1. května 2018

Slovo místostarosty - duben

Město Dačice má platný územní plán již z od roku 2009. Od této doby proběhly dvě změny a v současné době se pracuje na změně třetí.

Územní plán je základní koncepční dokument obce, který mimo jiné stanoví urbanistickou koncepci, řeší přípustné, nepřípustné, případně podmíněné funkční využití ploch, jejich uspořádání, určuje základní regulaci území a vymezuje hranice zastavěného a zastavitelného území obce.
Na první pohled územní plán připomíná několik barevných map. Ovšem jedná se o velmi důležitý dokument, který se skládá z grafické a textové části. Řeší nejen sídlo, ale i okolní krajinu (prostě celé správní území obce).
Je to jakási „dohoda o budoucí podobě území“; dohoda mezi obyvateli, tedy vlastníky pozemků, budoucími investory a úředníky, kteří hájí zájmy veřejné. Odborně řečeno územní plán vytváří podmínky pro ideální rozvoj města. Velmi zjednodušeně je to vize dalšího směřování území napsaná formou zákona.

Územní plán města Dačice do sebe zahrnuje nejen vlastní území města, ale také všechny místní části. Spravuje tedy území o rozloze 67,11 km2. Jedná se tedy o rozsáhlý dokument a jeho pořizování či změna jsou procesně i časově velmi náročné.
Jak jsem již uvedl, v současné době pracujeme na změně č. 3. Do této změny budou zaneseny všechny požadavky či změny od poslední aktualizace. Vlastní proces pořízení byl započat usnesením zastupitelstva města o pořízení změny územního plánu již na konci roku 2016. Dalším krokem ve složitém procesu bylo zpracování návrhu zadání územního plánu a projednání tohoto návrhu s veřejností. Pro finální podobu návrhu zadání územního plánu před vlastním schválením v zastupitelstvu města v červnu loňského roku, byla provedena úprava návrhu vzešlá z projednání. Tento návrh zadání byl předán projektantovi, který zpracoval návrh územního plánu. Vzniklý dokument, který slouží jako podklad pro další projednávání, je již složen z grafické a textové části.
Další fází, ve které se nacházíme v současné době, je společné jednání s dotčenými orgány, sousedními obcemi a krajským úřadem. Zde je stanovena maximální lhůta 50 dnů. Po ukončení obdrží pořizovatel stanovisko krajského úřadu, a to do 35 dnů. Následně bude provedeno vyhodnocení a případně upraven návrh územního plánu.
Dalším krokem je projednání dokumentace s veřejností, zde je stanovena maximální lhůta 42 dnů. Opět bude provedeno vyhodnocení veřejného projednání (rozhodnutí o námitkách, vyhodnocení připomínek). Po ukončení, obdrží pořizovatel územního plánu stanovisko krajského úřadu a dotčených orgánů, a to do 35 dnů a případně bude opět upraven návrh.
Finálním krokem před vlastním vydáním územního plánu, resp. změny č. 3 bude schválení v zastupitelstvu města.

Lhůty, které jsem v textu uváděl, nejsou stanoveny pořizovatelem, ale jsou dány zákonem. I tak je naše snaha tyto lhůty zkrátit na minimum, a tím zdlouhavý proces urychlit. Velmi si uvědomuji, že na změně územního plánu je závislých mnoho investorů, a proto urychlení procesu je v zájmu nás všech.

Jiří Baštář, místostarosta