Renáta Zajíčková: Dnes jsme schválili největší modernizaci školství za posledních deset let. V jejím středu stojí děti a kvalita výuky

28. května 2025
Renáta Zajíčková: Dnes jsme schválili největší modernizaci školství za posledních deset let. V jejím středu stojí děti a kvalita výuky

(www.ods.cz) ​​​​​​​Poslanecká sněmovna dnes podpořila rozsáhlou novelu školského zákona. Klíčová opatření, která jsou součástí této malé reformy, mají ambici přinést větší stabilitu do vzdělávacího systému, výrazně zlepšit podmínky pro děti, podpořit ředitele škol v jejich pedagogické roli a posílit odpovědnost zřizovatelů.

„Přinášíme největší modernizaci vzdělávacího systému za posledních deset let – a v jejím středu stojí děti a kvalita výuky. Každá změna, kterou dnes představujeme, má jediný cíl: zlepšit podmínky pro vzdělávání dětí. Efektivně řízená škola, podpora učitelů a jasná pravidla znamenají kvalitnější výuku a lepší prostředí pro žáky,“ uvedla Renáta Zajíčková, poslankyně ODS a předsedkyně sněmovního podvýboru pro regionální školství a celoživotní učení.

Jedním z klíčových opatření je převod odpovědnosti za financování nepedagogických pracovníků a provozních nákladů na zřizovatele škol. Cílem je ulevit ředitelům škol od nadměrné administrativy a umožnit jim více se věnovat skutečnému řízení výuky a vedení pedagogického týmu.

„Ředitelům škol uvolňujeme ruce. Už nebudou zavaleni administrativou a provozními starostmi – převádíme odpovědnost za nepedagogické pracovníky na zřizovatele. Ředitelé se díky tomu budou moci naplno soustředit na vedení pedagogických týmů a zvyšování kvality výuky,“ doplnila poslankyně Zajíčková.

Druhou klíčovou oblastí změn je posílení role zřizovatelů. Novela dává obcím a krajům jasné nástroje pro efektivní správu škol a větší odpovědnost za kvalitu vzdělávání v jejich území.

Mezi konkrétní přínosy novely patří také:

  • přehlednější a spravedlivější přijímací řízení na střední školy,
  • efektivnější systém jmenování ředitelů,
  • jasnější pravidla pro slučování škol,
  • zavedení pozice sociálního pedagoga,
  • nové možnosti zkrácených programů na VOŠ,
  • kombinovaná výuka a silnější propojení škol s trhem práce.


Zajíčková závěrem připomněla, že reforma má širokou podporu napříč politickým spektrem a je výsledkem dlouhodobé práce a spolupráce s odbornou veřejností.

„Tento balík změn není o politických barvách, ale o zdravém rozumu. Přináší konkrétní opatření, která usnadní život školám, rodičům i dětem. Pokud chceme mít moderní, stabilní a kvalitní školství, je nutné dělat odvážné a promyšlené kroky. A právě to jsme dnes udělali,“ uzavřela Renáta Zajíčková.



Mezi hlavní projednávané změny patří:

  • Školská právnická osoba: vzniknou větší a profesionálně spravované školské subjekty
    (PN poslanců Berkiho, Havla, Kettnera, Novákové a Zajíčkové)
    Pozměňovací návrh zavádí nový prvek v řízení regionálního školství. Umožní vytvářet větší školské subjekty, které budou profesionálněji a kvalitněji řídit školy i při zachování jejich specifik.
  • Flexibilnější financování škol: zřizovatelé získají větší pravomoci
    (PN poslanců Cogana, Bendy, Dufka, Jakoba, Berkiho, Zajíčkové, Novákové a Havla)
    Pozměňovací návrh přesouvá odpovědnost za financování nepedagogických pracovníků a některých provozních výdajů škol ze státu na zřizovatele škol, tedy kraje a obce, čímž se má zvýšit efektivita hospodaření a umožnit flexibilnější využívání zdrojů.
  • Efektivnější síť škol: jasná pravidla pro slučování
    Pozměňovací návrh přináší zavedení kritéria velikosti školy, které povede ke zvýšení efektivity v infrastruktuře školských zařízení. Kritérium stanovuje minimální počet žáků (180 pro ZŠ) při druhé a další škole v rámci jednoho zřizovatele. Cílem je zvýšení kvality výchovně-vzdělávacího procesu, efektivnější využití veřejných prostředků a zajištění stabilnějšího vzdělávacího prostředí pro žáky.
  • Méně odkladů, plynulejší přechod do školy a konec známkování prvňáků
    Poslanecký návrh nastavuje přesnější a srozumitelnější pravidla pro možnost odkladu nástupu do školní docházky. Jeho cílem je výrazné snížení odkladů a zamezení nadužívání této možnosti. S touto změnou přichází opatření, která směřují k podpoře mateřských i základních škol a poradenských zařízení. Změnou dosáhneme plynulejšího přechodu mezi mateřskou a základní školou, a to například i zrušením známkování v první a druhé třídě.
  • Jednodušší a spravedlivější přijímací řízení na střední školy
    Pozměňovací návrh vylepšuje již zavedenou elektronizaci přihlášek pro přijímací řízení na střední školy. Ruší formu hybridní přihlášky. Mění termín konání talentových zkoušek pro konzervatoře nebo upřesňuje lhůty v samotném procesu přijímacího řízení.
  • Lepší výběr ředitelů a větší pravomoci České školní inspekce
    Pozměňovací návrh zjednodušuje proces při jmenování ředitelů a vyhlašování konkurzu. Zároveň rozšiřuje pravomoci České školní inspekce směrem k vyhlašování konkurzů. V případě zjištění zásadních nedostatků v řízení pedagogické práce a v kvalitě školy bude moci nově ČŠI iniciovat vyhlášení konkurzu.
  • Sociální pedagogové pomohou dětem, které to nejvíc potřebují
    Pozměňovací návrh zavádí oficiální pozici sociálního pedagoga ve školách. Ten bude podporovat děti ohrožené školním neúspěchem a sociálním znevýhodněním. Financování těchto pedagogů bude hrazeno ze státního rozpočtu pro školy s vyššími nároky na vzdělávání (indexované školy).
  • Rychlejší cesta k praxi: nové jednoleté a dvouleté programy na VOŠ
    Pozměňovací návrh zavádí možnost kratších jednoletých a dvouletých programů na vyšších odborných školách, které budou reagovat na potřeby trhu práce a umožní studentům rychlejší vstup do zaměstnání.
  • Moderní výuka: více kombinované formy studia a silnější role firem ve vzdělávání
    Pozměňovací návrh zavádí kombinovanou výuku na středních a vyšších odborných školách, kde až 40 % výuky může probíhat distančně, což má umožnit větší flexibilitu ve vzdělávání a lepší sladění teorie s praxí.

Renáta Zajíčková

poslankyně PČR
členka zastupitelstva MČ Praha 5