21. prosince 2016

Návrh ODS na změny rozpočtu Ústeckého kraje byl přijat, aby byl vzápětí nepřijat

V pondělí 19. prosince na krajském úřadě v Ústí nad Labem proběhlo Zastupitelstvo Ústeckého kraje.

Naši zastupitelé za ODS jako jediní podali při projednávání rozpočtu kraje návrh na změnu rozpočtu. Podstatou návrhu bylo, že jsme chtěli schvalovat rozpočet vyrovnaný, nikoliv schodkový, jak navrhovala koalice KSČM, ČSSD a SPO-SPD. Podstatou našeho návrhu bylo, že kraj příští rok dostane z daňových výnosů téměř o půl miliardy více a přesto si chce půjčovat další peníze a vytvářet další schodek pro budoucnost, aniž by to prokazatelně potřeboval.

Podali jsme jasný, konkrétní a srozumitelný návrh na změnu, který by neznamenal žádné omezení kraje. Naopak navrhuje potřebné úspory např. v rozpočtové kapitole kancelář hejtmana, kde se finanční prostředky vynakládají ve velké míře na propagaci a inzerci bez prokazatelného efektu. Příkladem budiž např. Krajské noviny, barevný bezobsažný měsíčník kraje v nákladu 350 000 ks „zdarma“, který přijde daňové poplatníky na 5, 8 mil. Kč ročně a většinou se válí po zemi u schránek nebo v odpadkovém koši. Takových příkladů je zde mnoho. Náš návrh změny přikládáme níže, včetně odůvodnění.

Zajímavé bylo i samotné hlasování. Návrh totiž prošel. Pro hlasovalo 29 zastupitelů, k přijetí stačí 28 hlasů. S naším návrhem se překvapivě ztotožnil pan hejtman a rovněž pan radní Šmíd (ten měl s hlasováním jisté problémy již při ustavujícím zasedání zastupitelstva).

A pak nastala již obvyklá eskalace šarády přestávek a dvou dalších zmatečných hlasování, než jsme se dopracovali ke „správnému“ hlasování a náš návrh byl zamítnut.

Mrzí nás, že nezvítězil zdravý rozum a dobrý návrh byl popřen jen proto, že jej předložila opozice.

Jiří Kulhánek

předseda klubu ODS ZÚK


 

Návrh klubu ODS na úpravu rozpočtu Ústeckého kraje na rok 2017

Proč návrh podáváme?

  1. Rozpočet je schodkový, a to ve výši 442 milionů.  Není k tomu žádný zásadní důvod, zejména, když jsou příjmy pro rok 2017 navýšeny posílením daňových příjmů, a to v navrhované výši 489 milionů.
  2. Naproti tomu jsou proti rozpočtovému výhledu pro rok 2017 významně navýšeny některé položky až o stovky miliónů, aniž by to byly výdaje nezbytné a neodkladné (viz. např. odbor dopravy či fond investic).
  3. Rozpočtový schodek je navržen k umoření prostřednictvím úvěrového rámce pro léta 2016 – 2023, ale tím se navyšuje zadluženost kraje, aniž by to bylo nutné.
  4. V rozpočtu ÚK 2017 jsou v úvodní části popsána možná rizika, které nelze brát na lehkou váhu (vyšší úroky z úvěrů, možné sankce RRRS Severozápad, nedořešená žaloba DPÚK a.s. apod.). Chybí ještě jeden nový rizikový faktor, který není v rozpočtu zaznamenám, a to platy řidičů autobusů. Zatím je zcela nejasné, jak bude tento problém řešen.

Návrh úprav:

  1. Nevyužívat úvěrový rámec  2016-2023 pro řešení schodku rozpočtu 2017 ve výši 440,7 mil.  
  2. Naopak - snížit výdaje v rozpočtu 2017 ve výši 440,7 mil. rozpočet se tak stane téměř vyrovnaný. Případné další výdaje, tedy i ty, které navrhujeme snížit, mohou být řešeny úpravou rozpočtu na svém zasedání 24. 4. 2017 při znalosti konkrétního výsledku hospodaření kraje za rok 2016 a dalších nejasných rizik (platy řidičů autobusů apod.) Pak zůstane i nadále časový prostor pro případné další připravené investice, o které se nyní rozpočet poníží.
  3. Návrh na konkrétní úpravy v návrhu rozpočtu ÚK 2017 celkem snižujeme výdaje o 440.9 mil.:
  1. Fond investic a oprav Ústeckého kraje – snížit částku 565. 616 mil. o 205 mil (kapitálové výdaje) na částku 360, 616 mil. (rozpočet pro rok 2016 v této položce činil 246 mil.!!)
  2. Odbor dopravy a silničního hospodářství – snížit částku 2 558. 131 mil. o 216 mil. na částku 2 342. 131 mil. Úprava je navržena v těchto položkách: Provoz SÚS mínus 20 mil. (toto je částka, kterou má SÚS v rozpočtu navíc pro případ, že nebude prodloužena smlouva se státem na zimní údržbu od října 2017, může se tudíž řešit operativně, až tato situace nastane). Služby pro DÚK mínus 1 mil. (nadhodnoceno). SÚS příspěvek na velkou údržbu mínus 30 mil. (podle návrhu v příloze je zbylá částka cca 270 mil. dostatečná). Kapitálové výdaje mínus 165 mil.
  3. Kancelář hejtmana – snížit částku 65. 590 mil. o 10 mil.na částku 55. 590 mil. Omezit náklady např. v ostatních službách (krajské noviny, TV spoty, inzerce v médiích, cestovné zastupitelů, propagační materiály, časopisy, pohoštění atd.)
  4. Kancelář ředitele – snížit částku 438. 194 mil. o 5 mil. na částku 433.194 mil. Omezit výdaje mzdy a odvody, cestovné do zahraničí, navýšená položka na školení apod.
  5. Odbor ekonomický – snížit částku 182. 460 mil. o 400 tis. na částku 182. 060 mil. Částka se platí podle smlouvy za rating Ústeckého kraje. Jedná se pouze o nezávislý názor bez jakéhokoli přínosu našemu kraji.
  6. Odbor informatiky a organizačních věcí – snížit částku 40 mil. o 4 mil. na částku 36 mil. Jedná se o pozastavení zavedení nového ekonomického systému. Zavést až případně z výsledku hospodaření.
  7. Odbor majetkový – snížit částku 71. 601 mil. o 1 mil. na 70.601 mil. Snížit rozpočet na pasportizaci majetku.
  8. Odbor regionálního rozvoje – snížit částku 787. 308 mil. o 2 mil. na 785. 308 mil. Z toho je 1 mil. na úroky z úvěrového rámce, který se neuplatní. Dále 1 mil. na realizaci studie Jezerní krajiny, přitom ještě není k dispozici ani koncepce studie. Řešit až z výsledku hospodaření, pokud bude opravdu užitečná.
  9. Odbor kultury a památkové péče – zde naopak posílit částku 239. 388 mil. o 2.5 mil. na 241.888 mil. Konkrétně jde o posílení částky o 2 mil. na program aktivit stálých profesionálních divadelních sborů. Zde se celé roky částka v rozpočtu dodatečně zvyšuje v průběhu roku. Soubory tak nemají jistotu, jak budou po celý rok hospodařit. Zbývajících 500 tis. přidat k částce na obnovu drobných památek, kde je obrovský převis žadatelů.

Rekapitulace – tímto návrhem se rozpočet stává stabilnější a kraj bude mít větší rezervu pro operativní změny rozpočtu při nenadálých vnějších změnách, které bohužel hrozí.