11. dubna 2018

V Ústeckém kraji turisty nejvíce lákají historické památky, příroda a turistika

Jiří Kulhánek odpovídal v Listech Ústeckého kraje na otázku - "Myslíte si, že Ústecký kraj vyvíjí dostatečné aktivity pro přilákání turistů? V  posledních letech přibývá významně meziroční nárůst turistů, kteří směřují do Ústeckého kraje. Co návštěvníky podle vás nejvíce zajímá a přitahuje? Je v kraji potřebné zázemí a infrastruktura pro rozvoj cestovního ruchu?

Výdaje Ústeckého kraje do turistického ruchu za rok 2017 se pohybovaly v rozsahu přes 30 mil. Kč. Otázkou zůstává, zda jsou tyto výdaje správně zacílené, efektivní a smysluplné.

Kraj si nedělá průzkum u svých návštěvníků. Mohl by si ale snadno potřebná data opatřit na obcích, které je sledují téměř dvě desítky let. Kupříkladu by se mohl ptát, co turistu do našeho kraje přilákalo, jak se o něm dozvěděl jako o turistickém cíli, co jim v kraji chybí apod. Na základě těchto průzkumů se dá dojít k zajímavým výsledkům. Kupříkladu bychom zjistili, že nejvíce lákají historické památky, příroda, turistika a můžeme do této oblasti napřít snahu k podpoře služeb a obnovy památek. Rovněž se dozvíme, že turistu na prvním místě stále motivuje k návštěvě osobní doporučení, teprve pak následují elektronická média a v pozadí se krčí (někde kolem 5 %) tištěná propagace a účast na veletrzích.

Doporučuji využít průzkumu na jednotlivých informačních centrech ve městech, provést analýzu a na základě té korigovat strategii podpory turistickému ruchu. Za pozitivní považuji činnost destinačních, agentur, kde spolu obce a kraj kooperují na strategii turistického ruchu v jednotlivých destinacích, i když tahouny, což je logické a správné, jsou zde většinou obce. Posílají si vzájemně návštěvníky svých měst s cílem je udržet co nejdéle v kraji.

Mimo uvedené je samozřejmě nutností vytvářet potřebnou infrastrukturu. Například na cyklostezce Ohře pracuje kraj už téměř 20 let a zatím nepostavil ani metr. To, co je hotovo, udělaly obce samy. Důležité je rovněž podpořit privátní drobné živnostníky v oblasti turistického ruchu vytvářením vhodných podmínek pro podnikání. Stačí se jich zeptat, vytvářet podmínky a odstraňovat překážky. Pak se rychle posuneme dál mezi žádané turistické destinace.

Jiří Kulhánek

starosta města Kadaň
člen Zastupitelstva Ústeckého kraje