrálo. 

 


Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka:


A co, pane senátore Sobotko, tendry, do kterých se přihlásí pouze jediný uchazeč. Tady je návrh vlády, že pokud by ani při druhém pokusu jich nebylo víc, tak by takový tendr byl platný, což zatím není možné. Je to podle vás dobré? 

 



Přemysl SOBOTKA, místopředseda Senátu /ODS/:


Podle mě ano, protože skutečně existují některé zakázky, kde je v podstatě monopol na provádění té dané zakázky. A já tady v daném okamžiku po tom druhém pokusu souhlasím, aby to byl ten jeden jediný. Kam se dostaneme, když budeme hledat buď černé koně, bílé koně, bůhví jaké koně, aby se tam přihlašovali, budou to neznámé firmy, pojďme férově říct, ano, je jeden uchazeč a ten vyhrává a je otázka dohodnout se na ceně. 

 



Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka:

Pane Dienstbiere, když víme, a to všichni, jak se v Česku obchází veřejné zakázky, kritici dlouhodobě upozorňují na tendry šité na míru. Nemyslíte si, že právě to, že by jeden uchazeč mohl zvítězit ve výběrovém řízení, by posílilo tu netransparentnost prostředí v Česku? 

 



Jiří DIENSTBIER, senátor /ČSSD/:


Já si myslím, že to je v tom jednom nebo více uchazečích, kdy je samozřejmě lépe, pokud si jich konkuruje více. Ale problém je jednak v tom, jak se připravují veřejné zakázky, jestli vlastně zadavatel vůbec ví, co chce v té zakázce získat a jestli tomu nastaví odpovídající pravidla. A pak další věc, která tomu může pomoct mnohem více, je maximální otevřenost, transparentnost při vypisování zakázek. To znamená, od začátku do konce by měly být zveřejňovány a měly by být dostupné veškeré informace o tom, jak ta zakázka byla vypisována. Jestli například právě cíleně nebyly učiněny nějaké kroky, aby určití konkurenti nebyli dopředu vyřazeni. 

 



Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka:

 
Pane Dienstbiere, není zbytečné, aby o tomto zákonu, stejně jako o dalších zákonných opatřeních rozhodoval Senát, když ani ne za měsíc tu máme volby a mohli by se toho chopit poslanci, kteří vzejdou z těchto předčasných voleb? 

 



Jiří DIENSTBIER, senátor /ČSSD/:


To není tak úplně pravda, protože pokud něco má být nastaveno k 1. lednu, tak není jiná cesta než zákonné opatření. Protože se dá předpokládat, že ustavující schůze sněmovny skončí někdy v prosinci v lepším případě, pokud to půjde relativně hladce. Vláda může vzniknout někdy v lednu, v únoru. Stejně tak v té době se může sejít první řádná schůze sněmovny po té ustavující. A máme tady nastaven nějaký legislativní proces, který standardně trvá, když to jde dobře, zhruba půl roku. Takže někdy v třetí čtvrtině příštího roku mohou být schváleny první zákony, pokud to nebude přímo třeba v legislativní nouzi. To je asi jediná výjimka, jak to zkrátit. A představa, že by se tady třičtvrtě roku nevypisovaly veřejné zakázky, jak argumentují komunální a krajští politici, tak je docela nešťastná. 

 



Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka:


Pane Sobotko, vidíte to podobně? Vy jste kritizoval to, že Senát se chopí alespoň v některých případech těch zákonných opatření. Myslíte si, že by šlo počkat? 

 



Přemysl SOBOTKA, místopředseda Senátu /ODS/:


To je to, co mě malinko znervózňuje. To je ta neodkladnost. Jestliže v daném okamžiku jsme slyšeli premiéra Rusnoka, který řekl, že pokud tady něco neprojde, takže vláda v demisi, jeho vláda, to okamžitě předloží Poslanecké sněmovny. Ta nová vláda, která vzejde po volbách, ta může vzniknout třeba v lednu, v únoru, ale vláda v demisi může předkládat Poslanecké sněmovně cokoliv a ta legislativní nouze, čili zkrácené jednání může proběhnout tak, že tady já bych viděl při rozumném postoji vlády a rozumném postoji Poslanecké sněmovny a samozřejmě nesmíme zapomínat na 30 dní, které jsou pro Senát a 15 dní pro prezidenta. Takže tady by nebyl ten skluz, o kterém mluví tady kolega Dienstbier, že by to bylo třičtvrtě roku. Dalo by se to stihnout. Ale jsme přesvědčováni, že toto je neodkladné. A já se skřípěním zubů právě tento právní pohled budu muset si malinko v té hlavě srovnat a říci, ano, asi to je. Ale nejsem o tom přesvědčen. 

 



Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka:


Senátoři za ODS Přemysl Sobotka, za ČSSD Jiří Dienstbier. Pánové, děkuji, na shledanou. 

 



Přemysl SOBOTKA, místopředseda Senátu /ODS/:


Na shledanou. 

 



Jiří DIENSTBIER, senátor /ČSSD/:


Na shledanou. 

 



Přemysl SOBOTKA, místopředseda Senátu /ODS/:


Díky za pozvání. 

MUDr. Přemysl Sobotka

místopředseda Senátu PČR
předseda regionálního sdružení
člen výkonné rady