21. ledna 2013

Rozhovor pro časopis Týden

Ministr spravedlnosti Pavel Blažek slibuje, že státní zástupci udělají všechno pro to, aby amnestie nezametla korupční kauzy pod koberec. Hlavní problém ODS vidí v tom, že zatímco společnost se změnila, partaj zamrzla v 90. letech.

 

Kolika lidí se přesně týká prezidentova amnestie? 

Jde-li o počet propuštěných z výkonu trestu, činí toto číslo k 16. lednu 6337 odsouzených. Osob, které měly vykonávat alternativní trest v podobě obecně prospěšných prací či měly uloženo domácí vězení, je dvanáct tisíc. U dalších čísel je to složité, neboť nás čeká dlouhý soudní maraton - rozhodování, jaké případy pod amnestii spadají. 

Nikdo zatím neřekl, kolik kauz se vztahuje na amnestované, jde-li o řízení, jež vede specializovaný útvar pro závažnou hospodářskou a finanční kriminalitu. 

Jde pravděpodobně o čtyři případy na Moravě a čtrnáct případů v Čechách. 

Pro ministerstvo spravedlnosti je amnestie jistě výhodná, neboť věznice praskaly ve švech. Jaké úspory přinese? 

Ekonomický náměstek Radomír Daňhel s generálním ředitelem vězeňské služby Petrem Dohnalem se snaží dát dohromady konkrétní čísla, která ale budou vždy jen čísly odhadovanými. Nikdo totiž neví, kolik dalších odsouzených bude v průběhu tohoto roku opět ve věznicích. A nemyslím jenom z těch, co byli propuštěni, nýbrž i obecně. Podstatné totiž také je, že asi 6 200 lidí bylo už před 31. prosincem odsouzeno k trestu odnětí svobody a dosud k jeho výkonu nenastoupilo. Ale v zásadě podle prvních odhadů činí úspora kolem 80 milionů. A rovněž zdůrazňuji, že amnestie zcela jistě nebyla vyhlášena jen proto, aby se uvolnila místa ve věznicích. 

Na jedné straně úspory, na straně druhé tisíce propuštěných bez práce, což znamená více sociálních dávek. 

Tyto náklady se těžko odhadují, protože určitá část odsouzených si pro žádné dávky nepůjde. Ti jsou rádi, že jsou doma. Mimochodem, i proto se amnestie vyhlašují. Aby zejména prvotrestanci měli šanci vrátit se do normálního života, neboť pobyt ve věznicích jim ukázal, že tudy jejich životní cesta vést nemá. U těch ostatních samozřejmě nějaké náklady vzniknou, ale když si porovnáte, že pobyt jednoho vězně stojí český stát tisíc korun denně, tak ty částky na sociálních dávkách určitě nebudou vyšší. 

Mnozí občané mají strach, že s amnestií přibude vloupaček do aut a bytů či drobných krádeží. Početná skupina propuštěných sestává totiž z lapků. A z čeho asi budou žít v době, kdy nezaměstnanost roste a o práci nezavadíte? 

Znovu připomínám, že 6 200 odsouzených nám volně pobíhá po České republice. Kdybych to chtěl velmi zjednodušit, tak ti, kteří do věznic nastoupili s drobnými tresty, jsou možná slušnější než ti, kteří nenastoupili. Nárůst kriminality se očekává v prvních týdnech po amnestii a já nemám vůbec žádnou radost z toho, když sleduji některou trestnou činnost, jíž se amnestovaní dopouštějí, i když ta čísla nejsou nijak dramaticky vysoká. 

Kdyby se ale amnestovaný dopustil násilné trestné činnosti, dokonce vraždy, cítil byste osobní odpovědnost? 

Nad tím jsem přemýšlel, ale jde-li o mé svědomí, mohu zodpovědně říct, že všichni amnestovaní by brány věznic v řádech měsíců stejně opustili.

K násilným trestným činům však došlo i po amnestii prezidenta Václava Havla. 

Ale to je právě ten důvod, proč část Klausovy amnestie, která propouští vězně, je amnestií typickou. Nepropouštěla žádné pachatele násilné trestné činnosti, ať v sexuální, či majetkové oblasti. Jestliže by se tyto věci stávaly, šlo by tedy i o exces v životě toho propuštěného. 

Druhou skupinou osvobozených jsou korupčníci. Amnestie se může dotknout i závažných kauz, neboť se zastavují živé případy táhnoucí se déle než osm let, kdy pachatelům hrozí desetileté tresty. Je to v pořádku? 

Od 1. ledna komunikuji se soustavou státních zastupitelství, aby neutekla ani myš, která nespadá pod amnestii. Předpokládám, že v takzvaných velkých kauzách bude podána stížnost téměř ve všech případech, a očekávám, že bude úspěšná. 

Takže kauzy H-systému, fondu Trend a mnohé další ještě nebyly zameteny pod koberec? 

Zatím rozhodně nejsou zametány. A státní zastupitelství dělá všechno pro to, aby zameteny nebyly. 

Klaus jako by amnestií učinil tečku za temnými lety kuponové privatizace. Souhlasíte? 

Dovolte mi nejprve srovnání s amnestií Václava Havla. V roce 1990 nebyla společnost tak polarizována jako dnes. Havel měl politickou podporu většiny národa a amnestie byla jedním z prvních důvodů, proč o tu většinu začínal přicházet. Zatímco dnes mnoho odpůrců Václava Klause a této vlády amnestie zneužívá k politickým útokům na představitele kabinetu a na prezidenta. Nemyslím, že prezident amnestii vyhlásil kvůli konkrétním případům. Její filozofii promýšlel několik let a chtěl jí poukázat též na chyby v soudní soustavě, kdy se některé případy vlečou neúměrně dlouho. Pan prezident říkal, že žádné konkrétní případy neznal. 

To ano, například řekl, že neví vůbec nic o kauze zkrachovalé Union banky, jinak učebnicového tunelu, kdy klienti přišli o miliardy. Zároveň ale v roce 2003 v interview pro BBC o této kauze dost rozsáhle hovořil. 

Mohu říct jenom své subjektivní stanovisko. Nemyslím, že by prezident Václav Klaus šil amnestii na míru konkrétním lidem. 

Ale jak si vysvětlit případ obžalovaného Miroslava Vlastníka z vytunelovaného Trendu, jenž se skrýval řadu let a v prosinci se vrátil do vlasti, kde byl logicky na letišti zadržen? Teď bude omilostněn. Vy věříte, že šlo o náhodu? 

Mně nezbývá nic jiného, protože já mu nevolal. A pochybuji, že mu volal někdo z Hradu. Vypadá to jako z nějakého akčního filmu, byť s negativními hrdiny. Prostě mi to připadá jako neuvěřitelná náhoda. 

Nakolik jste se na amnestijním rozhodnutí podílel a kdy jste se o něm dozvěděl? Měl jste připomínky? 

Od počátku nepopírám, že některé údaje faktického typu, o které jsem byl požádán, byly panu prezidentovi k dispozici. Týká se to zejména počtu vězňů v určitých obdobích. Kritizovaný článek amnestijního rozhodnutí, o němž jsme hovořili výše, nemá s prací ministerstva, které teď vedu, nic společného. Pokud jde o konkrétní údaje při zastavování trestních řízení amnestií, ze zachované dokumentace vyplývá, že tyto se předem u žádné z amnestií v minulosti nezjišťovaly. 

A nemohli se obžalovaní typu Vlastníka o amnestii dozvědět předem třeba právě kvůli tomu, že vaše ministerstvo pro Hrad zajišťovalo podklady? 

Když si zjišťuji statistiku vězňů na ministerstvu, nikdo netuší, za jakým účelem to provádím, protože se to dělá relativně běžně. V momentě, kdybych si vyžádal v soustavě vrchních státních zastupitelství a soudů přehledy kauz staré devět, jedenáct, dvanáct a více let a pak se vytvořila hranice třeba deseti let, vždy by byly oprávněné námitky, že jsme amnestii chystali pro konkrétní případy. Pan prezident tu hranici stanovil obecně. I z jeho vyjádření je zřejmé, že si kolem toho nezjišťoval vůbec nic. 

Podle Pavla Rychetského nese odpovědnost za amnestii vláda, která měla rozhodnout jako celek. Ale kontrasignoval ji - zřejmě s vaším vědomím - pouze premiér. Není to tristní? 

Nikdy nechci vést spory s předsedou Ústavního soudu, takže jen obecně: amnestie z roku 1993 a 1998, to znamená amnestie za účinnosti dnes platné ústavy, nebyly nikdy projednávány ve vládě. Nikdy. Pouze premiér v obou případech oznámil kabinetu ex post, že je spolupodepsal. 

Jako ministr spravedlnosti musíte respektovat rozhodnutí prezidenta, ale jaký je váš osobní názor? Amnestie ano, či ne? 

Jsem ministr vlády. To znamená, že bych neměl z principu politické kultury komentovat jakákoli rozhodnutí nejvyššího představitele výkonné moci, a tím je prezident. Jeho rozhodnutí respektuji. 

Měl by Klaus přijít do sněmovny a vysvětlit, proč amnestii udělil? 

Vláda dokonce doporučila premiérovi, aby pozval pana prezidenta na čtvrteční jednání sněmovny, ale Václav Klaus vzkázal, že se jednání nezúčastní, neboť se nechce stát součástí, jak řekl, politických hádek. 

Šéf poslanců ODS Marek Benda naznačil, že prezidentský kandidát vaší strany Přemysl Sobotka drtivě neuspěl právě kvůli amnestii. Klaus první kolo volby označil za dramatickou prohru pravice. Neřekl si tím zároveň o křeslo šéfa ODS? 

Tohle je velmi těžké hodnotit. Pana prezidenta sleduji dlouhodobě a nejsem sám, celá ODS ho sleduje. Ale beru to jako úplně normální stav, kdy někdo založí firmu, rodinu, založí cokoli a pak se dívá z jiných pozic, jakým způsobem se jeho dítko vyvíjí. A pan prezident má k němu spoustu kritických připomínek. Že chce nepochybně i po opuštění úřadu hrát roli ve veřejném životě, je asi jasné úplně všem, protože Václav Klaus je takový homo politicus, který si asi bez politiky nedokáže život představit. 

ODS je ale ve velmi složité situaci, kdy může být také vymazána z politické mapy Česka. Kdo by ji mohl spasit, když ne Klaus? Vy nebo ministr Martin Kuba? 

Já se za žádného spasitele ODS nepovažuji. V podstatě bych řekl, že ODS se dostala do složité situace z několika důvodů. Společnost se naprosto změnila: generačně, mediálně, a my někdy žijeme pořád v 90. letech jak způsobem výkonu politiky, tak možná i přemýšlením. Každým rokem pozoruji, jak jsme odmítáni nastupující generací nejenom voličů, ale nastupující generací vůbec, která se po celý dosavadní život dívá na ODS a přirozeně touží po nějaké změně, nedívat se na tu ODS už vůbec. A já si s tím lámu hlavu pořád. 

Není to prostší? Nečasův kabinet měl nejsilnější mandát v historii, následovala však jedna vládní krize za druhou a prosazování kroků, které ani experti nepovažují za prorůstové. 

Jednak si myslím, že tahle vláda - a teď úplně abstrahuji od sebe, myslím hlavně premiéra - bude po nějaké době hodnocena mnohem lépe než teď. Neboť měla politickou odvahu provádět některé změny v dlouho zavedených systémech tohoto státu, a mnoho vlád ji nemělo. Nepochybně nám pravicový volič nemůže rozumět, když v poslední době provádíme kroky, jež si vyžaduje aktuální situace a které však pravicový volič vnímá tak, že jsou proti základním principům pravicové politiky. To je i případ zvyšování daní. 

A co ty neustálé šarvátky v koalici? 

Když nevyhrajete volby, tak to s sebou postupně přináší různé problémy. Tato koalice přece nevznikala tím, že by ji dávali dohromady vítězové. Vznikala s nováčkem v politice, s Věcmi veřejnými, takže to byla taková početní většina, nikoli ale většina, která by byla intelektuálně programová. Nastaly logicky rozkladové procesy. Koaliční rozmíšky byly nesmyslné a pravicové voliče naprosto otrávily, protože očekávali něco jiného než dennodenní sledování sporů mezi pravicovými politiky. 

Není to ještě prostší? Znáte rčení Cherchez la femme, za vším hledej ženu? V tomto případě vrchní šéfku Nečasova kabinetu Janu Nagyovou, jež má podle některých členů ODS snahu vše ve straně řídit

Představa, že kvůli jedné ženě, ať je to Jana Nagyová nebo kdokoli jiný, se potápí zavedená politická strana, je přece z principu naprosto mylná. Tečka. 

Přejděme k druhému kolu prezidentských voleb. Miloš Zeman, anebo Karel Schwarzenberg? 

Naše grémium podpořilo jednomyslně všemi přítomnými členy Karla Schwarzenberga. Jednak je to náš koaliční partner, jednak ho evidentně značná část našich voličů volila. Ovšem na stranu druhou musím říct, že jestli je tato přímá prezidentská volba v něčem velmi pozitivní, tak v tom, že se do druhého kola probojovaly dvě výrazné osobnosti. To znamená, že bude-li zvolen Miloš Zeman, Pavel Blažek nebude plakat. 

Kdo vyhraje? 

Myslím, že Schwarzenberg. To proto, že za ním stojí voliči ve velkých městech a je větší předpoklad, že ti půjdou volit znovu i ve druhém kole. 

Amnestie i prezidentské volby jsou důležité věci, ale životy občanů zásadně ovlivní i transformace státních zastupitelství, kterou máte na starosti. Budou nakonec vrchní zastupitelství zrušena a vznikne specializovaný protikorupční útvar pod nejvyšším žalobcem? 

Když vláda schválila věcný záměr zákona o státním zastupitelství, už připustila vznik nového úřadu pro boj s korupcí a terorismem. Čili ta věc je na vládní úrovni de facto rozhodnuta. Teď jde o to, na jaké úrovni takový úřad vznikne, kde bude a jaký bude dohled nad tím, aby nedocháazelo k možnostem nezákonností a k akumulaci moci. V zásadě předpokládám, že do konce ledna by měl být zákon sepsán v paragrafovaném znění a že ho pošleme do připomínek. Jde-li o vrchní státní zastupitelství, jsem dnes toho názoru, že jejich zrušení je možné, a vzhledem k logice nového zákona by k jejich rušení dojít mělo. Pokud jsem dobře pochopil vyjádření ostatních stran, TOP 09, ČSSD i KSČM s tím souhlasí. To znamená, že politicky je osud vrchních zastupitelství jasný. 

Jak jste spokojen s prací pražské vrchní státní zástupkyně Lenky Bradáčové, kterou jste do funkce jmenoval až po několikatýdenním váhání? 

Mohu hodnotit její kroky velmi dobře. Jak si můžete všimnout, je v této soustavě klid, státní zástupci pracují. I u amnestie se ukázalo, že jejich nasazení bylo vynikající. A z pohledu ministra jsem velmi spokojen s tím, jak paní Bradáčová i pan nejvyšší žalobce Zeman své funkce zvládají. A vůbec nelituji toho, že jsem si nechal čas na to, abychom jak s paní Bradáčovou, tak s Pavlem Zemanem probrali některé otázky soustavy státního zastupitelství, což nám dnes mimochodem velmi pomáhá při odborných rozhovorech. 

V kontaktu jste často? 

Pořád. S Pavlem Zemanem si voláme téměř denně ve věci amnestie. Lence Bradáčové volám tehdy, pokud chci konkrétní údaje z Čech. A kdybych si na cokoli měl stěžovat, lhal bych. Paní Bradáčovou musím velmi pochválit. 

(Autor: Marek Přibil)

JUDr. Pavel Blažek

ministr spravedlnosti
místopředseda strany
člen místní rady
předseda oblastního sdružení
zastupitel statutárního města