13. srpna 2014

Nahrávání kontrol v dopravních prostředcích mi připadá absurdní

Revizoři pražského dopravního podniku začnou v srpnu pořizovat při kontrolách jízdních dokladů audio záznamy. Opatření má zvýšit bezpečnost cestujících i kontrolorů. Ředitel věří v pokles počtu stížností na práci revizorů

Souhlasíte s takovým postupem?
Nedokážu si představit, jakým způsobem technicky dochází k nahrávání záznamu. Přijde mi to jako velmi polovičaté řešení, které může být také zneužito. Jde o to, kdy a jak by se celá situace nahrávala, případně zdali vás nenahrávají celou cestu… Kam pak jdou nahrávací záznamy, jak dlouho jsou ukládány a kdo s nimi může manipulovat? Přijde mi to celé absurdní.

Co byste odpověděl n argument, že je takový postup protiprávní?
Rozhodně se domnívám, že by vás neměl nikdo nahrávat bez vašeho souhlasu. S tím by pak asi mělo být spojeno nějaké pravidlo, kdy přímo cestou s dopravním podnikem dáváte souhlas, že jste v podstatě celou cestu monitorován a nahráván.

Napadá vás nějaké jiné řešení?
V jiných státech mají například v metru brány, které se otvírají pouze s platným lístkem, stejně tak při východu – takřka stoprocentně tím zamezí černým pasažérům. V autobusech a tramvajích jsou pouze jedny dveře nástupní a řidič nebo vstupní branka kontroluje znovu lístek – záleží na dopravní zátěži provozu v konkrétním místě.
Celkově si myslím, že by revizoři měli chodit v uniformách s jasně danými pravidly pro vymáhání pokuty a s možností nahlédnutí do občanského průkazu, aby jim nemusela všude asistovat městská policie a mohla se věnovat užitečnější práci. Platba pokuty je možná přímo na místě, nebo následně na základě oznámení černému pasažérovi, který v oznámení obdrží veškerá data, nutná pro úhradu pokuty z domova nebo u přepážky. Pro cestující, kteří nejsou držiteli Opencard, by mohla být pokuta zobrazována i na webu DPP ve zvláštní sekci, v níž by si černý pasažér mohl pod svými přihlašovacími údaji pokutu najít a přímo ji uhradit.