28. prosince 2015

Nehrozí více škody než užitku?

Na listopadovém jednání zastupitelstva Kraje Vysočina byl zařazen bod k projednání s názvem Vyjádření ke společnému vzdělávání.

Představa, že společné vzdělávání dětí vyjma těžce postižených, má začít už od 1. 9. 2016, je pro mě nereálná. Jedná se o velmi citlivou věc, kdy je třeba mít vše důkladně připraveno. Zároveň musí být všichni včas a důkladně informováni. Informace, které přicházejí z ministerstva, rozhodně nestačí. Nikdo z nás nechce chaos ve školství, na který doplatí všechny děti, nejen děti s lehkou mentální retardací.

Neumím si představit, že by praktické školy měly rázem skončit a všechny děti by měly být začleněny společně do základních škol s ostatními dětmi. Většina škol na to není dostatečně připravena a vybavena. Zeptejte se na základních školách, co ví o připravované vyhlášce. Podle jakého vzdělávacího programu se budou děti s lehkou mentální retardací vzdělávat, když příloha k RVP ZŠ – mentální postižení, podle níž se nyní vzdělávají, bude zrušena. Vědí učitelé ZŠ, že je čeká revize jejich vzdělávacích programů, aby zapracovali úpravy učiva, které budou moci děti s lehkou mentální retardací zvládnout? Jak budou vypadat zápisy do 1. tříd v lednu 2016? V drtivé většině vám odpoví, že neví. Protože ministerstvo je naprosto nedostatečně informuje. Přitom největší zátěž a odpovědnost bude záležet právě na školách.

Nejsem odpůrkyní společného vzdělávání. Má své značné přínosy především z hlediska socializace dětí. Ale za této situace se obávám, že tento nepřipravený krok nebude našemu vzdělávacímu systému, zejména pak dětem, prospěšný. Jednoduše řečeno. Mám obavy, zda nehrozí více škod než užitku.

Jana Fischerová
krajská zastupitelka,
poslankyně PS PČR 

Text byl publikován v prosincovém čísle Novin Kraje Vysočina, celý výtisk je k dispozici na adrese: 
http://extranet.kr-vysocina.cz/download/pdf/noviny/noviny-12-15.pdf 

Ing. Jana Fischerová, CSc.

krajská zastupitelka
poslankyně PČR