25. května 2016

Události, komentáře: Více kontroly do rukou NKÚ?

Hostem komentovaných událostí ČT byl poslanec Vladislav Vilímec.

Celý rozhovor s Vladislavem Vilímce můžete zhlédnout v archivu ČT.

 

Daniel TAKÁČ, moderátor:

Pravomoci Nejvyššího kontrolního úřadu by se měly rozšířit. Tedy, pokud to zítra schválí Senát. Zatím to tak ale nevypadá. Podle navrženého zákona, který prošel Poslaneckou sněmovnou, by měl úřad nově kontrolovat třeba i hospodaření obcí, krajů a dalších organizací. Třeba veřejných škol či pojišťoven. Žádný ze senátních výborů, který tuto materii měl na svém stole, to ale nepodpořil. Senátoři, mezi nimiž je většina komunálních politiků, považují takové kontroly za nadbytečné a zdvojené. Senátor Radko Martínek. Dobrý večer. 


Radko MARTÍNEK, senátor /ČSSD/:

Dobrý večer. 


Daniel TAKÁČ, moderátor:

A poslanec Vladislav Vilímec. Dobrý večer. 


Vladislav VILÍMEC, poslanec /ODS/:

Dobrý večer. 


Daniel TAKÁČ, moderátor:

Pánové, vítejte v Událostech, komentářích. Je dohodnuto v Senátu, jak to zítra bude vypadat to projednávání? 


Radko MARTÍNEK, senátor /ČSSD/:

Není, není to... 


Daniel TAKÁČ, moderátor:

Ať už tím či oním směrem tedy. 


Radko MARTÍNEK, senátor /ČSSD/:

Není to dohodnuto. Myslím, že se bude rozhodovat až těsně před hlasováním. 


Daniel TAKÁČ, moderátor:

Je snaha se dohodnout, aby ten zákon tedy prošel, aby, aby platil, nebo je spíše snaha ten zákon nenechat jít dál, nenechat žít? 


Radko MARTÍNEK, senátor /ČSSD/:

Já bych řekl, že je snaha i eventuelně za určitých okolností ho propustit dál. Ale tu hlavní roli v rukou má vláda, která měla splnit některé podmínky a ty bohužel nesplnila. Protože myslím, že všichni, kteří jsme v Senátu a známe praxi, tak víme, že situace v kontrolách je neudržitelná a omlouvám se, že použiji tento termín, ale v mnoha případech se zvrhává v buzeraci. A cílem Senátu bylo, aby když tedy dostane novou pravomoc NKÚ, tak aby mezi tím vláda také připravila změnu toho systému kontrol tak, aby na jednu věc nechodily třikrát různé instituce a navíc z těch tří institucí mají všechny tři svůj vlastní názor. 


Daniel TAKÁČ, moderátor:

Aby bylo úplně jasno. Bavíme se o prováděcím nebo ústavním zákonu? Vy máte oba dva zatím ještě neprojednané. 


Radko MARTÍNEK, senátor /ČSSD/:

My máme oba dva. Přičemž ten ústavní zákon je jakási pojistka Senátu, aby to, co po vládě  chtěl Senát tak, aby to také bylo uskutečněno. Takže on vlastně je dneska tak trošku rukojmím celé té situace, která v kontrolách je v České republice. 


Daniel TAKÁČ, moderátor:

Je potřeba přidávat další kontrolní instituci, nebo další pravomoci existující kontrolní instituci a nebo nikoliv? 


Vladislav VILÍMEC, poslanec /ODS/:

On to výstižně dnes napsal Svaz měst a obcí ve svém prohlášení, kdy citoval, že v situaci, kdy v kontrolách existuje mnoho duplicit a multiplicit, takže těch opakujících se kontrol, tak je třeba nejdřív udělat pořádek. A pak můžeme debatovat, jestli přidáme nějakou další instituci. Já jsem přesvědčen, že v té situaci, ve které jsme, kdy vláda nesplnila to, co vlastně avizovala v programovém prohlášení, tak je nesmysl nepřidávat teď Nejvyšší kontrolní úřad ve vztahu k obcím, ve vztahu ke krajům. 


Daniel TAKÁČ, moderátor:

Cílový stav je vícero institucí, které kontrolují dnes, anebo jedna instituce, třeba Nejvyšší kontrolní úřad, který by tedy pak měl ty rozšířené pravomoci a už nikdo jiný?  


Vladislav VILÍMEC, poslanec /ODS/:

Určitě ten současný stav je neudržitelný, o tom mluvil i pan senátor Martínek. Cílový stav je snížit počet těch institucí. Teď se nebavme jestli to má být Nejvyšší kontrolní úřad, nebo nějaká jiná instituce. Dnes v zásadě kdybych tady vypočítával, z kolika institucí jsou obce a kraje kontrolovány, tak nám ten čas nebude vůbec stačit. Takže já jsem k tomu návrhu měl dvě zásadní připomínky. Jednak to je ta, ta kontrola těch více institucí... 


Daniel TAKÁČ, moderátor:

Ta rozvětvenost, ano. 


Vladislav VILÍMEC, poslanec /ODS/:

Ty duplicity, ta rozvětvenost a pak je otázka rozsahu té kontroly. To je také velmi závažná věc, do jaké míry kontrolovat obce, do jaké míry kontrolovat kraje, jestli je ústavně konformní vůbec kontrolovat takzvané účelné nakládání s prostředky obcí, s majetkem obcí, protože když se podíváme například na citaci evropské /nesrozumitelné/ samosprávy, tak se pohybujeme na tenkém, velmi tenkém ledě. 


Daniel TAKÁČ, moderátor:

Vy jste vládní Senátor, když to tak řeknu, byť přímá vazba Senát-vláda není samozřejmě, jak to, že to vláda tedy nepřipravila a neprosadila v Poslanecké sněmovně tak, aby to mělo to, co požadujete? Notabene když se ví, že prostě je tam ten ústavní zákon, kdy se obě komory musí shodnout? 


Radko MARTÍNEK, senátor /ČSSD/:

Abychom byli spravedliví, tak to zatím nedokázala žádná vláda. V podstatě všichni to měli v zásadě v programovém prohlášení a výsledek byl takový, že po skončení funkčního období těch kontrol a duplicit bylo spíš víc než míň. Já si myslím, že pro ten zákon hovoří jedna věc, protože náš výbor byl na výjezdním, výjezdní cestě do Rakouska a do, na Slovensko, kde jsme se seznamovali s tamní situací a musím říct, že, byli jsme tam skrz dva zákona, registr smluv a NKÚ. A musím říct, že bylo až pozoruhodné, jak se na Slovensku i v Rakousku shodli, jak zástupci všech typů obcí a různých institucí, že NKÚ a kontroly NKÚ jsou prospěšné a podporovali to a doporučovali nám, abysme tuhle kontrolu zavedli. Mnohokrát jsme slyšeli opakovaně, že je lépe, aby byly obce kontrolovány NKÚ než některými institucemi státu. Přesně naopak se vyjadřovali o registru smluv, který teda na Slovensku, kde existuje, hodnotili jako velmi problematický a v Rakousku nedovedli vůbec pochopit, že něco takového bysme chtěli připustit v tržním hospodářství. 


Daniel TAKÁČ, moderátor:

K těm kontrolám. Není to v pořádku? Byť je to víckrát, tak ať se zkontroluje, jak se nakládá s penězmi. Vy jste vznesl tu otázku, jestli vůbec je ústavně konformní tu efektivitu prokontrolovávat. Proč ne? Protože mají lidi vědět, jestli jejich zastupitelstvo, zůstaňme třeba na úrovni obce, byť se to má týkat i těch dalších úrovní, proč by to lidi neměli vědět, jestli se peníze nevyhazujou? 


Vladislav VILÍMEC, poslanec /ODS/:

Je otázka na straně těch kontrolních mechanismů, protože ta instituce, ať to je Nejvyšší kontrolní úřad nebo někdo další, by musel kontrolovat, zda je to v souladu se zájmy obce, zda je v souladu se zájmy obce postavit bazén nebo nepostavit bazén a je to velmi obtížné. Já nejsem příznivec toho, protože to je politické rozhodnutí samospráv, ty nesou tu zodpovědnost a za 4 roky ve volbách musí buďto přesvědčit o tom, že hospodárně nakládali s majetkem obce... 


Daniel TAKÁČ, moderátor:

A co tedy kontrolovat? To, jestli bazén je dobře nebo špatně, si rozhodne volič. A co tedy kontrolovat ale? 


Vladislav VILÍMEC, poslanec /ODS/:

Určitě je potřeba kontrolovat, ať už z jakékoliv úrovně kontrolovat jaksi činnost té místní samosprávy, zda je v souladu se zákonem, zda je prostě jsou naplněny formální atributy toho zákona, to musí samozřejmě, na straně, to už se teď děje, protože obce jsou kontrolovány vlastně hospodaření přes každoročně musí projít přezkumem hospodaření, jinak se nedá schválit závěrečný účet. Takže to je zcela v pořádku. Nakolik by Nejvyšší kontrolní úřad a nebo jiná kontrolní instituce měl kontrolovat tu samosprávnou činnost, tu efektivitu, to, řekněme ten způsob vynakládání těch finančních prostředků, to myslím, je na velkou debatu. A vláda především, a to byl ten hlavní důvod, proč jsme hlasovali proti tomu zákonu, vláda především nepředložila do sněmovny žádný další zákon, který by splňoval ty ostatní kontroly, ty duplicity, o kterých jsme zde mluvili. 


Daniel TAKÁČ, moderátor:

Pane senátore, to, to je ostatně požadavek Svazu měst a obcí, pokud se nemýlím, tu efektivitu nechat na, na voliči, ať si rozhodne při dalších volbách. Otázka na vás. Má NKÚ případně prověřovat tuto efektivitu? 


Radko MARTÍNEK, senátor /ČSSD/:

Ono je to trošku jinak. NKÚ, a to jsou i zkušenosti z obou těch zemí vedle, nás on ne, nemůže kontrolovat, nemůže určovat, co to zastupitelstvo udělá. To znamená budeme-li u toho bazénu, tak v žádném případně nemůže NKÚ kontrolovat jestli anebo se vyjadřovat k tomu, jestli to zastupitelstvo rozhodne, že se bazén bude nebo nebude stavět. Ale ono kontroluje, nebo by mělo kontrolovat a i tak, jak je to v těch okolních zemích, tak by mělo kontrolovat potom, když se ten bazén začne stavět, jestli ten bazén je stavěn efektivně, to znamená, že jestli ty finanční prostředky, které byly na ten, na tu výstavbu toho bazénu vynaložený, tak jsou rozumné a hospodárné a to musím říct, že kolegové z obcí všech velikostí v Rakousku i na Slovensku velmi oceňovali, protože říkali, že jednak teda NKÚ nemá právo trestat, to znamená, oni to brali tak, že je to velký, velmi dobrý zdroj informací tak, aby ty obce věděly, co je efektivní a co je neefektivní, protože musíme si říct, že vedení obcí jsou mnohdy neuvolnění lidé, kteří to dělají po zaměstnání a nemůžou obsáhnout celou tu problematiku. 


Daniel TAKÁČ, moderátor:

Hm. Uvidíme. Budeme to sledovat, jak jednání Senátu dopadne. Budeme to sledovat patrně i dál. Pánové, děkuju, že jste přišli do Událostí, komentářů na shledanou. 


Vladislav VILÍMEC, poslanec /ODS/:

Také děkujeme. Na shledanou. 


Radko MARTÍNEK, senátor /ČSSD/:

Na shledanou. 

Ing. Vladislav Vilímec

poslanec PČR
krajský zastupitel
místostarosta
místopředseda regionálního sdružení
předseda oblastního sdružení