11. července 2016

Devadesátka ČT24: Mýto bude dál vybírat Kapsch

Hostem diskusního pořadu ČT24 byl ekonomický expert ODS Jan Skopeček. Hovořil o aktuálním rozhodnutí vlády zadat provozování mýtného systému v jednacím řízení bez uveřejnění přímo společnosti Kapsch.

Celý rozhovor s Janem Skopečkem můžete zhlédnout v archivu ČT24.

 

Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, moderátor:

A my přidáme ještě jeden opoziční názor, je tu s námi ekonomický expert občanských demokratů Jan Skopeček. Dobrý večer. 

Jan SKOPEČEK, ekonomický expert strany /ODS/:

Dobrý večer. 

Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, moderátor:

My jsme v rámci této reportáže, kterou jsme vyslechli, slyšeli jednak stanovisko ministryně pro místní rozvoj, tato zakázka v jednacím řízení bez uveřejnění je podle zákona v pořádku, naopak společnost SkyToll ji chce hnát k soudu. Stanovisko ODS prosím? 

Jan SKOPEČEK, ekonomický expert strany /ODS/:

Já si myslím, že to v pořádku není, je to jedna z největších zakázek, kterou tato vláda řeší a pokud si uvědomíme, že starostové jsou dneska šikanováni za svá rozhodnutí, kdy po několika letech nový posudek o ceně majetku posílá tyto zastupitele před soud, tak tady máme ministra, který ví tři roky dopředu, že končí smlouva s firmou Kapsch a za tu dobu není schopen vypsat otevřené výběrové řízení, ve kterém by se ukázalo, zda firma Kapsch je skutečně tou nejlepší a nejefektivnější a pro stát skutečně optimální variantou, nebo jestli je tu nějaká konkurenční nabídka, která by pro Českou republiku mohla být výhodnější. Takže na jedné straně tady šikanujeme živnostníky, zastupitele měst a obcí a na druhé straně tady ministr u jedné z největších zakázek oslovuje přímo jeden ekonomický subjekt. To si myslím, že je určitě špatně. 

Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, moderátor:

Pojďme ještě do té škály názorů přidat jeden, a to přímo společnost Kapsch. 

Karel FEIX; generální ředitel, Kapsch: 

„Vítáme, že vláda odblokovala situaci a nic už tak nebrání dojednání podmínek pro budoucí provozování mýta v Česku. Věříme, že se nevyskytnou další komplikace, které by celý proces zabrzdily a stát bude i v příštích letech vybírat od kamionů miliardy korun do rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury.“

Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, moderátor:

Pane Skopečku, tedy ekonomické hledisko ústy, pravda, nikoli nezúčastněného pozorovatele, firmy Kapsch. Není tedy nakonec tato dohoda lepší, než aby stát nevybíral mýto vůbec? 

Jan SKOPEČEK, ekonomický expert strany /ODS/:

Já si myslím, že vůbec není jisté, že stát bude mýto vybírat, protože jestli jsem dneska dobře slyšel vyjádření té konkurenční firmy, tak ta to bezesporu nenechá bez odezvy. Slyšel jsem i stanovisko starostů, že hodlají podat trestní oznámení či stížnost ÚOHS a ten ÚOHS skutečně může ministru dopravy zakázat tu smlouvu podepsat a hrozí v tom případě, že mýto nebude vybíráno vůbec. Takže já si vůbec nemyslím, že ten dnešní den je tím vítězstvím a že si můžeme v klidu říci, že mýto bude vybíráno. 

Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, moderátor:

Co by ale měl být správný postup v té aktuální situaci? 

Jan SKOPEČEK, ekonomický expert strany /ODS/:

V té aktuální situaci ODS navrhovala, aby ten postup nebyl v rozporu se zákonem, což si myslíme, že v tuto chvíli je, tak dát možná trošku krkolomné, ale do zákona, výjimku, že zákon o veřejných zakázkách se nevztahuje na mýtný systém a velmi rychle, neprodleně vypsat standardní, otevřené výběrové řízení, překlenout tu dobu, dokud se nevysoutěží standardní, standardní subjekt, který by mýto provozoval a tuto dobu překlenout nějakým podobným nestandardním řešením. Ale uzavřít smlouvu na tři roky bez ničeho dalšího je podle mého názoru špatně. 

Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, moderátor:

Je vůbec ale podle vás možné vypsat otevřené výběrové řízení? Když je tu technologie, za kterou stát zaplatil miliardy, která funguje na nějakém principu, dala by se využít, musela by se tato investice podepsat, tak není pak nakonec výhodnější skutečně tu smlouvu prodloužit? 

Jan SKOPEČEK, ekonomický expert strany /ODS/:

Pokud mám dobré informace, tak ty náklady na výstavbu těch mýtných bran se splatily a není vyloučeno, že ten případný vítěz alternativní by využíval stávající infrastrukturu a nebo by skutečně tomu státu nabídl jinou technologii, protože neexistuje jenom tato technologie, je satelitní systém, je hybridní a je skutečně na té potencionální konkurenční nabídce, zda se vyrovná těm podmínkám, které nabízí Kapsch. 

Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, moderátor:

Když ale připomenu argumenty ministra dopravy, tak ten říká, že kvůli smlouvám, které tedy mimochodem podepsal i Aleš Řebíček, ministr dopravy za ODS někdejší, tak má SkyToll víceméně zaručeno, že nikdo jiný po něm ani nemůže mýto vybírat. 

Jan SKOPEČEK, ekonomický expert strany /ODS/:

SkyToll by rád ... 

Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, moderátor:

Nikoli SkyToll samozřejmě, omlouvám se. 

Jan SKOPEČEK, ekonomický expert strany /ODS/:

Ne, SkyToll by rád se do té soutěže velmi rád dostal, a to je právě ten konkurent, ale já si to nemyslím. Já vůbec netvrdím, že Kapsch nemůže být ve finále tím vítězem, který předloží skutečně nejlepší variantu a že nemůže pokračovat další léta v provozování mýta. Není to souboj s Kapschem jako s konkrétní firmou, ale je to souboj s ministrem dopravy, který během tří let nebyl schopen vypsat standardní otevřené výběroví řízení tak, aby se ukázalo, jestli skutečně Kapsch je tím nejlepším možným dodavatelem, jestliže na začátku... 

Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, moderátor:

Pozor! Na druhou stranu ministryně pro místní rozvoj říká, že ministr dopravy udělal maximum pro to, aby to odvrátil onu, onu variantu, kterou teď vidíme v realitě... 

Jan SKOPEČEK, ekonomický expert strany /ODS/:

Já si opravdu myslím, že maximum neudělal, pokud věděl, že na konci roku 2016 končí smlouva s Kapschem, pokud věděl, že do té doby musí najít následovníka nebo prodloužit smlouvu nebo vysoutěžit, tak skutečně to výběrové řízení musel vypsat. My jsme byli hnutím ANO uklidňováni, že výběrové řízení bude, že dokonce jich bude několik a ve finále jsme se dostali do bodu, kdy vláda i přes odpor jednotlivých expertních skupin úřadu vlády byla nucena odsouhlasit ten postup, jaký Dan Ťok na vládu přinesl. Čili já to skutečně považuju za selhání hnutí ANO. A je to paradoxní, že hnutí ANO se stylizuje do politického subjektu, který lpí na transparentnosti, na boji proti korupci a jednu z největších zakázek si tu realizuje bez otevřeného výběrového řízení. Myslím, že takový ten charakter toho hnutí ANO tímto padá. 

Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, moderátor:

Mimochodem ministr dopravy také tvrdil, že vedl s Kapschem jednání o tom, aby do svých systémů pustil případně i další konkurenty, aby tedy měli všichni stejné podmínky, mohli pracovat už s tou stávající technologií, která tu je na stole. Ono otevřené výběrové řízení, které by podle vás mělo proběhnout, bylo by vlastně skutečně rovnoprávné, když víme, že provozovatel nemůže použít stávající technologie, že Kapsch do svého systému nikoho pustit nechtěl, není to nakonec diskriminace z toho druhého směru: Nechceme tedy tuto technologii, musí být vybrána nějaká jiná? 

Jan SKOPEČEK, ekonomický expert strany /ODS/:

Já si myslím, že je jedno českému řidiči, který jezdí po silnicích a ten výnos z mýta je používán na investice do české infrastruktury, tak je... 

Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, moderátor:

No, řidiči možná ano, ale rozhodujícím orgánům... 

Jan SKOPEČEK, ekonomický expert strany /ODS/:

Tak je to, myslím, jedno, jestli to mýto a následně ty investice jsou vybírány, realizovány prostřednictvím toho či onoho systému a znovu tvrdím. Já neříkám, že po 1. lednu 2017 tu musel být nutně nový provozovatel, že to musela být nutně nová technologie, ale já kritizuju to, že si vláda, Česká republika vzala tu příležitost, aby konkurenční dodavatel ukázal svoji nabídku a ta nabídka se porovnala se současným systémem, s nabídkou firmy Kapsch a pak se ten stát mohl skutečně na základě nějaké analýzy a porovnání nákladů a cen rozhodnout, která varianta je pro českého daňového poplatníka a pro českého řidiče nejlepší. 

Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, moderátor:

Pohled na mýto, pohled občanských demokratů, pohled Jana Skopečka. Mockrát díky. Na shledanou. 

Jan SKOPEČEK, ekonomický expert strany /ODS/:

Děkuji za pozvání. Hezký večer. 

Ing. Jan Skopeček

ekonomický expert ODS