13. prosince 2019

Odvahu, mladíku, odvahu

Nebývá zvykem, abych tady na těchto stránkách podporoval či obhajoval současné vedení města za jeho počiny v oblasti dopravy. Ve většině případů se totiž jedná o populistické nesystémové výkřiky do tmy, jejichž realizací by se ve většině případů daný problém nevyřešil, ale buď pouze přesunul jinam, nebo dokonce zhoršil. Nicméně dobrých zpráv a dobré nálady je v naší společnosti v poslední době pomálu, tak se dnes pokusím vypíchnout dvě oblasti, u kterých jsem přesvědčen, že si zaslouží pochvalu minimálně za snahu, když už ne stoprocentně za provedení. A jen tak mimochodem není náhodou, že řešení obou těchto oblastí má říčanská ODS ve svém programu už nejméně 5 let. Jsem tedy dvojnásob rád, že jsme nyní i Jára Cimrman – inspirující.

První z výše uvedených oblastí je veřejná doprava. Ač dle mého vybudování odděleného
systému vedle již existující Pražské integrované dopravy by se dalo vyčítat mnohé, říkám za
všechny „zaplať pánbůh za ty dary“. Uvedení do provozu městské hromadné dopravy byl
jeden z největších příspěvků trvale udržitelné dopravě ve městě za mnoho let.
Co ale musím aktuálnímu provedení vytknout, je velmi malý tah na branku. Systém se zavedl,
usadil, několikrát kosmeticky upravil, ale chybí nám výstupy, na základě kterých by bylo
možno učinit kvalifikované rozhodnutí, kam a jak jej dále rozvíjet. Už několik měsíců žádáme
vedení města o dopravní průzkum, jehož výstup by poskytl relevantní a vyhodnotitelná data
o průměrné obsazenosti jednotlivých spojů v jednotlivých úsecích a v denních a týdenních
variacích. U třech linek a tří vozů to není nadlidský úkol.
Abych nebyl špatně pochopen – ať už vyjde průzkum jakkoliv, nemyslím si, že by měl např.
vést k rušení málo vytížených spojů. Ba právě naopak – měl by ukázat, které spoje jsou málo
vytížené a co toho může být příčinou. Jsem totiž přesvědčen, že aktuální stav je pořád
žalostně nedostatečný. Času nemá nikdo nadbytek a mám-li být motivován využívat
hromadnou dopravu namísto auta, nesmí se mi stát, že bych se podíval do jízdního řádu a
zjistil, že nejbližší spoj mi jede až za 50 minut (nedej bože za dvě hodiny). To když se mi stane
dvakrát, potřetí už automaticky místo po jízdním řádu sáhnu po klíčkách od auta.
A teď se konečně dostáváme k nadpisu článku. Apeluji na vedení města, aby projevilo
odvahu. Velkou. Díky úsekovému měření máte pro oblast dopravy obrovské zdroje. Najděte
nějakou odbornou firmu (myslím opravdu odbornou), nechte zpracovat funkční plán
dopravní obsluhy města a začněte jej realizovat. Ano, funkční systém dnes nelze vytvořit jen
s tužkou a papírem v ruce a bez zkušeností. Zaplňte město „Městskou“. Vnuťte těm lidem
ten komfort, že do 15-20 minut odjedou odkudkoliv kamkoliv. Současný stav je výrazný
posun vpřed, ale musíme dál. O hodně.
No a druhou oblastí, zmíněnou v posledním Kurýru, je zklidňování dopravy a zřizování tzv.
Zón 30. Další klíčový bod z našeho programu a další věc, kterou nutno pochválit. Trend ze
západní Evropy je jasný – nejdůležitější sběrné komunikace ponechat co nejprůjezdnější a
striktně oddělovat motorizovanou a nemotorizovanou dopravu. Obslužné komunikace
v residenčních oblastech je pak nutno stavebně-technickými opatřeními zpomalit, vyčistit od
co největšího množství značek (lokální omezení rychlosti, zákazy parkování, hlavní a vedlejší
ulice apod.) a vytvořit společný dopravní prostor pro všechny účastníky silničního provozu.
Nesmí se to ale odbýt – správně provedená Zóna 30 není levná věc, má-li fungovat.
Polovičatá řešení fungovat nebudou. Naštěstí ale i když to přeženete s posilováním
autobusů, stále vám na jejich realizaci zbyde dost peněz. Pozitivní je, že jak fotografie
přiložené k článku, tak výslovná poznámka o tom, že příčný práh není všespásný, jsou
dobrým vstupním předpokladem, že by to nemuselo dopadnout špatně.

Takže závěrem ještě jednou – milé Klidné město, mějte, prosím, odvahu, dotáhnout tyto dva
plány do funkčního stavu a nesnažte se si to zjednodušit. Pokud to uděláte pořádně, můžete
tím reálně zmírnit řadu problémů, které Říčany trápí. Jako doopravdy zmírnit, ne jen o tom
napsat v Kurýru ;)