25. srpna 2014

Nákladní doprava opravdu platí méně, než by měla

Až o 10 procent zdraží vláda od roku 2015 mýtné pro nákladní auta. Dopravci se brání, že pro zdražení neexistuje důvod, protože se infrastruktura stejnou měrou nezlepšila. Co o tom soudí, i s přihlédnutím k situaci na jeho „domovské“ Praze 3 Alexander Bellu? „Více v tomto případě souhlasím s vládou, náklady na opravy komunikací po nákladní dopravě podle mého názoru převyšují náklady za užití silnic ze strany dopravců,“ tvrdí politik. A dodává: „Možná bych  ale především, než bychom zdražovali, zpracoval místa, kde si dopravci zkracují cestu přes okresní silnice, které jsou pak fatálně poničené, a výskyt těžké nákladní dopravy je zde pro ostatní řidiče často velmi nebezpečný, svedl většinu náklaďáků na dálnice a silnice tomu uzpůsobené. To by měl být první krok,“ míní Bellu.

Na otázku, zda si myslí, že by zdražování mýtného mohlo urychlit návrat nákladní dopravy ze silnic na mnohem ekologičtější železnici, pak Bellu sdělil: „Mohl by to být jeden z kroků, musí to však být aktivita v součinnosti s železnicí. Také se musí nastavit na železnici takové ceny, které jsou opravdu konkurenceschopné, pak to teprve má smysl.  V každém případě, než dojde ke zvýšení cen, mělo by Ministerstvo dopravy představit reálně aktuální stav a vizi, kterou by se chtělo ubírat. Co za nově vybrané mýtné chce navíc realizovat, či v čem půjde naproti dopravcům a ostatním občanům,“ míní Alexander Bellu.

Ministerstvo dopravy argumentuje inflací, zdražení mýtného se ale promítne i do cen zboží a služeb, čímž se kolo inflace bude nadále roztáčet. Nenapovídají takové kroky, že se ministerstvo zabývá pouze svým resortem a naprosto mu chybí makroekonomické, tedy celospolečenské ekonomické myšlení? „Vypadá to na první pohled,  že je tomu tak. Může to plynout z neznalosti věci, ale také ze špatné komunikace mezi ministry. Nebo to také může být právě populistický krok, jako mnoho z těch, které současná vláda dělá  - bez rozmyšlení a zvážení dopadů,“ uzavírá Alexander Bellu.