12. listopadu 2020

Stanovisko ke státnímu rozpočtu na rok 2021

Už to zaznělo a nejspíš to ještě několikrát zazní, ale je třeba to říkat znovu.

Takhle si odpovědně sestavený rozpočet nepředstavuji. Chápu, že v krizové době je třeba krizových řešení. Výše rozpočtového schodku – 320 miliard – je ale nejen příliš vysoká, ale hlavně nedostatečně zdůvodněná. A navíc, vzhledem k utrácivému apetitu vlády je dost možné, že ve finále to bude ještě horší. Za vše hovoří výmluvné číslo – skoro 43 % HDP celkového dluhu sektoru vládních institucí. Strašlivé číslo…

Stejně tak je potřeba připomínat, že vláda se z hlediska rozpočtu nechovala odpovědně ani v lepších ekonomických časech. Přesně jako člověk, který si koupí luxusní drahý dům a žije v bláhové představě, že bude navěky brát hodně peněz. A nejednou je strašně překvapený, že nemá na splátky…

Slova jako „rozpočtová odpovědnost“ či „rozpočtová kázeň“ můžou pro nynější vládní garnituru znít jako vtip. Pro nás v ODS ale ne. V dobách ekonomicky příznivých i v časech chmurnějších, jako jsou tyto. Pomoc ekonomice zasažené koronavirem se dá udělat i méně drastickým zadlužováním.

V červenci jsme představili „Záchranný kruh pro ekonomiku“. Program, který by stál mnohem méně, ale přinesl by možná ještě lepší výsledky. Vláda jde ale bohužel nejen cestou potřebné podpory, ale i zbytečného utrácení. A podbízení se těm voličským skupinám, kde ještě tuší zbytky podpory. Nemluvě o potřebě investic, kde má vláda stále co dohánět, byť se zaklíná deseti procenty rozpočtu do kapitálových výdajů, ale já například potenciální investici do kanálu Dunaj-Odra-Labe, o kterém se hodně mluví, rozhodně nevidím jako užitečnou.

Zvláštní pozornost si však zaslouží kapitola „Sport.“ Zvláště pak u rozpočtových plánů, které se týkají Národní sportovní agentury.

  • Loni mělo Ministerstvo školství celkový objem na podporu sportu prostřednictvím dotací ve výši 7 miliard korun.
  • Agentura ale hodlá vypisovat dotace v celkové výši zhruba 6,8 miliardy.

Kde však došlo k onomu snížení o 200 milionů. To není zrovna málo. Zvlášť v dnešní době, kdy sport bojuje doslova o každou korunu…

  • Byť došlo k navýšení asi o 100 milionů na samotnou podporu sportovní činnosti, méně je počítáno na podporu významných sportovních akcí.

To lze pochopit s ohledem na Covid, kdy se řada akcí nemusí vůbec uskutečnit, ale určitě bychom se měli ptát, zda bude v budoucnu počítáno s větší alokací.

  • Jisté otázky ve mně vzbuzuje též nový systém rozdělení financí do programů, jak to navrhuje Agentura.
  • Návrh nového rozdělení do programů určitě dává smysl a jako základ nastavování nového systému to může být velmi zajímavé.
  • Možná to přinese více finančních prostředků na podporu sportovní činnosti, například pro program Můj klub, určený těm nejmenším článkům sportovního řetězce.

Nicméně… peníze pak mohou chybět právě na zmiňované významné sportovní akce nebo na jiné oblasti, o kterých se návrh nových programů moc nezmiňuje.

  • To se týká převážně otázky přípravy mladých talentů na sportovních gymnáziích či vysokých školách.
  • Dočkají se podpory i v budoucnu?

O podpoře samotných sportovních gymnázií se toho ostatně moc nedozvíme ani na ministerstvu školství. Právě v kontextu plánovaných investic je právě tohle oblast, která si zaslouží velkou pozornost a byla by velmi užitečná.

Abych však jen nekritizoval, musím pochválit samostatné zařazení podpory obnovy sportovní infrastruktury.

  • Vyčlenění výdajů do samostatného programového financování je určitě krok dobrým směrem. I zde ale musím říct to „nicméně.“

Nevím, jak moc probíhá koordinace sportovních a příbuzných aktivit mezi jednotlivými vládními úřady.

  • Ministerstvo pro místní rozvoj totiž běžně vypisovalo dotační mechanismus „Podpora sportovní infrastruktury“ – šlo vždy zhruba o 300 milionů.
  • Je to koordinováno s Agenturou? A jak?

Tady přeci nejde jen o nějaké kompetenční nejasnosti, ale i o efektivní využívání finančních prostředků určených na sport.

U ministerstva pro místní rozvoj ale chvíli zůstanu. Z povinností, které jsme při novele zákona o podpoře sportu dali Národní sportovní agentuře do vínku, patří mimo jiné fakt, že Národní sportovní agentura poskytuje z rozpočtových prostředků podporu i turistice. Tato oblast ale byla obvykle financována ze zdrojů právě Ministerstva pro místní rozvoj. Není tu tedy nějaká kolize?

A když jsme u těch povinností nebo přesněji náplně:

  • Agentura má také za úkol koordinovat činnost rezortních sportovních center, která spadají pod resorty školství, obrany a vnitra.

Tady by mě zajímalo, jestli s nimi Agentura probírala jejich rozpočty a koordinovala jejich podobu, protože například největší středisko – Armádní sportovní centrum Dukla v rozpočtové kapitole ministerstva obrany explicitně uvádí, že reálná podoba přidělení rozpočtových prostředků na roky 2022 a 2023 se bude vyvíjet podle výsledků jednání s Národní sportovní agenturou, která by měla připravit novelu zákona o podpoře sportu upravující způsob přidělování dotací sportovním organizacím…

  • Pochválit však musím navýšení prostředků o 70 milionů, zejména v části programového financování, ve kterém se počítá s rekonstrukcí atletické haly na Julisce.
  • Obecně jsem také rád, že se stále počítá s tím, aby se financování sportu do roku 2025 dostalo na 1 % státního rozpočtu, jak udává Akční plán ke koncepci SPORT 2025.

Ve světle toho, jak vláda kličkuje s dřívějšími sliby ohledně procentního navyšování výdajů na obranu se však ptám:

  • Není to málo ambiciózní?
  • Není třeba přemýšlet o aktualizaci Akčního plánu ke koncepci SPORT 2025?

Některé pasáže kapitoly NSA jsou ovšem poněkud záhadné. Nebo prostě nesrozumitelné. Jako by je psal scénárista britského seriálu „Jistě, pane ministře.“

Například u střednědobého rozpočtového výhledu se dočteme, že „Posouzení zpracování speciálních a odborných agend zejména v investicích a její kontrole, tak i posouzení veřejné podpory a spolupráce s mezinárodními institucemi vyžaduje soubor služeb, které je nutno zajistit externími kapacitami.“

Rád si nechám vysvětlit lidskou řečí, co to vlastně znamená a co tím básník chtěl říci.

  • Pak tu mám pochybnosti nad některými výdaji.
  • Na Agentuře se například zjistilo, že bude potřeba dalších 17 úředníků na zpracovávání žádostí o dotace.
  • To se nevědělo dříve? Předtím to zvládali na Ministerstvu školství, ani krajské úřady s tím nemají problém…
  • Vysvětlení si také zaslouží, proč dochází k navýšení členských příspěvků mezinárodním organizacím o půl milionu korun.

Čtyřnásobek růstu výdajů – tedy z 19 na 21 milionů – je projektován i u transferu Antidopingového centra. Rád bych věděl, o jaké nové požadavky a činnosti jde, protože si ještě jako vrcholový sportovec velmi dobře pamatuji, jak nedostatečné kapacity antidopingové centrum mělo a jak skoro na koleně provozovali činnost. Speciálně tady je opravdu na velkou diskuzi, zda bychom antidopingové centrum neměli posílit mnohem více a ve větším měřítku.

Projev byl přednesen na zasedání pléna Poslanecké sněmovny 11. listopadu 2020, jeho znění si můžete také přehrát zde: https://www.youtube.com/watch?v=YaOPCnORrsU&t=8s

Jakub Janda

poslanec PČR