24. října 2016

Když vám píše vlastní babička, že mrháte svým nadáním 

(www.novinky.cz) Asi se mnou budete souhlasit, že jednou z klíčových složek úspěchu nějakého konání (třeba i učení) je motivace. Přeloženo do češtiny „sám chtít“. Motivace mohou pocházet z vnitřních pohnutek (třeba ty nejsilnější biologické) nebo vnějších (hrozba trestu, slíbená odměna). Ale zkoušku z pedagogiky na VŠ na tahle témata si pamatuji jen matně. Zaprvé je to spousta let, zadruhé na zkoušku z matematické analýzy či vektorové algebry jsem se učil třeba tři týdny, kdežto na zkoušku z pedagogiky se většinou stačilo ráno po flámu podívat, jak se vlastně jmenovala skripta, a v metru trochu zalistovat. A pak se snažit trochu logicky odpovídat. Zpravidla to stačilo na dvojku.

 
Nedávno jsem četl zajímavý článek na téma, že lidstvo motivují k veškerému pokroku (i činnosti) takřka výlučně lenost a strach. Když se nad tím zamyslíme, nezní to na první pohled úplně nesmyslně, byť to byl spíš takový „populárně-naučný“ článeček a jistě žádná velká věda.
 
A tak se na tohle téma podívejme ohledně motivace žáků k učení. S leností žádný problém nemáme a neměli jsme ani za mého mládí. Trochu jinak je to se strachem, respektive obavami z toho, co nastane, když se nebudu učit.
 
Václav Klaus ml.

expert pro školství