Martin Kupka v předvolebním duelu INFO.cz: Tvrdý střet o ČEZ, Green Deal i vaše peněženky

24. září 2025
Martin Kupka v předvolebním duelu INFO.cz: Tvrdý střet o ČEZ, Green Deal i vaše peněženky

(INFO.cz) Co udělat pro to, aby se české domácnosti i podniky měly lépe? Odpovědi na tuto klíčovou otázku hledali v duelu České jízdy místopředseda ODS a ministr dopravy Martin Kupka s prvním místopředsedou hnutí ANO Karlem Havlíčkem. Mluvilo se o cenách energií, osudu ČEZu, hospodářském růstu i hrozbě v podobě nových emisních povolenek.

Vítejte v novém díle pořadu Česká jízda duel. Dnes tu mám hosty, kteří zásadním způsobem ovlivňují a chtějí ovlivňovat směřování naší země. Ministra dopravy a místopředsedu ODS Martina Kupku a bývalého dvojministra a prvního místopředsedu hnutí ANO Karla Havlíčka.

Vše se zhušťuje do jedné otázky: co udělat pro to, abychom se měli lépe? Co konkrétního chcete udělat v prvním roce vaší vlády, pokud vyhrajete?

Martin Kupka: Určitě budeme pokračovat v zajištění energetické bezpečnosti. Kroky, které jsme rozběhli, znamenají nejen nezávislost na ruských zdrojích, ale také nastartování výstavby dalších bloků jaderné elektrárny v Dukovanech a práci na modulárních reaktorech. Další významný krok je investice do distribuční soustavy. Klíčové je také snižovat zátěž podnikatelů a odstříhávat byrokracii.

To se podařilo například schválením jednotného hlášení zaměstnavatelů, což znamená náhradu 25 formulářů za jednu datovou větu. Pokračujeme v digitalizaci. Odstranili jsme velký techničák a spoléháme na to, že data jsou přístupná elektronicky. To je směr, kterým má stát jít.

Vrtěl jste hlavou u tématu ČEZu, pane ministře...

Martin Kupka: Vrtěl jsem hlavou, protože je to trochu chiméra. Nevidím cestu v tom, že zestátníme ČEZ, protože pak by to asi muselo vést k tomu, že zestátníme celou energetiku, a to fakt nechci. I když bude ČEZ plně vlastněný státem, bude se pohybovat v tržním prostředí a nebude mít možnost uplatňovat cenový diktát. Musíme udržet tržní prostředí, protože se opakovaně ukázalo jako výrazně lepší model fungování.

Karel Havlíček: Vy si neuvědomujete jednu věc. Tržní prostředí v energetice už v Evropě není to, co bylo před 10 lety. Dnes je 50 až 70 % ceny regulovaná složka. A velké zdroje jako jádro nebo paroplyn se dnes staví jedině na principu garantované ceny, takzvaného contract for difference. O jakém tržním prostředí tady hovoříme? Ten současný mix vlastníků v ČEZu je neudržitelný. Minoritní akcionář má jediný cíl, a to je zhodnotit vlastní akcie. Stát má za cíl energetickou bezpečnost založenou na ceně, diverzifikaci a dostupnosti. Ta situace nazrála ke změně.

Martin Kupka: Když se podívám na současnou situaci ve Francii, kde je majoritní státní energetický podnik v hlubokém zadlužení, tak to není dobrý příklad. Musíme počítat s tím, že trh má být otevřený, že tady bude víc aktérů, kteří nebudou státní. To vytváří tlak i na ČEZ. Má smysl i při proměněném pohledu na energetiku tlačit na to, aby tu fungovaly léta osvědčené tržní mechanismy.

Pane Havlíčku, vy jste ve volebním programu uvedl, že Fialova vláda udělala z Česka hospodářský skanzen. Když se ale podívám na data, reálné mzdy rostou, inflace je zpět u 2 % a máme decentní hospodářský růst.

Karel Havlíček: Musíte se dívat na celé období. Součet inflace za fungování Fialovy vlády je 33,4 %, třetí nejvyšší v EU. Když jsme vládu předávali v prosinci 2021, měli jsme inflaci 5,4 %, což byl průměr Evropské unie. Pak přišly vaše kroky, které to zhoršily. Hospodářský růst za celou dobu vaší vlády je přibližně stejný, jako jsme my měli v průměru za jeden rok. A to nemluvím o poklesu reálných mezd a zadlužení o 1200 miliard korun. Zničili jste rozpočtové řemeslo.

Martin Kupka: Pokud jste něco založili nicneděláním, tak to byl prokazatelně skanzen, ve kterém jsme přebírali Českou republiku. Energetický skanzen, který nebyl absolutně připraven na krizi. Neudělali jste nic se závislostí na Rusku. My máme dnes alternativy, které vy jste nevytvářeli. A pokud jde o zadlužení, podstatný je ukazatel deficitu veřejných institucí vůči HDP. Ten se letos dostane na 1,9 %, což je jeden z nejlepších výsledků v Evropě, zatímco Polsko nebo Slovensko mají přes 5 %. Snižovali jsme deficity odpovědně a nezaškrtili jsme investice, což je pro růst klíčové.

Máme na všechny ty priority? Obrana, krocení dluhu, sociální výdaje, investice do infrastruktury…

Martin Kupka: Nemůžeme škrtnout prioritu bezpečnosti, dopravní infrastruktury ani energetiky. Tohle musíme utáhnout. Řešením je hospodářský růst a také zapojení soukromého kapitálu, například přes PPP projekty, kde úspěšně pokračujeme.

Karel Havlíček: To, co udělal ministr Stanjura, že vám seškrtl rozpočet na dopravu, není nic jiného než skrytý deficit. To je normální lež, on ví, že vám ty peníze nakonec bude muset dát. A co se týká výdajů na obranu, tak posilování bezpečnosti není hon za procenty. Vy tam dáváte obrovské zálohy, jen abyste splnili 2% cíl, místo abyste se zaměřili na to, co armáda skutečně potřebuje.

Martin Kupka: Zkuste mi říct jiný stát, který by mohl nakoupit F-35 bez zálohové faktury. To, co říkáte, je čistá PR figura. Modernizace armády je stěžejní parametr pro to, aby Česká republika zvládla svoji pozici odpovědného člena NATO. Zvlášť v době, kdy 200 kilometrů od Ostravy Rusko provokuje svými drony.

Karel Havlíček: A vy na ty drony chcete jít s F-35? Měla se udělat protivzdušná obrana mnohem dřív. Nemáte žádnou protidronovou obranu.

Pojďme k evropským povolenkám EU ETS 2, které míří na domácnosti. Mají se toho lidé bát?

Martin Kupka: Je to klíčový úkol, abychom zabránili dopadům na české domácnosti. První krok, který jsme udělali, je zastropování povolenek na 45 eurech, pro což jsme získali podporu 19 států. Druhý krok je snažit se to celé odvrátit, protože Evropa si uvědomuje, že musí dbát na svou konkurenceschopnost. Ale musím vrátit útok: byly to vlády Andreje Babiše, které schválily Green Deal a evropský klimatický zákon, kde je tohle všechno ukotveno. Vy jste se vraceli z Bruselu se zelenými ponožkami.

Karel Havlíček: To je nesmysl. Green Deal byl záměr, ale vy jste o rok později odsouhlasili balíček Fit for 55, a to i přes nesouhlas Senátu. Marian Jurečka se ještě chlubil, jak se podařilo zpřísnit trh s povolenkami. Jediná cesta je nedostat to do české legislativy. Věřím, že příští parlament pro to ruku nezvedne. Ano, znamená to střet s EU, ale máme argumenty. Příští Evropská komise to nakonec zruší. Odmítám, abychom platili stejně jako v Lucembursku, kde mají x-násobně vyšší mzdy.

Martin Kupka: Pozoruhodné je, že jste tenhle kategorický názor v Bruselu neuplatnili, když jste mohli. Andrej Babiš mohl Green Deal vetovat, ale neudělal to. Naší strategií je reálně vyjednávat a odvracet negativní dopady, ne jen vykřikovat. Podařilo se nám zmírnit normu Euro 7 nebo zabránit dalšímu zpřísňování limitů CO2 pro rok 2040.

Při pohledu na vaše programy je tam spousta podobných věcí. Tady u stolu to ale vypadá, že jste na opačných pólech. Jste schopni spolupracovat?

Martin Kupka: Na některých důležitých zákonech v oblasti energetiky se podařilo najít shodu. Stejně tak se shodneme na investicích do dopravní infrastruktury. A je vzácné a pozitivní, že celá česká politická scéna i společnost podporuje jádro. Kdyby v tom byl nesoulad, bylo by to vážné ohrožení naší energetiky.

Karel Havlíček: Shodneme se na budoucnosti jádra, na plynu jako přechodovém zdroji i na přiměřené podpoře obnovitelných zdrojů. Shodneme se i na dopravní infrastruktuře. Musíme se ale taky shodnout, z čeho to všechno budeme platit.

Pane ministře, u Vyšehradského mostu jste tak trochu podlehl aktivistům a památkářům.

Martin Kupka: Nepodlehl jsem aktivistům. Vyhodnocuji odpovědně, jaký by mohl být další osud. Je podstatnější odblokovat další postup a najít odpověď na reálné a závažné výhrady památkářů. Ten most je památkově chráněný. Mým zájmem je najít řešení, ne to nechat zablokovat. Jsem přesvědčen, že se podaří najít dobré řešení technicky i z hlediska veřejného zájmu.

Karel Havlíček: Jako stavař to vidím ze čtyř pohledů: konstrukční, dopravní, památkový a ekonomický. Konstrukčně je to s velkým otazníkem, dopravně také nejsem přesvědčený a ekonomicky si nemyslím, že toto řešení bude levnější. Chápu památkový pohled, ale troufám si tvrdit, že to původní řešení nového mostu by bylo elegantnější a lepší. Bohužel, pokud se proti tomu památkáři s podporou UNESCO kategoricky postaví, tak už asi jinou možnost nemáte.

Pánové, děkuji vám za diskuzi.

Martin Kupka

ministr dopravy
místopředseda strany
poslanec PČR
expert pro veřejnou správu