16. června 2014

Co s mrtvým centrem? potřetí

V předchozích dvou článcích, které jsem napsal na toto téma jsem se zaměřil na dvě oblasti, jejichž řešení pomůže s řešením vylidněného centra. Tou první bylo ve zkratce kvalitní řešení veřejného prostoru a tou druhou řešení dopravy, především parkování. V tomto článku se zaměřím na třetí oblast, kterou považuji rovněž za podstatný krok, který povede k oživení centra.

Co zcela jistě také podnikatelům v centru pomůže je to, pokud se v centru bude neustále něco dít. Množství kulturních a zábavných akcí v ulicích města v posledních letech zásadně ubylo a i dříve jich bylo méně, než bych si já osobně přál. A jsem přesvědčen, že i zde je zakopaný pes. Je tedy nezbytně nutné, aby město napnulo úsilí k tomu, aby akcí v ulicích výrazně přibylo. Ať už to bude pořádáním akcí ze strany města samotného nebo podporou akcí soukromých. Je nezbytně nutné přivést lidi do ulic města za zábavou, která bude snadno dostupná, zajímavá, atraktivní a bude probíhat co nejčastěji. Pořádání koncertů, divadelních představení, sportovních happeningů, prezentačních akcí nejrůznějších spolků ze všech představitelných oblastí, výstav, filmových produkcí, trhů, jarmarků apod., to vše je něco, co přivede občany města, ale i návštěvníky do centra a ti následně představují potenciál i pro hospodské a obchodníky. Toto je oblast, na které současné vedení města z mého pohledu nesmyslně šetří. Přitom se nejedná o částky, které jsou pro rozpočet města zásadní. Jedná se o částky v řádech tisíců či desetitisíců korun v celkovém úhrnu se bavíme o částce mezi jedním a dvěma milióny korun, které se městském rozpočtu dají najít a přitom mohou výrazně pomoci. Toto je klasický případ šetření na nepravém místě.

Navíc by také mělo dojít k lepší spolupráci místních podnikatelů s městem. A první krok opět musí udělat město. Takovým krokem může být například řešení poplatků za předzahrádky. Ty by se měly především radikálně snížit. Kromě toho ale může být jejich výběr zároveň navázán právě na podporu akcí pořádaných v ulicích s tím, že sami provozovatelé obchodů a restaurací se budou podílet na výběru či produkci akcí, které se v centru budou pořádat. Konečně je v jejich zájmu, aby lidé měli důvod do centra přijít. Mimo jiné tak také bude docházet k pravidelné komunikaci mezi zástupci města a podnikateli, která je více než žádoucí.

Ing. Ondřej Červinka

předseda místního sdružení
zastupitel statutárního města