25. ledna 2015

Personální obsazení funkcí v městských společnostech – věčný boj „politického trafikaření“ a odbornosti

Na jednání zastupitelstva města Pardubic dne 29. 1. 2014 opět návrh na obsazení orgánů společností s majetkovým podílem města.

Na jednání zastupitelstva města Pardubic dne 29. 1. 2014 je opětovně (první návrh rada města těsně před jednáním zastupitelstva města dne 18. 12. 2014 stáhla z programu jednání) předkládán návrh stávajícího vedení města na obsazení orgánů společností s majetkovým podílem města.  

V prosincové veřejné diskuzi o nepřijatelnosti nominace, v nedávné minulosti pravomocně odsouzeného, Jana Kasiče, na člena představenstva Služeb města Pardubic zanikl jeden velmi podstatný problém týkající se nominace osob do orgánů městských společností obecně – a to je věčný souboj mezi „politickým trafikařením“ na straně jedné a odborností na straně druhé.    

Nová pardubická koalice, a zejména hnutí ANO, se velmi silně zaštiťuje frázemi o nutnosti řízení věcí veřejných odborníky.  A jak nová pardubická koalice tyto své populistické fráze naplňuje v praxi??? Odpověď je jednoduchá – vůbec. Jakékoliv, i jen opravdu stručné a minimální, odborné zdůvodnění nominace jednotlivých osob návrh stávajícího vedení města předkládaný zastupitelstvu města samozřejmě postrádá. Zato ryze politickými nominacemi do orgánů jednotlivých městských společností se návrh stávajícího vedení města jen hemží. 

Jako člena ODS mě určitě nikdo nemůže podezírat z nějaké velké náklonnosti ke stávající vládní koalici v naší zemi. K zamezení existence tzv. „trafik“ však tato vláda, na rozdíl od všech předchozích, včetně pravicových, učinila alespoň první krok – v podobě ustavení Vládního výboru pro personální nominace. Faktický průběh jednání vládního výboru nijak hodnotit nedokážu. Ale minimálně z jeho formálních pravidel (veřejně dostupná jsou na webu vlády) pro odborné zdůvodnění jakékoliv personální nominace do orgánů státních společností, z požadavků kladených na osoby nominované do orgánů státních společností a z hodnotících kritérií, jimiž se výběr osob nominovaných do orgánů státních společností řídí, se stávající vedení města poučit mohlo. Navíc, když stranický půdorys koalice na vládní úrovni i ve městě Pardubice je totožný. 

Projde-li návrh stávajícího vedení města, pak budou Pardubice dál připomínat onen bájemi opředený „Kocourkov“ – veřejnou dopravu v Pardubicích nebo svoz komunálního odpadu nám budou z pozic v představenstvech Dopravního podniku města Pardubic a Služeb města Pardubic řídit lékaři či charitní pracovníci, provoz pardubického aqvaparku bude z pozice člena správní rady PAP Pardubice řídit hráč amerického fotbalu a z dozorčí rady na něj bude dohlížet někdo, kdo nemá s Pardubicemi vůbec nic společného, „zasloužilý politik“ z 20 km vzdálených Holic. A tak by bylo možné bohužel pokračovat. Stejně tak doba sběratelů veřejných funkcí v Pardubicích ani zdaleka nekončí, když hnutí ANO disponuje takovými „supermany“ (které mám přitom lidsky rád), kteří k šesti funkcím na celostátní úrovni a k dvěma zastupitelským funkcím v Pardubicích budou „dozajista naplno“ zvládat ještě další dvě funkce v městských společnostech.  

Mgr. Karel Haa

zastupitel města Pardubice