17. února 2016

Rozhovor s Janem Skopečkem pro Magazín Středočeského kraje

Patří k nejvýraznějším tvářím mezi opozičními zastupiteli, i díky tomu, že se jako ekonomický expert ODS často objevuje v televizním zpravodajství. Podle Jana Skopečka jsou dnes vztahy mezi koalicí a opozicí na kraji korektní, i když si vládnoucí levicové strany díky jasné převaze vždy prohlasují, co chtějí.

ODS je spolu s ČSSD jedinou stranou, která Středočeský kraj řídila z pozice hejtmana. Fungování krajského úřadu jste v prvních letech existence rozjížděli. Jste spokojeni s tím, jak na vaši práci nové vedení kraje navázalo? Lze hovořit o kontinuitě?

O žádné kontinuitě nemůže být řeč. ODS vládla ve spolupráci se subjekty, které lze řadit v politickém spektru od středu napravo. Poté, co ČSSD vyhrála volby, se vedení kraje ujala levice a směřování kraje se dramaticky změnilo. Je tu naopak velká míra diskontinuity, kterou lze vidět i na konkrétních případech.

V čem třeba? Krajská politika je přece jen trochu méně vyhraněná než politika celostátní, kde se pravo-levé koncepce v určitých klíčových tématech liší podstatně…

Bezesporu, ideové rozdíly a míra intenzity pravo-levého vidění světa je na celostátní úrovni jiná než na krajské a úplně jiná je na místní úrovni, v obecních zastupitelstvech. Na kraji se projednávají témata s menší mírou vyhraněnosti, než je tomu například ve Sněmovně. Nicméně rozdíly mezi prioritami jednotlivých stran tu jsou. Projevují se v tom, jak je sestaven rozpočet, v čem je kraj aktivní více a v čem méně a jak se ke svým občanům chová.

Svědčí o tom třeba jen důraz, který jsme jako ODS věnovali školství nebo infrastruktuře. Lze to srovnat s postoji ČSSD a KSČM, které přeci jen raději přerozdělují a s investicemi do těchto oblastí už to tak slavné není.

No ale třeba v loňském roce se díky podpoře státu i peněz z Evropské unie v kraji investovalo rekordně…

Když se podíváme na rozpočet a na investiční výdaje, vidíme tam docela zajímavý fenomén: Ve schváleném rozpočtu je obvykle vyhrazena určitá částka na investice. Když se pak ale podíváte na konci roku na závěrečný účet, zjistíte, že prostředky na investice radní nedokázali vyčerpat. V roce 2014 například vedení kraje vyčerpalo jen tři čtvrtiny finančních prostředků, které byly na investice k dispozici. Opakovaně upozorňujeme, že se jedná de facto o optický klam při schvalování rozpočtu, protože výsledný podíl investic je někde jinde.

Samozřejmě, někdy je to dáno objektivními příčinami, například zpožděním evropských peněz, ale do značené míry jde nevyčerpání prostředků na vrub nepřipravenost projektů.

Konkrétní projekty nicméně nepřipravuje politická reprezentace, ale úředníci příslušných odborů. Pokud tedy nejsou dostatečně připravené, znamená to, že úředníci nepracují dobře?

Já bych to nesváděl na úředníky. Po éře sociálního demokrata Davida Ratha, která tu znamenala revoluci ve všem možném i nemožném, kdy se kraj podle mého fakticky doslova zastavil a trvalo, než se z toho vzpamatoval, tak nyní mám pocit, že pod novým ředitelem úřadu, jehož si vybrala stávající koalice, kvalita práce úřadu roste. Tím, kdo má zodpovědnost za úředníky i za směřování kraje, je zkrátka politické vedení kraje.

Jaké možnosti má opozice vstupovat do rozhodovacích procesů?

Dnes má levicová koalice ČSSD a KSČM silnou většinu a co chtějí, si i prohlasují. Ale je třeba říci, že si za to také nesou plnou odpovědnost a nemohou se vymlouvat, jako některé vlády, na stojedničkovou koalici. Myslím si, že levicová rada rozvoji kraje neprospívá, ale to je jiné téma. My se nicméně jako opozice snažíme k práci v Zastupitelstvu přistupovat odpovědně, jednotlivé materiály, které do Zastupitelstva jdou, velmi podrobně studujeme a předkládáme i pozměňovací návrhy.

Naše úspěchy jsou sice pouze dílčí, ale to neznamená, že bychom měli ve své práci přestat. Snažíme se, abychom připomínkami přispěli k tomu, aby byly předkládané materiály kvalitnější a přispěly k dobrému rozvoji kraje. V poslední době jsme se například velmi snažili, aby byl systém přerozdělování dotací mezi středočeská města a obce spravedlivější. Ale jsme zkrátka limitováni naší politickou silou.

Jak z pozice předsedy kontrolního výboru vidíte hospodaření kraje?

Na rozpočtu kraje se nejvíce projevují socialistické tendence současné levicové koalice. Pro rozpočet na rok 2016 jsme jako ODS nemohli hlasovat, protože jde podle našeho názoru o rozpočet „projídací“. Když se podíváme na růst běžných výdajů, tak oproti předchozímu roku stoupnou o více než jedenáct procent, což je myslím příliš.

Běžné výdaje jsou právě ta oblast, kde by se vedení kraje mělo co nejvíce krotit a spíše ty prostředky směřovat do kapitol, které pomohou rozvoji kraje – na opravy silnic, do škol, případně do racionálních investic ve zdravotnictví. Takto navyšovat běžné výdaje považuji právě za ten moment, kdy se projevuje rozdílný přístup pravice a levice. My bychom byli v tomto směru mnohem obezřetnější.

Kam by tedy výdaje podle vás měly jít?

Rozpočet, který byl schválen, je oproti minulým letům vyšší jak na příjmové, tak i na i výdajové straně a je svým způsobem rekordní. Ale já jsem se snažil i na Zastupitelstvu o takový vtípek, když jsem říkal, že je to zároveň i rozpočet rekordně špatný. Středočeský kraj díky růstu ekonomiky a změnám ve sdílených daních dostává, aniž by pro to radní cokoli udělali, více jak 1,7 miliardy korun jako dáreček navíc. A když se podíváme, jak přitom vypadají jednotlivé kapitoly, které ODS preferuje – a to je třeba údržba silnic či investice na reprodukci majetku – vidíme, že na tyto priority více peněz nejde, nebo jde jen o chlup více než loni.

Můžeme srovnat třeba finance na údržbu silnic. V posledním rozpočtu, který připravovala ještě ODS, šlo na údržbu silnic 1,5 miliardy korun. Letos půjde do této oblasti jen 1,3 miliardy. A to se bavíme o mezeře od roku 2008, kdy mezitím příjmy kraje ze sdílených daní výrazně stouply. To je pro nás jeden z důkazů, že levicová koalice není pro kraj a jeho občany to nejlepší řešení.

Zmínil jste investice do škol a nespravedlivé rozdělování dotací. Co říkáte letošní novince, že dvě třetiny krajských dotací pro obce a města půjdou právě do školství?

Jsem přesvědčen, že rozhoduje-li něco o budoucím rozvoji a úspěchu kraje a života v něm, je to bezesporu kvalifikace a vzdělání jeho občanů. Dlouhodobě jsme kritizovali klesající objem peněz, které šly do škol, zejména do jejich budov. Školy, za které kraj nese zodpovědnost, jsou velmi podfinancované. Čili jakékoli peníze navíc, které do školství půjdou, jsou peníze investované správně. Rozhodnou o budoucím bohatství kraje.

Co považujete za největší chyby současné koalice?

Podle mne je to smlouva s RP Milovice-Mladá. Na tento problém jsme upozorňovali už v době, kdy se podepisovala a z projektu vypadla fotovoltaická elektrárna, která měla sloužit jako zdroj peněz pro rekultivaci prostoru, který využívali sovětští vojáci. Kraj udělal velkou chybu, že situaci nevyhodnotil jako neudržitelnou a nechal smlouvu běžet dál. Dnes s tím podle mne bude mít mnohem větší potíže, než kdyby se tehdy začala hledat nějaká jiná cesta, jak bývalý vojenský prostor zrekultivovat. Teď se to řeší pět minut po dvanácté.

Dále je to třeba oblast zbytného majetku. Toho má kraj velký objem, a to nejen na území Středočeského kraje. Všichni víme, že tento majetek nebude využívat, přesto ho doposud nedokázal prodat, aby se této zátěže, která stojí spoustu peněz jen na údržbu, zbavil a mohl zbylé peníze investovat do majetku, který skutečně potřebuje. Třeba do zmíněných škol.

A pak je to nedobrá situace v některých krajských nemocnicích. Třeba v Mladé Boleslavi podle našich informací odcházejí lékaři. Myslíme si, že radní pro zdravotnictví z KSČM situaci úplně nezvládá. Když si vzpomenu, jak nás před volbami kritizoval sociálnědemokratický poslanec Dolejš, jak chceme zlikvidovat středočeské zdravotnictví, jaký chystáme tunel, tak když se dnes podíváte do většiny zprivatizovaných středočeských nemocnic, jsou na tom velmi dobře. Kdyby tehdy za vlády ODS k tomuto rozhodnutí nedošlo, dnes máme průměrné, podprůměrné okresní nemocnice a nedostatek peněz pro všechna zdravotnická zařízení. Jděte se podívat, jak dnes vypadá třeba hořovická nebo berounská nemocnice. To je rozdíl „století“ v porovnání s předchozím stavem, viditelný na první pohled. Privatizace se povedla a občané Středočeského kraje mají díky tomu lepší péči.

Jak vlastně práce opozičního zastupitele vypadá?

Strašně záleží na každém jednotlivci. Jsou lidé, kteří jsou pracovití, baví je to, v té práci se našli. A pak jsou samozřejmě lidé, kteří se „vezou“. To jde napříč profesemi, Zastupitelstvo Středočeského kraje nevyjímaje. Jsou lidé, kteří zodpovědně chodí na každé jednání, studují materiály, shánějí si další informace, případně přicházejí s pozměňovacími návrhy, které mají materiál posunout k lepšímu. Nechci hodnotit ostatní politické kluby, to by mi přišlo nekorektní, ale musím říct, že v klubu ODS má každý své portfolio, kterému rozumí nejvíce a primárně se mu věnuje. Pořádáme schůze, na kterých si materiály společně procházíme, abychom našli případné chyby, připravujeme pozměňovací návrhy a snažíme se pracovat na tom, abychom dokázali prosadit alespoň dílčí zlepšení.

Protože jsme opozicí, je naším úkolem i upozorňovat občany Středočeského kraje na špatnou politiku a špatná rozhodnutí, která současná krajská koalice podle našeho názoru dělá. To prostě tak je a bez toho by demokracie nemohla fungovat. Máme ve svých řadách množství úspěšných starostů, kteří mají komunální i regionální politiku zažitou. Sám jsem zastupitel v rodných Hořovicích a považuji to za docela dobré spojení místní a regionální úrovně.

(Autor: Petr Kučera)