4. března 2015

Koalice přehodila výhybku u Buštěhradské dráhy

Když v pátek 20.února spatřil světlo světa článek serveru Aktuálně.cz o tom, že Praha 6 již netrvá na svém usnesení z roku 2008 zatlačující modernizovanou železniční trať v úseku Dejvice – Veleslavín pod zem a že ministr dopravy je „novou dohodou nadšen“ v mnohých občanech Prahy 6 by se pravděpodobně krve nedořezal. Ze změny tohoto postoje je navíc zřejmé, že ochota nového vedení Prahy 6 hájit primárně zájmy občanů Prahy 6 vzala říjnovými volbami za své.

 

Zmobilizoval jsem kolegy z našeho zastupitelského klubu a narychlo jsme oslovili místní, co si o takovéto „dohodě“ myslí. Reakcí přišlo během pár hodin několik desítek, z nichž namátkou vybírám:

* „Naprosto souhlasím s Vaším postojem proti povrchové variantě rychlodráhy, jejíž vliv na životní prostředí a kvalitu života nesčetných obyvatel Prahy 6 je nesouměřitelný s penězi na investice do podpovrchové varianty“

* „Jsem rád, že jsem v minulosti přispěl svým podpisem k vyjádřeni nesouhlasu s megalomanskou akci železniční loby prosazující zbytečnou obludu hyzdící nejen bezprostřední sousedství plánované stavby rychlodrahy.“

* „Nedává smysl, že když se ve Stromovce povede trať pod zemí kvůli přírodě, proč se jinde nemůže vést pod zemí kvůli lidem.“

* „Kolejové spojení tohoto rozsahu se nestaví na pět deset let, to zanechá stopu navždy. S touto perspektivou je třeba k němu přistupovat a zvolit řešení, které jen rychle neřeší současné problémy, ale které je zaměřeno do budoucna.“

* „Jak může toto rozhodnuti prezentovat paní Kolínská bez jakékoli diskuze s občany Prahy 6?“

Zatímco ministr dopravy zve korejské investory k účasti na tomto projektu, ve stejný den strany vládnoucí koalice TOP 09, ANO, SZ, STAN a KDU-ČSL na radnici Prahy 6 zabraňují zařazení našeho návrhu na projednání tohoto bodu přímo na půdě Zastupitelstva Prahy 6.

Je vidět, že současné vedení Prahy 6 má eminentní zájem na realizaci tohoto projektu a proto nad spoustou věcí, které jsou tak důležité pro život občanů Prahy 6 přivírá oči a snaží se navodit atmosféru bezbřehé prospěšnosti tohoto projektu pro Prahu 6. Argumenty, které k tomu používá je však potřeba podrobit kritice.

 

1) MODERNIZOVANÁ ŽELEZNICE PROMĚNÍ PRAHU 6 K LEPŠÍMU

Ač v tuto chvíli neznáme preferovanou variantu a už vůbec ne podrobnosti jejího technického řešení je naprosto evidentní, že pokud bude v úseku nádraží Dejvice – nádraží Veleslavín realizována dvojkolejná povrchová varianta, tak to rezidenční ráz Prahy 6 nepochybně promění – avšak určitě ne k lepšímu.

 

2) POŽADAVEK PRAHY 6 NA ZAHLOUBENÍ DĚLÁ PROJEKT NEREALIZOVATELNÝM

Praha 6 není investorem stavby, není známa podoba projektu natož model jeho financování, ale pokud někdo tvrdí, že navýšení investičních nákladů řádově o 20% oproti variantě nejlevnější (částečně jednokolejně povrchové řešení) činí tento projekt již nerealizovatelným, pak zní zásadní otázka – je tento projekt vůbec finančně realizovatelný i ve variantě pro občany Prahy 6 zcela nepřijatelné?

 

3) PRAHA 6 JE ZAHLCENA DOPRAVOU

Užívat tento argument pro obhajobu tohoto projektu je minimálně zavádějící. Pokud však takové studie existují, rádi se s nimi seznámíme. Mnohem zásadnější význam na „zahlcení dopravou“ od dojíždějících obyvatel Středočeského kraje bude mít nepochybně otevření nového úseku metra a zavedení Zón placeného stání zejména v okolí jeho nových stanic. Praha 6 volá po zavedení ZPS již téměř 10 let a už teď je jasné, že lidé v okolí nových stanic nebudou s otevřením metra před dojezdem Středočechů ochráněni.

 

4) MODERNIZACE ŽELEZNICE NABÍDNE I PŘES TISÍC NOVÝCH MÍST NA ZÁCHYTNÝCH PARKOVIŠTÍCH PO CELÉ DÉLCE TRASY

Vybudování velkokapacitního P+R parkoviště na Dlouhé Míli v uvažované kapacitě 1 200 míst není spojeno s modernizací trati Praha – Kladno, ale s projektem napojení Letiště Václava Havla na tuto trať či na jiný druh kolejové dopravy.

 

5) EIA PROKÁŽE, ZDA POVRCHOVÁ VARIANTA SPLNÍ HLUKOVÉ LIMITY

Toto hrdě hlásá současný starosta Prahy 6 – Mgr. Ondřej Kolář. EIA posoudí vliv této stavby v mnohem širším spektru složek životního prostředí než pouze ve složce hluku. Navíc splnění požadavků EIA je podmínkou nutnou nikoliv postačující pro realizaci tohoto projektu. Rozdělení Prahy 6 kapacitních kolejovým spojem i za splnění podmínek EIA stále považuji za urbanistický zločin. Rád bych také znal posouzení dopadů na hodnotu nemovitostí zejména v úseku povrchového vedení trati.

 

6) VLAK SE NESTANE NEPŘEKONATELNOU BARIÉROU V ÚZEMÍ

Vedení radnice si pravděpodobně myslí, že když připustí povrchové řešení trati, tak budou zachovány VŠECHNY cesty přes koleje. Po prvních debatách s místními víme, že dosavadních cest pro pěší je velké množství a to nejen těch oficiálních, ale za to hojně využívaných. Pokud by měly být skutečně „všechny“ řešeny mimoúrovňově, značně by to prodražilo celou stavbu. O ztrátu přístupu k domům v ulicích U Dráhy či U Přechodu ani nemluvím.

 

7) OBSLUHU LETIŠTĚ ZAJISTÍ LÉPE ODBOČENÍ VLAKU Z MODERNIZOVANÉ TRATI NEŽ METRO

Není úkolem zástupců Prahy 6 posuzovat, jaký druh kolejového spojení zajistí lepší propojení největšího mezinárodního letiště v České republice s centrem hlavního města. Bylo by férové vypracovat komparativní analýzu obou projektů a tu následně podrobit odborné diskusi, než populárně argumentovat v oficiálním stanovisku Městské části k projektu modernizace železniční trati o tom, že metro „ není atraktivní pro turisty s objemnými zavazadly“.

 

I přes výše uvedenou kritiku a opoziční roli v současném zastupitelstvu je ODS připravena sehrát nejen v tomto projektu konstruktivní úlohu. Pokud tedy nové vedení radnice říká, že je připraveno učinit „nějaký“ kompromis, tak jej musí nejprve představit, komunikovat jej s občany a následně obhájit před zastupiteli. Dokud se tak nestane, tak je pro nás zpochybnění dlouhodobé pozice Prahy 6 nemyslitelné.

Ing. Alan Zubr

člen strany
člen oblastní rady
1. místopředseda oblastního sdružení
zastupitel
místopředseda dopravní komise RMČ Praha 6