21. ledna 2013

JEDEN KROK VPŘED A DVA VZAD, aneb POKROK v podání ČSSD v Pardubickém kraji ?


Z různých lednových vyjádření vedení Pardubického kraje o návratu „Jízdních řádů zpět do r.2011“, by jeden řekl: „kabrňáci - jsou ti noví kluci z ČSSD na kraji – konečně vracejí logiku dopravě“.

Na přístupu a snaze rychlé nápravy ze strany pana radního J.Duška (SPOZ) bych v tomto případě snad ani nic nenamítal. Ten totiž opravdu spadl do situace rádoby „optimalizované" dopravní obslužnosti teprve nedávno a ve prospěch kraje nyní přináší alespoň své osobní vazby k železnici.

Problém shledávám ale u všech staronových zastupitelů a radních Pardubického kraje za ČSSD, současného hejtmana M.Netolického nevyjímaje. Pan hejtman totiž, když mediálně hřímá, že „má svou koncepci" a že už „nebudou žádné experimenty", zapomíná na fakt, že to byla právě ČSSD, pod jejíž taktovkou byla v r.2011 a za nemalé veřejné prostředky „velkým třeskem" (ne)optimalizována doprava v regionu tak, že se pak děti nedostaly včas do škol, lidé do práce ..... Kvituji zde alespoň zájem o připomínky a plánování schůzek se starosty obcí.

Bohužel i jeho kolega, současný zastupitel a tehdejší radní za ČSSD J.Tichý, ten také navenek komunikoval se starosty a řediteli škol.... Stejný člověk, ze stejné partaje, pak všude neustále hlásal efektivitu a potřebnost tehdejší „optimalizace" dopravní obslužnosti.

Výsledek známe. Veřejné prostředky lítaly neuvěřitelným způsobem, přičemž mnozí cestující na vlastní kůži pocítili nesmyslnost opatření ihned po spuštění.
Nyní, zhruba dva roky po tomto sociálně demokratickém „třesku", když už si mnozí starostové a ředitelé škol lopotně a velmi pracně prosadili četné lokálně potřebné změny, tak se oficielně dozvídáme novinu i z úst pana hejtmana Netolického o tom, že tento nový „model se ne zcela osvědčil, jak z pohledu cestujících, tak z hlediska ekonomického".
Takže vše znovu. Hlavy pomazané zasedly a přicházejí s odvoláním toho, co odvolali ...?

Možná může mít pan náměstek Dušek pravdu, když říká, že „starostové do toho mluví bez znalosti věci", ale i kdyby – oni přeci nemají k dispozici takový krajský aparát, nemají zdroje na odborné studie na posouzení jiných studií – nesedí totiž v krajské vládě. Oni se jen v rámci svých možností snaží zastupovat zájmy svých obyvatel a chtějí jejich spokojenost.

Tak nevím. Je-li to jen JEDEN HOT A DRUHÝ ČEHÝ v soc.dem. podání, pak asi současný návrat k tomu, co na Svitavsku a Orlickoústecku fungovalo v dopravě i před nástupem ČSSD, může být z pohledu kraje ten lepší směr. Ale co ty opětovné zmatky, které to způsobí? A hlavně: kde je ten krok vpřed? Kdo je odpovědný za to plýtvání a za ten dosavadní dopravní (ne)řád?

Navíc, o dalších zcela zásadních pochybeních v dosavadní organizaci dopravní obslužnosti v kraji, se myslím ještě dozvíme. Současná snaha kraje v hledání odpovědnosti na straně bývalých manažerů dceřiné firmy OREDO (jde mj. o p.Záleského ze sousedního regionu ODS) je pravděpodobně i na místě, ale to je přeci jen jedna strana mince! Kde je personální odpovědnost na straně kraje - nejen za zjevně špatné výchozí zadání a dohled nad Oredem, ale také za navazující krajně nepřijatelnou praxi kraje v objednávání rozsahu přepravy se současným překračováním limitů na objednanou dopravní obslužnost v regionu (pozn.: loňský limit byl nekontrolovaně překročen o 80 mil.Kč, zjistilo se nyní v listopadu. Kdo to zaplatil? Veřejný rozpočet kraje přece ....).