30. března 2016

Světový den vody na Mělníku

v úterý 22. března 2016 se na Mělníku konaly oslavy u příležitosti Světového dne vody. I letos jsem měla tu čest se jich zúčastnit a veřejně promluvit. Ráda bych se také s vámi podělila o starost z chystané novely vodního zákona, kterou naši političtí představitelé chystají. Současným trendem je ničit to, co funguje. Neblahé následky ponese nejen voda, ale i naše peněženky a psychická rovnováha.

Začnu od konce – jaký důsledek bude novela mít? Zhruba čtyřnásobek ceny za vodné a stočné, než je dnes, tedy cca 400 až 500 Kč za kubík. Příklad navýšení poplatku za znečištění a za množství vody na jedno statutární město: Rok 2016: 3 300 000 Kč, rok 2017: 26 693 700 Kč, rok 2018: 43 193 700 Kč. Tím se Česká republika posune na úplnou špičku v EU, přičemž nedojde ani ke zkvalitnění či ke zvýšení dostupnosti podzemních vod nebo ke zvýšení kvality v povrchových vodách, cituji: „V evropském kontextu jde o zavedení unikátních daní, které spolu s rovněž nevídanou výší DPH ze stočného staví Českou republiku do čela zemí významně vydělávajících na hromadném odvádění a čištění komunálních vod.“ Nepřímá daňová povinnost, zavádění nových, galakticky vysokých poplatků a nárůst administrativy, to vše proto, aby mohlo být na druhé straně nesmyslně plýtváno za další a další úředníky a jejich budovy, za další kontroly kontrol a sem tam navýšena nějaká ta sociální dávka, udělena dotace pěstitelům řepky či snížena DPH na pivo...

O těchto změnách se v médiích příliš nemluví, a to i přesto, že proti novele hlasitě vystupují majitelé vodovodů a kanalizací, provozovatelé, ale i Svaz měst a obcí. Cílem je, aby vše prošlo potichu, bez protestů veřejnosti, podobně jako Vyhláška o nakládání s kaly, která byla přijata o Vánocích a od března je v platnosti, byť s tříletou ochrannou lhůtou. I tato vyhláška nesmírně prodražuje likvidaci kalů, jeden z hlavních nákladů v likvidaci splaškových vod.
Naše společnost v posledních letech zaujala zdravý a správný trend – provozování vodovodů a čistíren odpadních vod městy a obcemi. Tento model se osvědčil jako účinný, nízkonákladový a udržující cenu vodného a stočného na sociální úrovni. Tento model však současnými legislativními úpravami bere za své. Města a obce se budou infrastruktury ve velkém zbavovat, protože nebudou schopné dostát zákonným požadavkům a nikdo ze starostů nebude ochoten mnohonásobně zvyšovat vodné a stočné. Znovu bude naše základní infrastruktura vehnána do rukou monopolních provozovatelů, kterým nezbude nic jiného, než masivně zdražovat.

Vyjmenuji zjednodušeně několik z mnoha chystaných opatření, která novela zavádí.

1. Nové měrné systémy pro dešťové vody v kanalizacích (tzv. odlehčovací objekty) – odhadovaný náklad na jejich pořízení je 5 mld. Kč, ta stejná částka každoročně padne na provoz těchto systémů.

2. Zpřísnění limitů BAT. Jde o limity bestavailabletechnology, které jsou platné v rámci EU. Chystaná novela plánuje až desetinásobné zpřísnění oproti evropským standardům! Zpřísnění limitů na celkový dusík a fosfor znamená obrovské náklady, například v případě fosforu by zavedení limitů znamenalo automaticky terciální srážení a filtraci na všech ČOV v České republice, čímž bychom se stali v této oblasti unikátní zemí nejen v EU, ale na celém světě! Podotýkám, že bez efektu čistější vody, neboť fosfor a dusičnany se do povrchové vody dostávají ze zemědělské půdy díky průmyslovým hnojivům, nikoliv z komunálních odpadních vod. Kdo je předním výrobcem hnojiv v naší zemi, si doplníte sami.

3. Rozhodnutí o udělení exkluzivity laboratořím Povodí na rozbory vypouštěných odpadních vod z ČOV je čirou centralizací státní moci. Jedná se o dublování funkce dnešních akreditovaných laboratoří provozovatelů ČOV za peníze ze zvýšeného stočného.

4. Disproporční aplikace délky rozhodnutí o využívání energetického potenciálu vod a rozhodnutí o odběru vod pro výrobu vody pitné (30 let s automatickým prodloužením u energetického využití a max. 10 let u odběru vod pro výrobu vody pitné). To znamená, že novela upřednostňuje energetické využití vody oproti zásobování obyvatel pitnou vodou!

5. Znemožnění likvidace odpadních vod s vyšším podílem sušiny, v praxi nebude možné legálně likvidovat např. odpadní vody z odlučovačů tuků z jídelen a sociálních zařízení (škol, školek, domovů důchodců apod.).

6. Neopodstatněné zmírnění podmínek pro vypouštění odpadních vod do vod podzemních. Namísto výjimečného vypouštění z individuálních staveb je možné vypouštět až 15 m3/den z celé obce. Takovéto zmírnění je naprosto v rozporu s deklarovanou potřebou ochrany podzemních vod. Obdobné znění může vést k výraznému ohrožení a zničení zdrojů podzemních vod a nahrává výhradně developerským projektům.

7. Obrovské navýšení administrativní zátěže provozovatele, tudíž opět nutnost nového programového vybavení a administrativních zaměstnanců, tj. zvyšování nákladů

8. Správa poplatků přesunuta do rukou SGŽP, opět centralizace státní moci do rukou úředníků v Praze. Poplatky za odběry podzemních vod a všechny ostatní končí ve státní organizaci, nikoliv alespoň částečně v obcích, kde odběr vody a ochranná pásma působí nemalé problémy a vícenáklady.

Místo toho, aby úředníci na Ministerstvu životního prostředí přišli s opatřeními zmírňujícími následky sucha či povodní, což jsou klimatické jevy, které nás budou provázet celá další desetiletí, zavádí opatření, která tyto následky jen zhorší. A k tomu nám lžou, když se vymlouvají na předpisy EU. Ta je ve věci hospodaření s vodami velmi racionální a praktická, jak jste mohli zaznamenat z výše uvedených informací.

Prosím spojme se, jako jsme to dokázali, když šlo v našem regionu o těžbu uhlí. Jen tlak veřejnosti může nesmyslnou a nebezpečnou novelu zastavit. Rozbourání fungujícího vodárenského systému je snadné a rychlé, ale jeho znovuvybudování bude nesmírně složité a nákladné.