2. února 2022

Jiří Oberfalzer: Události, komentáře: Novela pandemického zákona schválena

(ČT 24) (ČT 24) Hostem diskusního pořadu Události, komentáře ČT24 byl místopředseda Senátu Jiří Oberflazer. https://www.ceskatelevize.cz/porady/1096898594-udalosti-komentare/222411000370202/

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
Novelu pandemického zákona už druhý den téměř nepřetržitě řešila Sněmovna. Vláda argumentuje, že normu musí parlament schválit, jinak na konci února přestanou fungovat proticovidová opatření. A také, že do novely zapracovalo ministerstvo všechny připomínky, které měl Správní soud, jenže právě tento soud dnes jedno z nejdiskutovanějších opatření zrušil, a to povinné prokazování bezinfekčnosti v restauracích, anebo hotelech. Pokud vláda nařízení neupraví, otevřou se podniky po dvou a půl měsících i pro neočkované.

Petr MIKEŠ, předseda senátu, Nejvyšší správní soud:
Stávající legislativa nedává ministerstvu zdravotnictví možnost regulovat tyto oblasti, to znamená právě třeba restaurační služby nebo ubytovací služby, s jedinou výjimkou, kdy by tedy podezřelým z nákazy byl každý občan České republiky.

Vlastimil VÁLEK, ministr zdravotnictví /TOP 09/:
Pandemický zákon je potřeba novelizovat, protože kdyby tento nový pandemický zákon dneska platil, tak tady toto opatření, které je bezesporu správné v době, kdy je tady byla přes Vánoce vysoká čísla, kdy tady byl omikron v republice, když se sem šířil omikron a které určitě pomohlo, tak toto opatření by bylo nenapadnutelné.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
A informace ze Sněmovny říká, že nejprve bylo to hlasování oznámeno nebo ohlášeno jako zmatečné, ale že v opakovaném hlasování ta novela prošla. Takže uvidíme, zdali někdo nevznese nějakou námitku ještě proti tomu. A ve studiu jsou první 3 hosté, místopředseda senátu Jiří Oberfalzer z ODS, dobrý večer.

Jiří OBERFALZER, místopředseda Senátu /ODS/:
Dobrý večer.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
Roman Prymula, epidemiolog a bývalý ministr zdravotnictví. Dobrý večer.

Roman PRYMULA, epidemiolog a bývalý ministr zdravotnictví:
Dobrý večer.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
A Jiří Pospíšil, europoslanec a bývalý ministr spravedlnosti. Dobrý večer i vám.

Jiří POSPÍŠIL, europoslanec a bývalý ministr spravedlnosti /TOP 09/:
Krásný večer.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
A hostem je také hejtman Zlínského kraje, který se k nám připojuje ze Zlínského kraje, Radim Holiš, i vás zdravím, pane hejtmane, dobrý večer.

Radim HOLIŠ, hejtman Zlínského kraje /ANO/:
Dobrý večer vám i všem divákům.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
Za chviličku se dostaneme k té novele pandemického zákona, ale to, co dnes asi zaujalo všechny víc, protože se dalo očekávat, že ten zákon bude nakonec schválen, je to rozhodnutí Nejvyššího správního soudu. Pane Pospíšile, člověk i s neprávnickým vzděláním si říká, není těch soudních rozhodnutí, která ruší to, co vládní místa zavádějí, nějak moc? Co si řekne člověk s právnickým vzděláním?

Jiří POSPÍŠIL, europoslanec a bývalý ministr spravedlnosti /TOP 09/:
Řekne si to samé, pane redaktore. Pokaždé však je trošku jiný důvod. Předtím vláda špatně odůvodňovala své rozhodnutí, v tomto případě bylo vydáno omezení, které neumožňuje dosavadní pandemický zákon vydat, to znamená, není ta působnost takto omezovat občany při vstupu do restaurace v daném zákoně. Proto pan ministr správně říkal, je třeba novela, která toto umožní, pokud takovéto omezení je nutné pro, řekněme, všeobecné zdraví.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
Promiňte, je tam tedy přímá souvislost mezi tím, co říkal pan ministr Válek i pan ministr Fiala, a tím rozhodnutím soudu? Tedy pánové říkají, je potřeba ta novela, protože pak už nebudou takováto rozhodnutí, když to zjednoduším.

Jiří POSPÍŠIL, europoslanec a bývalý ministr spravedlnosti /TOP 09/:
Já doufám, já nejsem ve vládě, já to sleduje zvenku jako občan.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
Plus mínus.

Jiří POSPÍŠIL, europoslanec a bývalý ministr spravedlnosti /TOP 09/:
Ale jako právník mohu říci, že důvodem opravdu bylo to, že současný platný pandemický zákon, teď to bude jinak, potom co byla schválena novela, neumožňoval vydat takovéto rozhodnutí. To je ten důvod, proč to dneska Nejvyšší správní soud zrušil.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
Já dodávám, že velkou část mimořádné schůze ukrojili nesouvisející návrhy a obstrukce poslanců SPD, a také dohady politiků.

Oldřich ČERNÝ, poslanec /SPD/:
Cílem rozšíření této definice je naplnění všeobecně zavedení definic včelstva, které se běžně využívají v odborné včelařské literatuře.

Jan SKOPEČEK, místopředseda sněmovny /ODS/:
Pane kolego, omlouvám se, čtete tady nějaké definice, nemá to jakoukoliv souvislost s argumentem, proč nebo proč ano, nebo proč ne zařadit váš bod na program schůze, protože už je to opakované napomenutí, nezbývá mi, než vám vzít slovo.

Alena SCHILLEROVÁ, předsedkyně poslaneckého klubu /ANO/:
Tady máme prostě hodně nepovedenou novelu, a já jsem varovala, řekla jsem, prostě nepřijímejme tento nedodělek ve stavu legislativní nouze. Pojďme když tak debatovat, když je tak nutný. Ale já mám pochybnost, že vůbec nutný není.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
Pane místopředsedo Oberfalzere, co tohle všechno vypovídá o naší politické kultuře? Teď myslím nejen to, že jedna část politického spektra obstruuje, ale i to, že druhá větší se jí v tom snaží bránit omezeními řečnické doby. Jedna část, řekněme, mluví o včelstvech, i když je to jistě důležité. Druhá část, váš spolustraník údajně, řekne panu Okamurovi vole, atd., atd.

Jiří OBERFALZER, místopředseda Senátu /ODS/:
Já jsem to nesledoval to jednání.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
Čekám nějaký nadhled zpoza ulice.

Jiří OBERFALZER, místopředseda Senátu /ODS/:
Ano, nebojte se, já se samozřejmě s ním dostavím. Ale jenom jsem chtěl říct, že nelituju, včely mám rád a myslím, že to je vážný problém. Ale teď skutečně obstrukce je nástroj určité parlamentní taktiky, je to nástroj, který obvykle využívá opozice. Zdaleka to nebylo poprvé, kdy se v parlamentu u nás použil. A myslím si, že pokud nepřesáhne určitou míru, tak je zcela přijatelný, řekl bych legitimní. On sice není zakotven v jednacím řádu, ale zase na druhou stranu jsou tam zakotveny jiné věci, které umožňují mluvit nekonečně dlouho.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
Nemělo by právě tohle vést třeba k nějaké hlubší úvaze o hlubší novele jednacího řádu Sněmovny? Ano nebo ne?

Jiří OBERFALZER, místopředseda Senátu /ODS/:
Já myslím, že ne. Stanoviska Ústavního soudu jsou taková, že prostě samozřejmě vládní koalice musí mít prostor prosazovat svůj program, ale pochopitelně, opozice musí mít taky prostor uplatňovat své názory. Čili myslím si, že obstrukce ano, mělo by však podle mého soudu vždy rozhodovat, zda se mluví k věci, zda ten, který příspěvek nakonec nebo vůbec celý ten průběh toho jednání, zda umožní, aby se projednala plánovaná legislativa.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
Počty nově nakažených rekordně rostou. Vláda přesto uvolňuje protikoronavirová opatření, jako první skončí 18. února testování ve školách a firmách, podle premiéra splnilo účel, tedy zachytit nakažené a zabránit zahlcení nemocnic. Smysl plošného testování zpochybňují třeba hejtmani nebo lékaři. O omikronu mluví jako o běžné respirační infekci.

Petr FIALA, premiér a předseda strany /ODS/:
Právě to plošné testování, které probíhalo od ledna, nepochybně pomohlo zpomalit přenos nemoci covid-19 do rizikové populace, vyhnuli jsme se vysokému zatížení nemocnic a situaci jsme zvládli. Pandemie se vyvíjí tak, jak jsme očekávali. Podle toho, jaké byly predikce, což je dobře. Máme situaci pod kontrolou, bez drastických opatření.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
Pane profesore Prymulo, vy sám jste před pár dny řekl, že by bylo dobré zrušit ono plošné testování, protože se virus chová jinak, ale právě tahle varianta přece může být do jisté míry zákeřnější v tom, že ten virus člověk vůbec nemusí o něm vědět, že ho má v sobě. Připomínám, že ty učebnicové příznaky - ztráta čichu, ztráta chuti a takové věci, to u toho omikronu být nemusí, tak nebylo spíš tehdy logičtější nechodit na test ve chvíli, kdy člověk tuší, že koronavirus chytil? A teď naopak na testy jít, když si není jistý?

Roman PRYMULA, epidemiolog a bývalý ministr zdravotnictví:
Ne, tak ta situace je skutečně odlišná. A my když jsme tady měli závažnější variantu, tak tady ten důvod testování byl zřejmý. Šlo o to, abychom zjistili i ty osoby, které jsou bezpříznakové, abychom je izolovali, a od nich se nemohl ten virus šířit dál. V tuto chvíli je zřejmé, jak se virus chová, máme tady data z řady zemí, ta exponenciála, která tady je, je obtížně brzditelná, je to prostě akutní respirační onemocnění. A z tohoto důvodu nemá úplně smysl dělat plošné testování, protože my víme, že dnes tady dominuje varianta omikron, a v podstatě stačí nějaký sentinel, to znamená na vzorku populace testovat, abychom zachytili, pokud by se tady objevila nová varianta.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
Je tady ale prý už nová varianta severská nebo možná se jí říká dánská, tamní zdravotnické úřady oznámily minulý týden, že je nejspíše jedenapůlkrát nakažlivější než ta dosavadní verze omikronu, co o ní víme? Nebo co vy o ní víte?

Roman PRYMULA, epidemiolog a bývalý ministr zdravotnictví:
O té variantě víme, že to je jakási dcera původního omikronu. V podstatě se o ní začalo hovořit v Dánsku. Je to ta varianta B.2, ale to, co o ní víme, a to, co je pozitivní, tak ona nemá závažnější klinický průběh. To znamená, z tohoto úhlu pohledu se jí nemusíme tolik obávat, a to, že se může šířit o něco rychleji je pravdou. Na druhou stranu už sám omikron se šíří velice rychle, a proto vlastně to je další argument, proč ta opatření testovací zrušit, protože když si představíme, že otestujeme, dejme tomu, 60 000 pozitivních jedinců, tak v ten moment se do karantény teoreticky má dostat nějakých 180 000 lidí, ale oni se tam nedostanou, protože ten systém nemá kapacitu to zvládnout během jednoho dne, protože druhý den už je pozdě.
 

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
Do debaty o nouzovém stavu a pandemickém zákonu loni aktivně vstoupili i hejtmani. Právě oni dali vládě možnost vyhlásit nový nouzový stav.

Martin KUBA, hejtman Jihočeského kraje /ODS/:
Celá tahle debata opravdu trochu vznikla absurdně tím, řekněme tenkrát zrušením nouzového stavu a podle mého zvláštní myšlenkou, že politici dokáží vytvořit jakoby populární zákon, který už se nebude jmenovat nouzový stav, ale najednou zjišťují, že potřebují dělat opatření, která bez toho právního rámce nejdou.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
Jak se vy, pane hejtmane, stavíte k té debatě o jednak zrušení plošného očkování, jednak o pandemickém zákoně, zkrátka jak vy to z té zlínské perspektivy vidíte? Já jenom připomínám, pokud jsem se dobře díval na vaše data, oproti minulému týdnu ve vašem kraji narostl počet nakažených o víc než 37 %.

Radim HOLIŠ, hejtman Zlínského kraje /ANO/:
Ano, máte pravdu. Bohužel já nejsem tak optimistický jako pan premiér nebo pan ministr, protože myslím si, že ta čísla jasně ukazují, že zatím každý týden ještě rosteme a pořádné klesáme. Takže na to bude samozřejmě reagovat zhruba se čtrnáctidenním zpožděním i ta kapacita nemocnic. Zatím se to drží velmi dobře a ta čísla jsou optimistická. Nikdo si nepřeje nic jiného, než abychom tím opravdu proletěli, ale zatím můžu konstatovat pouze to, že se nepřipravujeme na to, že se to může zopakovat. A znova si myslíme, že už se to nemůže stát a myslíme si, že nic horšího nás nemůže potkat. Za mě je to málo a za mě bych byl pro kdybychom k tomu přistupovali daleko zodpovědněji než teď, co vidím od nové vlády.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
Pánové, pojďme tedy k tomu, co se dnes odehrálo ve Sněmovně. Novela byla tedy schválena, podle těch informací, které máme, bylo 70 pro, 52 proti. Jak už jsme říkali v úvodu Událostí, komentářů. První hlasování bylo označeno za zmatečné, ale to už asi teď není podstatné, protože ta novela byla odhlasována. Postupně, co to znamená, pane Pospíšile, je to dobře, je to špatně, je to tak, jak to má být podle vás?

Jiří POSPÍŠIL, europoslanec a bývalý ministr spravedlnosti /TOP 09/:
Já jsem přesvědčený, že to je správně, byl přijat zákon, který umožňuje reagovat na současný stav, a přitom nepřináší tak drastická omezení svobod jako nouzový stav. Podívejte na dnešní debatu...

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
A nebylo to náhodou tak, že on původně měl přinášet o něco drakoničtější omezení, ale pod tlakem opozice, možná i pod tlakem ulice se vláda rozhodla to trošku modifikovat, protože ta modifikace tam je.

Jiří POSPÍŠIL, europoslanec a bývalý ministr spravedlnosti /TOP 09/:
Já si myslím, že tam byly určité věci, které se měly modifikovat z důvodu zdravého rozumu, nevím, kdo tak tlačil, ale některé ty věci typově.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
A to jsme viděli, že tlačili.

Jiří POSPÍŠIL, europoslanec a bývalý ministr spravedlnosti /TOP 09/:
Byly omezené na určitý čas, že se tam třeba je možnost mít opravný prostředek proti uvalení omezení vaší svobody skrze esemesku, to jsou rozumné doplňky, které Sněmovna do toho zákona vkomponovala. Já jsem tedy s tím zákon spokojený, je to přiměřená míra omezenosti. A pořád řešíme, jak bojovat proti omikronu nebo obecně proti pandemii efektivně, ale co nejméně omezovat lidská práva. Tento zákon to umožní, není to, zdůrazňuji, nouzový stav, který tedy výrazně omezoval osobní svobody, umožňoval nákupy bez výběrových řízení a jiné věci, které v minulosti se ukázaly jako problematické. Takže pandemický zákon po úpravě parlamentem je podle mě něco, co může v praxi fungovat. Ale uvidíme, samozřejmě, protože samotné ministerstvo ho uvádí do života, ono vydává ta rozhodnutí na základě toho zákona. A pokud ta rozhodnutí budou špatná, tak je soudy do budoucna mohou dále rušit. Takže teď je to na právnících ministerstva zdravotnictví.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
A to už byla ta naše předchozí debata na úvod Událostí, komentářů kdy jste naznačoval, že by to mělo být v pořádku, ale zároveň jste řekl, že to těžko můžete předvídat.

Jiří POSPÍŠIL, europoslanec a bývalý ministr spravedlnosti /TOP 09/:
Já jsem řekl, že ten zákon teď umožní, aby omezení typu, které tady bylo, které je v celé Evropě, přišlo z Bruselu, zkrátka do hospody v Bruselu, bez toho že prokážete, že jste očkován, nemůžete vstoupit. To je v celé Evropě, to je podle mě přiměřené omezení. Tady to bylo zrušeno jenom proto, že ten pandemický zákon neumožňoval takové omezení ministerstvu zdravotnictví stanovit, teď po té novele toto omezení, které je podle mě přiměřené, platí v celém civilizovaném světě, tak bude moci být uvedeno v život, a nehrozí, že ho zruší nějaký soud.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
Pane profesore, Prymulo, jak vy se díváte na tu aktuální situaci, tedy na to, jak by ten pandemický zákon teď mohl nebo měl být aplikován? V té verzi, která byla přijata, kterou nepochybně znáte?

Roman PRYMULA, epidemiolog a bývalý ministr zdravotnictví:
Já nechci úplně diskutovat nad těmi legislativně právními detaily toho zákona, ale obecně je třeba si říci, že my takovou normu vitálně potřebujeme, protože pokud si tady budeme říkat, že nechceme vyhlašovat nouzový stav, tak musíme mít jiný právní rámec, což je tento zákon, protože zákon o ochraně veřejného zdraví je na to legislativně velmi slabý, a v podstatě umožňuje jenom nějaké úkony, které jsou de facto limitovány na kraje. A je naprosto zásadní, aby ta norma vznikla v době, kdy je relativně klidný stav, protože připravovat takový zákon v době, kdy vitálně potřebujeme zavádět nějaká tvrdá opatření, to je skutečně pozdě. Takže já jsem rád, že ten zákon byl odhlasován. A myslím si, že umožňuje reakci ministerstva zdravotnictví v adekvátní podobě, a zároveň je tady kontrola i parlamentem nebo Nejvyšším správním soudem, aby tam nemohlo dojít k zneužití.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
Ale vy jste byl ministrem, byl jste i náměstkem ministra, a jak se to říká, pan Pospíšile, 10 právníků, 20 názorů? Nebo tak nějak se to…

Jiří POSPÍŠIL, europoslanec a bývalý ministr spravedlnosti /TOP 09/:
V Čechách 30 názorů.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
Dobře, tak víme, že soudci mají obvyklé v posledních dvou letech plus minus jiné názory než právníci ministerstva zdravotnictví.

Roman PRYMULA, epidemiolog a bývalý ministr zdravotnictví:
To já považuju za poměrně nešťastné a doufám, že tato norma bude natolik jednoznačná, že k tomu docházet nebude, protože je neštěstí, když v jedné zemi vláda něco vyhlašuje a soudy to ruší.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
Dobře, na druhou stranu ale je to do jisté míry vyjádření toho, že ta země je demokratická, když to takhle funguje.

Roman PRYMULA, epidemiolog a bývalý ministr zdravotnictví:
To jistě, ale nemělo by to být pravidlem, může se stát, že nějaké opatření je špatně, ale aby byla většina opatření špatně, tak je někde chyba.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
Pane místopředsedo senátu, vy asi předpokládám, také budete souhlasit s tím, že ten pandemický zákon měl být schválen, jak to bude vypadat v horní komoře?

Jiří OBERFALZER, místopředseda Senátu /ODS/:
Já bych možná rád poznamenal, že na těch úpravách, které nakonec byly schváleny, se podíleli i senátoři, můžu jmenovat předsedu našeho zdravotního výboru a někteří další, předseda klubu. Čili i my jsme udělali hodně pro to, aby v Senátu bylo možné tento návrh schválit.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
Vy jste si ho předpřipravili v té sněmovně nebo?

Jiří OBERFALZER, místopředseda Senátu /ODS/:
No nevím.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
Jestli se to tak dělá jako, neslyšel jsem o tom.

Jiří OBERFALZER, místopředseda Senátu /ODS/:
Jestli to takhle můžu říct, jestli by to neznělo, jestli bych nepopíral teda jaksi následnost obou komor.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
Trošku, no.

Jiří OBERFALZER, místopředseda Senátu /ODS/:
Ale z logického zájmu, aby prostě mohla ta novela projít a mohla projít v přijatelné podobě, tak bylo dobře, že nás kolegové vyslechli a zapracovali změny. V podstatě tady některé zazněly, které nám dovolí ten návrh přijmout.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
Dobře, na druhou stranu, ale i z toho, co vy říkáte, možná implicitně vyplývá, že ten původní návrh opravdu byl velmi, já nevím, jestli mohu říci kontroverzní, ale nelíbil se řadě politiků a znova opakuji, nelíbil se i určité části veřejnosti, která to dávala a dává hlasitě najevo, tak si člověk říká, proč to nebylo hned od začátku dobře?

Jiří OBERFALZER, místopředseda Senátu /ODS/:
Já jsem chtěl do toho výčtu právě zapojit kolegy ze Senátu, takže tím pádem je to takové společné dílo veřejnosti, odborné veřejnosti.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
Odborné veřejnosti, předpokládám, že ne té veřejnosti, která. Ne té veřejnosti, jejíž část té části se pere s policisty nebo je dokonce zraní nebo zvedá šibenice…

Jiří OBERFALZER, místopředseda Senátu /ODS/:
My máme výhodu, že schůzujeme zítra a příští týden, takže demonstrace se odehrávaly v blízkosti Poslanecké sněmovny, a my jsme měli zatím volný průchod.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
Tak vy máte také malé náměstíčko před vchodem.

Jiří OBERFALZER, místopředseda Senátu /ODS/:
Máme, ale to zatím nebylo použito.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
Dobře, dobře.

Jiří OBERFALZER, místopředseda Senátu /ODS/:
Tím nikoho nezvu teda.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
To jsem tak pochopil, že to nebyla pozvánka, určitě. Pane hejtmane, jak vy vidíte ten pandemický zákon a tu jeho současnou podobu, proti níž vaše hnutí také vystupovalo, a proti níž tedy, jak jsme teď tady probírali, se ozvala řada politiků, včetně senátorů?

Radim HOLIŠ, hejtman Zlínského kraje /ANO/:
Já ještě, jestli mi krátce dovolíte, zhodnotil bych, proč jsem obhajoval i nouzový stav, a to tady dneska nezaznělo.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
Chtěl jsem se k tomu dostat ve druhé otázce, ale klidně tím začněte.

Radim HOLIŠ, hejtman Zlínského kraje /ANO/:
Výborně děkuju, to naváže potom to moje hodnocení pandemického zákona, tak jak byl schválen. U nouzového stavu nebyl vůbec zmiňován ten hlavní argument, proč my hejtmani jsme ho podporovali, a to bylo, že v rámci krizového řízení byl tento zákon zařazen mezi ty ústavní zákony, to znamená, on se vyrovnával se všemi těmi možnostmi omezení svobod a různých věcí. A tady všichni víme, že každý má právo nejenom se svobodně pohybovat, ale samozřejmě se dostat i k ústavní péči nebo zaručit lékařský zákrok, a ten v případě pandemie byl ohrožen. Takže tento nouzový stav a nouzový zákon vlastně nebo zákon, krizový zákon z hlediska toho to řešil. Co nám se tam líbilo, bylo, že se v tu chvíli aktivovaly všechny složky státu. To znamená ústřední krizový štáb, krizový štáb kraje, kterému velí hejtman, ústřední nebo krizové štáby jednotlivých měst a obcí, kterým velí starosta, a v té chvíli to území začalo pracovat, a začalo opravdu táhnou za jeden provaz. To byl ten nejdůležitější efekt, který zbyl při nouzovém stavu. Jestliže se teď bavíme o pandemickém zákoně, který je jenom zákonem a který neřeší tyto ústavní věci, tak jednoznačně je v tom stát, který má zachránit to zdraví lidem sám, se svými složkami, ať už je to s hygienou, ať už je to s policií, s hasiči, zdravotnickými ústavy.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
Ale není, promiňte, ale promiňte, pane hejtmane, není ten nouzový stav, který vy jste teď tedy logickými argumenty hájil, za a) zase mnohem drakoničtější než třeba aplikace toho dnes přijatého zákona a za b) vy jste říkal, že všechny složky v regionu pak táhnou za jeden provaz, tak není to celé o tom, že chcete mít prostě trošku větší autonomii? Že je logické, že hejtman si chce, neurazte se, šéfovat svému kraji, starosta svému městu atd.?

Radim HOLIŠ, hejtman Zlínského kraje /ANO/:
Je na tom něco, co teď jste řekl, ale já se musím vrátit, prosím k té odpovědi kompletní. A ještě mi dejte, prosím, jednu větu.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
Ano.

Radim HOLIŠ, hejtman Zlínského kraje /ANO/:
Já tady neříkám, že nouzový stav je lepší než pandemický zákon. Já říkám, že v určitou chvíli ty nástroje, které teď momentálně máme, a pokud byl dneska přijat pandemický zákon, tak ten nám dává zase další možnosti, a ty potom vysvětlím, co mně vlastně hejtmanovi a kraji dávají legitimně za možnosti. Tak já jenom vysvětluju, že v určitou chvíli a v danou chvíli se bez nouzového stavu nemusíme obejít. A já jsem teď za čtyři nebo pět debat, které jsme měli s panem ministrem, neslyšel, kdy přijde ta chvíle a řekne, pandemický zákon už nám nepomáhá, musíme přepnout do nouzového stavu. Já jsem slyšel pouze to, že pro vládu je nouzový stav zakázané slovo z nějakého důvodu a mně to nestačí k tomu aby jsem řekl, až když se mě na to lidé zeptají, máme to vyřešeno, vláda ví, co dělá, a v případě potřeby zapne nouzový stav, ať nás ochrání. Tohle jsem neslyšel. A to je to, po čem já volám. A u pandemického zákona jednoznačně, jednoznačně vyplývá to, že hejtman jako takový je prakticky moderátorem debaty, a jde se zeptat na hygienu, a může se jít jenom zeptat na hygienu, co hygiena v území a v jeho kraji bude dělat, proto pandemický zákon beru jako tu měkkou formu práce nebo v boji s pandemií, ale v rámci, řekněme zákroku území, je to pořád podle mě málo.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
Premiér Petr Fiala po skončení schůze označil ten přijatý zákon jako pojistku pro případ nečekaného nástupu další vlny koronaviru.

Petr FIALA, premiér, předseda strany /ODS/:
Myslím, že nejenom díky vládě, ale i díky práci koaličních poslanců jsme dosáhli takové podoby, která je jednoduchá, nezasahuje do více oblastí, než je nezbytně nutné, a zároveň vládě poskytuje dostatečný rámec pro to, abychom v případě potřeby mohli zabránit šíření covidu.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
Pánové, jak je to tedy s těmi rámci? Ono to také zaznívalo i od některých právníků, že nouzový stav je vlastně jenom obálka, že se do ní musí něco vložit, že i ten pandemický zákon je vlastně jenom jakási pojistka, tak právní a zároveň politický názor váš je jaký? Abychom si zkusili porovnat ty 2 režimy možné, jak o tom i mluvil pan hejtman.

Jiří POSPÍŠIL, europoslanec a bývalý ministr spravedlnosti /TOP 09/:
Ten pandemický zákon je zkrátka mírnější režim, v rámci pandemického zákona by neměla být opatření, která přímo omezují vaši osobní svobodu, třeba osobní svoboda pohybu, má se to týkat provozoven, škol, vstupu do restaurací, řekněme tato forma, která nezasahuje přímo do základních práv osob člověka. Tady nikdo neříká, tím reaguji na hejtmana, že kdyby se situace rapidně zhoršovala, že by vláda nesáhla po nouzovém stavu, samozřejmě to je možné, ale v tuhle chvíli teď naopak je debata, a část lidí volá po tom, nevíme vůbec žádná omezení, tak mi připadá ten pandemický zákon jako kompromis přiměřených omezení.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
Ale jestli není. Jestli není něco opravdu na tom, co říkal pan hejtman, že pro současnou vládu ten, to slovní spojení nouzový stav je téměř tabu, protože kritizovali, když byla tato vláda v opozici, tak kritizovala všechny ty nouzové stavy.

Jiří POSPÍŠIL, europoslanec a bývalý ministr spravedlnosti /TOP 09/:
Dobře, to bude jaksi řečeno v situaci, kdy by se nedej bože pandemie zhoršovala a odborníci, nejen politici, volali po zpřísnění režimu a vláda tak neučinila, pak můžeme říkat, že vláda nechce z nějakého politického důvodu, racionálního, sahat po nouzovém stavu. A ta situace tady není, tady nikdo dneska nevolá, zaveďte nouzový stav. Pouze část jaksi politiků ano, z důvodu určitého sentimentu, hovoří o nouzovém stavu, protože to byla modla premiéra Babiše, ale v tuto chvíli...

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
A naopak část politiků z pětikoalice hovoří proti nouzovému stavu, protože to zase byla mantra opozice proti.

Jiří POSPÍŠIL, europoslanec a bývalý ministr spravedlnosti /TOP 09/:
Dneska neznám odborníka, pojďme nechat ty odborníky, kteří by říkali, v tuto chvíli je třeba zavádět nouzový stav.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
Zeptám se na to za chviličku pana profesora Prymuly, ale pan senátor Oberfalzer tady tak trošku kroutil hlavou.

Jiří OBERFALZER, místopředseda Senátu /ODS/:
Já jsem trošku kroutil hlavou, že není pravda, že jsme kritizovali všechny nouzové stavy.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
Tak možná ne všechny, ale docela dost.

Jiří OBERFALZER, místopředseda Senátu /ODS/:
Od samého začátku ne, ale jejich neustálé opakování.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
Tak jsem to myslel, ano.

Jiří OBERFALZER, místopředseda Senátu /ODS/:
Ale epidemiologický nebo pandemický zákon, měl mít ten efekt, že vláda bude muset důkladně vysvětlit svá opatření, že nestačí jenom vyhlásit nouzový stav a pak také, že je možné uplatňovat jeho ustanovení, nikoli celoplošně, celonárodně, ale také třeba regionálně. To si myslím, že je velká výhoda proti nouzovém stavu.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
Ani tohle vás nepřesvědčuje, pane hejtmane, když říká pan místopředseda Senátu, že to vlastně může mít, jestli to dokážu přeložit, tak jak jsem to pochopil, i jakousi regionální platnost?

Radim HOLIŠ, hejtman Zlínského kraje /ANO/:
Já jsem samozřejmě za tu debatu s pány rád a děkuju za ní. Ale ještě vzpomenu jeden argument, který jsem chtěl u toho pandemického zákona říci, a to je stav, který se mi stal, bohužel, ani tento zákon, který byl dneska schválen, jak jste sám potvrdil, tak mě od tohoto stavu jako hejtmana nebude chránit, a to je ve chvíli, kdy jsme v loňském listopadu jako Zlínský kraj byli bohužel velmi ve špatném stavu z hlediska počtu nemocných a JIP, a prakticky podle pandemického zákona jsem měl poprosit hygienu, ta měla vydat lokální opatření. Toto lokální opatření bohužel musela schvalovat vláda. A tady já teď tu informaci nemám, jestli ten stávající zákon, tedy nebo tento nový zákon je opět nebo má chránit a má rozdělovat to území, že jednotlivé hygieny budou moci rozdělovat ty opatření v rámci toho různého území, tak tady já potřebuju slyšet, a mě by zajímalo, co na to budou říkat pánové, jak budou v těch různých krajích posuzovat tu různou úroveň, a kdy už bude ta hranice, která už třeba je nutná pro ten bohužel omezující, horší stav. To právě já z toho zákona nevyčtu, a nikdo mi to zatím nebyl schopen říct.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
Mimochodem, pane hejtmane, myslím, že my v Praze jsme byli rádi, že naše zdravotnické kapacity byly tak robustní, že jsme mohli i vašemu kraji tehdy pomoci. Pánové, nějaký komentář k tomu politický nebo legislativní k tomu, co říká pan hejtman, jestli mu tohle umožňuje ta situace nebo jestli ho to... Vy jste to naznačoval.

Jiří OBERFALZER, místopředseda Senátu /ODS/:
Já jsem chtěl jenom připomenout, protože nevím, jestli tady v šíři debaty zaznělo, že vlastně v loňském roce schválený pandemický zákon končí 28. únorem. Je to důvod, proč tato vláda, tedy na to spěchá, aby celý legislativní proces, a to legislativní proces ve zkrácené podobě, mohl skončit do konce února. Čili, aby zkrátka i tato vláda měla nástroje, které by bylo možno v případě nezbytnosti použít pro řešení pandemické krize.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
Co z toho, pane profesore Prymulo, to je moje poslední otázka, se použije? Já doufám, že řeknete, že nic.

Roman PRYMULA, epidemiolog a bývalý ministr zdravotnictví:
Ten zákon může teoreticky léty upadnout v zapomnění, ale samozřejmě může přijít situace, kdy bude využit.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
Já se vás ptám jako epidemiologa.

Roman PRYMULA, epidemiolog a bývalý ministr zdravotnictví:
My nemůžeme vyloučit, že s odstupem několika let tady přijde pandemie, která může být úplně jiná, může to být chřipková pandemie, může to být úplně jiný respirační virus. To znamená, já si myslím, že taková norma je potřeba. Ono tady je ještě jeden aspekt, který tady nebyl zmíněn, a to jsou různé kompenzace. Ono záleží na tom, jaká norma je přijatá a podle toho samozřejmě se kompenzace poskytují nebo neposkytují, a to také hraje poměrně významnou roli.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
I o kompenzacích bude ještě řeč v dnešních Událostech, komentářích. Pánové děkuju, pane hejtmane, děkuju vám, do Zlínského kraje vám přeju hezký večer, na shledanou.

Radim HOLIŠ, hejtman Zlínského kraje /ANO/:
Já moc děkuju, a přeju všem hlavně zdraví. Děkuju za pozvání.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
My vám také. Pánové, děkuji, že jste přišli. Díky a na shledanou.

Jiří POSPÍŠIL, europoslanec a bývalý ministr spravedlnosti /TOP 09/:
Hezký večer.

Jiří OBERFALZER, místopředseda Senátu /ODS/:
Hezký večer.

Roman PRYMULA, epidemiolog a bývalý ministr zdravotnictví:
Na shledanou.

Jiří Oberfalzer

místopředseda Senátu PČR
člen předsednictva senátorského klubu ODS
1. místostarosta Králova Dvora