11. srpna 2014

Není možné, aby taxikáři porušovali při svém podnikání pravidla

Výběr nových správců devíti stanovišť taxislužby odsouhlasili pražští radní. Nový systém nahradil dřívější losování s paušální cenou 1000 korun ročně za místo. „Není možné, aby taxikáři žili v ,,odděleném“ světě a porušovali při svém podnikání pravidla,“ říká Alexander Bellu

Za nejvyšší částku 1 590 000 korun byla pronajata stanoviště na náměstí Republiky, za které doposud Praha dostávala 3000 korun ročně. Půl milionu vynese stanoviště na náměstí Franze Kafky (dosud 4000 korun), místa k stání v ulici Na Příkopě 310 000 korun (dříve 3000 korun). V souladu s novými pravidly byli zatím vybráni správci 27 stanovišť taxislužby.

 

Magistrát vydělá na pronájmu stanovišť taxi mnohem více než v minulosti. Přitom pražští taxikáři mají velmi špatnou pověst, především u cizinců. Neprohloubí se tím ještě problémy s jejich chováním vůči klientům?

Vše je to o správně nastavených pravidlech, jejich kontrole a tvrdém postihu. Není možné, aby provozovatelé žili v ,,odděleném“ světě a porušovali při svém podnikání pravidla. Vytvářel bych garance a výhody pro taxikáře, kteří budou prokazovat kvalitní provoz s kvalitním renomé. Snažil bych se docílit toho, aby služba udržovala určitý standard a jasná pravidla, jak pro taxikáře, tak provozovatele, a v neposlední řadě pro cestující. Podporoval bych dále jednobarevnost taxíků ve žluté barvě.

Postupoval byste stejně jako magistrát?

V tomto případě podporuji volný trh, tedy nejvyšší možnou nabídku vždy na rok, s vyhodnocením a vypsáním nového řízení. K tomu je nezbytná úprava kritérií vyhodnocení a komunikace s klienty, taxikáři i provozovateli o stavu situace před vypsáním dalšího výběrového řízení.

Jaký postup byste navrhoval proti nepoctivým taxikářům, kteří dělají Praze ostudu?

Navrhuji více namátkových kontrol, přísné sledování licencí a jejich okamžité odebrání na delší dobu při porušování pravidel taxislužby. V případě opakování prohřešků i doživotní zákaz činnosti. Magistrát měl vytvářet prevenci různými informačními kampaněmi pro cestující, aby znali rámcové/běžné ceny, svá práva i povinnosti při přepravě taxislužbou, a to i v jiných jazycích pro turisty.

Do budoucna by mohla vzniknout internetová aplikace, do níž by se jednotliví taxikáři mohli přihlásit a dostávat ohodnocení a komentáře, něco jako booking.com pro hotely. Zákazník by před cestou nebo během ní mohl do ní nahlédnout, zjistit, s kým pojede a jaké má reference. Vytvořilo by se tak správné konkurenční prostředí a pozitivní soupeření, které pomáhá kvalitním taxikářům ke spokojenosti zákazníka. V případě zavedení tohoto systému a jeho trvání by magistrát mohl vydávat ocenění, například stovce nejlepších taxikářů, statut garantovaného taxikáře. Zkrátka jakousi obdobu Michelinské hvězdy, která je jakýmsi mezinárodním Oscarem v kuchařském světě.