1. září 2016

Proč má škola vychovávat k evropským souvislostem? To už je ideové zaměření

Václav Klaus mladší hovořil ve Dvaceti minutách Radiožurnálu o současném školství, přijímacích zkouškách na střední školy i o jídle ve školních jídelnách.

 
Máme tu nový školní rok a s ním řadu novinek. Učitelé dostanou více peněz, budou stejné přijímací zkoušky na střední školy z matematiky a českého jazyka a ve školních jídelnách se změní recepty. Bude české školství lepší?
 
Ministryně školství Kateřina Valachová dnes v projevu řekla, že škola by měla být místem, kde se učí respektu, úctě, fair play a ohledu na ostatní. „Myslím, že škola by měla být místem, kde se učí, kde se děti učí psát, číst a počítat, to je 90 % všeho. Paní ministryně to popsala takovým eufemismem, ale když sledujeme zprávu České školní inspekce, tak vidíme novinku, že škola má vychovávat ke globálnímu a evropskému myšlení, k multikulturní výchově a dokonce školy povinně zřizují koordinátory na tato takzvaně průřezová témata, aby se skutečně objevila v dějepisu, občanské nauce a dalších předmětech,“ říká Václav Klaus mladší, pedagog a odborník ODS pro oblast školství. 
 
„Protestoval jsem proti znovuzavedení 9. tříd, protože cíl vzdělávání se nezměnil ani o milimetr. Deváťáci umí to samé, co bývalí osmáci. Pár let trvalo, než nějak v potu tváře natáhli učebnice, a když to sečtete, tak je to 8 miliard – to je 8 % pro každého pana učitele, který se vydává navíc, ale ty patnáctileté děti víc neumí,“ řekl Václav Klaus ml.
 
„Když se to třeba jmenuje výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech, tak vám to nepřijde divné? Nemá se ve škole za prvé vzdělávat a za druhé obecně k myšlení? Proč k evropským souvislostem? To už je ryze ideové zaměření, aby školy pomaličku přestávaly učit a víc a víc vymývaly těm dětičkám mozky,“ myslí si Václav Klaus ml. Podle jeho názoru učitelé ministerstvo nepotřebují, jen jim má vytvářet podmínky pro práci, ale zrušit by ho nechtěl. 
 
O společných přijímacích zkouškách z českého jazyka a matematiky na střední školy si myslí, že by do této problematiky stát neměl vstupovat. Koho škola přijme, je podle Václava Klause ml. její věc. Vysokoškolské zdělání chce podle něho tolik lidí hlavně proto, že na kdejaké místo ve státní správě je potřeba vysokoškolský titul. Proto podle něho studují vysoké školy lidé z pragmatismu, i když na to nemají talent. 
 
A jak se Václav Klaus mladší dívá na to, že ministerstvo školství dokončilo nové vzorové recepty pro školní jídelny a v průběhu září upraví také vyhlášky, které určují nutriční hodnoty? Podle něho ministerstvo hlavně nemá pořád něco měnit, protože Česká republika má relativně dlouhou tradici v tabulkách nutričních hodnot, co mají děti jíst ve školní jídelně. 
 
Celý rozhovor si kdykoliv poslechněte v našem iRadiu nebo kliknutím na odkaz přímo v tomto článku.  
 

Přepis:


Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Máme tu nový školní rok a s ním řadu novinek. Učitelé dostanou více peněz, budou stejné přijímačky na střední školy z matematiky a češtiny. A pozor, ve školních jídelnách se změní recepty. Bude české školství opravdu lepší? Budeme se ptát. Václav Klaus mladší, pedagog, odborník ODS pro oblast školství je ve Dvaceti minutách Radiožurnálu. Vítejte, dobrý den. 

Václav KLAUS mladší, pedagog a expert ODS pro oblast školství:
Dobrý večer. 

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Paní ministryně Kateřina Valachová dnes v projevu řekla, že škola by měla být místem, kde se učí respektu, úctě, fair play a ohledu na ostatní. Jakým místem by škola měla být podle vás? 

Václav KLAUS mladší, pedagog a expert ODS pro oblast školství:
Já myslím, že škola by mělo být místo, kde se učí, kde se děti učí psát, číst a počítat. To je 90 procent všeho. A paní ministryně to popsala takovým eufemismem, nějaké jako fair play, ale v realitě, když sledujeme zprávu České školní inspekce, tak za prázdniny vidíte tu novinku, jak oni to myslí a to je, že škola má vychovávat ke globálnímu a evropskému myšlení, k multikulturní výchově. A dokonce školy povinně zřizují koordinátory na, na jako tyhle ty témata, takzvaná průřezová, aby se skutečně objevily v dějepisu a občanské nauce a dalších, dalších věcech. Takže... 

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
A vy to berete jako pokrok nebo jako krok zpátky nebo něco, co vás, co vás pobuřuje? 

Václav KLAUS mladší, pedagog a expert ODS pro oblast školství:
Já tím jenom komentuji, že paní ministryně, když mluví na veřejnosti o fair play a tak dále, tak jako, tak tím reálně myslí to, že zavádí do škol takovéto ideologické, ideologické, ideologickou výuku a ideologické projekty. A ty koordinátoři, to mě teda skutečně fascinovalo, jo, protože já jsem samozřejmě už člověk, co zažil školu za komunismu, ale že bychom u nás na gymnáziu měli koordinátora marxismu-leninismu nebo koordinátora boje proti metalistům a vlasáčům, tak to jsme skutečně neměli. 

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
A na to si učitelé stěžují třeba? Protože vás nepochybně kontaktují učitelé jako odborníka... 

Václav KLAUS mladší, pedagog a expert ODS pro oblast školství:
No, tak víte co... 

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
...jedné strany pro školství a říkají vám? 

Václav KLAUS mladší, pedagog a expert ODS pro oblast školství:
Víte co, jsou to průřezová témata, čili ty školy je musí promítnout díky tomu rámcovému vzdělávacímu programu do školských svých vzdělávacích programů. Musí to učit, no, a samozřejmě většina těch ředitelů švejkuje nebo, nebo škol, tak někoho, Maruško, tak budeš koordinátor, ji jmenuje. Ale někde to skutečně můžou brát vážně, no, a stojí to taky nějaké peníze, které pak nedostane ta paní učitelka, co učí prvňáčky nebo pan profesor matematiky, ale nějaký koordinátor tam teda bude koordinovat, jestli škola dostatečně dobře ideologicky působí na své žáky. 

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Vy citujete ze zprávy České školní inspekce, já ji tady mám částečně před sebou. Je tam například informace, že základní i střední školy ve výuce globálních a rozvojových témat věnují největší pozornost enviromentální výchově, tedy životního prostředí. Co je na tom špatného, pane Klausi? 

Václav KLAUS mladší, pedagog a expert ODS pro oblast školství:
já nevím, když se to třeba jmenuje výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech, tak vám to nepřijde jako divný? Nemá se ve škole učit, jako zaprvé vzdělávat a zadruhé obecně k myšlení? Jako proč už k nějakým evropským souvislostem nebo, nebo k čemu. To už je prostě... 

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Takže tam je dál problematika... 

Václav KLAUS mladší, pedagog a expert ODS pro oblast školství:
To už je prostě ryze ideové zaměření, aby ty školy pomaličku přestávaly učit, ale víc a víc vymývaly těm dětičkám mozky, skutečně jako v něčem podobně, jako jsme to my zažili zamlada. Ale já to trošku otočím. V jádru děti šly dneska do školy, moje dcerka nastoupí do školky, nejstarší syn do maturitního ročníku. V jádru ti učitelé a ti ředitelé to ministerstvo nepotřebují. To ministerstvo má dělat podmínky pro jejich práci, to znamená, aby já jako ředitel třeba jsem jediný sledoval na webu MŠMT, kdy budou jarní prázdniny pro Prahu 6 až 10, jako skutečně nikdy jsem tam nikdy nelezl. A druhá věc, co člověk potřebuje, je tak nějak latentně vědět, kolik platí na žáka, aby si člověk mohl udělat rozpočet a věděl, kolik může paní učitelce zaplatit. Čili teď  ta situace, že každý týden nás ministerstvo bombarduje nějakými novými plány a náměty a inkluze a tohle to a globální témata a ty učitelé jakoby měli být pomalu online připojení a ti ředitelé na ten web a sledovat to. To prostě strašlivým způsobem destruuje tu normální výuku, protože to je těžká, sice hezká, ale těžká práce. Skutečně ty děti naučit číst, psát a počítat nebo ty puberťáky potom na trošku odbornější úrovni. Ale když fakt musíte jako sledovat tisíc jedna těchhle těch věcí, inkluze není zafinancovaná, stejně za to ten říďa ten ručí. To prostě ty lidi ubíjí a ničí to české školství. 

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Dobře, vy byste tedy zrušil ministerstvo školství, rozumím tomu správně? 

Václav KLAUS mladší, pedagog a expert ODS pro oblast školství:
Tomu nerozumíte správně, nějaké základní jako cíle vzdělávání musí mít dané. Kontrola vzdělávání, jako třeba se děje u státní maturity a mohla být víc, samozřejmě jsou také. Ale skutečně úkolem toho ministerstva je nastavit spravedlivý systém, nastavit jasná pravidla, nechat ty školy pracovat a pak případně ty, co pracují špatně, nějakým způsobem, abych se vyjádřil přesně, máme třeba spoustu škol, kde polovina dětí neodmaturuje. To jsou třeba školy, které má Česká školní inspekce zrušit a nemá zkoumat, kolik škol už jmenovalo ekologického koordinátora a kolik multikulturního. 

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Jakou motivací je pro učitele, že jim porostou od září platy o 8 procent? 

Václav KLAUS mladší, pedagog a expert ODS pro oblast školství:
Obecně stát by měl dobré učitele dobře zaplatit, což většinou ale k tomu nedojdeme tak, že se zvýší ty mzdy paušálně každému. Když se bavíme o nějakých 10 procentech nebo kolik ten pan ministr financí tam ještě přisype, je to dobré, ale upřímně kdyby mzdy učitelů nebo mzdy dobrých učitelů byly prioritou systémů, tak ten nárůst je možný v řádu třeba 40 procent, protože to není priorita současný vlády nebo dokonce i několika posledních vlád, aby mně někdo neříkal, že hovořím stranicky, protože my třeba zavádíme výuku od 5 let povinnou - 2 miliardy; zavádíme inkluzi - 8 miliard. To je 10 procent najednou pro každého učitele, kdyby se nestalo nic. A kdybychom přidali těm, polovině těch lepších kantorů, tak 20 procent. To naše vzdělávání se rozšiřuje od 5 do 26 let, to jsou desítky miliard, znovuzavedení devítky, učíme strašný penzum hodin, rveme do toho další a další věci. A tam fakt když bychom to sečetli a skutečně to takhle se na to podívali, tak tam ten prostor je skutečně někde okolo třeba 30, 40 procent na navýšení mezd. 

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
A bylo by na to. A bylo by na to, protože vy by, vy byste, vy byste nedával peníze jinam. 

Václav KLAUS mladší, pedagog a expert ODS pro oblast školství:
Aniž by se muselo, aniž by musel daňový poplatník jako zaplatit korunu navíc. 

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Kdo má dnes chuť jít učit? Co to je za lidi, co to je za dobrodruhy? 

Václav KLAUS mladší, pedagog a expert ODS pro oblast školství:
A tak dobrodruhy, podívejte, ta práce je radostná, možná je taky radostná práce dělat v rádiu moderátorku, že hned vidíte ten výsledek, jestli se vám ten rozhovor povedl, nebo ne. To učení, to je podobné. Tam u těch malých dětí ten pokrok vidíte strašně rychle, ta práce vás dokáže jako nabít, když se ta hodina povede, takže ta práce je pěkná. Je to tradiční práce. Nevěřím na takové ty kecy, že ty učitelé nemají respekt, když ta škola aspoň trošku za něco stojí. A ty kantoři, tak podívejte se na vesnici někde na Moravě, tak ta paní učitelka pořád je tam respektovaná osoba ve vsi. Takže tomu se nedivím, že ti lidé jdou učit. To finanční ohodnocení, zase upřímně, já když jsem nastupoval zkraje 90. let, tak to bylo jako peklo neboli všichni moji spolužáci, co utekli, měli okamžitě trojnásobnou mzdu v bance nebo v nějaké cestovce. 

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Za kolik jste nastupoval? 

Václav KLAUS mladší, pedagog a expert ODS pro oblast školství:
Tuším 9800 korun nebo něco takového. Ale zase jsou to už jako spousta let dozadu, takže ono to mezitím trošku ta inflace to, to změnila. Ale proč o tom mluvím, teď už takovéhle rozdíly nejsou. V řadě těch jakoby chudších oblastech nebo tam, kde se na ten chleba vydělává trošku tvrději, tak už ta pozice třeba středoškolského učitele i z toho finančního hlediska relativně... 

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Dobře, pořád je to třeba kolem 30 tisíc korun, což... 

Václav KLAUS mladší, pedagog a expert ODS pro oblast školství:
Jasně, ale, ale jakoby ti jejich spolužáci nebo manželé někde horko těžko, jako aby vydělali 30 tisíc korun, to jezdí od rána do večera jako po okrese. Čili, ten rozdíl vůči těm ostatním povoláním se určitě snížil za těch 20 let, co já teda učím. 

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Ale stejně, jaký by byl podle vás ideální plat pro takového dobrého středoškolského profesora, který učí třeba matematiku? 

Václav KLAUS mladší, pedagog a expert ODS pro oblast školství:

Ten ředitel školy musí mít podmínky, aby měl hodně peněz v té nenárokové složce mzdy, aby skutečně mohl ty svoje nejlepší učitele slušně zaplatit. A klasický případ, no, nastoupí třeba skvělý, skvělý učitel mladý, že jo, ten první rok se otrkává, ale druhý už jako to funguje, časem je oblíbený, 25 let, no, a tyhle lidi v těch školách jsou, ale pak je samozřejmě ta kritická chvíle, kdy se ožení, narodí se dítě, žijou z jednoho platu a v tu chvíli 80 procent těchhle těch kluků z toho školství utíká. No, a ty ředitelé škol by měli mít ty finanční možnosti na to, aby tohohle člověka v tu chvíli jako platili relativně... 

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Takže měl by mít třeba minimálně 50 tisíc? Takový dobrý učitel matematiky na střední škole by měl mít kolik, 50 tisíc? To by si, myslíte, že by stálo za to z toho neutíkat potom? 

Václav KLAUS mladší, pedagog a expert ODS pro oblast školství:
Když jsem řediteloval, tak k nějakým těmhle těm číslům se asi dalo dostat, ale samozřejmě zase je dobré, když velká část těch peněz jde třeba do vánoční odměny, aby... 

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Dobře, to byla elitní škola ale, já teď mluvím o řádové střední škole. 

Václav KLAUS mladší, pedagog a expert ODS pro oblast školství:
No, dobře, ale na žáka máme, daňoví poplatníci platí zhruba 50 tisíc korun na každého. Tak si vemte třídu, když tam bude 30 dětí, tak máme milion a půl ročně. No, a kolik z toho dostane ta paní učitelka. Milion a půl asi těžko. 

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Těžko. 

Václav KLAUS mladší, pedagog a expert ODS pro oblast školství:
Takže jako soudruh Špidla by řekl: Zdroje tam jsou v tom školství. 

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Tak to není soudruh, to zase jste to trošku... 

Václav KLAUS mladší, pedagog a expert ODS pro oblast školství:
No, tak euro, euro, euro. 

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Euročlověk. A vy ještě učíte, pane Klausi, občas někde? 

Václav KLAUS mladší, pedagog a expert ODS pro oblast školství:
Teď už jsem neučil nebo teď jsem si nevzal už žádnou hodinu, protože já už teď jako hodně publikuju, vydávám knížky a teďka třeba celý září beseduju každý den v nějakým městě s učiteli a podobně. Takže... 

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Jste politik už dnes? 

Václav KLAUS mladší, pedagog a expert ODS pro oblast školství:
Takže jsem vždycky nesnášel takový ty učitele, co učí na částečný úvazek a ještě ty hodiny odpadají. Tak už jsem neměl tu drzost, abych si někde vzal dvě hodiny matematického semináře, ale každou třetí musel přesunovat nebo něco takového. Takže tenhle ten školní rok učit nebudu po dlouhé době. 

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Takže nebudete učit. A co tedy jste teď, jste politik nebo jste glosátor? 

Václav KLAUS mladší, pedagog a expert ODS pro oblast školství:
Teď jsem asi nejvíc publicista. Každý pondělí píšu komentář pro jeden server. 

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Dobře, to vás asi neuživí. A co vás živí? 

Václav KLAUS mladší, pedagog a expert ODS pro oblast školství:
Žiju částečně z úspor, ale vydávám knížky a tak mě to tak jako v jádru se nám žije dobře. 

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Václav Klaus mladší, expert ODS na školství je hostem Dvaceti minut Radiožurnálu. Jak se díváte na společné přijímací testy z češtiny a matematiky, kterými budou muset projít všichni, kteří chtějí na střední školu? 

Václav KLAUS mladší, pedagog a expert ODS pro oblast školství:
Já jsem to už několikrát komentoval, ale v krátkosti já jsem pro to, že daňoví poplatníci platí 100 miliard korun na regionální školství a mají mít kontrolu nad tím, co ty děti umí nebo ty školy, kam je dotáhnou. O tom jsem mluvil před chvílí. Na druhou stranu tu cestu, jak k tomu ta škola dojde, si má ta každá škola dělat sama. A to, koho si do té školy přijme, nebo nepřijme, je prostě její věc. Někdo si na těch přijímačkách strašně zakládá a chce nabrat jenom ty nejchytřejší nebo nevím co, nejpracovitější děcka a mít pak snadný učitelský život. Někdo buď nemůže nebo zase se jim pak víc věnují v té škole. Ale přijímací zkoušky jsou věc mezi rodiči nebo žákem a tou školou. To skutečně není místo, jako aby do toho nějak vstupovalo ministerstvo. Druhá věc, ty střední školy české, tak to jsou ekonomky, zdravotní školy, co já vím, gymnázia, průmyslovky, to se tak strašně liší. Čili dělat na to jeden jednotný test... 

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Ale z matematiky a z češtiny to zase vypadá, že má logiku, ne, z těch potom třeba odbornějších předmětů. 

Václav KLAUS mladší, pedagog a expert ODS pro oblast školství:
No, dobrá, ale tak si vemte si, že nějaká támhle holčina taková třeba pečlivá, laskává jde na zdrávku a teď nezvládne nějaký ten větný rozbor nebo něco, a vy ji pak v té nemocnici nebudete mít a jako bude to škoda, ta společnost bude ochuzená. Čili to vysvědčení nechal na to panu řediteli té zdravotní školy, koho přijme, s jakýma známkama a co je jeho hlavním cílem, kam míří. Vždyť když si vemete, v tom státním sektoru jsou rozhlasoví novináři, policisti, lékaři, já nevím, kdo všechno a taky není jednotný přijímačkový test, jako když se ucházíte o místo policisty, redaktora, že by jako teda to bylo z češtiny a matiky, aby kdo teda může. 

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
A všichni museli mít stejnou srovnatelnou úroveň. 

Václav KLAUS mladší, pedagog a expert ODS pro oblast školství:
Kdo teda může, může teda tady usednout do redaktorského křesla a kdo nemůže, tak to si rozhoduje ředitel rozhlasu a ten redaktor, že jo. 

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Dobře, ale tady jde přece o to, a tím argumentuje ministerstvo, že chce, aby byla srovnatelná úroveň studentů na středních školách. Takže vy si myslíte, že to není potřeba? 

Václav KLAUS mladší, pedagog a expert ODS pro oblast školství:
Stejně není. Stejně jsou některé školy extrémně žádané, někde je oblast, kde těch žáků je málo, ten ředitel školy se samozřejmě snaží tu školu zaplnit nebo musí, protože když tam nebude mít žáky, tak to postrádá chvilku i smyslů. Takže to skutečně nedává žádný smysl. A ještě si vemte tenhle ten případ. Představte si, že nějaký třeba mladý skutečně jako dynamický člověk převezme školu nějakou s relativně špatnou pověstí. No, a teď najednou ten stát mu ještě do toho hodí vidle tím, že jako on by nabral aspoň, já nevím, 40 žáků a nějak by začal to zlepšovat, část z nich pak třeba i vyhodí, ale prostě začne fungovat. No, a teď najednou nebude moct, protože neprojdou tím testem a jako strašně mu to tíží i tuhle tu misi třeba v tomhle tom typu škol. Ale skutečně je to věc škol a těch uchazečů, do toho stát nemá žádným způsobem vstupovat podle mě. 

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Proč jde tolik dětí na střední školy, proč tolik lidí chce maturitu, potom minimálně mít bakaláře? Kdo nám bude opravovat vodovody, kdo nám bude malovat pokoje? Víte, jak těžké je dneska sehnat řemeslníka, pane Klausi? 

Václav KLAUS mladší, pedagog a expert ODS pro oblast školství:
Já bych neřekl, že je těžké sehnat řemeslníka nebo zatím se mi to vždycky, když se nám něco stalo doma, tak se mi to podařilo relativně, samozřejmě pod manželčiným velkým tlakem, takže jsem jako podával vynikající výkon u toho shánění, ale... 

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Já jsem myslela, že jste sám opravoval. Ne, tak to ne. 

Václav KLAUS mladší, pedagog a expert ODS pro oblast školství:
Občas něco opravím ještě...že si koupím těsněním, to jo, ale... 

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Ale nemáte, nemáte pocit, že je tady... 

Václav KLAUS mladší, pedagog a expert ODS pro oblast školství:
Já vám řeknu, proč to tak je. Protože stát na kdejakou relativně pitomou pozici to vysokoškolské vzdělání vyžaduje, třeba do státní správy. No, a takže lidi studují skoro všichni nějaké obory, chovají se racionálně ti rodiče, prostě posílají je tam, já jsem tady mluvil o svých dětech, mám čtyři, že ne všichni jsou nějací úplně největší študiozové, ale normální slušné děti jakžtakž fungují. No, ale že by jako neměli vysokou školu, to je úplně jako nepředstavitelný, takže je taky ženeme, že jo, s manželkou nebo exmanželkou tím vzdělávacím systémem výš a výš. A takhle se chovají skoro všichni. Protože na kdejaký místo skutečně třeba ve státní správě už vyžadujou vysokoškoláka. No, a samozřejmě díky tomu jde 85 procent lidí na vysokou, z toho 40 procent nemá sebemenší jako talent nějaký těžší vědní obor vystudovat, no, tak studujou takový ty paobory, jako je třeba právě ta státní správa. No, co je za to vědu.

 
Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Jsem myslela, že jste chtěl žurnalistika nebo něco, něco... 

Václav KLAUS mladší, pedagog a expert ODS pro oblast školství:
Tak je to taky měkčí věda, ale třeba ta státní správa, no, co to je za vědu? Jako že se razítkuje zleva doprava nebo že úředník má být poctivý nebo co tam jako učí. To jí mohla říct maminka v 5 letech, to nemuselo na to mít Honorabilis a Spectabilis jako a 5 let studovat. No, ale ty lidi tam chodí, ty vysoký školy díky tomu bobtnají a to je situace, ve který žijeme, no. 

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Je to přesně 20 let, co máme povinnou devátou třídu. Vy jste před pár lety, pokud si to správně pamatuju, volal po tom, aby byla základka zase jen osmiletá. Pořád si to myslíte, že to je dobrý nápad? 

Václav KLAUS mladší, pedagog a expert ODS pro oblast školství:
Oni vlastně ty devátý třídy byly znovu zavedené a já jsem proti tomu tehdy protestoval, protože samozřejmě ten cíl toho vzdělávání se nezměnil ani o milimetr, jo, ty současní deváťáci uměj úplně to samý, co uměli ti bývalí osmáci. Pár let trvalo, než natáhli ty učebnice nějak v potu tváře. No, ale když to spočtete, tak to je zase 8 miliard, to je 8 procent pro každého pana učitele, který se vydává navíc. Ale ty patnáctiletý děti víc neuměj. Tak já si myslím, že to vzdělávání skutečně u nás je extrémně dlouhé a díky tomu extrémně drahé a to jsou, to je ten prostor, kde jako ubývá, co nemají ty paní učitelé v peněžence, protože to prostě natahujeme do šířky a do dálky. 

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Takže devítka by nemusela být, zrušil byste ji klidně? 

Václav KLAUS mladší, pedagog a expert ODS pro oblast školství:
Myslím si, že za těch 8 let se pohodlně dalo naučit to, co jakoby teď v potu tváře učíme 9 let bez problémů. 

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Václav Klaus mladší je stále ve Dvaceti minutách Radiožurnálu. Tak pojďme se podívat ještě na jednu změnu. Jak se díváte na to, že se ve školách bude vařit jinak? Paní ministryně dnes v rozhovoru pro Mladou frontu DNES řekla, budu citovat: Pro školní jídelny jsme dokončili nové vzorové recepty, v průběhu září upravíme také vyhlášky, které určují nutriční hodnoty. Má ministerstvo řešit nutriční hodnoty a i to, jaké budou recepty v jídelnách? 

Václav KLAUS mladší, pedagog a expert ODS pro oblast školství:
Hlavně ministerstvo nemá furt něco měnit. Česká republika má relativně dlouhou tradici v těchhle těch tabulkách pro jakoby nebo nutričních hodnotách, co mají děti v jádru jíst ve školní jídelně. To je dobře. Je to dobře proto, protože do školní jídelny, v kterých čím dál míň vaří, většinou to teď dováží, což je na další debatu, ale do školních jídelen skutečně i dospělý člověk, jako já třeba, dokáže chodit celý rok, jak se ty jídla střídají, ta krupicová kaše v pondělí, je pak nějaká ryba, pak je trošku ten řízek, když jim zbydou peníze, pak zase tohle to. Dá se to vydržet. Třeba rok do hospody chodit nemůžete, sebelepší, protože to jídlo je jednostranné. Čili ty nutriční... 

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
A hlavně je dražší. 

Václav KLAUS mladší, pedagog a expert ODS pro oblast školství:
Krom toho. Čili to, že ty nutriční hodnoty jsou, je v pořádku, ale není sebemenší důvod to jakoby měnit. Já z toho zase koukám, že to bude nějaká výchova k veganství nebo bůhví k čemu, když už si dovedu představit ten vzorový recept paní ministryně a jejích přátel z neziskovek, jakým směrem to chtějí táhnout. 

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Počkejte, jak si představujete vzorový recept paní ministryně, že bude vypadat? 

Václav KLAUS mladší, pedagog a expert ODS pro oblast školství:
Tak bych to tipoval na nějakou veganskou, jako nějaký veganský blaf bych tipoval, že kravičky se nemají pěstovat, protože mají moc, když prdí, tak zhoršujou takový to globální oteplení a tak, takže to půjde ruku v ruce s těmi globálními rozvojovými tématy, bych z toho čul. Ale ještě jsem to nečetl teda ty jejich recepty, takže uvidíme. 

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Ale třeba zase naopak zmizí ty knedlíky a takové ty omáčky hutné, které nebyly nic moc teda. 

Václav KLAUS mladší, pedagog a expert ODS pro oblast školství:
Helejte se, dítě taky potřebuje trošku nějakou výživu a jako všude děti mají rádi knedlíky nebo i tam malinká. Čili já nevidím žádný problém, proč by nemohly být ve školních jídelnách knedlíky nebo zaplať pánbůh když jsou tam knedlíky, aspoň něco. 

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
A ještě jedna věc, když už jsme tedy u toho jídla. V průběhu tří měsíců mají z automatů ve školách zmizet nezdravé pamlsky a nápoje. Tak to jde ruku v ruce, tak není ta paní ministryně, tady že nám zavádí zdravé školství, neměl byste ji pochválit, pane Klausi? 

Václav KLAUS mladší, pedagog a expert ODS pro oblast školství:
Zaprvé ji chválit nemůžu, ani nechci. Další buzerace, že jsou ředitelé místo, aby se věnovali výuce, musejí kontrolovat, jestli nemají ve školní jídelně pribináček a ten má moc tuku, a když je něco sladkého a tak dále. To je zase věc, která je prostě neuvěřitelná. Ruku v ruce s tím jde, že školní bufety budou podléhat EET. Takže třeba i takový ten, nebo školní jídelny, takže takový ten případ, že chodí třeba penzisti, bývalí učitelé tam na obědy, relativně levný, mají nějaký kontakt s tou školou, tak zase řada škol to zruší, místo toho aby si musela zavádět nějaký složitý systém. A jako zase já jako ředitel poslední věc, co bych chtěl, abych chodil do bufetu kontrolovat, jestli pribináček není moc tučný nebo sladký. Mimochodem ty děti si to koupí cestou do školy v nejbližším krámu, stonásobně horší produkt. A zase je to jenom takový jako boj, že některé ty mazaný firmy to dokážou získat certifikát, že to mají zdravý a vytlačí se třeba často český menší výrobce, který si to nedokáže prolobbovat, aby se do těch školních bufetů dostal. Takže tohle zase je věc, která to ministerstvo školství nemá proboha řídit. Má se skutečně starat o tom, aby ty peníze daňových poplatníků zamířily do škol a ty školy mohly pracovat. 

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Václav Klaus mladší, pedagog, odborník ODS pro oblast školství byl ve Dvaceti minutách Radiožurnálu. Díky za to, na shledanou. 

Václav KLAUS mladší, pedagog a expert ODS pro oblast školství:
Děkuju, na shledanou, hezký večer a hezký školní rok. 

 
Mgr. Václav Klaus

expert ODS pro oblast školství