26. září 2018

90' ČT24: Novinky z novely silničního zákona

(ČT 24) Hostem interaktivního zpravodajského pořadu ČT24 na téma „Novinky z novely silničního zákona“ byl místopředseda poslaneckého klubu ODS Jan Bauer.

Celý rozhovor s Janem Bauerem můžete zhlédnout na ČT24.

 

Jiří VÁCLAVEK, moderátor:
A poslanci Martin Kolovratník a Jan Bauer jsou dalšími hosty dnešní Devadesátky. Možná se ještě sluší dodat, že oba jsou z podvýboru pro dopravu Poslanecké sněmovny, pan Kolovratník dokonce předseda tohoto podvýboru. Dobrý večer.

Martin KOLOVRATNÍK, předseda podvýboru pro dopravu PS PČR /ANO/:
Tak já přeji dobrý večer, děkuji za pozvání.

Jan BAUER, místopředseda poslaneckého klubu a člen podvýboru pro dopravu PS PČR /ODS/:
Dobrý večer.

Jiří VÁCLAVEK, moderátor:
Pánové, my jsme v úvodu mluvili o tom, do jaké míry řidiči vědí, anebo nevědí o tom, co je vlastně od příštího pondělí čeká. Zajímá mě váš pohled na jednu věc. Legislativní součástí těch změn je nejen novela onoho zákona o provozu na pozemních komunikacích, ale taky trojice vyhlášek ministerstva dopravy. Z toho jenom jedna je v tuto chvíli ve sbírce zákonů, další dvě tam budou až zítra, tedy doslova několik dnů před účinností těch změn. Pane poslanče Kolovratníku, co na to říkáte?

Martin KOLOVRATNÍK, předseda podvýboru pro dopravu PS PČR /ANO/:
Já myslím, že řidičům je celkem jedno, který den vstoupí vyhláška v účinnostech, ať je to zítra, včera, předevčírem, důležitá je právě ta osvětová kampaň, důležité jsou informace a já myslím, věřím, že to není tak strašné, velký dík patří i médiím právě i České televizi. Ty obrázky, které jste ukazovali, jsou perfektní, je to jasné vysvětlení. Já jsem v tomhle optimista i ve smyslu sociálních sítí, internetu, kde si lidé mohou sdílet ta vysvětlení a ta ukázková videa. Určitě ministerstvo dopravy i ŘSD, tedy správci komunikací dálnic připravili řadu materiálů, které jsou prezentovány, ale určitě vždycky je dobré se zlepšit a přidat. Na druhou stranu férově si řekněme, platit nějaké drahé inzerce, vydávat velké peníze, statisíce za nějaké inzertní materiály, to by asi také nebylo dobré. Takže já věřím, jak řekl před chvílí kolega z Ústředního automotoklubu, že ta osvěta se rozšíří co nejrychleji a chci tedy hlavně apelovat i na Policii České republiky. Věřím, a chci věřit, že policisté hlavně v těch prvních dnech budou vstřícní, že nebudou řidiče takzvaně šikanovat, ale že jim budou spíše pomáhat tu pomocnou ruku.

Jiří VÁCLAVEK, moderátor:
Dobrá. To, co říkáte, platí možná pro řidiče. Už tolik ne pro třeba Stanice technické kontroly. Tam je přece zásadní, aby dopředu věděli, s čím mají počítat, co pro ně přesně bude platit, co ne, protože řada věcí je skutečně nechána až na ten podzákonný předpis. Tak ptám se znovu, několik dní před účinností těch změn, teprve vyhláška ve sbírce, je to takový český nešvar. Vnímáte to jako problém?

Martin KOLOVRATNÍK, předseda podvýboru pro dopravu PS PČR /ANO/:
Budu upřímný, tady trochu problém mám, protože zákon jsme schvalovali před několika měsíci během ..., bylo to vlastně těsně před prázdninami. Já osobně jsem se tomu zákonu věnoval velmi podrobně, protože jsem byl i jedním ze zpravodajů a komunikoval jsem i s odborným sektorem. Takže lidé, zástupci těch Stanic technické kontroly i kolegové z ministerstva společně v nějakém trojúhelníku se sněmovnou komunikovali, vysvětlovali si ty změny. Kolega Bauer určitě potvrdí, bylo to několikrát v hospodářském výboru i v podvýboru pro dopravu diskutováno během jarních měsíců. Takže u zákona věděli. Ale to, že ministerstvo připraví vyhlášku vlastně až na poslední chvíli, ano, tady kriticky uznávám, že by to mělo být hotovo mnohem dříve a měla by jít ruku v ruce s tím zákonem, takže tady pochybení určitě je.

Jiří VÁCLAVEK, moderátor:
Na druhou stranu, pane poslanče Bauere, ten zákon, ta novela vyšla ve sbírce až na začátku září, konkrétně 5. září. Nebylo na místě už v tom legislativním procesu dát větší čas na přípravu takzvanou legisvakanční lhůtu, nikoliv do 1. října, ale třeba do 1. ledna?

Jan BAUER, místopředseda poslaneckého klubu a člen podvýboru pro dopravu PS PČR /ODS/:
Víte, dovolte mi osobní názor, který vychází spíše z mého okolí. Jakkoli si myslíme, že občané jsou dobře nebo včas informováni, tak já si to vůbec nemyslím. Já si myslím, že běžný občan, který řeší své každodenní problémy, vůbec neví, že nějaký zákon přichází a myslím si, že už vůbec neví, že ho doprovází nějaké vyhlášky. Takže bohužel, vy jste to řekl správně, je to opět tak trochu počesku, přichází se s nějakým zákonem, který mimo jiné v tom legislativním procesu je mnoho měsíců a ta informační kampaň a informovanost obecně je velice chabá. Já to považuju za velkou chybu ministerstva příslušného, které to mělo ve své gesci. Úplně stejně považuju za stejnou chybu a je toho důsledkem dnešní jednání hospodářského výboru, prakticky ještě než přichází v platnost tato novela, která přináší určité změny nebo zásadní změny, tak se opět objevují na půdě Poslanecké sněmovny novely novel. A já si myslím, že to je to nejhorší, co můžeme udělat, protože ta nepřehlednost právního řádu, ale dokonce nepřehlednost té legislativy, která se týká dopravy, je opravdu veliká a je veliká škoda, že se opět přichází s novelami, které budou opět komplikovat a znejisťovat celé to prostředí

Jiří VÁCLAVEK, moderátor:
Dobrá, pánové, abychom se v tom neutopili taky, tak pojďme k těm praktickým změnám, které nás čekají od 1. října. Propojení STK s autoservisy, ta vzájemná provázanost, pane poslanče Kolovratníku, tady byly už v minulosti dva pokusy o něco takového a vždy došlo k návratu k tomu oddělení STK a oddělení autoservisů. Proč by to mělo fungovat tentokrát?

Martin KOLOVRATNÍK, předseda podvýboru pro dopravu PS PČR /ANO/:
Já mohu korektně přiznat, že já jsem byl proti této změně, takže jste teď uhodil hřebíček na hlavičku. Skutečně ten návrh byl ze strany ministerstva dopravy poslán už do té předchozí sněmovny v předchozím volebním období. Já jsem s ním tehdy nesouhlasil a říkal jsem, že mi to dává logiku, že zkrátka STK nemá být ekonomicky propojeno se servisem z důvodu možné korupce, možného v uvozovkách přihrávání nějakých zakázek sami sobě. Ale ten názor, přiznávám, jsem do jisté míry si posunul. Ono je dobré se podívat také do terénu, a když v terénu potom vidíte, že často lidé to řešili tak, že například v rámci manželů, v rámci rodiny měli jedno eseróčko jednu firmu napsanou na jednoho z nich, to byl ten servis, a STK měli napsáno na někoho jiného, tak asi ten zákaz trošičku pozbýval smysl. A co je tady důležité říci, to je ta pojistka, která mě přesvědčila, že v tom problém nebude nebo neměl by být. Ta ekonomická spjatost je nově nastavena na toho technika, na toho servisního technika. To znamená, nově je velmi přísně nebo bude velmi přísně kontrolováno, že technik nesmí být ekonomicky spjat, například být zaměstnán jak v STK, tak právě v tom servisu. A má to pochopitelně vazbu i na ten kontrolní systém, který už funguje, to znamená, že na Stanicích technické kontroly probíhá ta fotodokumentace, online zaznamenávání jednotlivých úkonů a věřím tomu, chci věřit tomu, že tímto způsobem určitě nebude docházet k nějakým významným problémům, naopak by mělo dojít ke zvýšení kvality práce těch stanic technické kontroly.

Jiří VÁCLAVEK, moderátor:
Opravdu, pane poslanče Bauere, nehrozí žádné problémy? Nehrozí třeba, že záměrně budou oni technici v uvozovkách nacházet chyby, aby v uvozovkách, lidově řečeno, dohodili obchod svému mateřskému autoservisu?

Jan BAUER, místopředseda poslaneckého klubu a člen podvýboru pro dopravu PS PČR /ODS/:
Přestože jsem tento návrh nepodporoval, tak doufám, a já jsem se na tu legislativu ještě teď před malou chvílí díval, že to je koncipováno tak, že tam skutečně by mělo docházet k tomu, aby ta motivace si přikrášlovat svoji práci, nenastávala. Já chci říct jenom obecně, že ta novela přináší nesporně mnoho pozitivních věcí a vy jste tady o nich i hovořili. Mimo jiné třeba i datovou schránku, to znamená, že prostřednictvím datové schránky a je to, byl to náš návrh Občanské demokratické strany, budou dostávat ti, kteří mají informaci 2 měsíce dopředu o tom, že jim vyprší STK, což si myslím, že je dobrá věc. Na druhou stranu i v tomto návrhu jsou věci, které podle mého názoru byly částečně kontroverzní a mezi ně určitě patří spojení teda STK s těmi prodejci aut nebo servisem aut. Já v tom nevidím problém, že bych chtěl bránit nějakému svobodnému podnikání, ale toto provozování nebo tento byznys je koncesovaný. Není to prostě klasický byznys, který je oproštěn od všech regulací. A já si myslím, že ten počet těch koncesí je jasně daný a pokud se nějaké koncese nezruší, tak žádné nové estékáčko ve spojení s nějakým autoservisem nevznikne. Z toho důvodu my jsme si nebyli úplně jistí, dokonce ani hospodářský výbor si nebyl jistý, jestli toto spojení je správné, nakonec sněmovna hlasovala tak, jak hlasovala, my jsme se k tomuto návrhu nepřipojili.

Jiří VÁCLAVEK, moderátor:
Vy jste zmínil ty datové schránky, tedy že tam dostane řidič oznámení, že mu vyprší technická kontrola, není to takové líbivé pro řidiče? Neměl by řidič primárně si kontrolovat, kdy mu vyprší technická kontrola sám, stejně tak jako si kontroluje, zda náhodou nemusí jet na garanční kontrolu, protože jinak by přišel o záruku?

Jan BAUER, místopředseda poslaneckého klubu a člen podvýboru pro dopravu PS PČR /ODS/:
Nesporně. Nicméně ten reálný život je trochu o něčem jiném. Určitě i vy máte auto nebo, nebo já mám automobil...

Jiří VÁCLAVEK, moderátor:
Já si kontroluju garanční.

Jan BAUER, místopředseda poslaneckého klubu a člen podvýboru pro dopravu PS PČR /ODS/:
...a přiznám se, že velmi často, mně se to teda ještě nestalo, se stává, že to, že máte propadlou technickou se zjistí, až když vás zastaví Policie České republiky a z toho důvodu přišel tento návrh 2 měsíce dopředu informovat konkrétního majitele, že mu propadá STK. Pravdou je, a to si myslím, že je třeba možná na tom ještě zapracovat, je to pouze pro ty jedince nebo právnické osoby, kteří tu datovou schránku mají, což je škoda, ale i to je věc možná nebo podnět do budoucna, jak na tom zapracovat.


Jiří VÁCLAVEK, moderátor:
Pane poslanče Kolovratníku, pojďme se posunout ke stáčení tachometrů. Nově tedy výslovně zákon zmiňuje, že se zakazuje manipulovat s tachometrem pod pokutou až půl milionu korun. Je to zákaz vlastního stáčení anebo je to přímo i zákaz pro firmy nabízet nebo pro kohokoliv nabízet stáčení tachometru, takové ty inzeráty, které běžně najdete na internetu.

Martin KOLOVRATNÍK, předseda podvýboru pro dopravu PS PČR /ANO/:
Vy jste se v té otázce zeptal, jestli to je zákaz stáčení nebo zákaz nabízet stáčení, je to zákaz obého. Ta novela, ten návrh je koncipován tak, že bychom nechtěli perzekuovat občany, obyčejné lidi, kteří si náhodou omylem takové auto koupí, ti by postižení být neměli. Ale ten systém tak, jak je teď nastaven, jak začíná nabíhat, má vazbu právě i do stanic technické kontroly. Je tam nově povinnost tedy sledovat na nějaké časové ose ten postupný náběh toho tachometru a nově ti technici ze stanic technické kontroly mají tedy povinnost hlásit jakoukoliv nesrovnalost. Zároveň to má vazbu na webové stránky na českou databázi kontrolatachometru.cz podle VIN kódu. A mělo by to opravdu postihnout ty, kteří s těmi tachometry manipulují, to znamená ty, kteří to nabízejí a realizují, ale i ty firmy nebo prodejce nečestné, kteří taková auta prodávají. Perfektně zaznělo ale v té vaší reportáži od těch zpovídaných respondentů, že to řeší jenom část té problematiky, to znamená, to stáčení, které se děje na našem trhu během toho prodeje vozidla uvnitř českého trhu, ale bohužel na ty ojetiny na dovozy, kterých je velké množství, jsme v tuto chvíli krátcí. Takže já to v tuto chvíli vnímám jako nějakou fázi jedna, krok číslo jedna, ale my určitě musíme velmi intenzivně pracovat se zahraničím, na úrovni Evropské unie byl zmíněn právě ten perfektně funkční systém Car-Pass, který je otestován v Belgii. A to je i pro mě osobně tedy a pro mé kolegy z hnutí ANO výzva, abychom v tomto pokračovali a věřím, že do roka, do relativně krátké doby bychom mohli ten systém dotáhnout právě k této dokonalosti, tedy mít propojeny ty databáze i se zahraničím.

Jiří VÁCLAVEK, moderátor:
Mimochodem, pane poslanče Bauere, zřejmě se asi ukáže také na praxi České obchodní inspekce, jak to s tím zákazem skutečně je, zda je zakázáno, to vlastní stáčení anebo i nabízet to stáčení, tak co v tomto směru čekáte vy od České obchodní inspekce? Kupříkladu sdružení vlastníků aut říká: „Čekáme, že od 1. října začnou masivní kontroly Českou obchodní inspekcí.“

Jan BAUER, místopředseda poslaneckého klubu a člen podvýboru pro dopravu PS PČR /ODS/:
Já v podstatě souhlasím s kolegou Martinem Kolovratníkem. Tento návrh patří mezi ty, které nejsou jednoznačné. Česká republika má po boku mnoha evropských zemí zakázáno stáčet. To je jednoznačné. A navíc máme tam půlmilionovou pokutu. To je také jednoznačné. Na druhou stranu neřeší se dovoz ze zahraničí, je tam snaha o jakousi databázi, kterou budou ty estékáčka tvořit, nicméně tomu stáčení se v určitých případech nedá zabránit. Ne, že bych byl nadšený z toho, co čas od času přichází z Evropské unie, ale je mi sympatický ten model a dvakrát tady byl zmíněn, belgický Car-Pass, který je velmi dokonalý. Myslím si, že to je věc, kde by stálo za to, abychom se inspirovali. A je to opět o té restrikci a pokud, jak jste říkal, nastoupí jakákoliv forma kontroly, která dokáže eliminovat nebo aspoň zabránit nebo zmírnit přetáčení tachometru, které se nesporně děje v České republice, tak jsem rád. Tento návrh jednoznačně, stoprocentně nezabrání tomu, že může docházet ke stáčení tachometru.

Jiří VÁCLAVEK, moderátor:
Pane poslanče Kolovratníku, takže by se měla Česká obchodní inspekce od 1. října zaměřit právě na ty firmy, které to nabízejí?

Martin KOLOVRATNÍK, předseda podvýboru pro dopravu PS PČR /ANO/:
Jednoznačně. Tady bych se za to přimlouval a věřím, že pokud to nebude 1. října večer, tak to bude 2. října dopoledne, určitě ano.

Jiří VÁCLAVEK, moderátor:
Uvidíme. Mimochodem ta pokuta půl milionu korun, ta limitní, ta je pro jaké případy?

Martin KOLOVRATNÍK, předseda podvýboru pro dopravu PS PČR /ANO/:
Asi toto je otázka spíše na exekutivu, na úředníky, kteří budou s těmi pokutami pracovat, mělo by to být pro...

Jiří VÁCLAVEK, moderátor:
Ale s nějakou myšlenkou jste to vytvářeli, poslanci.

Martin KOLOVRATNÍK, předseda podvýboru pro dopravu PS PČR /ANO/:
Mělo by to být pro ty případy opravu extrémní, to znamená, pokud to bude odhaleno v nějakém třeba větším množství, bude prokázáno, že někdo, nějaký dodavatel nebo nějaká firma toto nedělala pouze jednorázově, ale vícekrát nebo v delším časovém měřítku, tam by mělo být přistoupeno k té nejtvrdší sankci.

Jiří VÁCLAVEK, moderátor:
A ještě poslední věc v tomto bloku mě zajímá. Pan poslanec Bauer pochválil svoji ODS za návrh s datovou schránkou, vy se můžete pochválit za návrh se speciálním značením elektroaut.

Martin KOLOVRATNÍK, předseda podvýboru pro dopravu PS PČR /ANO/:
Ano, děkuji.

Jiří VÁCLAVEK, moderátor:
Je to opravdu tak nezbytně nutné pro to, aby právě řidiči využívající takováto auta v budoucnu měli výhody typu snazší vjezd do centra, ale z dálnice zadarmo a podobně.

Martin KOLOVRATNÍK, předseda podvýboru pro dopravu PS PČR /ANO/:
Chci říci, určitě ta debata není o tom, abychom se tu s kolegou navzájem chválili nebo sami své návrhy...

Jiří VÁCLAVEK, moderátor:
Já už vás taky nebudu chválit.

Martin KOLOVRATNÍK, předseda podvýboru pro dopravu PS PČR /ANO/:
Já si pana kolegy Jana Bauera velmi vážím, protože naše spolupráce je na vysoké úrovni. A třeba ty datové schránky se mi moc líbily, já osobně jsem pro ně hlasoval také a podpořil jsem je. A oba ty návrhy, ať datové schránky, nebo ty speciální značky pro elektro vozidla nebo hybridy, jsou to drobná zlepšení, není to nic zásadního, co by nějak fatálně změnilo české silnice nebo provoz na silnicích, ale jsou to drobná vylepšení, která směřují do budoucna a pomáhají moderním trendům. O digitalizaci bychom tady mohli mluvit celé hodiny. Máme za sebou trochu práce a před sebou hodně práce. Nemáme to tak daleko, jako Estonsko, je to drobná pomoc. A právě ty speciální espézetky budou pozitivní motivací. Ten, kdo se bude rozhodovat koupit si třeba toho hybrida, tak bude vědět, že bude moci třeba vyjíždět do center měst, že bude mít úlevy od některých poplatků, že zkrátka bude svým způsobem zvýhodněn anebo třeba bude používat některé vyhrazené jízdní pruhy a může ho to motivovat. Takže opakuji, je to drobná pozitivní motivace, drobná pomoc, ale uznávám férově, není to nic zásadního.

Jiří VÁCLAVEK, moderátor:
Dobrá, pánové, pojďme uzavřít kapitolu bezprostředně se blížících změn a pojďme se za chvíli zaměřit na ty o něco vzdálenější, které jsou teprve v návrzích.


A protože tím, o čem jsme mluvili, novinky v dopravě nekončí, další se už chystají, zásadní změnou by mohly projít semafory. Ve hře jsou dva návrhy. Ten první prosazuje blikající zelenou. V předstihu by řidičům dávala signál, že se blíží změna. Druhá novinka by dovolovala odbočit doprava i v případě, že svítí červená. V sousedních zemích už obě pravidla platí, natáčel Richard Samko.

Richard SAMKO, redaktor:
Legerova ulice, míříme k jedné z nejrušnějších křižovatek, k I. P. Pavlova. Přestože jsou tady kamery, které zaznamenávají průjezdy na červenou, řidiči si z toho hlavu nedělají, jako tito. V křižovatce už neměli být.

Tomáš LERCH, ředitel dopravní policie:
Minimálně 2, 3 vozidla...

Richard SAMKO, redaktor:
A na červenou 2.

Tomáš LERCH, ředitel dopravní policie:
...pokračovaly, de facto to poslední už jelo na hranici červené barvy. Řidiči možná někdy neví, že žluté světlo znamená stůj stejně jako červené a jestliže ji nemůže bezpečně projet, nesmí do ní vůbec vjíždět.

Richard SAMKO, redaktor:
Nově by řidičům měly pomoct takzvané blikající semafory.

Tomáš LERCH, ředitel dopravní policie:
A v tuto chvíli už by tam vůbec neměli vjíždět, protože vidí, že křižovatkou neprojedou, řidič už by věděl, že nemá cenu přidat, naopak zpomalit a bezpečně zastavit.

Richard SAMKO, redaktor:
Realita v Rakousku. Zhruba 5 vteřin před tím, než padne žluté světlo, se zelené rozbliká, pro řidiče jasný signál auto zastavit. Na Slovensku tento systém testují už 8 let.

Lukáš MATHÉ, redaktor:
Třeba tady v Bratislavě ale od novinky začali před 2 lety ustupovat. Zatímco plynulejšímu provozu systém pomáhal, počet nehod podle policie nesnížil.

Richard SAMKO, redaktor:
Spíš než blikající semafory by ministr dopravy uvítal dodatkové digitální počítadlo.

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Které ukáže, jak ještě dlouho budete stát nebo jak ještě můžete dlouho projíždět.

Richard SAMKO, redaktor:
Jde o takovéto zařízení. Teď se využívá hlavně na přechodech. Lidé jasně vědí, kolik jim zbývá času na přejití. Jedna z dalších variant, o které teď ministerstva dopravy uvažuje v souvislosti se semafory je ta, že by řidiči mohli projet křižovatku na červenou, pokud by odbočovali vpravo.

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Pokud dáte přednost autům a chodcům ze všech směrů, tak mně přijde jako velmi elegantní a jednoduché řešení.

Richard SAMKO, redaktor:
Příklad Německo, u semaforu mají umístěnou tuto tabulku nebo běžný světelný signál. Taková místa jsou i v Česku, podle ministra by jich ale mělo být víc. Policie není proti.

Tomáš LERCH, ředitel dopravní policie:
Pokud toto pravidlo zavedeme, bude nutné vést preventivně-informační kampaň a vysvětlit to řidičům.

Jiří VÁCLAVEK, moderátor:
Předpokládané změny by chtěl ministr dopravy zavést v příštím roce. Lukáš Mathé a Richard Samko, Česká televize.

Jiří VÁCLAVEK, moderátor:
A připomínám, že hosty dnešní Devadesátky jsou nejen poslanci Martin Kolovratník a Jan Bauer, ale taky mluvčí Ústředního automotoklubu Igor Sirota. Pojďme, prosím, okomentovat ty návrhy, které jsou v tuto chvíli ve sta...

Igor SIROTA, mluvčí Ústředního automotoklubu:
Můžu být drzý?

Jiří VÁCLAVEK, moderátor:
Povídejte.

Igor SIROTA, mluvčí Ústředního automotoklubu:
Já jenom k těm pokutám za stáčení, 500 tisíc, na Slovensku je 2,5 milionu, jako nepřijde mi, že je to adekvátní. Nepřijde mi, že by to byla tak výjimečná záležitost, že ty dostaneš půl milionu. Vždyť se v tom pohybují miliardy, doslova miliardy. 40 procent všech dovozených automobilů se odhaduje, že je stočených v České republice.
Jediná země ve střední Evropě, která nemá striktně řečeno, striktně v zákoně řečeno, že je to protizákonné, proč Slovensko má v zákoně řečeno, že se to nesmí nabízet, že se to nesmí vyrábět, že se to nesmí inzerovat? U nás nic takového není, takže upřímně řečeno, jako...

Jiří VÁCLAVEK, moderátor:
Je to hozená rukavice. Budeme se za chvíli věnovat těm dalším změnám, ale je to hozená rukavice. Pane poslanče, ale to je přeci pravda, pokud by bylo v zákoně jasně napsáno, že se to nesmí nabízet, nebudeme se tady společně dohadovat, jaký je ten rozsah toho zákazu, a taky ta sankce. Proč půl milionu, proč ne 2,5?

Martin KOLOVRATNÍK, předseda podvýboru pro dopravu PS PČR /ANO/:
Já tu hozenou rukavici jednoznačně beru a opět férově přiznám, nejsme všichni vševědoucí, nejsme géniové. Já za hnutí ANO jsem zpravodajem většiny těch dopravních zákonů a například a přiznám to otevřeně a férově, to srovnání se Slovenskem, které je blízké a nepadne žádný argument, nemůže padnout žádný argument, proč by to u nás mělo být jiné, to srovnání se Slovenskem je jasné a pokud se dopracujeme, pokud ten systém vyhodnotíme v praxi a budeme za půl roku vidět, že začíná fungovat, ale je málo efektivní, nebudu mít problém s tím tu sankci zvednout a třeba i dát tuto jasnou definici. Naopak si možná je říkám, škoda, že kolegové z automotoklubu nám tohle nepověděli ve sněmovně letos, před půl rokem, mohli jsme být razantnější už letos, ale věřím, že to zvládneme dohnat.

Jiří VÁCLAVEK, moderátor:
Možná je to, pane poslanče, docela logické konzultační místo, možná ten směr těch konzultací mohl být obrácený. Pane poslanče Bauere?

Jan BAUER, místopředseda poslaneckého klubu a člen podvýboru pro dopravu PS PČR /ODS/:
Já jsem nedostal slovo, když jsme se bavili o těch pokutách, já opravdu nejsem z toho půlmilionu nějak nadšen, že by to byla příliš vysoká pokuta. Prosím vás, řekněme si to narovinu, vždyť přetočit tachometr a někomu prodat takovéto auto, vždyť to je podle mě zločin nebo nehoráznost na úrovni šmejdů. Prostě to se děje a mně je těch lidí jako velice líto a o tom, že jsou jiné státy, dokonce i sousední, kde se to považuje opravdu za mimořádně závažnou věc, o tom jsme věděli a o tom, že ty pokuty třeba na Slovensku jsou vyšší, si myslím, že by byla také obecná známost.

Jiří VÁCLAVEK, moderátor:
Proč to u nás není, to byl nějaký tlak?

Jan BAUER, místopředseda poslaneckého klubu a člen podvýboru pro dopravu PS PČR /ODS/:
Začali jsme na těchto pokutách, nevím, nebyl jsem a priori předkladatelem, souhlasím s tím, že to je asi jedna z těch věcí, které jsou k diskusi a může se to samozřejmě, může se to samozřejmě změnit.

Jiří VÁCLAVEK, moderátor:
Dobrá, budeme se, budeme si pamatovat slova pana poslance Kolovratníka, že tady bude nějaká lhůta ke zkoušení a posléze možným změnám. Pojďme k té blikající...

Igor SIROTA, mluvčí Ústředního automotoklubu: ČR
Omlouvám se, omlouvám.

Jiří VÁCLAVEK, moderátor:
Ne, v pořádku. Pojďme k té blikající zelené a taky k nápadu odbočovat na červenou. Nejdřív ta blikající zelená. Je to dobrý nápad v tom směru, že by to nejen zvýšilo, řekněme, plynulost provozu, ale že by to zvýšilo i bezpečnost? Protože kupříkladu, tuším, slovenská zkušenost je taková, že plynulost ano, bezpečnost nikoliv.

Igor SIROTA, mluvčí Ústředního automotoklubu: ČR
Je to skutečně s otazníky. Víc k tomu víceméně nemám co říct. Je to trošičku podobné jako s tou červenou a odbočováním doprava. Existují ty dva základní systémy, tedy americký, kde a priori můžete kdekoliv, německý, kde buď je tam šipka viditelná plechová v uvozovkách, nebo elektrická, která dává najevo, že na této křižovatce to smíte udělat. A mezi těmito dvěma systémy je na místě se rozhodnout a jednat s...

Jiří VÁCLAVEK, moderátor:
Vy byste byl pro který?

Igor SIROTA, mluvčí Ústředního automotoklubu: ČR
Pardon?

Jiří VÁCLAVEK, moderátor:
Pro který systém byste...

Igor SIROTA, mluvčí Ústředního automotoklubu: ČR
Pro německý. A zároveň bych hned upozornil na to, že například Německo samotné zvažuje prý tedy, musíme všecko brát jenom, že to víme z doslechu a z dotčení, tak prý zvažuje, že tento systém je s otazníkem, protože vjíždění do té křižovatky motoristé...

Jiří VÁCLAVEK, moderátor:
Bez zastavení.

Igor SIROTA, mluvčí Ústředního automotoklubu: ČR
Bez zastavení, přesně.

Jiří VÁCLAVEK, moderátor:
A to dokonce tři čtvrtiny údajně tedy podle těch informací, které jsou k dispozici z Německa, pane poslanče Bauere, v tomto světle, je to dobrý nápad? Moci odbočovat na červenou doprava?

Jan BAUER, místopředseda poslaneckého klubu a člen podvýboru pro dopravu PS PČR /ODS/:
Já si obecně myslím, že to je dobrý nápad a my ho podporujeme. Dovolte mi krátkou vsuvku. Já mám pocit z pana ministra, že vždycky někam vycestuje do světa a tam objeví Ameriku. Nevím, jestli kvůli tomu v Americe, teď nevím, že nedávno byl třeba v Rakousku, kde se inspiroval, že jsou určité úseky, kde se může jezdit více, než je 130 a pak o tom velmi plamenně hovoří v České republice a týdny a měsíce plynou, aniž by se předkládal třeba nový bodový systém nebo další jiné nezbytné normy, které by bylo třeba. Takže já bych přivítal, kdybychom o tom méně hovořili. Nesporně je dobré se inspirovat v zahraničí, to je v pořádku. Ale pokud mám říct názor na tyto dva návrhy, tak mně se líbí, protože úkolem ministra je mimo jiné urychleně stavět dálnice a urychlit dopravu tam, kde to ty podmínky umožňují. A tohle podle mého názoru je zrovna ten moment, kdy to tedy podmínky umožňují a tato dvě opatření by mohla tu dopravu zrychlit.

Jiří VÁCLAVEK, moderátor:
To, že čeští řidiči nejsou zrovna ukáznění, to vás neleká? Opravdu věříte, že každý český řidič nebo většina českých řidičů zastaví, rozhlédnou se a teprve když tam nebude ani chodec ani auto, tak pojedou?

Jan BAUER, místopředseda poslaneckého klubu a člen podvýboru pro dopravu PS PČR /ODS/:
Já mám důvěru v české řidiče i v český národ, na druhou stranu nedělám si iluzi. Ze všech opatření, které jsou k mání momentálně, mně připadají tyhle ty třeba s tou zelenou šipkou. To jsou ta opatření, která si myslím, že by mohla fungovat a že by nějak zásadně neměla ohrožovat provoz.

Jiří VÁCLAVEK, moderátor:
Čili jasné značení, aby bylo jasno, teď můžu.

Jan BAUER, místopředseda poslaneckého klubu a člen podvýboru pro dopravu PS PČR /ODS/:
Ano.

Jiří VÁCLAVEK, moderátor:
Pane poslanče Kolovratníku, jaký systém? Německý, tedy všude tam, kde to je povoleno, anebo americký, tedy všude tam, kde to není výslovně zakázáno, což je mimochodem systém, pro který pléduje váš ministr dopravy Dan Ťok.

Martin KOLOVRATNÍK, předseda podvýboru pro dopravu PS PČR /ANO/:
Jsme v Evropě, Německo je za humny, kolega Bauer bydlí téměř u hranic. Takže jednoznačně ten náš evropský nebo chcete-li německý, tak aby to bylo blízko, aby to bylo v našem kulturním okruhu. A já jsem v tomhle možná trošičku větší optimista než kolega z automotoklubu. Já si říkám, vše, co pomůže té plynulosti dopravy, a možná to pro někoho může být úsměvné, zelená doprava, blikající zelená, ale ono to pomáhá plynulosti, to znamená, pokud já nemusím proti sobě vážit snížení bezpečnosti a zvýšení plynulosti a pokud vidím, že bezpečnost holt zůstala stejná, sice se nepomohlo, ale nezhoršilo se to, zůstává stejná a proti tomu mám vyšší plynulost, a teď se bavíme především o dopravním provozu ve městech v těch přetížených metropolích, tak jsem přesvědčen, že každá taková drobnost pomůže a já osobně bych ji jednoznačně podpořil. Ale dovolím si, mám-li prostor, ještě jednu věc, která je úplně nová, která zatím nezazněla v té debatě a je to obecně o chování, o filozofii českých řidičů, to, co by mělo přijít a co chci já osobně zvednout jako nové téma právě v souvislosti s tím příštím rokem, s úpravou toho provozu na pozemních komunikacích s bodovým systémem, tak já bych rád v té době zvedl ještě jednu věc, a to je systém autoškolství a BESIP. Já vidím dlouhodobě jako velký problém to, že je v současné době zkušební komisaři v autoškolách. Oni sice metodicky spadají pod ministerstvo dopravy, ale zaměstnáni jsou na obcích, na obcích s rozšířenou působností a ta praxe v republice je velmi rozdílná. Nefunguje to, jak by mělo a my v tuto chvíli už v Poslanecké sněmovně s kolegy začínáme chystat ideový záměr toho, že by vzniklo, cosi, my tomu pracovně říkáme: Pozor, pověřená zkušební organizace, a že bychom měli nezávislou zkušební organizaci, která by tedy pod sebe sjednocovala ty zkušební komisaře a zvýšila by, dramaticky by zvýšila kvalitu výchovy těch nových mladých řidičů, protože ty jsou jednou z nejvíce rizikových skupin.

Jiří VÁCLAVEK, moderátor:
ODS by se takový nápad líbil?

Jan BAUER, místopředseda poslaneckého klubu a člen podvýboru pro dopravu PS PČR /ODS/:
Když slyším nová organizace, noví zaměstnanci, nové náklady, noví lidé, prodražování systému, tak z toho mám nedobrý pocit, se přiznám. Pokud to bude promyšlená věc, která opět nebude zvyšovat deficit státního rozpočtu a navyšovat počty státních úředníků, tak asi ano. Že je třeba i na tom poli edukace a zvyšování povědomí, jak se vlastně na těch českých silnicích podle zákona má jezdit, to je bez diskuse, že jsou rozdíly třeba i regionální, s tím také souhlasím. Jestli je to apriori nutné řešit zase novou institucí s nějakým sídlem a s novými zaměstnanci, si nejsem úplně jistý.

Jiří VÁCLAVEK, moderátor:
Pane Siroto? Nezávislý pohled ...

Martin KOLOVRATNÍK, předseda podvýboru pro dopravu PS PČR /ANO/:
Prosím hned reakci. Prosím hned reakci. Já jsem neřekl to B. Budou to původní lidé, ale v té nové organizaci, takže nepřibudou žádní úředníci. A ten systém, ta filozofie poplatku, protože se za to musí platit jak za autoškolu, tak za zkoušku, je nastavena tak, že to bude ekonomicky samonosné, takže kolegu Bauera mohu uklidnit. Nebude tam ani koruna nákladů navíc do státního rozpočtu.

Jiří VÁCLAVEK, moderátor:
Tak, pane Siroto, nezávislá nová ...

Igor SIROTA, mluvčí Ústředního automotoklubu: ČR
Pan poslanec řekl B a já souhlasím.

Jiří VÁCLAVEK, moderátor:
Souhlasíte?

Igor SIROTA, mluvčí Ústředního automotoklubu: ČR
Ano.

Jiří VÁCLAVEK, moderátor:
Jaký, jaké by to mělo benefity z vašeho pohledu?

Igor SIROTA, mluvčí Ústředního automotoklubu: ČR
Benefity ty, že skutečně budou ti komisaři vědět, že jsou nezávislí, budou se tak cítit, budou koneckonců tak se zřejmě i chovat mnohem více a ty místní tlaky těch místních úřadů potom odpadnou, to znamená, kamarádšoft, že jo, kamarád kamaráda a paní starostka je pro, abyste přivřel oko, a tak ...

Jiří VÁCLAVEK, moderátor:
To se děje?

Igor SIROTA, mluvčí Ústředního automotoklubu: ČR
Asi ano.

Jiří VÁCLAVEK, moderátor:
Pane poslanče Kolovratníku, dvouvětnou odpověď prosím, protože čas plyne. Proč ještě není změna bodového systému? Váš ministr Ťok o tom začal mluvit v roce 2016, pak se to odložilo i kvůli volbám, teď už máme rok po volbách a stále to není.

Martin KOLOVRATNÍK, předseda podvýboru pro dopravu PS PČR /ANO/:
Je to asi více otázka na ministra Ťoka, skutečně bylo to připraveno v roce 16,v tuto chvíli se ta debata znovu otvírá, a tady dávám zapravdu opět kolegovi Bauerovi, nemělo být všechno, nemělo by všechno být ze dne na den. Já si dovedu představit, že bodový systém má výročí vždycky v červenci, takže jsme schopni ho vydiskutovat a připravit teď během těchto měsíců, aby příští rok od července mohl vstoupit v účinnost.

Jiří VÁCLAVEK, moderátor:
Aby to nebylo jak s tou novelou, o které jsme se bavili v úvodu. Měsíc ve sbírce před samotnou účinností, ale každopádně, pánové, oběma děkuju, Martin Kolovratník, Jan Bauer, poslanci Poslanecké sněmovny. Hezký večer.

Jan BAUER, místopředseda poslaneckého klubu a člen podvýboru pro dopravu PS PČR /ODS/:
Hezký večer, děkujeme.

Martin KOLOVRATNÍK, předseda podvýboru pro dopravu PS PČR /ANO/:
Krásný večer a děkuji za pozvání.

Ing. Jan Bauer

poslanec PČR
zastupitel
člen regionální rady
předseda oblastního sdružení