8. února 2019

Uzavírka Žabovřeská, ZUR JMK

Vážení čtenáři, obyvatelé Bystrce,

rádi bychom vás informovali, že v době od 1.4. do 31.08.2019 bude probíhat rekonstrukce mostu na silnici Žabovřeská. Stavební práce si vyžádají dopraví omezení, které se dotkne i dopravního napojení Bystrce.
- Ve směru z Bystrce do Pisárek nebude provoz omezen, nebude však možno odbočit směrem do Žabovřesk. V době 01.07.-31.08.2019 však bude i toto spojení uzavřeno, objízdná trasa povede přes Jundrov.
- Ve směru z Bystrce do Žabovřesk bude nutno odbočit u vozovny Komín a pokračovat dále do Králova Pole nebo Žabovřesk.
- Ve směru z Pisárek nebude možno odbočit přímo na Bystrc, bude nutno pokračovat rovně ke kruhové křižovatce (Hradecká) a vrátit se zpět. Objízdná trasa nad 6,5 t povede přes Starou dálnici.

Dále bych vás rád informoval o setkání ke zveřejněné Zprávě o uplatňování Zásad územního rozvoje Jihomoravského kraje (dále jen ZUR JMK), na které jsme byli pozváni náměstkem hejtmana JMK  panem Mgr. Martinem Malečkem.

V minulém čísle Bystrckých novin jeden z opozičních zastupitelů nařkl koalici, že se o územní plán a trasování R43 nezajímá. Zdůvodnil to tím, že pouze on sám byl na  projednání změny ÚP města Brna pro veřejnost v listopadu minulého roku.

Rád bych uklidnil veřejnost informací, že nám na trasování R43 velice záleží a že děláme vše proto, aby naše připomínky byly vzaty v potaz. Zastupitelstvo městské části Brno-Bystrc, stejně jako Rada MČ přijala za posledních 12let řadu usnesení, která odmítala trasování R43 přes Bystrc.

Na jednání 29.1.2019 v sále kina Scala jsme byli zastoupeni panem starostou Kratochvílem, mou osobou - tedy místostarostou pro dopravu Tomášem Járou a panem Pavlem Křížem, radním pověřeným pro územní plánování. V hledišti jsem zahlédl také zastupitelku paní Pálkovou.

Zástupci Jihomoravského kraje bohužel favorizuji do územního plánu historicky uvažovanou Bystrckou variantu a začínají tvořit tzv. „poučenou variantu S.10“, kterou najdete na webu www.zurka.cz. Najdete zde také jejich argumentaci  - zpracovatelům dokumentace vyšla tato trasa jako nejvhodnější, když posuzovali varianty podle třech skupin kritérií (dopravně urbanistické, životní prostředí, lidské zdraví). Celá prezentace i diskuse byla nahrávána a je možné si ji na webu přehrát.

Pan starosta Kratochvíl vystoupil s poznámkou, že účastníkem řízení je pouze Město Brno, nikoli městská část Brno-Bystrc. Může tedy dojít k situaci, kdy bez ohledu na to, co si přeje jedna z městských částí, rozhodne se Magistrát města Brna pro tuto variantu.

Dále žádal o ujištění, že pokud se i přes odpor městské části Jihomoravský kraj rozhodne pro tuto trasu, bude se uvažovat výhradně o variantě v tunelu - byli jsme veřejně ujištěni, že varianta „poučená S.10“, která bude dále rozpracovávána, bude obsahovat silnici první třídy, nikoli dálnici, a bude v daném úseku nejen v tunelu, ale i zahloubená.

Já jsem vystoupil s dotazem, zda posuzovali i možnosti financování jednotlivých variant, protože pravidla Evropské unie neumožňují financovat nové dálnice (resp. silnice s takto intezivním provozem) přes takto hustě osídlená území. Toto bohužel posuzováno nebylo. Dále jsem připomněl existující petici a množství nesouhlasných usnesení orgánů městské části.

V reakci na toto setkání Rada městské části přijala na svém mimořádném zasedání dne 7.2.2019 další usnesení, které zásadně odmítá trasování R43 (ať už ji nazveme jakokoli) přes obydlenou část Bystrce a snaží se řešit body viz. výše.

Tomáš Jára

předseda ODS Brno-Bystrc
místostarosta MČ Brno-Bystrc