29. prosince 2015

Velké Meziříčí bez tranzitní nákladní dopravy je výsledkem spolupráce města a kraje

Považuji za nesmírně užitečné, když kraj a město spojí síly v podobných konkrétních případech.

Po letech trpělivého vyjednávání se státem i krajem se nám letos podařil dlouho očekávaný tah. Osadili jsme silnici č. 602 dopravní značkou, která zakazuje vjezd tranzitní nákladní dopravě do Velkého Meziříčí.

Proč jsme to udělali? Krajská silnice č. 602 vede souběžně s dálnicí D1 a představuje tak pro kamiony ideální trasu, na které se mohou vyhnout mýtu. Jenže tato silnice tvoří také hlavní průtah Velkého Meziříčí, což znamenalo, že počet projíždějících kamionů už nebyl jen nepříjemný, ale doslova i zdraví, majetek a životy ohrožující.

Zákazovou dopravní značku jsme prosazovali jako nejefektivnější, tedy nejlevnější a nejúčinnější řešení.

Často se mě lidé ptají, proč jsme raději neprosadili na silnici č. 602 rozšířené mýto. Odpověď je jednoduchá: mýto nemá regulační funkci. Díky mýtu počet kamionů v našem městě neklesne, jen se přepravované zboží pro nás, zákazníky, zdraží. Navíc je mýto tak podivně vymyšlené, že většina zisku končí u soukromého provozovatele v Rakousku. Nevidím tedy jediný důvod, proč bychom měli mít na Vysočině dražší rohlíky a majitelé a akcionáři provozovatelské firmy vyšší odměnu.

Oceňuji také velmi solidní způsob, jakým se k našemu problému postavil kraj. Nejenom že v podstatě nebránili tomu, aby mohly zákazové značky kolem našeho města vyrůst, ale dohodli jsme se i na společném pilotním projektu dynamického vážení nákladní dopravy u Velkého Meziříčí. Jde o unikát i v republikovém měřítku - nevím o tom, že by tyto váhy běžely jinde.

Na silnici č. 602 tak u Jestřábce (těsně za městem) od prosince běží dynamická váha, která projíždějící nákladní auto zváží a v případě přetížení odešle data automaticky na náš dopravní úřad. Ten pak zahájí správní řízení a vyměří pokutu.

Vážení je tedy velmi užitečným doplňkem zákazu - zatímco zákaz chrání Velké Meziříčí před dopady nadměrné tranzitní dopravy, vážení pak chrání draze opravované krajské silnice před poškozováním od přetížených náklaďáků.

Považuji proto za nesmírně užitečné, když kraj a město spojí síly v podobných konkrétních případech.  

Text byl napsán pro prosincové číslo Novin Kraje Vysočina.
Celý výtisk je k dispozici na adrese: 

http://extranet.kr-vysocina.cz/download/pdf/noviny/noviny-12-15.pdf 
Pozn: text nebyl publikován, o jeho zařazení do dalšího čísla se jedná. 

Ing. Radovan Necid

starosta města Velkého Meziříčí
krajský zastupitel