18. května 2016

ODS: Závody kamionů na dálnici musí skončit. Víme, jak zajistit bezpečnou dopravu

Občanští demokraté dnes představili svůj program v oblasti dopravy. Požadují zejména větší bezpečnost na silnicích, zkvalitnění veřejné dopravy, zrychlení výstavby silnic a dálnic. ODS také podporuje moderní technologie v dopravě a od ministerstva očekává kompetentnější přístup.

 
„Prioritou je pro nás zvýšení bezpečnosti dopravy. Vzájemné zdlouhavé předjíždění kamionů na dálnicích musí skončit. Jde o velmi nebezpečný manévr, který brání plynulé jízdě. Proto zakážeme nákladním autům předjíždění na dálnicích, kde jsou dva pruhy. Zároveň na mnoha místech musíme další pruh přistavět, aby kamion mohl bezpečně předjíždět pomalejší auta. Jsme si vědomi potřebnosti kamionové dopravy, ale musíme stanovit taková pravidla, aby kamiony neohrožovaly ostatní řidiče,“ řekl předseda poslaneckého klubu ODS Zbyněk Stanjura
 
„Policie by se měla zaměřit na kontrolu skutečně závažných přestupků. Často vidíme zbytečně sníženou rychlost na přehledné silnici, kde policisté čekají na chybu řidičů. To musí přestat. Místo jednoduchého pokutování banálních přestupků by policisté měli důsledněji postihovat nebezpečné chování na silnici,“ uvedl předseda ODS Petr Fiala.
 
„Chceme dát obcím možnost, aby omezily vjezd tranzitních kamionů na své území. Řidiči mnohdy využívají silnice třetí třídy, aby se vyhnuli dálničním poplatkům. Je to velmi bezohledné k obyvatelům měst. Jako starosta Soběslavi vím, o čem mluvím. Je také třeba urychleně dostavit dálnici D3 do jižních Čech. Pokud uspěji v senátních volbách, budu se této problematice věnovat,“ tvrdí starosta Soběslavi Jindřich Bláha.
 
 

MODERNÍ A BEZPEČNÁ DOPRAVA

CÍL 1: ZRYCHLENÍ VÝSTAVBY SILNIC A DÁLNIC

  • Snížíme počet najednou probíhajících staveb a soustředíme se na ty prioritní.
  • Snížíme byrokracii u silničních staveb a zlepšíme obranu před ideologickými odpůrci staveb.
  • Zapojíme samosprávu do majetkové přípravy staveb.
  • Vybereme úseky dálnic, kde budeme navrhovat zvýšení nejvyšší povolené rychlosti.

CÍL 2: PODPORA MODERNÍCH TECHNOLOGIÍ

  • Zavedeme elektronické dálniční známky s možností nákupu pomocí internetu nebo SMS.
  • Zlepšíme využívání elektronických dopravních značek, které reagují na aktuální situaci na silnicích.
  • Využijeme mýtné brány pro řízení dopravy a omezení dopravních komplikací.
  • Zveřejníme open data z dopravy, která mohou sloužit pro užitečné dopravní aplikace.
  • Podpoříme zavádění konceptu smart cities v oblasti dopravy na úrovni měst a obcí (např. chytré křižovatky, podpora elektromobility…).
  • Spustíme vyřízení všech dopravních úředních úkonů online z domova (žádost o řidičský průkaz, registrace vozidla, zaplacení pokuty platební kartou po internetu…).

CÍL 3: ZVÝŠENÍ BEZPEČNOSTI DOPRAVY

  • Dáme obcím možnost zamezit vjezdu tranzitujících kamionů na silnice III. třídy.
  • Rozšíříme výstavbu mimoúrovňových křížení silnic s železničními koridory.
  • Zakážeme předjíždění kamionů na dálnicích mimo úseky o třech pruzích a zároveň rozšíříme počty tříproudých úseků pro předjíždění kamionů.
  • Posílíme kontroly závažných a úmyslných přestupků (předjíždění zprava, jízda pod vlivem drog…) místo jednoduchého pokutování těch banálních (špatné parkování, mírné překročení rychlosti mimo obec…).
  • Odebereme městské policii právo měřit rychlost. Tuto činnost musí vykonávat Policie ČR.

CÍL 4: ZKVALITNĚNÍ VEŘEJNÉ DOPRAVY

  • Vyhlásíme otevřené soutěže na provozování vlakových linek.
  • Zlepšíme návaznost vlakových a autobusových spojů.
  • Privatizací menšinového podílu Českých drah a vstupem soukromého subjektu zlepšíme jejich fungování.
  • Podpoříme vzájemné uznávání jízdních dokladů mezi různými dopravci na železnici.
  • Zavedeme jednu jízdenku na vlaky a autobusy, které objednává a platí kraj.

CÍL 5: KOMPETENTNÍ ŘÍZENÍ RESORTU DOPRAVY

  • Provedeme otevřenou soutěž na mýtný systém bez preference konkrétní technologie.
  • Vyjednáme platnost stávajících posouzení EIA.
  • Budeme aktivně řídit ministerstvu podřízené organizace působící v dopravě.