3. února 2015

Podivná kampaň ministra zemědělství

Před několika dny se ministr zemědělství Marian Jurečka pochlubil, že státní kampaň na podporu prodeje českých potravin byla úspěšná.

 
Kampaň nazvaná České Vánoce odstartovala 27. října 2014. Cílem bylo motivovat spotřebitele, aby kupovali potraviny s logem Klasa, Regionální potravina a Bio, přičemž z jejich obalů měli vystřihovat značky, nalepit je na soutěžní kartičku a po vyplnění 30 polí zaslat tyto kartičky do slosování o hodnotné ceny.
 
Jak si pan ministr představuje úspěšnou marketingovou kampaň? 
 
Dle vyjádření ministra z 19. ledna 2015 stála kampaň 32 miliónů Kč. Soutěže se údajně zúčastnilo 110 000 lidí a prodalo se zboží za 100 miliónů Kč. Marketingové náklady tedy činily neuvěřitelných 32 % tržeb.

 
Velice rád bych znal odpovědi pana ministra na následující otázky:
 
  1. O kolik miliónů Kč se zvýšil prodej zboží díky této kampani? Před kampaní totiž nebyly nulové prodeje. Zvýšily se vůbec tyto tržby? 
  2. I kdyby byly nulové prodeje před kampaní, nepřipadají Vám, pane ministře, tyto náklady na marketing ve výši 30 % tržeb příliš vysoké?

  3. Znáte Vy sám někoho, kdo si zakoupil výrobek jenom proto, aby se zúčastnil soutěže?

  4. Udělal byste takovou kampaň za vlastní peníze ve svojí firmě?

 
Z výše uvedeného je zřejmé, že se jedná o vyhozené peníze a v jakékoliv soukromé firmě by se pan ministr poroučel. Ovšem u státu, kde z cizího krev neteče, se to vydává za fantastický úspěch. Aby ne – lidé tleskají, že podporujeme české producenty, ministr má pěkné PR, a i majitelé potravinářských firem chrochtají blahem. Jenom ti „hlupáci“, kteří platí daně, se nestačí divit.
 
Ing. Vojtěch Kos, MBA

místopředseda regionálního sdružení
místopředseda oblastního sdružení