20. června 2016

Jak se tvoří politický audit….

Jak se tvoří politický audit, jehož cílem je zlikvidovat oponenty a možná ještě přihrát pěkný kšeft „kamarádům“.

Proč říkám politický audit? Protože jeho jediným smyslem je likvidace politických oponentů. U této aktuálně vypsané zakázky na audit má být na konci vyhazov 3 ředitelů základních škol a jedné mateřské školky
 
- Ivona Klímová – ředitelka ZŠ Formana - členka ODS
 
- Marek Pabjan – ředitel ZŠ Kosmonautů 15 - bývalý sociální demokrat, nyní člen Ostravského fóra Petra Kajnara
 
- Libuše Přikrylová – ředitelka ZŠ Provaznická - nepohodlná členka ČSSD - členka předchozího vedení radnice
 
- Věra Miklošová – ředitelka MŠ Za Školou – ještě jako rodič s ní bojoval občan Stoch, který proti ní neúspěšně šikoval rodiče a dnes čistě náhodou šéfuje odboru, který audit chystá.

 

 
 
Mimo zmíněné školy se audit zaměří i na některé odbory úřadu, ale tomu se budeme věnovat v některém z dalších článků. Nabízejí se otázky, podle jakého klíče se vybírají auditované subjekty, ale hledat zde jinou logiku než politické vyřizování účtů nelze… Zkusme si připomenout, co vše již k tomuto tématu proběhlo:
 
- na zastupitelstvu v červnu 2015 tvrdilo vedení radnice, že si auditované školy vybralo podle výše investic do těchto škol. Potíž je v tom, že tyto investice nerealizovaly školy, ale přímo radnice, a ředitelé do těchto investic neměli možnost vůbec zasáhnout, tzn. podle tohoto argumentu by se měl audit týkat spíše investičního odboru radnice.
 
- poté, co jsme na zastupitelstvu absurdnost tohoto argumentu vysvětlili, přišlo nečekané odvolání dvou zastupitelů za ODS z komisí - Ivony Klímové ze školské komise a Jana Dohnala z dopravní komise a z komise majetkové – říkejme tomu trest za poukazování na nestandardní kroky radnice.
 
- doslova před pár dny proběhl na ZŠ Františka Formana audit účetnictví, který provedla radnice Ostravy Jihu, a výsledek? Bez závad…. Člověk si musí položit otázku proč se zadává drahý forenzní audit, když řádný audit radnice konstatuje, že je vše v pořádku.
 
.
 
 
 
 
 
 
 
A tak když nemůžeme ředitele vyhodit po řádném auditu , zkusíme něco jiného, třeba forenzní audit – pokud ho totiž doplníme o nějaké tvrzení, že se něco možná dalo udělat nějak jinak, což lze spekulativně napsat naprosto ke všemu, záminka k odvolání ředitelů bude – bez ohledu na to, jestli k tomu je skutečný důvod.
 
Nedávno provedený interní audit radnice v K-TRIU začínal větou – Nebyly zjištěny větší nedostatky - a končil okamžitým odvoláním ředitelky této organizace - i tomuto tématu se budeme ještě v některém z dalších článků věnovat, nicméně jasně nám to ukazuje, co má být výsledkem i tohoto nyní chystaného auditu.
 
Nahlédnu trochu do historie, a to k prvnímu neúspěšnému pokusu tento audit vypsat…V článku se mísí fakta a spekulace – ale když si jednotlivé části dáte do souvislostí, vše hezky zapadá – omlouvám se, text je trochu delší, ale rozhodně stojí za to přečíst až do konce.

Likvidace „politických nepřátel“ díl první:

Po vášnivé diskuzi na zastupitelstvu rozhoduje Rada Ostravy Jihu dne 23. 7. 2015 o zadání veřejné zakázky na provedení forenzního auditu za období od 1. 1. 2012 – 31. 12. 2014 u těchto subjektů:
- oddělení školství a kultury ÚMOb Ostrava-Jih,
 
 
- odbor dopravy a komunálních služeb ÚMOb Ostrava-Jih,
 
 
- odbor vnitřních věcí ÚMOb Ostrava-Jih,
 
 
- Základní škola Ostrava - Hrabůvka, Provaznická 64, příspěvková organizace,
 
 
- Základní škola Ostrava-Dubina, Františka Formana 45, příspěvková organizace,
 
 
- Základní škola a mateřská škola Ostrava-Zábřeh, Kosmonautů 15, příspěvková organizace,
 
 
- Mateřská škola Ostrava-Zábřeh, Za Školou 1, příspěvková organizace.
 
 
Předmětem zakázky jsou tyto činnosti: audit správy a nakládání s majetkem, audit zadávání veřejných zakázek, audit korupčního jednání a audit účetnictví. Podle požadavků radnice musí být všichni členové týmu auditorské firmy držiteli auditorského oprávnění vydaného profesní komorou. Předpokládaná cena zakázky je 2.100.000 bez DPH.
 
Jedinou nabídku podala společnost Ernst&Young Audit, s. r. o. a to za 2.300.000,- Kč. Tato veřejná zakázka byla rozhodnutím Rady ze dne 20. 8. 2015 zrušena a to proto, že Rada dala za pravdu jednomu ze stěžovatelů, jenž poukázal na fakt, že zadávací podmínky byly zadány diskriminačně a mohly být, jak se říká, „ušité někomu na míru“.

Likvidace „politických nepřátel“ díl druhý:

Rada 18. 12. 2015 vypisuje novou zakázku na Audit hospodaření. Předmětem této nové zakázky je provedení nestranné kontrolní činnosti v oblastech: správy majetku a nakládání s ním zadávání veřejných zakázek malého rozsahu s předpokládanou hodnotou do 500.000,- Kč bez DPH, nastavení systému zadávání veřejných zakázek a jeho jednotné uplatňování na prováděné nákupy/pořizování, vedení účetnictví a kontrola vybraných realizovaných činností pro zadavatele/příspěvkové organizace s výstupem ve formě znaleckého posudkuza období leden 2012 až prosinec 2014, tzn. za stejné období jako u první zrušené zakázky.
 
Kontrolované subjekty nejsou předem uvedené a jsou popsány pomocí „anonymních ekonomických a jiných parametrů“. Konkrétní názvy subjektů mají být sděleny až po podpisu smlouvy na realizaci tohoto auditu. „Čirou náhodou“ odpovídají tyto anonymní ekonomické parametry subjektům, které měly být předmětem tzv. forenzního auditu podle veřejné zakázky vyhlášené 23. 7. 2015 a zrušené 20. 8. 2015.
 
Novinkou u této zakázky oproti minulé jsou „změkčené“požadavky na kvalifikaci auditorského týmu: vedoucí týmu a 2 členové týmu musí být držiteli auditorského oprávnění vydaného profesní komorou, u ostatních členů stačí praxe v kontrole zadávání veřejných zakázek. U první zakázky museli mít všichni členové auditorského týmu auditorské oprávnění – proč je tato změna možná velmi důležitá, se dozvíte dále.
 
Předpokládaná hodnota veřejné zakázky je bez DPH: 2.300.000,- Kč („čirou náhodou“ to odpovídá nabídce Ernst&Young Audit, s. r. o. z poslední zrušené zakázky). Náhoda?
 

Likvidace „politických nepřátel“ Podtitul jak na tom ještě kapku vydělat:

 
 
Na Radě 11. 1. 2016 naši Radní do této zakázky zasáhli poprvé:
 
- z předmětu zadání rozhodnutím Rady vypadl audit vedení účetnictví, čímž došlo k výraznému zmenšení objemu prací, nicméně předpokládaná cena přesto zůstala nezměněna (2.300.000,- Kč),
 
- požadavek na výstup ve formě znaleckého posudku byl změněn na požadavek na výstup ve formě expertního posudku – znalec je jmenován soudem podle zákona o znalcích a je u něj zaručena profesní kvalifikace, expert není zákonem definován a může jím být tedy kdokoli, kdo se sám za experta prohlásí a koho zadavatel za experta uzná,
 
- u vedoucího auditorského týmu byl vypuštěn požadavek na to, aby byl držitelem auditorského oprávnění vydaného dle zákona o auditorech, přičemž u jeho podřízených tento požadavek zůstal zachován – tady je „zajímavé“, že pan Tomáš Kafka, manažer společnosti Ernst & Young, který vedl z ruky zadaný tzv. forenzní audit na Majetkové správě Ostrava-Jih (přičemž společnost Ernst & Young podala jedinou nabídku v případě zrušené VZ Forenzní audit ze srpna 2015) není podle údajů na webových stránkách Komory auditorů ČR držitelem tohoto auditorského oprávnění;
 
- bylo opraveno číslo účtu pro skládání kaucí, když v prvotní dokumentaci zveřejněné 18. 12. 2015 bylo uvedeno neexistující číslo účtu, takže uchazeči nemohli skládat požadované kauce.
Přestože zadavatel touto úpravou snížil rozsah prací v této veřejné zakázce, neprovedl v této úpravě odpovídající opravu textu smlouvy o provedení auditu, která tak zůstala v původním znění, tj. včetně původního rozsahu zakázky, jinými slovy ve smlouvě, která je součástí zadání zakázky, je něco jiného než v samotném zadání !!!
Na Radě 4. 2. 2016 naši Radní do této zakázky zasáhli podruhé, a to když si uvědomili, že mají v zakázce špatnou smlouvu, a tak upravili text smlouvy podle zadání samotné zakázky.
 

Likvidace „politických nepřátel“ – Doslov

Když se vrátím k auditu, který proběhl na Majetkové správě – tento audit byl zadán bez výběrového řízení společnosti Ernst&Young - tak zde máme svědectví, která tvrdí, že si šéf auditní skupiny, pan Tomáš Kafka, poměrně dobře rozuměl s některým členem vedení radnice (snad si dokonce tykali). Samotné zadání tohoto auditu bez výběrového řízení provázela celá řada zvláštností, nicméně výsledkem byla likvidace tehdejšího ředitele majetkové správy pana Hrabiny. Proč se k této zakázce nevypisovalo výběrové řízení stejně jako třeba na magistrátě, jsme se dozvěděli na zastupitelstvu, kdy se členové vedení vyjádřili v tom duchu, že co se domluví někde v Praze v hotelu, není třeba soutěžit….
 
A proč ty změny oproti původní zakázce na likvidační forenzní audit z r. 2015?
 
- Ernst&Young podal jako jediný nabídku na 2.300.000,- bohužel se ukázalo, že cena byla vyšší než plánovaná cena zakázky 2.100.000,- a tak se u nové zakázky zadala rovnou předpokládaná cena podle poslední nabídky společnosti Ernst&Young.
 
- Teď už budeme čistě spekulovat, ale dá se to vůbec vyloučit? Aby byl zisk ze zakázky větší, vyhodíme audit účetnictví, což tvoří významnou část zakázky, ale cenu ponecháme beze změny, třeba si toho nikdo nevšimne ……
 
- Drobná změna v kvalifikaci auditorů – původně museli být auditoři členy auditorské komory, ale protože vedoucí auditorů Ernst&Young, pan Kafka, členem této komory není, v polovině zakázky tento požadavek vypustíme – co kdyby to kvůli tomu vyhrál někdo jiný, že ano…., ale to už jen spekulujeme a vůbec to nedáváme do souvislosti s tím, že si pan Kafka údajně s některým členem Rady dobře rozumí….
 
Výsledek? Geniální – zbavíme se oponentů, na „neoficiální pokyn“ radnice bude ve zprávě auditu napsáno, že je něco „ cokoli“ špatně, aby se mohlo odvolávat a ještě na tom někdo solidně vydělá… no nevyplatí se to?
S fakty, kterými disponujeme, dále naložíme a budeme vás postupně informovat.

Jan Dohnal - zastupitel Ostravy Jih