7. června 2018

Rozhodnutí - Závěr zjišťovacího řízení - „Přírodní koupaliště s kořenovou čističkou Biotop Kyje“

HLAVNÍ MĚSTO P RAHA
MAGISTRÁT HLAVNÍHO MĚSTA P RAHY
Odbor ochrany prostředí
Oddělení posuzování vlivů na životní prostředí

Rozhodnutí - Závěr zjišťovacího řízení

Úvádíme část k:
Margarita Bryžak ve svém vyjádření uvádí:

1) V textu oznámení závěru se objevují různé kapacity záměru, proto není zřejmé, jaký bude mít záměr skutečný vliv na životní prostředí. Pro vodní plochu se uvádí 280 osob, pro počet uživatelů šaten 500-600 návštěvníků, doporučená kapacita areálu je 700 osob, pro výpočet spotřebované vody je denní maximální počet návštěvníků stanoven na 700 lidí, v kapitole „Všeobecně srozumitelné shrnutí netechnického charakteru" je doporučený počet návštěvníků celého areálu 840 osob a maximální počet návštěvníků 1400 osob.

Dle vyjádření zástupce oznamovatele ze dne 28.05.2018 bude denní počet návštěvníků 700 osob. V oznámení uvedený počet 1400 osob je písařskou chybou. Tento chybný počet byl v oznámení uveden pouze jednou a nevztahoval se k němu žádný dílčí výpočet, na základě kterého by byly hodnoceny vlivy záměru. Z tohoto důvodu považuje příslušný úřad všechna hodnocení vlivů na životní prostředí uvedená v oznámení, vztažená k počtu návštěvníků 700 osob, za relevantní.

2) V části věnující se párkování návštěvníků oznamovatel předpokládá denní obrat dvou aut na jedno parkovací místo. Analogicky i denní návštěvnost by měla být počítána jako dvojnásobná maximální kapacita areálu. Oznamovatel však používá pro denní návštěvnost stejné číslo, které je v jiných částech oznámení zmíněno jako doporučená kapacita.

Dle sdělení oznamovatele ze dne 28.05.2018 byl doporučený počet návštěvníků stanoven na 700 os./den, z čehož zároveň vycházel i výpočet stání na parkovišti(dle Pražských stavebních předpisů), přičemž byl požadavek na rozšíření míst pro hendikepované a rodiny s malými dětmi. Z původního počtu 83 na konečných 86 míst.
Hodnoty doporučených 840 os. a max. 1400 os. byly v původní projektové dokumentaci (PD), která byla pozměněna a doporučený počet byl upraven na 700 os. Počty 500 – 600 os. pro šatny vycházejí z hygien. potřeb a z toho, že jejich použití/využití není 100 % a vždycky bude rozdílný, tedy nižší, než je počet uživatelů v ploše/den (700 osob).

3) Vzhledem k nejasnosti o kapacitě areálu uvedené v předchozích dvou bodech, jsou všechny výpočty pracující s denní návštěvností uvedené v oznámení irelevantní.

Dle příslušného úřadu jsou výpočty, uvedené v oznámení, relevantní (viz odpověď příslušného úřadu na předchozí dva body vyjádření).

 4) Oznamovatel předpokládá cca 86 parkovacích míst. Z projektové dokumentace vyplývá, že parkovacích míst má být 85 (včetně 5 pro osoby se sníženou schopností pohybu a orientace). Tento počet parkovacích míst je bezesporu zcela nedostatečný ke zmíněným kapacitám záměru pohybujícím se v rozmezí 700 - 1400 návštěvníků v jeden moment.

Počet parkovacích stání odpovídá Pražským stavebním předpisům, kdy minimem je 83 parkovacích stání, přičemž záměr uvažuje s 86 parkovacími stáními. Příslušný úřad dodává, že záměr je dostupný i veřejnou dopravou, která je v dostačující vzdálenosti od umístění záměru. Vlivy záměru spojené s vyvolanou dopravou byly v rámci zjišťovacího řízení řádně vyhodnoceny.

 5) Při posuzování vlivu automobilové dopravy v případě realizování záměru se počítá pouze s automobily využívajícími navržený počet parkovacích míst. Oznamovatel uvádí 172 automobilů denně. Reálně jich však bude více a jejich řidiči budou hledat parkování v okolí. Zároveň není vyřešeno levostranné odbočování z Broumarské ulice na parkoviště. Nárazově se tak v místě budou tvořit dlouhé kolony. V kombinaci s auty parkujícími mimo parkoviště může dojít k dopravnímu kolapsu.

Vyvolaná doprava byla v rámci vlivů na životní prostředí vyhodnocena vzhledem k vlivům na ovzduší a hluk. Ze zjišťovacího řízení vyplynulo, že tyto vlivy nebudou významně negativní. Konkrétní řešení dopravního napojení záměru na stávající komunikaci, bude provedeno v následujících fázích projektové přípravy záměru a musí být odsouhlaseno příslušným orgánem.

 6) Povrch parkovacích míst má být z betonové dlažby, která umožňuje propouštět povrchovou vodu do podloží. S tím však souvisí i vsakování olejů a jiných látek z motorových vozidel do půdy.

Plocha pro parkování automobilů musí být realizována v souladu s příslušnými ČSN, konkrétní technické řešení bude předmětem dalších fází projektové přípravy.

7) Záměr počítá s jednorázovým čerpáním vody z Kyjského rybníka v délce cca 79 dnů, každých 3-5 let v souvislosti s prvním napuštěním a budoucí obměnou. Nepřihlíží však ke stále častějším problémům se suchem a s tím spojeným nižším průtokem vody v potoce Rokytka.

Napouštění biotopu bude realizováno jednorázově vodou z vrtaných studní (dvě využitelné studny), nikoliv čerpáním vody z Kyjského rybníka. Z provedeného zjišťovacího řízení vyplynulo, že tyto vlivy nejsou významně negativní.

 8) Z oznámení záměru vyplývá, že vypouštění vody z uvažovaného koupacího biotopu bude prováděno do Kyjského rybníku bez filtrace nečistot.

Příslušnému úřadu je z úřední činnosti známo, že zástupce vlastníka pozemku stanovil, že vypouštění vod z koupaliště i z biologické části koupaliště do vodního toku, v časovém horizontu 3 – 8 let, bude řešeno samostatným povolením k nakládání s povrchovými vodami, které bude vydáváno samostatně před nutností vypouštění. Z provedeného zjišťovacího řízení vyplynulo, že tyto vlivy nejsou významně negativní.

9) Záměr se nachází v přírodním parku Klánovice - Čihadla a je také v konfliktu s lokálním prvkem ÚSES.

Na západním okraji záměr koliduje s přírodním parkem Klánovice – Čihadla. Záměr nezasahuje ani do jedné z pěti zvláště chráněných lokalit, jež jsou pro přírodní park charakteristické. Záměr sousedí s vymezeným lokálním biokoridorem L4/255. Případný vliv na ÚSES je vzhledem k charakteru interakce zanedbatelný. Vzhledem k charakteru záměru příslušný úřad neshledal, že by záměr mohl významně negativně ovlivnit životní prostředí.

10) Oznamovatelem uvedený harmonogram realizace není v souladu s obdobím vegetačního klidu pro plánované rozsáhlé kácení dřevin.

Navrhované kácení, bude prováděno mimo vegetační období, tedy i mimo dobu hnízdění ptactva (viz str. 46 oznámení).

11) Přímo v lokalitě nebo blízkosti záměru hnízdí silně ohrožené druhy ptactva, jako je labuť velká, kachna divoká, krahujec obecný, ledňáček říční a žluna zelená. V oznámení není uvedeno, jak se bude zejména při výstavbě předcházet narušování jejich hnízdění.

Příslušný úřad konstatuje, že z hlediska obecné ochrany druhů ptáků, budou veškeré zásahy do stávajících biotopů (zejména kácení dřevin, skrývka zeminy, deponie materiálu, odstraňování staveb a jejich zbytků) prováděny mimo období hnízdění ptáků, tj. mimo období 01.04. (ev. již od 01.03.) až 15.08. V případě nutnosti lze termín upravit na základě konkrétní situace v daném kalendářním roce. Na základě terénního šetření, před zahájením stavby, je možné vytipovat místa, kde ptáci aktuálně nehnízdí a zde bude možné zasahovat nebo naopak hnízdí a taková místa označit jako dočasně bezzásahová! Zásadní zásahy z hlediska zeleně a horninového prostředí (zejména humózní zeminy a drn) – HÚT (hrubé úpravy terénu) budou prováděny výhradně v době mimo hnízdění ptáků. Tuto skutečnost doložil zástupce oznamovatele v upřesňující informaci ze dne 28.05.2018.

12) V rámci realizace záměru dojde ke zničení přirozené biologické rozmanitosti dotčených pozemků.

Z hlediska biodiverzity se nejedná o nějak cenné území. Současně je dotčené území nezastavěné na pozemcích bývalého zahradnictví. Na přibližně padesáti procentech z uvažované plochy pro koupaliště je návoz stavebních sutí a popelovin. Dle příslušného úřadu nedojde ke snížení biodiverzity v místě záměru.

13) Záměr předpokládá hospodaření s dešťovými vodami, které budou smíchány s odpadní vodou ze studených sprch a mlhovišť, které slouží návštěvníkům ke smytí opalovacích krémů a repelentů před vstupem do koupaliště. Kombinace dešťové a odpadní vody se bude vsakovat v rámci dešťové zahrádky, která v případě svého naplnění bude ústit přímo do Kyjského rybníka. S filtrací znečištěné odpadní vody z opalovacích krémů a repelentů záměr nepočítá.

Příslušnému úřadu je z úřední činnosti známo, že zástupce vlastníka pozemku stanovil, že projektem bude deklarováno, že vody ze sprch a srážkové vody budou kompletně využity na závlahy, i přes to zástupce vlastníka pozemku požaduje instalaci norné stěny do jímky pro kumulaci vod z venkovních sprch a srážkových vod, aby se předešlo případnému znečištění vod dešťové zahrádky zaolejovanými vodami, případně znečištění vod Kyjského rybníka.

14) V záměru je uvedeno, že při provozu budou vznikat kaly a oleje z odlučovačů oleje, pravděpodobně v souvislosti s provozem bistra. V oznámení však není uvedeno, jak s těmito odpady bude naloženo.

Příslušný úřad konstatuje, že s takto vzniklými odpady musí být nakládáno v souladu se zák. č. 185/2001 Sb., o odpadech. Z provedeného zjišťovacího řízení vyplynulo, že tyto vlivy nejsou významně negativní.

15) Celé zájmové území je překryto navážkou sutě sídlištního charakteru v mocnosti 1-3 metry, stavebním odpadem a z části také popelovinami. Z oznámení není zcela zřejmé, jak bude s těmito pro záměr nevhodnými zemními podklady naloženo.

Příslušný úřad konstatuje, že selektivní odstranění navážky a komunálního odpadu musí probíhat v souladu se zák. č. 185/2001 Sb., o odpadech. Z provedeného zjišťovacího řízení vyplynulo, že tyto vlivy nejsou významně negativní.

16) Z geologického průzkumu vyplývá, že se v místě záměru nachází mírně napjatá podzemní voda v hloubce 1,4 - 2,1 metry pod terénem. Záměr však počítá s hloubením nádrže pro koupací biotop mezi 3 - 4 metry. Je důvodné předpokládat, že tím dojde k poklesu podzemní vody, se kterou se rovněž počítá, že bude v rámci vrtů sloužit k průběžnému dopouštění koupacího biotopu. Zároveň, jelikož má být záměr pod hladinou podzemní vody, může díky jejímu vztlaku docházet k „plavání" betonové vany koupací části.

Příslušný úřad sděluje, že záměr zahrnuje stavby vodních děl, proto v navazujících stupních projektové přípravy bude zapotřebí projednání u vodoprávního úřadu za předpokladu předchozího projednání se správcem dotčeného vodního toku.

17) V okolí záměru (jižním a západním směrem) se předpokládá rozsáhlá výstavba, oznamovatel však uvádí, že nebude docházet ke kumulaci nepříznivých vlivů.

V tomto případě není definován konkrétní záměr a příslušnému úřadu není v současné době znám záměr, který by měl být realizován. Tudíž nelze vyhodnotit tyto kumulace.

18) V informačním systému EIA je uvedeno, že se jedná o záměr z kategorie II.116 (Rekreační a sportovní areály vně sídelních oblastí na ploše od stanoveného limitu), avšak Oznámení závěru se odvolává na kategorii II.118 (Tematické areály na ploše od stanoveného limitu; krematoria).

Jedná se o upozornění na pochybení, která však nemá vliv na hodnocení. Záměr naplňuje dikci bodu 116, přílohy č. 1 (Rekreační a sportovní areály vně sídelních oblastí na ploše od stanoveného limitu 1 ha a ubytovací zařízení vně sídelních oblastí s kapacitou od stanoveného limitu 100 lůžek.) přílohy č. 1 k zákonu č. 100/2001 Sb., ve znění pozdějších předpisů (dále jen zákon).

19) Záměr se částečně nachází v historickém jádru obce Kyje, pro nějž více než přínos představuje spíše zátěž vzhledem k objemu výstavby a plánovaného objemu provozu.

Dle uváděných kapacit dopravy se nejedná o vysoký nárůst provozu. Z hlediska vlivů na životní prostředí se navýšení dopravy promítne zejména do vlivů na ovzduší a hluk. Z provedeného zjišťovacího řízení vyplynulo, že tyto vlivy nejsou významně negativní.

20) Při posuzování akustického tlaku není v záměru uvedeno posouzení lidského zdroje. Návštěvníci areálu budou vytvářet nezanedbatelné množství hluku, které se díky absenci jakýchkoliv staveb, zeleně či jiných zvukových bariér budou šířit do okolí, v němž se nachází řada rezidenčně obývaných objektů.

Dle oznámení bude v období provozu zdrojem hluku mj. zvýšená osobní doprava přijíždějících návštěvníků a jejich volnočasová aktivita v rámci areálu. Vzhledem k lokalizaci areálu (mezi víceproudými silničními koridory a v těsné lokalizace více kolejového železničního koridoru) a odstupové vzdálenosti nebližších residenčně obývaných objektů (v řádech stovek metrů, detailně se jedná o rezidenční areály v ulici Tálinská vzdálené cca 300 metrů, dále pak o rezidenční objekty v ulici Stupská vzdálené cca 160 metrů, avšak skrze výrobní areál a rezidenční objekty v ulici Hodějovská přes ulici Broumarská, jež jsou vzdáleny cca 190 metrů) lze celkově hodnotit vliv posuzovaného investičního záměru z hlediska navýšení akustického tlaku na stávající zástavbu jako zanedbatelný.
Toto konstatování, ke kterému se příslušný úřad přiklání, potvrdil svým vyjádřením orgán ochrany veřejného zdraví (viz vyjádření č. j. HSHMP19208/2018, ze dne 25.04.2018), který konstatuje, že vlivem navrhovaného záměru nedojde ke zvýšení zdravotního rizika ve smyslu ohrožení zdraví.

S přihlédnutím k dostupným informacím o dotčeném území, o vlastním záměru a k obdrženým vyjádřením lze konstatovat, že záměr nemá významný vliv na životní prostředí v dané lokalitě. Na základě výše uvedených zjištění proto příslušný úřad rozhodl tak, jak je uvedeno ve výrokové části.