26. září 2014

Jaké jsou předpoklady pro zdravé řízení města Chrastavy?

Rozvoj města nemůže být postaven pouze na zadání klíčového úkolu komunálními politiky a jeho propracování kompetentními úředníky příslušného obecního úřadu. To je chyba, které se bohužel i v roce 2014 dopouští mnoho měst a obcí.

 

Při sestavování našich základních volebních cílů pro komunální volby 2014 jsme při našich koordinačních schůzkách komunikovali naše úvahy ve smyslu kvalitní práce pro Vás i nás, občany města Chrastavy, týkající se rozvojového potenciálu města Chrastava v letech 2014 -2018, ale samozřejmě i s přesahem přes toto období. Naše jednání, která probíhala během posledního půlroku, vyústila v navrhované cíle, které jsme si dovolili představit Vám v našich letáčcích, také prostřednictvím internetu www.ods.cz/os.liberec/ms.chrastava, ale i na webových stránkách města Chrastavy a v Chrastavských listech.

Vzhledem k tomu, že přistupujeme zodpovědně k naší práci, o to více, pokud se jedná o práci ve veřejném zájmu, nemůžeme Vám „Chrastavákům“ DNES nic slibovat, naši vizi a směřování musíme postavit na faktech a skutečných potřebách Vás občanů města. To znamená, že to, co primárně budeme řešit během následujících let, stavíme na účinném dialogu s Vámi, občany města.

Město Chrastava naštěstí nepatří k městům, kde by se pojem „plánování“, „strategické a programové řízení“, „územní plánování“ zcela přehlížel. Za to můžeme poděkovat předchozímu zastupitelstvu a dobré práci úřednickému aparátu MěstÚ Chrastava. Program rozvoje města Chrastavy byl zpracován pro období 2009-2013 a vyplynul z něho i návrh dlouhodobé vize města – Chrastava 2020.

Zastupitelstvem byl tento dokument přijat i společně s Přílohou č. 1 „Karty rozvojových aktivit“. Vzhledem k tomu, že některé aktivity byly v průběhu programového období, které vymezil tento dokument, realizovány a některé zřejmě ne, je zapotřebí provést revizi stavu. Neboli to znamená, nalézt odpovědi na to, co se podařilo v rámci plánovacího období do r. 2013 realizovat, dále co se např. provedlo tzv. bez podloženého plánu jako nutná operativa spojená s řešením situace po povodních, případně to, co se nezvládlo.

Tuto aktivitu budeme iniciovat ihned, jakmile dostaneme mandát a důvěru od Vás občanů města. Předpokládáme vytvoření pracovní skupiny, která bude složena ze zástupců občanů, kteří mají zájem na aktivní spolupráci při rozvoji města, dále zástupců samosprávy a zástupců ze stran úředníků, tj. především zaměstnanců odboru rozvoje, dotací a správy majetku a dále odboru hospodářsko-finančního. Zrevidujeme stav naplnění programu rozvoje města, tzn. prověříme, jaké projekty se skutečně realizovaly, a  jaký dopad na město mají, tzn. i finanční v podobě toho, z jakého rozvojového dotačního programu byly investice realizovány (zda z českých dotačních titulů, či v rámci dotační politiky EU nebo jiných finančních mechanismů), v jaké výši a jaké se k těmto realizovaným aktivitám - projektům váží závazky v podobě podmínek po dobu udržitelnosti projektu (většinou po dobu pěti let). Je třeba si uvědomit, že to že Chrastava doznala značných proměn v tom pozitivním slova smyslu, že skrytě i dotace vlastně něco „stojí“. Jde totiž o to, že pokud město získá např. 85% dotaci z některého operačního programu, musí se zaručit tím, že indikátory (monitorovací ukazatele) a podmínky, které se ke každému „Rozhodnutí o dotaci“ váží, musí v čase naplnit a udržovat (většinou je doba udržitelnosti 5 let). Město je v tomto smyslu zavázané je plnit, nebo by mohl následovat problém v podobě navrácení dotačně získaných prostředků i s možností vysokých sankcí.

Naším cílem určitě bude v tomto nastartovaném trendu pokračovat, ale musíme vnímat naše „zdrojové možnosti“.

Jakmile budeme mít k dispozici ucelený obraz o tom, jak v reálu vypadají finanční možnosti města a jaká část rozpočtu je dále možná alokovat do dalších investic města směřujících jak do infrastruktury, tak obecně do rozvoje města s cílem kvalitního života obyvatel žijících v Chrastavě, vytvoříme na základě aktuálně provedené sociálně ekonomické analýzy nový návrh programu rozvoje města pro období do roku 2020 a současně s tím i systém monitorování programových cílů a aktivit a jednoleté akční plány s každoročním hodnocením stavu plnění. Pro tvorbu tohoto dokumentu jsou výchozí především data z ČSÚ, podklady z provedené revize a dále i aktuální data vázaná na nové programové období ČR, Dohoda o partnerství pro programové období 2014-2020, která byla České republice Evropskou unií schválena v srpnu 2014. Tato „Dohoda“ je zásadní dokument pro plánování nejen ve veřejné správě. Jsou v ní zakotveny hlavní priority regionální politiky a vymezení územní dimenze v ČR, které vycházejí ze Strategie regionálního rozvoje ČR 2014-2020. Prioritními oblastmi jsou regionální konkurenceschopnost, v rámci této priority by mimo jiné mělo být řešeno flexibilní prostředí pracovního trhu reagující na místní potřeby, dále též podpora dostatečné a kvalitní dopravní infrastruktury dopravní i technické (konkurenceschopnosti daného území), územní soudržnost, která je zaměřena na snížení disparit, kam je předpokládáno cílení finančního balíčku na infrastrukturu veřejných služeb, podpora integrace sociálně vyloučených a sociálním vyloučením ohrožených skupin obyvatelstva, částečně pak cestovní ruch, kultura, bydlení a dále na prioritní oblast environmentální udržitelnost a poslední prioritou je veřejná správa.

Všechny tyto souvislosti jsme při přípravách našich základních volebních cílů zohlednili. Disponujeme velmi aktuálními informacemi v oblasti regionálního rozvoje jak z úrovně národní, tak i krajské, a tyto můžeme výborně využít při plánování na „obecní úrovni“. Tato výhoda nám dává také příležitost zpracovat si rozvojový dokument zohledňující jak sociálně ekonomickou situaci, tak dotační možnosti pro následujících 6 let, ale i s vazbou na územní plán v rámci sestavené pracovní skupiny s minimálním využitím spolupráce či konzultací s externí poradenskou firmou. Neboli to znamená, že nemusíme jako většina jiných měst a obcí přípravu a tvorbu rozvojových plánovacích dokumentů nechat zcela na dodavatelské odborné firmě, kdy ne vždy se zadaří, že veřejnou soutěží vítězná odborná firma zpracuje kvalitní výstup „šitý na míru“ příslušnému územnímu celku. Ba naopak, zkušenost je opačná.

Rozvoj města chceme uchopit na bázi veřejné diskuse. Nejsme příznivci politických slibů a  prezentací, jsme připraveni skutečně pracovat a komunikovat „život v našem městě a jeho neustálé zkvalitňování“ s Vámi!!!!

 

 

Ing. Barbara Vítková