8. března 2013

Co přináší škrty ve veřejné dopravě?

Předseda OS komentuje další změny v jízdních řádech Pardubického kraje, které vstoupily v platnost 3. března.

Od 3. března jezdí veřejná doprava v Pardubickém kraji podle nového jízdního řádu. Již první dny přitom ukazují, jak negativně působí narychlo připravené změny. Kraj se vrací k opuštěnému systému místo ztěžka budovaného nového, který přitom k veřejné dopravě přivedl nové cestující.

Podle vyjádření vedení kraje se ruší zejména nevytížené spoje. Na první pohled logický krok ovšem nabourává celou koncepci dopravy. Lidé nebudou jezdit do práce autobusy, když se nedostanou zpět nočními či ranními spoji natož víkendovými. Právě víkendové spoje kraj výrazně omezil napříč všemi okresy. Dá se proto oprávněně předpokládat, že se potvrdí trend, že čím dál více cestujících si zvykne absolutně nespoléhat na víkendové spoje.  Kraj změnami pouze vyžene k autům další za prací dojíždějící občany.

Kraj ovšem ruší či plánuje rušit také spoje na vytížených linkách. Již současné škrty se dotknou třeba spojů mezi Pardubicemi a Holicemi. Zároveň se radní Dušek vyjadřuje pro omezení spěšných spojů v železniční dopravě. Ty přitom velmi dobře fungují například na trase Letohrad – Pardubice. Dojde tak k nesmyslné situaci, kdy kraj bude dotovat zejména nevytížené lokálky místo levnějších autobusových spojů. To vše za situace, kdy v regionální železniční dopravě ještě stále nefunguje konkurence, která by tlačila cenu dolů.

 

Změny poškodí východ kraje i turistiku

Největší pozornost oprávněně přitahují změny ve východní část kraje. Paradoxně právě zde byl nejvyšší nárůst počtu cestujících. Snížená doprava nyní zasáhne výrazně například Poličku a může být vážnou komplikací pro místní občany a podniky. Je důležité si uvědomit, že právě nižší mobilita občanů poškozuje snahy o místní snížení nezaměstnanosti a posílení lokálního rozvoje. Zhorší se také napojení Lanškrouna a dostupnost směrem na jižní Moravu. To jen dále posílí nespokojenost se současným dělením v moravské části našeho kraje.

Samostatnou kapitolou škrtů jsou prázdninové spoje. Podporu turisticky zajímavých míst nabourává již tak špatná dostupnost, kterou nové jízdní řády ještě zhorší. Omezení spojů se dotkne památkově výjimečné Litomyšle a okolí či Kladrub nad Labem. Veřejná doprava by podle mě naopak měla poskytnout prostor pro lokální či sportovní turistiku, které zůstávají klíčové při absenci opravdu velkých turistických lákadel v Pardubickém kraji.

Bohužel levicová koalice v Pardubickém kraji promeškala příležitost posílit veřejnou dopravu a pokračovat v dobře odvedené práci. Místo důrazu na vysokou dopravní obslužnost a větší využití nízkokapacitních spojů vsadila na rozsáhlé škrty. Se snižující se nabídkou spojů však nelikviduje pouze obslužnost, ale zcela jednoznačně opět přitěžuje malému a střednímu podnikání, a to právě v oblastech, kde by měla působit opačně.

 Zdroj: MF DNES, 8.3.2013

Ing. Jiří Janků

předseda oblastního sdružení