26. července 2011

Konec anonymní kampaně

Kolik vaše strana investovala do volební kampaně? Jaké byly náklady na billboardy, inzeráty a mítinky?

To jsou otázky, které čekají politickou stranu po každých volbách. Zájem veřejnosti i médií je logický zvláště v posledních třech letech, kdy Česko zažilo pět celostátních kampaní, z toho jednu ke zrušeným sněmovním volbám.

Pod pokličku volebních financí

Vysoká koncentrace kampaní znamenala pro politické strany nejen enormní výdaje, ale také nastartování úvah o štíhlejším a průhlednějším vedení volebního klání. Recept, který nyní představili občanští demokraté, má otevřít věrohodný pohled pod pokličku volebních financí a zavést férovější podmínky politické soutěže. Jedním z klíčových návrhů v tomto směru je zákaz nepodepsané politické reklamy. Právě anonymní kampaně jsou totiž snadnou cestou, jak bez obav osočit konkurenty, aniž by se to projevilo v oficiálním volebním rozpočtu. Na jejich vygumování z příruček politických marketérů však nestačí pouze citelné pokuty pro provinilé partaje. Je zapotřebí zavést také sankce pro vydavatele a mediální agentury, které kampani bez podpisu poskytnou prostor.

S tím plán ODS počítá a není tedy pravda, že má výraznou trhlinu, jak napsaly LN (ODSchce zakázat anonymní kampaně, LN 20. 7.). Penalizace vytištění nebo vylepení anonymní kampaně poskytne vydavatelům i agenturám dostatečný argument, aby mohli záměr zadavatele odmítnout. Pokud se přece jen nepodepsaná kampaň objeví, dostane se díky nevládnímu monitoringu rychle na veřejnou černou listinu. Vytvořením podmínek pro nezávislý monitoring kampaní vycházíme vstříc evropské protikorupční iniciativě GRECO. Ta ve své dubnové zprávě doporučuje, aby Česko vytvořilo speciální orgán pro sledování stranických financí. Vytvořit zvláštní těleso pro dohled nad kampaněmi v rámci státní správy by však znamenalo ukrojit mnoho milionů ze státní pokladny a složitě hledat garance jeho nezávislosti. Zapojení některé renomované nevládní organizace, která by čerpala granty ze společného fondu politických stran, považujeme za úspornější a efektivnější cestu k posílení férové politické soutěže, o které by se měla zahájit diskuse.

Větší transparentnost

Je jasné, že každý dohled nad kampaněmi bude odsouzen k neúspěchu, pokud mu politické strany neotevřou dveře. Monitoring anonymních kampaní se neobejde bez soupisu outdoorové reklamy pro aktuální volby. Jasno do volebních financí přinese také podrobná zpráva, ve které strany rozklíčují všechny položky svého volebního rozpočtu. Doposud tuto povinnost nemají, což chceme změnit. Návrh občanských demokratůrespektuje ústavní garanci svobodné soutěže politických stran. Zavedení neúměrných prvků nucené regulace, jako jsou například limity pro volební výdaje nebo dary politickým stranám, jsou z tohoto hlediska problematické. Je také otázkou, zda by tyto kroky vůbec vnesly do financování kampaní více světla. Spíše ne. Jak už to v našich končinách bývá, podnítily by především snahu regulaci obejít. Proto jsou hlavními principy našeho návrhu podpora větší transparentnosti, posílení nástrojů pro veřejnou kontrolu a omezení prostoru pro nelegální kampaně.

PhDr. Richard Svoboda, MBA

místopředseda regionálního sdružení
předseda senátního klubu ODS