4. března 2015

Události, komentáře

Hostem komentovaných událostí ČT24 byl předseda poslaneckého klubu ODS a bývalý ministr dopravy Zbyněk Stanjura.

Celý rozhovor s předsedou poslaneckého klubu ODS Zbyňkem Stanjurou můžete zhlédnout na ČT24.

 

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor:


Ministr dopravy Dan Ťok dnes dostal čtrnáctidenní lhůtu. Tu má na to, aby předložil vládě jasné řešení, jak dál s dálničním mýtem. Současnému provozovateli, společnosti Kapsch totiž koncem roku 2016 skončí smlouva. Jenže premiér se teď děsí, že nové výběrové řízení do dvou let nestihne. Ministr Ťok po jednání koalice řekl toto. 

 



Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/ (záznam):


Zbrusu nový projekt pravděpodobně nepředložíme. My jsme se dohodli a je tady zájem vysoutěžit férovým způsobem nové mýto, které bude technologicky neutrální a které nastaví konkurenční prostředí do celého systému. Nicméně je tady jeden problém, a to je problém stávající smlouva se stávajícím provozovatelem, která úplně nepočítá s tím, že skončí, a úplně nepočítá s tím, že by se dělala nějaká koordinace s novým provozovatelem mýta, ten, který vyjde ze soutěže. A my se budeme muset bavit o tom, jak tento rozpor vyřešit. 

 



Lukáš DOLANSKÝ, moderátor:


A ve studiu se mnou sedí Zbyněk Stanjury, bývalý ministr dopravy a dnes předseda poslaneckého klubu ODS. Dobrý večer. 

 



Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu a bývalý ministr dopravy /ODS/:


Dobrý večer. 

 



Lukáš DOLANSKÝ, moderátor:
Dovolte mi citovat vaše slova z dneška. "Tato vláda je u moci 14 měsíců, neudělala nic a teď za 14 dní to chce stihnout." Vy jste, pane exministře, byl ve vládě nebo v tom postu sedm měsíců. Proč jste to výběrové řízení neudělal vy? 

 



Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu a bývalý ministr dopravy /ODS/:


Já jsem ho připravoval, byl jsem ve vládě, která měla důvěru šest měsíců. Poslední měsíc jsme vládli v demisi, a to je logické, že člověk nemůže v demisi rozhodnout tak velkou věc, která zasahuje tři nebo čtyři volební období. Ale spíše si myslím... 

 



Lukáš DOLANSKÝ, moderátor:


Za těch šest měsíců se to nedalo stihnout? 

 



Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu a bývalý ministr dopravy /ODS/:


Nedalo se to stihnout, ale byli jsme připraveni tak, že ten tendr se dá spustit do konce roku 2013. Proč ti následující ministři tak nepostupovali, podle mě je to kombinace nerozhodnosti, neznalosti, neschopnosti. Vůbec tomu nerozumím. Bývalý ministr za hnutí ANO si hrál s nějakým projektovým manažerem. Já už jsem loni v dubnu vyzval premiéra, aby to řešil. Loni v červnu jsem ho interpeloval. On mi sdělil v ústních interpelacích, je to ve stenozáznamu, je to na webových stránkách Poslanecké sněmovny, že nejpozději do konce roku 2014 ten tendr bude vypsán. Jsme v březnu a opravdu za 14 měsíců jsme se nepohnuli ani o milimetr dopředu. To znamená... 

 



Lukáš DOLANSKÝ, moderátor:


Tendr byl zrušen. To řekněme... 

 



Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu a bývalý ministr dopravy /ODS/:


Ale zrušil to ministr z té samé politické strany, která to navrhovala. Ale byla to slepá cesta a... 

 



Lukáš DOLANSKÝ, moderátor:


Říkáte tedy, že pardon, půl roku je málo. Řekněte mi dva roky, které teď máme před sebou, to není dostatek nebo dostatečná doba na to, aby ten tendr byl vypsán? 

 



Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu a bývalý ministr dopravy /ODS/:


Pravděpodobně ne. Vypsán ano, ale musí... 

 



Lukáš DOLANSKÝ, moderátor:


Nebo pardon, vypsán a uskutečněn. Pojďme to říct takhle. 

 



Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu a bývalý ministr dopravy /ODS/:


Musí být vypsán, musí být uskutečněn, je to samozřejmě zakázka velkého rozsahu. Jsou tam dlouhé lhůty a nikdy nedokážete odhadnout, jak se budou chovat uchazeči, zda budou respektovat rozhodnutí hodnotící komise už v prvním stupni, anebo ne. A pak v druhém stupni mohou podat stížnost na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Ten bohužel funguje velmi pomalu. Dejme tomu, že by tohle to všechno proběhlo řádně. Pak taky potřebujete nějakou dobu na přípravu, ať už to bude nový, nebo staronový provozovatel, tak se nedá podepsat smlouva 30. prosince 2016 s tím, že od 1. ledna 2017 bude uskutečněn nový, nový systém. Bylo by to velmi riskantní. Ten systém se musí odzkoušet, musí tam být nějaké přechodné období. Takže si myslím, že reálně se to dneska už stihnout nedá, a vláda prostě těch 14 měsíců, které promarnila, už těžko dožene. 

 



Lukáš DOLANSKÝ, moderátor:


Laicky, v čem by to byl problém, tak prostě se prodlouží ta smlouva stávající s Kapschem o rok, o rok a půl, o dva roky do té doby, než... 

 



Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu a bývalý ministr dopravy /ODS/:


Nakonec to tak dopadne. 

 



Lukáš DOLANSKÝ, moderátor:


To není přece problém, nebo je to problém? 

 



Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu a bývalý ministr dopravy /ODS/:


Představa i moje byla, že pokud to vysoutěžíme, tak získáme lepší podmínky pro stát a taky možná lepší funkce. Přece jenom za deset let ty technologie se někam posunuly. Já jsem celou dobu prosazoval a propagoval technologicky neutrální řešení. Jsem rád, že vláda po 14 měsících dává opozici zapravdu. A stát by měl říct, co vlastně od toho systému chce, a ti uchazeči by měli státu nabídnout, jakými technickými softwarovými prostředky to zabezpečí, protože já si myslím, že to je především softwarová úloha, že tím, že bude stát schopen měnit trasy a ceny za ty trasy, tak je schopen taky tu dopravu usměrňovat. My přece chceme, aby nákladní doprava jezdila především po dálnicích, rychlostních komunikacích a silnicích první třídy, a tam ty ceny musí být prostě jinak postavené než na těch silnicích nižších kategorií, kam ty kamiony prostě nepatří. Takže podle mě vláda teď nejdřív musí rychle vypsat tendr, uvidíme, jak půjde. A já si myslím, že nakonec to skončí tak, že se bude stávající systém a stávající smlouva prodlužovat. Ale to by mělo být až v okamžiku, kdy bude vysoutěženo a kdy bude jasné, kdy se může, kdy se může spustit nový, nebo staronový, protože dneska nevíme, kdo tu soutěž vyhraje. 

 



Lukáš DOLANSKÝ, moderátor:


Jak by ten nový systém, vy jste to naznačil, ale já se zeptám laicky, jak by ten nový systém měl vypadat? Měl by být hybridní, to znamená, měla by tam být jaksi aplikovaná ta součást toho satelitního systému, o kterém se mluvilo už před těmi deseti lety? 

Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu a bývalý ministr dopravy /ODS/:


To bych nechal na těch uchazečích. Bezesporu ty mýtné brány jsou ve vlastnictví státu, respektive převedeny do vlastnictví státu a asi pokud fungují, je asi zbytečné je vyhazovat. Ale fakt bych to nechal na těch uchazečích. Někdo může přijít s jiným řešením, levnějším. A pak se uvidí. Ale stát musí zaprvé rozhodnout, které silnice chce zpoplatnit, jestli se rozšíří ta stávající síť, nebo se nerozšíří, protože je klíčový parametr. Pak musí říct a například přepsat maximální cenu procentuální, kterou bude ochoten tomu dodavateli či provozovateli platit. A pak musí stanovit i pravidla typu, aby to bylo pružnější. Teď přece jenom ty mýtné brány stojí, jsou statické a v dnešním v roce 2015, a jestli budeme přemýšlet, tak 2017 až 2026, tak ty technologie už mohou být úplně jiné a taky se mohou v průběhu toho období vyměnit. Vzpomeňme si, jak vypadaly naše mobily a počítače v roce 2007. Úplně něco jiného než dneska. 

 



Lukáš DOLANSKÝ, moderátor:


Vy jste zmínil, že ta infrastruktura, to znamená ty brány, jsou nebo budou ve vlastnictví státu. Nemohl by koneckonců stát si provozovat ten systém sám a ušetřit těch 18 až 22 %, které si dnes bere Kapsch? 

 



Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu a bývalý ministr dopravy /ODS/:


Tak já nevěřím tomu, že stát je efektivnější než privátní společnost. Máme... 

 



Lukáš DOLANSKÝ, moderátor:


Tak by ušetřil ty... 

 


Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu a bývalý ministr dopravy /ODS/:


Taky musíte mít zaměstnance, provozní náklady. Máme Ředitelství silnic a dálnic, které je v dosti vážném stavu po působení bývalých ministrů, to má svých starostí dost. A představa, že jim dáme ještě nový úkol, s kterým nemají žádné zkušenosti, já si myslím, že není reálná. Pokud by k tomu došlo, tak to k tomu může dojít třeba za nějakých 5, 7, 9 let, ale teď se musí Ředitelství silnic a dálnic soustředit na to, aby vůbec bylo schopno stavět nové dálnice a modernizovat ty stávající. A to jim zatím moc nejde. 

 



Lukáš DOLANSKÝ, moderátor:


Ještě jedna věc by mě zajímala, která s tím nesouvisí. Prezident republiky dnes kritizoval tuto vládu za to, že nestaví dálnice, že za tu dobu, co jsou ve funkci, nepostavili ani kilometr, kdybych ho měl jaksi skoro citovat nebo parafrázovat. Je to ale skutečně chyba vlády? 

 


Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu a bývalý ministr dopravy /ODS/:


Částečně ano a částečně ne. Musíme být objektivní. Pokud máte problém v přípravě staveb, tak na vás jako ten problém se reálně ukáže za tři nebo čtyři, čtyři roky. Já spíš vyčítám, že vláda zatím neakcelerovala tu přípravu. To, co přijali, co se týče výkupu, velká sláva, všichni tleskali tehdejšímu ministru dopravy, výkupy znova stojí, protože my jsme oprávněně kritizovali, řekli jsme, cíl je dobrý, ten jsme podporovali jako opozici, ale zvolená metoda špatná. To znamená, určitě vláda něco postavit mohla, ale že by to byla stoprocentně chyba této vlády, to by nebylo korektní a ani by to neodpovídalo to pravdě. Ale jde o to, aby příští vláda, která přijde za čtyři, za šest let, aby měla dostatek projektů, tak aby měla dostatek platných stavebních povolení, ale taky aby tato vláda řekla priority. Jestli si všímáte, když premiér jezdí po těch krajích, tak v každém kraji řekne, co ten kraj chce slyšet, toto je priorita vlády. Když je v jižních Čechách, říká D3. Když je na jižní Moravě, říká R52. Když je v Praze, říká silniční okruh kolem Prahy. Já si myslím, že největší priorita je R35, druhé spojení moravských a českých krajů, a to bohužel zase 20 měsíců stojí. 

 



Lukáš DOLANSKÝ, moderátor:


Každý má svoji prioritu. Ale teď jednu věc, a prosím, zkuste neodpovídat jako opoziční politik. Když se zeptám opět laicky, proč to jinde jde, proč to v Polsku jde? Proč v Polsku za relativně krátkou dobu postavili na naše poměry neuvěřitelné množství dálnic, jaksi země, která byla proslulá tím, že neměla tak hustou dálniční síť jako my, a u nás se neustále bavíme o tom, jakým způsobem budeme jaksi plánovat, jakým způsobem budeme vykupovat pozemky a podobně. 

 



Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu a bývalý ministr dopravy /ODS/:


Nejdřív bychom museli mít tvrdá čísla, abychom říkali, jaký byl výchozí stav a jaký je dneska stav a jaké metody k tomu vedly. Já ta tvrdá čísla nemám, tak nedokážu říct. Polsko, které je čtyřikrát větší nebo má čtyřikrát víc obyvatel, jestli postavilo čtyřikrát víc kilometrů, tak to tak odpovídá. Pokud postavilo míň než čtyřikrát víc kilometrů, tak to méně. Bohužel ta fakta nemám, takže nedokážu přesně říct. Problém, který máme, je, že jsme rozestavěli mnoho silnic a dálnic najednou, jednotlivé úseky a žádná v zásadě není hotová. To je velký problém. A na tom se podepsaly všechny vlády a všechny politické... 

 



Lukáš DOLANSKÝ, moderátor:


I ta vaše. 

 



Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu a bývalý ministr dopravy /ODS/:


I ta naše, samozřejmě. Když říkám všechny, tak říkám všechny. Já jsem se snažil tohle... 

 



Lukáš DOLANSKÝ, moderátor:


Tak jde o to, abyste to řekl, aby to zaznělo. 

 



Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu a bývalý ministr dopravy /ODS/:


Ne, já jsem se tím ani netajil, když jsem byl ministr dopravy. Já jsem to kritizoval dozadu, a právě proto jsem říkal, že podle mého názoru jedna nejvyšší priorita byla ta R35, ať máme alternativu ke spojení moravských a českých krajů, nejenom D1, ale druhou. A druhá největší priorita, si myslím, je silniční okruh kolem Prahy, že to je často vnímáno jako záležitost Prahy, ale není to pravda. Je to záležitost celé republiky. Všichni, kteří dneska míří třeba z Moravy zase do českých krajů, tak musí dojet do Prahy, nemohou tu Prahu objet, a to samozřejmě tíží jak Pražany, tak všechno tu tranzitní dopravu. Ale nemůže mít vláda 15 priorit. A tato vláda to tak říká nebo aspoň premiér. Když máte 15 priorit, tak pokračujete v tom trendu, že někde postavíte pět kilometrů, tam čtyři, tam tři, žádný kraj není úplně nespokojený, ale taky žádná cesta není úplně hotová. 

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor:


Říká Zbyněk Stanjura, díky za vaše slova. Na shledanou. 

 



Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu a bývalý ministr dopravy /ODS/:


Děkuji, na shledanou. 

Ing. Zbyněk Stanjura

předseda poslaneckého klubu PČR
předseda regionálního sdružení